Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.682.2025.2.SR

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii:

-   braku obowiązku dokonania w części lub w całości korekty podatku VAT naliczonego dotyczącego Pawilonu B oraz Pawilonu D, odliczonego przez Miasto, w związku z trwałym wyłączeniem Pawilonów z użytkowania, potwierdzonym podjętą Decyzją o Likwidacji Pawilonów w celu realizacji Nowej Inwestycji;

-   obowiązku dokonania ostatniej korekty rocznej podatku naliczonego dotyczącego Pawilonu C w deklaracji VAT za styczeń 2026 r. względem 1/10 podatku VAT naliczonego przy jego nabyciu, a następnie zaprzestania dokonywania korekty odliczenia VAT naliczonego, w związku z trwałym wyłączeniem Pawilonów z użytkowania, potwierdzonym podjętą Decyzją o Likwidacji Pawilonów w celu realizacji Nowej Inwestycji.

Uzupełnili go Państwo pismem z 1 października 2025 r. (wpływ 6 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Uwagi ogólne

Miasto jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny. Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm., dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”) Miasto jest wyposażone w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Miasto wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Miasto podjęło wspólne, scentralizowane rozliczenia podatku VAT wraz ze wszystkimi jednostkami budżetowymi.

Ponadto, na terenie Miasta funkcjonują, nieobjęte powyżej wskazaną centralizacją, instytucje kultury oraz spółki komunalne.

Powstanie Pawilonów

Miasto zrealizowało w latach (...) projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn. „(…)” (dalej: „Inwestycja”).

W ramach Inwestycji Miasto wybudowało m.in. 4 pawilony (…).

Pawilony te były wykorzystywane od momentu oddania ich do użytkowania, tj. od 2019 r., w następujący sposób:

1.Pawilon A (dalej: „Pawilon A”) był wykorzystywany przez Miasto wyłącznie do działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT, tj. do realizacji zadań własnych Miasta;

2.Pawilon B (dalej: „Pawilon B”) był wykorzystywany przez Miasto wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT, tj. do odpłatnego wynajmu dla celów prowadzenia przez najemców działalności gospodarczej;

3.Pawilon C (dalej: „Pawilon C”) był wykorzystywany przez Miasto zarówno do działalności opodatkowanej VAT, jak i działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT, tj. część pomieszczeń Pawilonu C była wykorzystywana do realizacji zadań własnych Miasta, natomiast pozostała część Pawilonu C do odpłatnego wynajmu dla celów prowadzenia przez najemców działalności gospodarczej;

4.Pawilon D (dalej: „Pawilon D”) był wykorzystywany przez Miasto wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT, tj. do odpłatnego wynajmu dla celów prowadzenia przez najemców działalności gospodarczej.

W związku z opisanym powyżej wykorzystaniem poszczególnych pawilonów, Miasto:

1.nie dokonywało odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na Pawilon A;

2.dokonało pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w ramach Inwestycji na Pawilon B oraz Pawilon D;

3.dokonało częściowego odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w ramach Inwestycji na Pawilon C przy pomocy prewspółczynnika VAT właściwego dla Urzędu Miasta. W efekcie, Miasto, na podstawie art. 91 ust. 2 ustawy o VAT w zw. z art. 90c ustawy o VAT, dokonuje korekty wieloletniej od wydatków ponoszonych na Pawilon C.

Miasto informuje, że „pierwotne” prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Inwestycji w zakresie budowy Pawilonu B, Pawilonu C i Pawilonu D (dalej zwanymi łącznie: „Pawilonami”), jak również zakres tego prawa nie stanowi przedmiotu niniejszego wniosku o interpretację, w szczególności bowiem Miasto potwierdziło to prawo i zakres poprzez uzyskanie interpretacji indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej: (…).

Zakresem niniejszego wniosku Miasto obejmuje wyłącznie kwestie rozliczeń VAT Miasta dotyczące Pawilonów wynikających z podjęcia decyzji o rozbiórce (…) i, tym samym, likwidacji Pawilonów (szczegóły Miasto prezentuje poniżej).

Likwidacja Pawilonów

(…).

(...), Prezydent Miasta (…) podjął decyzję o (…) od dnia (…). (...). W konsekwencji, jakakolwiek działalność prowadzona dotychczas w Pawilonach została (...) zaprzestana ((…)).

W związku z podjętą przez Miasto decyzją (…), Pawilony zostaną zlikwidowane. (…) (dalej: „Nowa inwestycja”).

Zdaniem Miasta, z możliwie obiektywnych okoliczności należy uznać, że ostateczna decyzja (dalej: „Decyzja”) o likwidacji Pawilonów (dalej: „Likwidacja Pawilonów”), stanowiąca zasadniczo naturalną konsekwencję decyzji o rozbiórce (…), została podjęta w dniu (…) 2025 r. podczas (…).

Jednocześnie Miasto informuje, że podjęło już działania związane z rozwiązaniem umów najmu z najemcami Pawilonów (na moment wyłączenia z użytkowania (…), i tym samym Pawilonów, Miasto z naturalnych przyczyn nie miało możliwości natychmiastowego rozwiązania umów z najemcami Pawilonów – rozwiązanie umów wymagało bowiem sporządzenia i podpisania z najemcami odpowiednich dokumentów dot. rozwiązania umów najmu).

Zdaniem Miasta należy uznać, że – w szczególności w związku z podjętą Decyzją o Likwidacji Pawilonów:

-   od dnia wyłączenia Pawilonów z użytkowania (z dniem (…) 2025 r.) nie są one wykorzystywane przez Miasto do żadnej działalności (ani gospodarczej, ani innej niż gospodarcza), a tym samym trwale ustał związek zakupów (nabyć towarów i usług w związku z realizacją Inwestycji) z jakąkolwiek działalnością Miasta (w tym działalnością opodatkowaną VAT, polegającą na odpłatnym wynajmie Pawilonów, jak i niepodlegającą opodatkowaniu VAT, polegającą na wykorzystywaniu Pawilonów do realizacji zadań własnych przez Miasto),

-   na powyższe (tj. uznanie, że zakończenie wykorzystywania Pawilonów do jakiejkolwiek działalności Miasta miało miejsce z dniem (…) 2025 r.) nie ma wpływu fakt, że z przyczyn formalno-organizacyjnych ostateczna Decyzja o Likwidacji Pawilonów została podjęta (…) 2025 r., a rozwiązanie umów najmu z najemcami Pawilonównastąpiło/nastąpi w późniejszym terminie.

Niniejszy wniosek o interpretację ma na celu potwierdzenie przez Miasto jego rozumienia konsekwencji podatkowych w zakresie rozliczeń podatku VAT od Inwestycji w części dotyczącej Pawilonów, wynikających z faktu, że z chwilą wyłączenia Pawilonów z użytkowania, w odniesieniu do odliczenia przez Miasto podatku VAT naliczonego od Pawilonów, okres korekty wieloletniej, o której mowa w art. 90c i art. 91 ustawy o VAT, dotyczącej środków trwałych oraz wartości niematerialnych prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeszcze się nie zakończył.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo następujące informacje:

Na pytanie „Czy wymienione we wniosku Pawilony są zaliczane przez Państwa do środków trwałych podlegających amortyzacji na podstawie przepisów o podatku dochodowym?”, wskazali Państwo, że „Tak, wymienione we wniosku Pawilony są zaliczane przez Miasto do środków trwałych podlegających amortyzacji na podstawie przepisów o podatku dochodowym. Każdy Pawilon stanowi odrębny środek trwały.”

Na pytanie „Czy wartość początkowa poszczególnych Pawilonów przekracza 15 000 zł?”, odpowiedzieli Państwo, że „Tak, wartość początkowa poszczególnych Pawilonów przekracza 15 000 zł.”

Na pytanie „Czy wymienione we wniosku Pawilony stanowią nieruchomości?”, podali Państwo, że „Tak, wymienione we wniosku Pawilony stanowią nieruchomości.”

Pytania

1.Czy Miasto jest zobowiązane do dokonania w części lub w całości korekty podatku VAT naliczonego dot. Pawilonu B oraz Pawilonu D, odliczonego przez Miasto, w związku z trwałym wyłączeniem Pawilonów z użytkowania, potwierdzonym podjętą Decyzją o Likwidacji Pawilonów w celu realizacji Nowej Inwestycji?

2.Czy w związku z trwałym wyłączeniem Pawilonów z użytkowania, potwierdzonym podjętą Decyzją o Likwidacji Pawilonów w celu realizacji Nowej Inwestycji, Miasto powinno dokonać ostatniej korekty rocznej podatku naliczonego dot. Pawilonu C w deklaracji VAT za styczeń 2026 r. względem 1/10 podatku VAT naliczonego przy jego nabyciu, a następnie zaprzestać dokonywania korekty odliczenia VAT naliczonego?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Miasto nie jest zobowiązane do dokonania w części lub w całości korekty podatku VAT naliczonego dot. Pawilonu B oraz Pawilonu D, odliczonego przez Miasto, w związku z trwałym wyłączeniem Pawilonów z użytkowania, potwierdzonym podjętą Decyzją o Likwidacji Pawilonów w celu realizacji Nowej Inwestycji.

2.W związku z trwałym wyłączeniem Pawilonów z użytkowania, potwierdzonym podjętą Decyzją o Likwidacji Pawilonów w celu realizacji Nowej Inwestycji, Miasto powinno dokonać ostatniej korekty rocznej podatku naliczonego dot. Pawilonu C w deklaracji VAT za styczeń 2026 r. względem 1/10 podatku VAT naliczonego przy jego nabyciu, a następnie zaprzestać dokonywania korekty odliczenia VAT naliczonego.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Podstawa prawna dokonywania korekt dot. odliczenia VAT

Zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu.

Ponadto, na podstawie art. 91 ust. 3 ustawy o VAT, korekty wieloletniej dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, którego dotyczy korekta, a więc w deklaracji podatkowej za styczeń/I kwartał każdego roku w ciągu trwania korekty wieloletniej.

Stosownie natomiast do art. 91 ust. 4 ustawy o VAT, w sytuacji, gdy w okresie korekty wieloletniej nastąpi sprzedaż towarów lub usług podlegających korekcie lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu aż do końca okresu korekty. W takiej sytuacji – na podstawie art. 91 ust. 5 ustawy o VAT – korekta powinna zostać dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty, a korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż.

Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT powyższe przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi. Natomiast w przypadku towarów i usług – stosownie do art. 91 ust. 7a ustawy o VAT – które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Analogiczne zastosowanie znajdzie art. 90c ustawy o VAT, zgodnie z którym, w przypadku nabytych towarów i usług, w odniesieniu do których kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie z art. 86 ust. 2a, po zakończeniu roku podatkowego, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku odliczonego przy ich nabyciu, uwzględniając dane dla zakończonego roku podatkowego. Przepisy art. 91 ust. 2-9 stosuje się odpowiednio.

Konsekwencje analizy przepisów VAT w świetle przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Analiza powyższych przepisów wskazuje, że zmiana wykorzystania danego środka trwałego może powodować obowiązek skorygowania kwoty podatku naliczonego, który został odliczony przez podatnika w związku z nabyciem lub wytworzeniem danego środka trwałego. W konsekwencji, podatnicy są zobowiązani do ciągłej analizy stopnia wykorzystania jej składników majątkowych na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu VAT i w przypadku wykorzystania tych składników w innych celach – np. na potrzeby czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT – powinni oni dokonać stosownej korekty odliczonego podatku naliczonego.

Należy jednak podkreślić, że w przepisach art. 91 ustawy o VAT stanowiącego o korektach – całkowite zaniechanie użytkowania środka trwałego lub wartości niematerialnych i prawnych w szczególności z powodu całkowitego zużycia, nieodwracalnego uszkodzenia lub utraty przydatności w wykonywanej działalności gospodarczej nie zostały wymienione jako przesłanki powodujące obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego.

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 18 października 2012 r. w sprawie C-234/11, wskazano: „Artykuł 185 ust. 1 (obecnie art. 187 ust. 2) dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że zniszczenie, takie jak będące przedmiotem postępowania przed sądem krajowym, kilku budynków przeznaczonych do wytwarzania energii i zastąpienie ich nowocześniejszymi budynkami o tym samym przeznaczeniu nie stanowią zmiany czynników uwzględnianych przy określaniu kwoty odliczenia podatku od wartości dodanej dokonanego po złożeniu deklaracji tego podatku, a tym samym nie skutkują obowiązkiem korekty rzeczonego odliczenia”.

Zdaniem Miasta, nie można uznać, że trwałe wyłączenie Pawilonów z użytkowania, potwierdzone podjętą Decyzją o Likwidacji Pawilonów stanowi zmianę przeznaczenia i jednocześnie wykorzystanie środków trwałych wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Miasto w szczególności wskazuje, że przepisy ustawy o VAT w zakresie korekty wieloletniej odnoszą się do wykorzystywania środków trwałych do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT, co zakłada dalsze wykorzystanie przez podatnika przedmiotowych środków trwałych do czynności związanych z działalnością podatnika, niepodlegających opodatkowaniu VAT. Powyższa konkluzja znajduje potwierdzenie m.in. w treści art. 86 ust. 2a ustawy o VAT regulującego sposób kalkulacji prewspółczynnika korekty VAT opartego na obrocie podatnika wynikającym ze sposobu wykorzystania tego towaru do działalności gospodarczej.

W stanie faktycznym przedstawionym przez Miasto, do momentu trwałego wyłączenia Pawilonów z użytkowania, potwierdzonego podjętą Decyzją o Likwidacji Pawilonów w ramach Nowej Inwestycji, środki trwałe w postaci Pawilonu B oraz Pawilonu D były przez Miasto wykorzystywane wyłącznie do działalności w zakresie odpłatnego wynajmu, tzn. czynności opodatkowanych VAT, natomiast środek trwały w postaci Pawilonu C był wykorzystywany przez Miasto zarówno do działalności opodatkowanej VAT, jak i działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT. Tym samym, w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym wskazanym przez Miasto, od momentu trwałego wyłączenia Pawilonów z użytkowania w szczególności nie doszło i nie dojdzie do sytuacji wykorzystywania przez Miasto Pawilonów do działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT.

W konsekwencji, zdaniem Miasta, w odniesieniu do Pawilonów B oraz D, wobec faktu, iż w okresie od dnia oddania ich do użytkowania do dnia trwałego wyłączenia Pawilonów z użytkowania (Pawilonu B oraz Pawilonu D) były one wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT (tj. odpłatny wynajem), a po trwałym wyłączeniu Pawilonów z użytkowania, potwierdzonym podjętą Decyzją o Likwidacji Pawilonów, nie będę one wykorzystywane do żadnej działalności Miasta, tj. ani opodatkowanej VAT, ani niepodlegającej opodatkowaniu VAT (ponieważ zostaną ostatecznie zlikwidowane), Miasto nie jest zobowiązane do korekty podatku VAT odliczonego przy nabyciu środków trwałych w postaci Pawilonu B oraz Pawilonu D, trwale wyłączonych z użytkowania i następnie zlikwidowanych przed upływem 10 lat od momentu ich nabycia.

Analogicznie, zdaniem Miasta, nie dojdzie do zmiany przeznaczenia i wykorzystania Pawilonu C z uwagi na jego trwałe wyłączenie z użytkowania, potwierdzone podjętą Decyzją o Likwidacji Pawilonów w ramach Nowej Inwestycji, bowiem Pawilon C po trwałym wyłączeniu Pawilonów z użytkowania, potwierdzonym podjętą Decyzją o Likwidacji Pawilonów, nie będzie wykorzystywany do żadnej działalności Miasta, tj. ani opodatkowanej VAT, ani niepodlegającej opodatkowaniu VAT (ponieważ zostanie ostatecznie zlikwidowany). Tym samym, w ocenie Miasta, z uwagi na fakt, że Pawilon C był wykorzystywany od dnia oddania go do użytkowania do dnia trwałego wyłączenia Pawilonów z użytkowania do działalności tzw. mieszanej (tj. zarówno niepodlegającej opodatkowaniu VAT, jak i opodatkowanej VAT), Miasto będzie zobowiązane do dokonania ostatniej „standardowej” korekty wieloletniej z tytułu VAT odliczonego za pomocą prewspółczynnika VAT właściwego dla Urzędu Miasta od wydatków poniesionych na Pawilon C w deklaracji VAT za styczeń 2026 r. (bowiem przez część 2025 r. Pawilon C był wykorzystywany do działalności tzw. mieszanej) i, jednocześnie, Miasto będzie zobowiązane do zakończenia dokonywania jakichkolwiek innych/dalszych korekt od tych wydatków (w szczególności Miasto nie będzie zobowiązane do dokonania ani korekty jednorazowej w miesiącu podjęcia Decyzji o Likwidacji Pawilonów, ani korekty wieloletniej za lata 2026-2028, wykazywanej, odpowiednio, w deklaracjach VAT za styczeń lat 2027-2029).

Stanowisko Miasta a stanowisko prezentowane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej

Miasto podkreśla, że stanowisko Miasta znajduje jego zdaniem potwierdzenie w szeregu interpretacji indywidualnych, przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 15 grudnia 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.370.2023.4.PJ, w której Organ potwierdził stanowisko, że: „Spółka nie jest zobowiązana do dokonania korekty podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie środków trwałych – Linii Produkcyjnych oraz części do modernizacji Linii Produkcyjnych w przypadku ich likwidacji przed upływem 5 lat od momentu nabycia.”

Również w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 31 maja 2022 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.207.2021.1.DS, Organ wyraził pogląd, że: „Skoro w analizowanych okolicznościach nie dojdzie do zmiany przeznaczenia Zabudowań tylko do ich wyburzenia celem budowy/realizacji nowej Inwestycji wykorzystywanej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nie będą Państwo zobowiązani do dokonania w całości lub w części korekty podatku VAT wynikającego z faktur otrzymanych od sprzedających dokumentujących nabycie Nieruchomości, odliczonego przez Państwa w związku z nabyciem Nieruchomości”.

Analogiczny pogląd zdaniem Miasta został także wyrażony w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 października 2021 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.543.2021.1.SK, w której Organ uznał, iż: „w analizowanej sprawie Wnioskodawca powinien zaprzestać dokonywania korekty podatku VAT naliczonego począwszy od roku następującego po roku, w którym nastąpiło wykreślenie środka trwałego/WNiP/inwestycji w obcym środku trwałym z ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.”.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Miasta:

1.Miasto nie jest zobowiązane do dokonania w części lub w całości korekty podatku VAT naliczonego dot. Pawilonu B oraz Pawilonu D, odliczonego przez Miasto, w związku z trwałym wyłączeniem Pawilonów z użytkowania, potwierdzonym podjętą Decyzją o Likwidacji Pawilonów w celu realizacji Nowej Inwestycji.

2.W związku z trwałym wyłączeniem Pawilonów z użytkowania, potwierdzonym podjętą Decyzją o Likwidacji Pawilonów w celu realizacji Nowej Inwestycji, Miasto powinno dokonać ostatniej korekty rocznej podatku naliczonego dot. Pawilonu C w rozliczeniu za styczeń 2026 r. względem 1/10 podatku VAT naliczonego przy jego nabyciu, a następnie zaprzestać dokonywania korekty odliczenia VAT naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

Wyrażoną w cytowanym art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego zostały określone w art. 90c i art. 91 ustawy o VAT.

Przepis art. 90c ust. 1 ustawy stanowi, że:

W przypadku nabytych towarów i usług, w odniesieniu do których kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie z art. 86 ust. 2a, po zakończeniu roku podatkowego, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku odliczonego przy ich nabyciu, uwzględniając dane dla zakończonego roku podatkowego. Przepisy art. 91 ust. 2-9 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 90c ust. 2 ustawy:

W przypadku, gdy korekty podatku odliczonego dokonuje podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie art. 86 ust. 22, może on uwzględnić dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy, jeżeli takie dane przyjęto w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w art. 86 ust. 2a.

W myśl art. 90c ust. 3 ustawy:

Dokonując korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik może przyjąć inny sposób określania proporcji, niż został przyjęty dla danego roku podatkowego, jeżeli byłby on bardziej reprezentatywny dla zakończonego roku.

Zatem z art. 90c ust. 1 ustawy wynika obowiązek korekty rocznej podatku naliczonego z jednoczesnym wskazaniem, że w zakresie tej korekty zastosowanie znajdą przepisy art. 91 ust. 2-9 ustawy.

W świetle art. 91 ust. 1 ustawy:

Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Jak stanowi art. 91 ust. 2 ustawy:

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Na podstawie art. 91 ust. 3 ustawy:

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Według art. 91 ust. 4 ustawy:

W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

W myśl art. 91 ust. 5 ustawy:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Na mocy art. 91 ust. 6 ustawy:

W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1)opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2)zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Stosownie do art. 91 ust. 7 ustawy:

Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Zgodnie z art. 91 ust. 7a ustawy:

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

W myśl art. 91 ust. 7b ustawy:

W przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Z art. 91 ust. 7c ustawy wynika, że:

Jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

Stosownie do treści art. 91 ust. 7d ustawy:

W przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

Na podstawie art. 91 ust. 8 ustawy:

Korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.

Przepisy art. 91 wprowadzają konstrukcję korekty podatku naliczonego dokonywaną z uwagi na zmianę struktury sprzedaży albo na zmianę pierwotnego przeznaczenia towaru lub usługi (z którą związany jest podatek naliczony). Wprowadzenie procedury korekty związane jest z tym, że w systemie VAT obowiązuje zasada odliczenia niezwłocznego, tzn. w momencie nabycia. W tym momencie związek towaru z danym rodzajem czynności (opodatkowane, zwolnione, mieszane) ma zazwyczaj charakter planowany. Do czasu faktycznego wykorzystania nabytego towaru lub usługi faktyczny związek z danym rodzajem czynności może się zmienić, przekreślając prawo do odliczenia albo uzasadniając dokonanie odliczenia.

Jednocześnie powołany wyżej przepis art. 91 ust. 2 ustawy wprowadza szczególny tryb korekty do wybranych składników majątku. Z uwagi na zazwyczaj wieloletni okres wykorzystania składników majątku zaliczanych do środków trwałych oraz nieruchomości ustawa przyjmuje zasadę dokonywania cząstkowej i równomiernej korekty w dłuższym czasie (dla nieruchomości przez 10 lat, a dla pozostałych składników majątku, których wartość początkowa przekracza 15.000 zł, przez 5 lat). Regulacje te mają na celu urealnienie odliczenia podatku naliczonego. Ustawa zakłada bowiem, że środki trwałe (jako dobra o charakterze trwałym) zużywają się w określonym czasie, a nie jednorazowo. W tym też czasie stopniowo konsumowane jest prawo do odliczenia i należy je oceniać w dłuższej perspektywie czasu, a nie jednorazowo.

Z opisu sprawy wynika, że w latach (...) zrealizowali Państwo projekt pn. „(…)”, w ramach którego wybudowali Państwo m.in. 4 pawilony (…). Pawilony stanowią nieruchomości i są zaliczane przez Państwa do środków trwałych podlegających amortyzacji na podstawie przepisów o podatku dochodowym. Każdy Pawilon stanowi odrębny środek trwały, którego wartość początkowa przekracza 15 000 zł. Pawilony te były wykorzystywane od momentu oddania ich do użytkowania, tj. od 2019 r., w następujący sposób: Pawilon A był wykorzystywany przez Państwa wyłącznie do działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT, tj. do realizacji Państwa zadań własnych, Pawilon B i Pawilon D były wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT, tj. do odpłatnego wynajmu dla celów prowadzenia przez najemców działalności gospodarczej, natomiast Pawilon C był wykorzystywany przez Państwa zarówno do działalności opodatkowanej VAT, jak i działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT, tj. część pomieszczeń Pawilonu C była wykorzystywana do realizacji Państwa zadań własnych, natomiast pozostała część Pawilonu C do odpłatnego wynajmu dla celów prowadzenia przez najemców działalności gospodarczej. W związku z opisanym powyżej wykorzystaniem poszczególnych Pawilonów, nie dokonywali Państwo odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na Pawilon A, natomiast od wydatków ponoszonych w ramach inwestycji na Pawilon B i Pawilon D dokonali Państwo pełnego odliczenia podatku VAT, a od wydatków ponoszonych w ramach inwestycji na Pawilon C dokonali Państwo częściowego odliczenia podatku VAT przy pomocy prewspółczynnika VAT właściwego dla Urzędu Miasta. W efekcie, na podstawie art. 91 ust. 2 ustawy o VAT w zw. z art. 90c ustawy o VAT, dokonują Państwo korekty wieloletniej od wydatków ponoszonych na Pawilon C.

(…) podjęli Państwo decyzję (…) od dnia (…).

Wskazali Państwo, że od dnia wyłączenia Pawilonów z użytkowania (z dniem (…) 2025 r.) nie są one wykorzystywane przez Państwa do żadnej działalności (ani gospodarczej, ani innej niż gospodarcza), a tym samym trwale ustał związek zakupów (nabyć towarów i usług w związku z realizacją inwestycji) z jakąkolwiek Państwa działalnością (w tym działalnością opodatkowaną VAT, polegającą na odpłatnym wynajmie Pawilonów, jak i niepodlegającą opodatkowaniu VAT, polegającą na wykorzystywaniu Pawilonów do realizacji zadań własnych przez Państwa).

W analizowanej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą obowiązku dokonania w części lub w całości korekty podatku VAT naliczonego dotyczącego Pawilonu B oraz Pawilonu D, odliczonego przez Państwa, w związku z trwałym wyłączeniem Pawilonów z użytkowania, potwierdzonym podjętą Decyzją o Likwidacji Pawilonów w celu realizacji Nowej Inwestycji oraz obowiązku dokonania ostatniej korekty rocznej podatku naliczonego dotyczącego Pawilonu C w deklaracji VAT za styczeń 2026 r. względem 1/10 podatku VAT naliczonego przy jego nabyciu, a następnie zaprzestania dokonywania korekty odliczenia VAT naliczonego, w związku z trwałym wyłączeniem Pawilonów z użytkowania, potwierdzonym podjętą Decyzją o Likwidacji Pawilonów w celu realizacji Nowej Inwestycji.

Należy zauważyć, że w przepisach art. 91 ustawy o VAT stanowiącego o korektach, całkowite zaniechanie użytkowania środka trwałego lub wartości niematerialnych i prawnych w szczególności z powodu planowanej likwidacji ze względu na zły stan techniczny, nie zostały wymienione jako przesłanki powodujące obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego.

Z okoliczności sprawy zaprezentowanej we wniosku wynika, że nie nastąpi sprzedaż lub zmiana przeznaczenia Pawilonów. Zaniechanie użytkowania Pawilonów w związku planowaną likwidacją (…), nie stanowi zmiany przeznaczenia, ponieważ ze względu na podjęcie Decyzji o Likwidacji Pawilonów nie są i nie będą one w ogóle wykorzystywane do jakichkolwiek czynności czy to podlegających czy niepodlegających opodatkowaniu.

Biorąc zatem pod uwagę przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w związku z trwałym wyłączeniem Pawilonów z użytkowania, potwierdzonym podjętą Decyzją o Likwidacji Pawilonów, nie są Państwo zobowiązani do korekty podatku naliczonego odliczonego w związku z nabyciem Pawilonu B i Pawilonu D.

Jednocześnie w odniesieniu do Pawilonu C powinni Państwo zaprzestać dokonywania korekty podatku VAT naliczonego począwszy od roku następującego po roku, w którym nastąpiło trwałe wyłączenie Pawilonów z użytkowania, potwierdzone Decyzją o Likwidacji Pawilonów.

Tym samym, są Państwo zobowiązani do dokonania ostatniej korekty rocznej podatku naliczonego dotyczącego Pawilonu C w deklaracji VAT za styczeń 2026 r. względem 1/10 podatku VAT naliczonego przy jego nabyciu, a następnie powinni Państwo zaprzestać dokonywania korekty odliczenia VAT naliczonego, w związku z trwałym wyłączeniem Pawilonu z użytkowania.

Podsumowując:

-   nie są Państwo zobowiązani do dokonania w części lub w całości korekty podatku VAT naliczonego dotyczącego Pawilonu B oraz Pawilonu D, odliczonego przez Państwa, w związku z trwałym wyłączeniem Pawilonów z użytkowania, potwierdzonym podjętą Decyzją o Likwidacji Pawilonów w celu realizacji Nowej Inwestycji;

-   powinni Państwo dokonać ostatniej korekty rocznej podatku naliczonego dotyczącego Pawilonu C w deklaracji VAT za styczeń 2026 r. względem 1/10 podatku VAT naliczonego przy jego nabyciu, a następnie zaprzestać dokonywania korekty odliczenia VAT naliczonego, w związku z trwałym wyłączeniem Pawilonów z użytkowania, potwierdzonym podjętą Decyzją o Likwidacji Pawilonów w celu realizacji Nowej Inwestycji.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy wskazać, że interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny/zdarzenie przyszłe przedstawiony przez danego podatnika. Powołane interpretacje nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa, więc zawartego w nich stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.