
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia miejsca opodatkowania świadczonych usług pośrednictwa w rejestracji kart wjazdowych na Arubę oraz podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan pismami z 16 czerwca 2025 r. (data wpływu 17 czerwca 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 3 sierpnia 2022 r. pod firmą …, której przeważającym przedmiotem działalności gospodarczej jest reklama poprzez środki masowego przekazu – przeważający kod PKD: 73.12.Z.
Wnioskodawca świadczy usługi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz posiada na terytorium RP nieograniczony obowiązek podatkowy.
Wnioskodawca opodatkowany jest w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Nie zachodzą wobec niego negatywne przesłanki określone w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, które uniemożliwiałyby opodatkowanie według tej formy.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, a w ramach prowadzonej działalności realizuje sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT.
Wnioskodawca w ramach działalności zajmuje się m.in. pośrednictwem w rejestracji karty wjazdowej na Arubę (Aruba ED Card).
Wyspa Aruba jest terytorium zależnym od Królestwa Niderlandów i znajduje się w Ameryce Południowej. Wyspa Aruba nie należy do Unii Europejskiej.
Każdy przyjezdny, który chce przekroczyć terytorium wyspy jest zobowiązany do rejestracji karty Aruba ED Card do czego konieczne jest wypełnienie internetowego formularza. Rejestracja odbywa się za pośrednictwem rządowej strony internetowej Aruby.
Koszt rejestracji karty Aruba ED Card pobierany podczas procesu to 20 dolarów. Jest to kwota uiszczana na rzecz Aruba Wastewater Sustainable Solution (AWSS). Jest to podmiot, którego zadaniem jest zarządzanie różnymi podmiotami zaangażowanymi w proces oczyszczania ścieków i innego usługi na rzecz społeczeństwa Aruby.
Wnioskodawca świadcząc usługi pośrednictwa w rejestracji karty wypełnia odpowiedni formularz w imieniu klienta podając jego dane oraz w jego imieniu uiszcza opłatę 20 dolarów.
Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz osób fizycznych zarówno z Unii Europejskiej jak i spoza Unii Europejskiej.
Osoby, na rzecz których Wnioskodawca świadczy usług nie są podatnikami podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Za usługę pośrednictwa Wnioskodawca pobiera od klienta kwotę, na którą składa się kwota wynagrodzenia za pośrednictwo w rejestracji karty oraz zwrot opłaty 20 dolarów, którą w imieniu klienta Wnioskodawca uiścił podczas rejestracji. Kwoty te wyszczególnione są na fakturach wystawianych przez Wnioskodawcę – faktury obejmują dwie pozycje tj. zwrot opłaty oraz prowizję.
Również w regulaminie znajdującym się na stronie internetowej Wnioskodawcy zostało wyraźnie wskazane, że kwota pobierana od klienta za usługę obejmuje 20 dolarów (oficjalna cena) oraz kwotę wynagrodzenia za usługę.
Ponadto, zgodnie z regulaminem usług, który musi zostać zaakceptowany przez klienta przed zakupem usługi – akceptując regulamin klient upoważnia Wnioskodawcę do wypełnienia, złożenia i opłacenia wniosku o wydanie Aruba ED Card w imieniu klienta, w tym do uiszczenia wszelkich opłat.
Ponadto, w odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania o treści:
1.W związku z informacjami przedstawionymi w dotychczasowym opisie sprawy proszę doprecyzować:
a)jak przedstawia się cały mechanizm działania Pana strony internetowej?
Odp.: Strona internetowa Wnioskodawcy (...) umożliwia klientom skorzystanie z odpłatnej usługi pośrednictwa w rejestracji karty wjazdowej na Arubę (Aruba ED Card). Proces przebiega następująco:
1.Klient wchodzi na stronę i zapoznaje się z ofertą.
2.Klient wypełnia elektroniczny formularz zamówienia, podając dane niezbędne do rejestracji Aruba ED Card, w tym m.in.: dane paszportowe, dane osobowe (imię, nazwisko, data urodzenia), datę planowanego przyjazdu, informacje o miejscu pobytu i celu podróży, informacje zdrowotne wymagane przez system rządowy.
3.W formularzu znajduje się informacja o całkowitej cenie usługi (64.99 USD), w tym: 20 USD – opłata urzędowa (przekazywana później stronie rządowej Aruby), 44.99 USD – opłata serwisowa (wynagrodzenie za usługę pośrednictwa).
4.Przed finalizacją klient: akceptuje Regulamin, politykę prywatności, disclaimer, politykę zwrotów, w których udziela zgody i pełnomocnictwa na złożenie i opłacenie wniosku w jego imieniu, następnie dokonuje on płatności online.
b)na czym dokładnie polega i w jaki sposób przebiega proces rejestracji przez Pana karty wjazdowej na Arubę w imieniu klienta?
Odp.: Po otrzymaniu zamówienia:
1.Weryfikuje Pan poprawność i kompletność danych przekazanych przez klienta.
2.Wypełnia Pan formularz Aruba ED Card na oficjalnej stronie rządowej Aruby (https://edcardaruba.aw).
3.Uiszcza Pan w imieniu klienta opłatę urzędową w wysokości 20 USD.
4.Po zatwierdzeniu wniosku przez stronę rządową, pobiera Pan dokument potwierdzający rejestrację i przesyła go Pan klientowi na podany adres e-mail.
5.W razie potrzeby kontaktuje się Pan z klientem, np. w przypadku błędów lub brakujących danych.
Cała usługa realizowana jest zdalnie w pełni elektronicznie i zazwyczaj trwa od kilku minut do maksymalnie 72 godzin. Aruba ED Card może być wypełniona dopiero na 7 dni przed przylotem/przypłynięciem klienta. Jeśli klient jako datę przybycia na Arubę podał późniejszą niż 7 dni, jego zamówienie czeka w kolejce i rejestruje oraz wysyła Pan do niego ED CARD dokładnie 7 dni przed przylotem/przypłynięciem klienta.
2.Co jest intencją/celem nabycia klienta (jakiego świadczenia oczekuje klient od Pana)?
Odp.: Klient oczekuje pomocy w złożeniu aplikacji o kartę ED, w tym: sprawdzenia i uzupełnienia danych, złożenia aplikacji w jego imieniu, pełnego wsparcia technicznego, otrzymania dokumentu bez konieczności samodzielnego korzystania z rządowej platformy.
3.Czy czyni Pan wszystko, co niezbędne, aby dwie strony zawarły umowę dotyczącą rejestracji karty wjazdowej na Arubę?
Odp.: Tak, czyni Pan wszystko co niezbędne do zawarcia umowy dotyczącej rejestracji karty wjazdowej na Arubę.
4.Czy wskazuje Pan stronom ww. umowy okazję do jej zawarcia?
Odp.: Nie wskazuje Pan stronom umowy okazji do jej zawarcia. Klienci sami znajdują w Internecie informację o Pana usługach.
5.Czy nawiązuje Pan kontakt lub negocjuje, w imieniu i na rzecz klienta, warunki płatności, jakich ma dokonać jedna ze stron?
Odp.: Nie negocjuje Pan żadnych warunków w imieniu klienta z żadnym podmiotem trzecim.
6.Czy ma Pan wpływ na treść ww. umowy?
Odp.: Nie ma Pan wpływu na treść umowy pomiędzy klientem a rządem Aruby. Działa Pan wyłącznie jako pośrednik.
7.Pod jakim symbolem PKWiU zostały sklasyfikowane świadczone przez Pana usługi, w ramach których pośredniczy Pan w rejestracji karty wjazdowej na Arubę?
Odp.: PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
8.Do jakich czynności ogranicza się Pana rola w związku z pośrednictwem przy rejestracji karty wjazdowej na Arubę?
Odp.: Pana rola ogranicza się do: sprawdzenia danych, wypełnienia wniosku, przesłania go na stronie rządowej, uiszczenia opłaty rządowej, wysłania karty klientowi.
9.Czy klienci udzielają Panu pełnomocnictwa w celu świadczenia przez Pana w ich imieniu usług dotyczących rejestracji karty wjazdowej na Arubę? Czy powyższa informacja figuruje w regulaminie widniejącym na Pana stronie internetowej?
Odp.: Tak. Klient udziela pełnomocnictwa poprzez akceptację regulaminu, gdzie zapisano, że operator serwisu działa w imieniu klienta i opłaca kartę ED.
10.Czy akceptacja regulaminu przez klienta oznacza zawarcie z Panem umowy (jakiego typu jest to umowa i jakie są jej postanowienia)?
Odp.: Tak – akceptacja regulaminu oznacza zawarcie umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną, której przedmiotem jest rejestracja Aruba ED Card. Umowa zawiera zapisy o cenie, braku zwrotu po wykonaniu usługi z racji na to, że Aruba ED Card jest imienna i jest to produkt personalizowany oraz o pełnomocnictwie dla pośrednika w zakupie Aruba ED Card.
11.Czy opłata w wysokości 20 dolarów niezbędna w celu uzyskania karty wjazdowej na Arubę odpowiada faktycznej odpłatności z tego tytułu?
Odp.: Tak – opłata 20 USD jest dokładnie taką kwotą, jaką przewiduje oficjalny serwis rządowy Aruby. Nie jest on powiększana ani modyfikowana.
12.Czy pobiera przez Pana od klientów opłata w wysokości 20 dolarów stanowi zwrot poniesionych wydatków niezbędnych dla realizacji zleconych usług? W jakim terminie od akceptacji przez klienta regulaminu wpłaca Pan w imieniu klienta opłatę dotyczącą rejestracji karty Aruba ED? W jakim terminie otrzymuje Pan wynagrodzenie od klienta obejmujące koszty rejestracji karty Aruba ED oraz wynagrodzenia za usługi pośrednictwa?
Odp.: Opłata 20 USD pobierana od klienta jest zwrotem poniesionych kosztów z tytułu opłaty rządowej. Cała usługa realizowana jest zdalnie w pełni elektronicznie i zazwyczaj trwa od kilku minut do maksymalnie 72 godzin.
Aruba ED Card może być wypełniona dopiero na 7 dni przed przylotem/przypłynięciem klienta. Jeśli klient jako datę przybycia na Arubę podał późniejszą niż 7 dni, jego zamówienie czeka w kolejce i rejestruje oraz wysyła Pan do niego ED CARD dokładnie 7 dni przed.
Może być to nawet parę miesięcy, ponieważ niektórzy klienci robią zamówienia np. na listopad już w marcu. Wynagrodzenie operatora (44.99 USD) jest pobierane jednocześnie z całością kwoty od klienta. Klient płaci całość jednym przelewem.
Pytanie
Czy usługi pośrednictwa w rejestracji kart Aruba ED Card świadczone na rzecz klientów (zarówno z UE jak i spoza UE) podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.)? (oznaczone we wniosku numerem 2)
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, usługi pośrednictwa w rejestracji kart Aruba ED Card świadczone na rzecz klientów (zarówno z UE jak i spoza UE) podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: „ustawa o VAT”).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakie dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Pośrednictwo w rejestracji kart Aruba ED Card stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT, natomiast dla ustalenia czy jest to czynność podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług należy ustalić miejsce świadczenia usług. Wnioskodawca przy tym świadczy usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami.
Zgodnie z art. 28c ust. 1 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i 3 oraz art. 28h-28n.
Natomiast stosownie do art. 28d ustawy o VAT miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich jest miejsce, w którym dokonywana jest podstawowa transakcja.
Miejscem świadczenia dla usługi pośrednictwa (świadczonej na rzecz konsumenta) będzie „miejsce, w którym dokonywana jest podstawowa transakcja”. Przez to pojęcie należy rozumieć ustawowe miejsce świadczenia dla transakcji (odpowiednio: dostawy towarów bądź świadczenia usług), w której pośredniczy konkretny pośrednik. Zdaniem Wnioskodawcy w opisanym stanie faktycznym „podstawową transakcją” będzie rejestracja karty Aruba ED Card.
Za rejestrację karty Aruba ED Card opłata pobierana jest przez podmiot posiadający siedzibę na wyspie Aruba (AWSS).
Rejestracja dokonywana jest w imieniu i na rzecz osoby niebędącej podatnikiem zatem określając miejsce tej transakcji należy wziąć pod uwagę zasadę ogólną wynikającą z art. 28c ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którą miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej.
W takim wypadku za usługodawcę należy uznać AWSS – zatem miejscem świadczenia usługi podstawowej jest wyspa Aruba.
Wobec tego, że miejsce podstawowej transakcji znajduje się poza terytorium Unii Europejskiej, to uznać należy, że świadczona przez Wnioskodawcę usługa pośrednictwa nie mieści się w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nie stanowi bowiem świadczenia usług na terytorium kraju.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają ww. czynności, ale tylko wówczas, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Natomiast stosownie do art. 2 pkt 3 ustawy:
Przez terytorium Unii Europejskiej - rozumie się przez to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).
Z kolei terytorium państwa trzeciego to, zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy:
Terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z powyższego przepisu wynika, że aby doszło do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:
‒świadczenie musi być odpłatne,
‒miejscem świadczenia musi być terytorium kraju,
‒świadczenie musi być wykonane na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
‒świadczenie nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.
Regulacje prawne w zakresie określania miejsca świadczenia usług, zostały zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług w rozdziale 3 działu V „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług”.
Stosownie do art. 28a ustawy:
Na potrzeby stosowania ww. rozdziału:
1)ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6;
b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą.
Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej wynikającej z art. 15 ust. 2 ustawy, w myśl tego artykułu:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Natomiast zgodnie z generalną zasadą określoną w art. 28c ust. 1 ustawy, dotyczącą miejsca świadczenia usług na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem, w rozumieniu art. 28a ustawy:
Miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i 3 oraz art. 28h–28n.
Według art. 28c ust. 2 oraz ust. 3 ustawy:
2. W przypadku gdy usługi są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy znajdującego się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
3. W przypadku gdy usługodawca nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Ww. przepis wprowadza regułę, zgodnie z którą w przypadku świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami miejscem świadczenia usługi jest państwo siedziby usługodawcy, ewentualnie kraj stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w sytuacji gdy usługa jest świadczona z takiego miejsca i znajduje się ono w innym państwie niż siedziba usługodawcy.
Albo też miejscem świadczenia usługi na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce w którym usługodawca posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w sytuacji gdy nie posiada on siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
Stosownie zaś do art. 28d ustawy:
Miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich jest miejsce, w którym dokonywana jest podstawowa transakcja.
Z opisu sprawy wynika, że będąc czynnym podatnikiem VAT prowadzi Pan działalność gospodarczą, której przeważającym przedmiotem działalności gospodarczej jest reklama poprzez środki masowego przekazu. Świadczy Pan usługi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz posiada na terytorium RP nieograniczony obowiązek podatkowy. W ramach działalności zajmuje się Pan m.in. pomocą w rejestracji karty wjazdowej na Arubę. W celu rejestracji karty wypełnia Pan odpowiedni formularz na oficjalnej stronie rządowej Aruby w imieniu klienta podając jego dane oraz w jego imieniu uiszcza Pan opłatę. Natomiast klient na Pana stronie internetowej wypełnia elektroniczny formularz zamówienia, podając dane niezbędne do rejestracji karty wjazdowej. Przed finalizacją klient akceptuje Regulamin, w którym udziela zgody i pełnomocnictwa na złożenie i opłacenie wniosku w jego imieniu. Klient oczekuje pomocy w złożeniu aplikacji o kartę ED, w tym: sprawdzenia i uzupełnienia danych, złożenia aplikacji w jego imieniu, pełnego wsparcia technicznego, otrzymania dokumentu bez konieczności samodzielnego korzystania z rządowej platformy. Z okoliczności sprawy wynika, że świadczy Pan usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zarówno z Unii Europejskiej jak i spoza Unii Europejskiej.
Aby ustalić miejsce opodatkowania świadczonej przez Pana usługi związanej z rejestracją kart wjazdowych na Arubę, a zatem rozstrzygnąć, czy w sprawie znajdzie zastosowanie ogólna zasada wynikająca z art. 28c ust. 1 ustawy czy szczególna reguła ustalania miejsca świadczenia dla pośredników wskazana w art. 28d ustawy, konieczne jest określenie, czy usługa ta stanowi usługę pośrednictwa.
Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji „pośrednictwa”. Takiej definicji nie zawiera również obowiązująca od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywa 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 347 z 11.12.2006 str. 1 z późn. zm.).
Natomiast zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego [https://sjp.pwn.pl/slowniki/po%C5%9Brednictwo.html] przez pośrednictwo rozumie się „działalność osoby trzeciej mającą na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron”, a także „kojarzenie kontrahentów w transakcjach handlowych oraz umożliwianie kontaktu uczestnikom rynku pracy”.
Istotne znaczenie dla zdefiniowania pojęcia „pośrednictwa” na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ma orzecznictwo TSUE odnoszące się do rozumienia pośrednictwa na potrzeby stosowania zwolnienia od podatku dla usług finansowych. Wskazówki wynikające z tych orzeczeń można zastosować również w kontekście określenia miejsca świadczenia usług w oparciu o art. 28d ustawy.
Warto mieć na uwadze wyrok z 21 czerwca 2007 r. w sprawie C-453/05, w którym Trybunał orzekł, że pośrednictwo stanowi działalność polegającą na pośredniczeniu, która może obejmować m.in. wskazanie stronie danej umowy okazji do zawarcia takiej umowy, kontaktowanie się z drugą stroną i negocjowanie w imieniu i na rzecz klienta warunków świadczeń wzajemnych, przy czym celem takiej działalności jest uczynienie wszystkiego, co niezbędne, aby dwie strony zawarły umowę, a sam pośrednik nie ma żadnego interesu w zakresie treści umowy.
Podobnie przyjął TSUE w orzeczeniu z 13 grudnia 2001 r. w sprawie C-235/00, uznając że pośrednikiem jest podmiot niebędący żadną ze stron umowy, ale świadczący usługę na rzecz strony w zamian za wynagrodzenie. W skład usługi wchodzić może zwłaszcza prowadzenie negocjacji. Celem pośrednictwa jest uczynienie wszystkiego co niezbędne, by dwie strony zawarły umowę. Z kolei nie może być mowy o pośrednictwie wówczas, gdy jedna ze stron umowy zleca tylko podwykonawcy część czynności faktycznych.
W świetle powyższego usługa może być uznana za usługę pośrednictwa w sytuacji, gdy działalność pośrednika będzie polegać na uczynieniu wszystkiego, co niezbędne, by dwie strony zawarły umowę, a wynagrodzeniem pośrednika będzie prowizja za świadczone usługi pośrednictwa.
Odnosząc się do okoliczności sprawy stwierdzam, że wprawdzie we wniosku wskazuje Pan, że zajmuje się pośrednictwem w rejestracji karty wjazdowej na Arubę. Tak nazywa Pan świadczone usługi na rzecz osób przyjezdnych, które chcą przekroczyć terytorium wyspy i mają obowiązek rejestracji karty Aruba ED Card. Niemniej jednak wskazując, że świadczy Pan usługi pośrednictwa w rejestracji tej karty, stwierdza że Pan wypełnia odpowiedni formularz w imieniu klienta, podając jego dane oraz w jego imieniu uiszcza opłatę urzędową 20 dolarów.
Z powyższego zatem wynika, że Pan wypełnia, składa i opłaca wniosek o wydanie karty Aruba ED Card w imieniu klienta. Klient oczekuje od Pana pomocy w złożeniu aplikacji o kartę ED, w tym sprawdzenia i uzupełnienia danych, złożenia aplikacji w jego imieniu, pełnego wsparcia technicznego, otrzymania dokumentu bez konieczności samodzielnego korzystania z rządowej platformy. Ponadto z wniosku wynika, że nie wskazuje Pan stronom okazji do zawarcia umowy (klienci sami znajdują w Internecie informację o usługach świadczonych przez Pana), nie negocjuje żadnych warunków w imieniu klienta z żadnym podmiotem trzecim.
Powyższe okoliczności świadczą o tym, że Pana czynności polegają na udzieleniu klientom pomocy w dopełnieniu formalności wymaganych przez rząd wyspy Aruba związanych z przyjazdem na wyspę. Jak wskazuje Pan bowiem w opisie sprawy – każdy przyjezdny, który chce przekroczyć terytorium wyspy jest zobowiązany do rejestracji karty Aruba ED Card, do czego konieczne jest wypełnienie internetowego formularza za pośrednictwem rządowej strony internetowej Aruby.
Klient, wchodząc na Pana stronę internetową, podaje dane niezbędne do rejestracji ww. karty (m.in. dane paszportowe, dane osobowe, informacje o planowanej podróży, informacje zdrowotne wymagane przez rząd Aruby), a następnie dane przekazane przez klienta (po weryfikacji ich poprawności i kompletności przez Pana) są wprowadzane przez Pana poprzez wypełnienie formularza zamieszczonego na oficjalnej stronie rządowej Aruby. Następnie uiszcza Pan w imieniu klienta przekazaną wcześniej przez klienta opłatę urzędową w wysokości 20 dolarów, a potem przesyła klientowi na podany adres e-mail uzyskany od strony rządowej Aruby dokument potwierdzający rejestrację.
Trudno w tych wykonywanych przez Pana czynnościach dopatrzyć się działań polegających na kojarzeniu dwóch stron i doprowadzeniu do zawarcia między nimi umowy. Osoba przyjeżdżająca na terytorium wyspy ma obowiązek rejestracji karty Aruba ED Card, a obowiązek ten realizuje poprzez wypełnienie odpowiedniego formularza zamieszczonego na stronie rządowej Aruby.
W wypełnieniu tego obowiązku osobie przyjezdnej pomaga Pan. Takim działaniem nie wypełnia Pan warunku uczynienia wszystkiego, co niezbędne, aby dwie strony zawarły umowę (pomimo udzielenia takiej odpowiedzi na zapytanie organu interpretacyjnego, że czyni wszystko, co niezbędne do zawarcia umowy dotyczącej rejestracji karty wjazdowej na Arubę). Rzeczywisty charakter świadczonych przez Pana usług sprowadza się bowiem do udzielenia pomocy podróżnemu (przyjezdnemu) w rejestracji karty Aruba ED Card. Sam Pan wskazał we wniosku, że Pana rola ogranicza się do: sprawdzenia danych, wypełnienia wniosku, przesłania go na stronie rządowej, uiszczenia opłaty rządowej, wysłania karty klientowi.
Tym samym – należy stwierdzić, że świadczone przez Pana usługi pomocy w uzyskiwaniu (rejestracji) karty Aruba Ed Card na rzecz klientów (osób fizycznych niebędących podatnikami) nie będą stanowiły na gruncie podatku VAT usług pośrednictwa. Samo udzielenie przez klienta pełnomocnictwa (upoważnienia) do złożenia i opłacenia wniosku o rejestrację karty wjazdowej na Arubę w jego imieniu nie powoduje, że mamy do czynienia z usługą pośrednictwa świadczoną przez Pana.
Skoro tych usług nie można uznać za usługi pośrednictwa, to dla określenia miejsca ich opodatkowania nie znajdzie zastosowania przepis art. 28d ustawy.
Tym samym, wykonując usługę pomocy w
uzyskiwaniu (rejestracji) karty wjazdowej Aruba ED Card na rzecz osób
fizycznych niebędących podatnikami (w rozumieniu art. 28a ustawy), dla której
przepisy ustawy o VAT nie określają szczególnego miejsca jej świadczenia,
powinien Pan ustalić miejsce jej opodatkowania według zasady wynikającej z art.
28c ust. 1 ustawy.
Przy czym wbrew Pana stanowisku – w stosunku do klientów – usługodawcą jest Pan jako podmiot realizujący usługę rejestracji karty wjazdowej i pobierający w zamian za tę usługę wynagrodzenie, a nie Aruba Wastewater Sustainable Solution (AWSS).
W konsekwencji miejscem świadczenia usług polegających na rejestracji kart wjazdowych na Arubę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jest miejsce, gdzie Pan jako usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, czyli w Polsce.
Oceniając Pana stanowisko całościowo, uznałem je za nieprawidłowe. Jakkolwiek wskazuje Pan na zastosowanie w sprawie art. 28c ustawy, to jednak przyjmuje Pan błędne założenie co do usługodawcy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być rozpatrzone.
Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Pana w złożonym wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
