P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PP 443-80/1/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.12.2005, sygn. PP 443-80/1/05, Urząd Skarbowy w Oleśnicy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a §1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnicy stwierdza, że stanowisko Gminy "X" reprezentowanej przez Panią "Y" pełniącą funkcję Zastępcy Wójta Gminy - przedstawione we wniosku z dnia 25.10.2005 r. który wpłynął w dniu 28.10.2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego odnośnie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie dotyczącej prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z nabyciem samochodu osobowego - jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 18.10.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oleśnicy wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego złożony przez Gminę "X" reprezentowaną przez Zastępcę Wójta Panią "Y".

Jak stanowi art. 14a §1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielać pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w §1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Wnioskodawca w przedmiotowym piśmie skierował zapytanie, czy prawidłowo dokonał w maju 2005 r. obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z nabyciem przez Gminę samochodu osobowego. Przedstawiając stan faktyczny sprawy wskazano że:

1) na fakturze Vat dokumentującej zakup samochodu osobowego został wykazany podatek od towarów i usług w wys.; 7 988,00zł

2) Gmina dokonała obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z dokonanym zakupem samochodu w wys.: 3 994,00zł co stanowi 50% kwoty

3) zakupiony środek transportu związany jest z wykonywaniem przez Gminę czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT jak również czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,

4) w oparciu o przepis art. 163 i art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 r. obliczono proporcję umożliwiającą określenie kwot podatku naliczonego od zakupów związanych z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu oraz zwolnionymi. Wyliczony w ten sposób wskaźnik na podstawie obrotów za okres od 01.05.2004 r. do 31.12.2004 r. wskazuje, że wartość obrotów zwolnionych od opodatkowania do obrotów uzyskanych z wykonywania czynności zwolnionych i opodatkowanych wynosi 1,89%. Zatem Gmina uznała, ze przysługuje jej prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupu samochodu w wys.: 100%.

5) Gmina podkreśla, że ustalając proporcję nie uwzględniła wartości czynności niepodlegających opodatkowaniu

Podatnik stoi na stanowisku, że z uwagi brak możliwości ustalenia w jakiej części zakupiony samochód jest związany z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu a w jakiej części służy sprzedaży opodatkowanej prawidłowo określił proporcję i dokonał rozliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem samochodu.

Na podstawie przedstawionego stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnicy udziela następującej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług:

stosownie do przepisu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Ustawa określa jako terytorium kraju terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 litera a).

W przypadku nabycia samochodu osobowego kwota podatku naliczonego stanowiła 50% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawcy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, nie więcej jednak niż 5000zł.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnicy stoi na stanowisku, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z nabyciem towaru winno być realizowane przez Stronę wyłącznie w stosunku do czynności opodatkowanych tzn. takich które generują podatek należny.

Zatem powyższa zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. takich które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 90 ust. 1 ustawy o PTU). Ponadto jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 tejże ustawy).

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3). Proporcję, o której mowa ust. 3, okresla się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja (...). Przepis art. 90 ust. 10 ww. ustawy stanowi, iż w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8: przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

W myśl art. 163 ust. 2 ustawy o VAT - korekta kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91, za rok 2004 dotyczy okresu od dnia 1 maja do końca roku podatkowego. Do obliczenia proporcji przyjmuje się obroty osiągnięte w tym okresie. Obliczoną za ten okres proporcję stosuje się przy wyliczeniu kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zgodnie z art. 90 w trakcie 2005 r. (...).

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o PTU w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.06.2005 r. po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

Stosownie do przepisu art. 91 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku towarów i sług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, z wyłączeniem tych, w odniesieniu do których wydatki poniesione na ich nabycie jednorazowo mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości - w ciągu 10 lat, począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości - jednej dziesiątej, kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu (...).

Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, że zakupiony przez Stronę samochód osobowy jest związany z realizacją przez Gminę czynności podlegających opodatkowaniu, czynności zwolnionych od opodatkowania i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Organ podatkowy nie podziela stanowiska Gminy przedstawionego we wniosku, iż podatek należny można pomniejszyć o część podatku naliczonego, ustaloną w oparciu o proporcję przy wyliczeniu której Podatnik uwzględnił wyłącznie wartość czynności podlegających opodatkowaniu i czynności zwolnionych od opodatkowania, bez uwzględnienia wartości czynności niepodlegających opodatkowaniu. Zgodnie z obowiązującymi przepisami proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (czynności zwolnionych od opodatkowania i czynności nie podlegających opodatkowaniu). Zatem Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnicy stoi na stanowisku, że Gmina dokonała odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem samochodu osobowego w oparciu o nieprawidłowo ustalony wskaźnik z tych też powodów nie zgadza się ze stanowiskiem Strony zaprezentowanym we wniosku.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnicy zwraca uwagę na fakt, że na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl jednak art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z przywołanego przepisu wynika, że wykonywanie przez Gminę zadania w ramach zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty wyłączone jest spod działania ustawy o podatku od towarów i usług, z wyjątkiem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zatem realizowane przez Gminę zadania statutowe które są głównym celem jej działania, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Skoro zakupiony samochód związany jest z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu, czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu to zgodnie z generalną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 tejże ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podstawowym zatem kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu przez tego podatnika towarów i usług, jest wystąpienie związku pomiędzy nabytymi towarami i usługami a czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (czyli takimi czynnościami, które, po pierwsze podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie zaś nie korzystają ze zwolnień od podatku od towarów i usługi).

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14a §2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia z wyłączeniem przepisów ustawy o podatku od towarów art. 90, art. 91 ust. 2 które przytoczono w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.05.2005 r. natomiast art. 86 ust. 3 w brzmieniu obowiązującym do dnia 21.08.2005 r.

Jak stanowi art. 14b §1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Urząd Skarbowy w Oleśnicy