
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług, rejestracji jako czynny podatnik VAT oraz zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 marca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismami z 9 kwietnia 2025 r., z 22 kwietnia 2025 r. oraz z 23 maja 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym przedsiębiorcą, polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą (PKD 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”), który świadczy usługi wyłącznie dla firmy z siedzibą w Stanach Zjednoczonych. W ramach współpracy z amerykańską firmą Wnioskodawczyni pełni rolę Tableau Developer.
Główne obowiązki Wnioskodawczyni obejmują pomoc techniczną w zakresie analizy biznesowej, projektowania i testowania raportów w programie Business Intelligence Tableau: • zbieranie danych biznesowych • analiza i przekładanie potrzeb biznesowych na wymagania techniczne • monitorowanie i przeprowadzanie manualnych testów dashboardów i raportów • przygotowanie i utrzymanie dokumentacji technicznej. Świadczone usługi nie są związane z oprogramowaniem ani doradztwem w zakresie oprogramowania. Wnioskodawczyni nie wykonuje żadnych czynności, których istotą jest doradztwo w rozumieniu udzielania fachowych zaleceń albo porad.
W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:
1) Czy opisane we wniosku usługi świadczy Pani dla miejsca siedziby firmy, czyli Stany Zjednoczone?
Tak, usługi świadczone przez moją firmę są skierowane wyłącznie do siedziby firmy, czyli do Stanów Zjednoczonych.
2) Czy też świadczone przez Panią usługi, opisane we wniosku są świadczone dla innego miejsca działalności tej firmy? Jeżeli tak to proszę wskazać to miejsce.
Nie, nie świadczę usług dla innego miejsca działalności tej firmy. Usługi są realizowane tylko dla siedziby w Stanach Zjednoczonych.
3) Czy przewidywana przez Panią wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, bez kwoty podatku, w roku podatkowym 2025 nie przekroczy kwoty 200 000 zł?
Przewidywana wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2025 wyniesie 120 000 - 130 000 zł, co oznacza, że nie przekroczy kwoty 200 000 zł.
4) Czy będzie Pani dokonywać również dostawy towarów bądź świadczenia usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361, ze zm.); jeżeli tak, to prosimy wskazać, jakie to będą towary lub usługi?
Nie będę dokonywać dostawy towarów ani świadczenia usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.
5) Proszę opisać szczegółowo na czym będzie polegało techniczne wsparcie, o którym mowa w pytaniu nr 2.
Techniczne wsparcie, o którym mowa w pytaniu nr 2, zarówno w mojej obecnej pracy i w kontekście tej roli, polega głównie na zapewnieniu prawidłowego funkcjonowania raportów biznesowych dla użytkowników końcowych. Obejmuje to monitorowanie oraz rozwiązywanie problemów związanych z istniejącymi raportami w Tableau, aby działały zgodnie z oczekiwaniami użytkowników. Dodatkowo, wsparcie techniczne obejmuje tworzenie i utrzymywanie dokumentacji projektowej, która jest niezbędna zarówno dla użytkowników końcowych, jak i dla innych deweloperów oraz project managerów.
6) Proszę opisać chronologicznie cały mechanizm działania wsparcia technicznego.
Przykładowa chronologia mechanizmu działania wsparcia technicznego:
1. Zgłoszenie problemu lub zapotrzebowania przez użytkowników
Użytkownicy raportów zauważają błąd w raporcie lub potrzebują dodać dodatkowe informacje, filtry, tabele, wykresy itp. Zwracają się z tym zapytaniem do project managera.
2. Utworzenie zadania przez project managera
Project manager tworzy zadanie (ticket) w specjalnej aplikacji do zarządzania projektami, przekazując szczegóły zapytania oraz wymagania użytkowników do mojego działu.
3. Przydzielenie zadania przez przełożonego
Przełożony mojego działu przegląda zgłoszenie i przydziela zadanie odpowiedniemu członkowi zespołu, który będzie odpowiedzialny za rozwiązanie problemu lub wprowadzenie zmian.
4. Analiza i wykonanie zadania
Po otrzymaniu zadania, analizuję zgłoszoną sytuację: sprawdzam, czy to błąd w raporcie, czy też wymagania użytkowników dotyczą dodania nowej funkcjonalności w raporcie. Jeśli to błąd, staram się znaleźć jego przyczynę i naprawić. Jeśli zgłoszenie dotyczy wprowadzenia zmian, takich jak dodanie nowych elementów (np. filtru, pola, tabeli, wykresu), przystępuję do realizacji tych wymagań. Wykorzystuję program Tableau, a źródłem danych są tabele przygotowane przez programistów baz danych. Czasami może to obejmować również redesign dashboardu, aby poprawić jego użyteczność i dostosować go do oczekiwań użytkowników.
5. Testowanie
Po wprowadzeniu zmian, przeprowadzam testy manualne, aby upewnić się, że raport działa zgodnie z wymaganiami, a nowe elementy zostały poprawnie zaimplementowane.
6. Weryfikacja przez użytkowników
Zaktualizowany raport jest przekazywany użytkownikowi lub project managerowi do weryfikacji. Jeśli użytkownik zaakceptuje zmiany, zadanie jest uznawane za zakończone.
7. Dokumentacja
W trakcie całego procesu tworzona jest przeze mnie dokumentacja techniczna dotycząca wprowadzonych zmian, która opisuje szczegóły budowy raportu i jest dostępna zarówno dla użytkowników końcowych, jak i dla innych członków zespołu, w tym deweloperów oraz project managerów.
8. Zamknięcie zadania
Po finalnej akceptacji użytkownika i zakończeniu wszystkich działań, zadanie jest zamknięte, a raport lub dashboard jest dostępny dla użytkowników końcowych.
7) Czy czynności, które zamierza Pani świadczyć w przyszłości na rzecz podmiotu polskiego w ramach prowadzonej działalności, będą polegały na udzielaniu „porad, opinii i wyjaśnień” charakterystycznych dla usług doradztwa?
Czynności, które zamierzam świadczyć w przyszłości na rzecz podmiotu polskiego w ramach prowadzonej działalności, nie będą polegały na udzielaniu „porad, opinii i wyjaśnień” charakterystycznych dla usług doradztwa, a na czynnościach, które opisałam powyżej. Chodzi o wykonywanie wsparcia technicznego dla użytkowników raportów (supporting) i utrzymanie prawidłowego działania raportów biznesowych, manualne testowanie raportów, oraz tworzenie dokumentacji projektowej. Nie udzielam i nie zamierzam udzielać w ramach swojej działalności doradztwa w rozumieniu udzielania zaleceń, porad, opinii i wyjaśnień.
Pytania (pytanie oznaczone nr 1 zostało ostatecznie sformułowane w piśmie z 23 maja 2025 r.)
1. Czy w związku z opisanym stanem faktycznym Wnioskodawczyni powinna dokonać rejestracji jako podatnik VAT w Polsce? Jeśli tak, to w jaki sposób powinna udokumentować świadczenie usług oraz jakie obowiązki deklaracyjne Wnioskodawczyni musi spełnić?
2. Wnioskodawczyni chciałaby także uzyskać informację, czy jej działalność w zakresie świadczonych usług, która nie obejmuje doradztwa jako takiego, a jedynie techniczne wsparcie, wymaga rejestracji jako podatnik VAT, jeśli w przyszłości będę świadczyć takie usługi na rzecz podmiotu polskiego, a nie zagranicznego.
Pani stanowisko w sprawie (w zakresie pytania 1 ostatecznie sformułowane w piśmie z 23 maja 2025 r.)
1.
W związku z opisanym stanem faktycznym, Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do rejestracji jako podatnik VAT czynny w Polsce, ponieważ świadczone przez Wnioskodawczynię usługi informatyczne są usługami, dla których miejscem świadczenia - zgodnie z art. 28b ustawy o VAT - jest kraj siedziby usługobiorcy, czyli Stany Zjednoczone. W związku z tym usługi te nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce.
Świadczenie takich usług należy udokumentować fakturą bez wykazanej kwoty VAT.
Obowiązki deklaracyjne obejmują składanie deklaracji VAT-UE tylko w przypadku usług na rzecz podatników z UE - w moim przypadku nie ma takiego obowiązku, gdyż odbiorca ma siedzibę w USA. Nie ma również obowiązku składania deklaracji VAT-7, jeśli nie powstają inne zobowiązania podatkowe w kraju.
2.
Jeżeli chodzi o drugą część pytania dotyczącego konieczności rejestracji jako płatnik VAT, Wnioskodawczyni uważa, że ustawa nie wyłącza prawa do zwolnienia z VAT w związku z wpisaniem do zakresu działalności PKD 62.02, który dotyczy doradztwa, jeżeli faktycznie nie świadczy usług związanych z doradztwem, a z wsparciem technicznym. Stanowisko to potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 23.04.2012 r., nr IBPP1/443-58/12/MS, gdzie czytamy: „W świetle powyższego, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, jeżeli Wnioskodawca rzeczywiście nie wykonywał i nie wykonuje żadnych czynności, których istotą jest jakiekolwiek rodzaj doradztwa (np. w zakresie informatyki), wówczas w sprawie nie będzie mieć zastosowania wyłączenie ze zwolnienia podmiotowego, określone w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT w powiązaniu z poz. 12 załącznika do obowiązującego obecnie rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, jak i z poz. 13 obowiązującego uprzednio rozporządzenia w tym zakresie.” Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że samo dokonanie zapisu w zaświadczeniu o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej PKD 62.02.Z przy jednoczesnym nieświadczeniu tych usług nie pozbawia Wnioskodawcy prawa do skorzystania ze zwolnienia w zakresie podatku od towarów i usług, jeśli spełnia wymogi określone w art. 113 pkt 1 ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 2 pkt 1 i 5 ustawy o VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
1) terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a;
5) terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3;
Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT:
Przez sprzedaż należy rozumieć: odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, a także eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ustawa o podatku od towarów i usług wskazuje, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W świetle ww. ustawy, działalnością gospodarczą jest również działalność nierejestrowana. W praktyce oznacza to, że osoba fizyczna, która zdecyduje się na prowadzenie działalności w tej formie będzie co do zasady podatnikiem VAT. Jednakże osoba prowadząca działalność nierejestrową może być zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy.
Według art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.
Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1) wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych
- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Zgodnie z art. 113 ust. 4 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem zawiadomienia na piśmie o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.
Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1) dokonujących dostaw:
a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
- wyrobów tytoniowych,
- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d) terenów budowlanych,
e) nowych środków transportu,
f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
- motocykli (PKWiU ex 45.4);
2) świadczących usługi:
a) prawnicze,
b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c) jubilerskie,
d) ściągania długów, w tym factoringu;
3) (uchylony)
Zatem, jak stanowi art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, zwolnień o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się m.in. do podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.
Zgodnie z powyższym usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.
W myśl art. 96 ust. 1 ustawy:
Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy:
Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
Na mocy art. 96 ust. 4 ustawy:
Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako "podatnika VAT czynnego", a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.
Na mocy art. 96 ust. 5 ustawy:
Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:
1) przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
2) przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
3) przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;
4) przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.
Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pani zarejestrowanym przedsiębiorcą, polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą (PKD 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”), który świadczy usługi wyłącznie dla firmy z siedzibą w Stanach Zjednoczonych. Usługi te są skierowane wyłącznie do siedziby firmy, czyli do Stanów Zjednoczonych.
W ramach współpracy z amerykańską firmą, główne obowiązki Pani obejmują pomoc techniczną w zakresie analizy biznesowej, projektowania i testowania raportów w programie Business Intelligence Tableau.
Przykładowa chronologia mechanizmu działania wsparcia technicznego:
1. Zgłoszenie problemu lub zapotrzebowania przez użytkowników
Użytkownicy raportów zauważają błąd w raporcie lub potrzebują dodać dodatkowe informacje, filtry, tabele, wykresy itp. Zwracają się z tym zapytaniem do project managera.
2. Utworzenie zadania przez project managera
Project manager tworzy zadanie (ticket) w specjalnej aplikacji do zarządzania projektami, przekazując szczegóły zapytania oraz wymagania użytkowników do Pani działu.
3. Przydzielenie zadania przez przełożonego
Przełożony Pani działu przegląda zgłoszenie i przydziela zadanie odpowiedniemu członkowi zespołu, który będzie odpowiedzialny za rozwiązanie problemu lub wprowadzenie zmian.
4. Analiza i wykonanie zadania
Po otrzymaniu zadania, analizuje Pani zgłoszoną sytuację: sprawdza, czy to błąd w raporcie, czy też wymagania użytkowników dotyczą dodania nowej funkcjonalności w raporcie. Jeśli to błąd, stara się Pani znaleźć jego przyczynę i naprawić. Jeśli zgłoszenie dotyczy wprowadzenia zmian, takich jak dodanie nowych elementów (np. filtru, pola, tabeli, wykresu), przystępuje Pani do realizacji tych wymagań. Wykorzystuje Pani program Tableau, a źródłem danych są tabele przygotowane przez programistów baz danych. Czasami może to obejmować również redesign dashboardu, aby poprawić jego użyteczność i dostosować go do oczekiwań użytkowników.
5. Testowanie
Po wprowadzeniu zmian, przeprowadzam testy manualne, aby upewnić się, że raport działa zgodnie z wymaganiami, a nowe elementy zostały poprawnie zaimplementowane.
6. Weryfikacja przez użytkowników
Zaktualizowany raport jest przekazywany użytkownikowi lub project managerowi do weryfikacji. Jeśli użytkownik zaakceptuje zmiany, zadanie jest uznawane za zakończone.
7. Dokumentacja
W trakcie całego procesu tworzona jest przez Panią dokumentacja techniczna dotycząca wprowadzonych zmian, która opisuje szczegóły budowy raportu i jest dostępna zarówno dla użytkowników końcowych, jak i dla innych członków zespołu, w tym deweloperów oraz project managerów.
8. Zamknięcie zadania
Po finalnej akceptacji użytkownika i zakończeniu wszystkich działań, zadanie jest zamknięte, a raport lub dashboard jest dostępny dla użytkowników końcowych.
Czynności, które zamierza Pani świadczyć w przyszłości na rzecz podmiotu polskiego w ramach prowadzonej działalności, nie będą polegały na udzielaniu „porad, opinii i wyjaśnień” charakterystycznych dla usług doradztwa, a na czynnościach, opisanych powyżej. Chodzi o wykonywanie wsparcia technicznego dla użytkowników raportów (supporting) i utrzymanie prawidłowego działania raportów biznesowych, manualne testowanie raportów, oraz tworzenie dokumentacji projektowej. Techniczne wsparcie, o którym mowa w pytaniu nr 2, zarówno w Pani obecnej pracy i w kontekście tej roli, polega głównie na zapewnieniu prawidłowego funkcjonowania raportów biznesowych dla użytkowników końcowych. Obejmuje to monitorowanie oraz rozwiązywanie problemów związanych z istniejącymi raportami w Tableau, aby działały zgodnie z oczekiwaniami użytkowników. Dodatkowo, wsparcie techniczne obejmuje tworzenie i utrzymywanie dokumentacji projektowej, która jest niezbędna zarówno dla użytkowników końcowych, jak i dla innych deweloperów oraz project managerów.
Przewidywana wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2025 wyniesie 120 000 - 130 000 zł, co oznacza, że nie przekroczy kwoty 200 000 zł. Nie będzie Pani dokonywać dostawy towarów ani świadczenia usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.
Pani wątpliwości dotyczą ustalenia miejsca świadczenia dla usług świadczonych dla podmiotu ze Stanów Zjednoczonych oraz ustalenia, czy ww. forma działalności świadczona na rzecz podmiotu krajowego wymaga rejestracji w podatku VAT.
W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest zatem określenie miejsca świadczenia tych usług. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy bowiem, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie. Regulacje prawne obowiązujące w tym zakresie, zostały zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług w rozdziale 3 działu V „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług”.
W świetle art. 28a ustawy:
Na potrzeby stosowania przepisów regulujących miejsce świadczenia przy świadczeniu usług
1) ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
a) podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b) osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2) podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Wskazany powyżej art. 28a ustawy, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy.
W oparciu o zasadę ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:
W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
W myśl art. 28b ust. 3 ustawy:
W przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. W przypadku braku siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - miejscem świadczenia usług, jest stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu. Powołaną powyżej zasadę ogólną należy stosować, gdy usługa jest świadczona na rzecz podatnika, a przepisy wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy nie przewidują innych zasad ustalenia miejsca świadczenia usług.
Do powołanej w art. 28b ust. 1 ustawy zasady ogólnej, ustawodawca przewidział szereg zastrzeżeń, wskazując szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług. Jednakże w przedmiotowej sprawie nie mają one zastosowania.
Zatem opisane usługi świadczone na rzecz podmiotu ze Stanów Zjednoczonych nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski, gdyż miejscem ich świadczenia jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.
W świetle art. 2 pkt 22 ustawy podkreślić należy, że odpłatne świadczenie usług, których miejsce świadczenia (opodatkowania) znajduje się poza terytorium kraju nie stanowi sprzedaży w rozumieniu ustawy. Tym samym przy ustalaniu prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy nie uwzględnia się świadczenia usług, których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju.
W konsekwencji należy stwierdzić, że do wartości limitu zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, nie powinna Pani wliczać kwot z tytułu wykonania usług, które stosownie do art. 28b ustawy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski. Zatem wartość usług wykonywanych przez Panią na rzecz firmy ze Stanów Zjednoczonych, do których zastosowanie ma art. 28b ustawy, nie jest wliczana do limitu zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy.
Zatem z tytułu świadczenia wyłącznie usług opisanych we wniosku na rzecz firmy ze Stanów Zjednoczonych nie jest Pani zobowiązana do rejestracji jako podatnik VAT czynny.
Jednocześnie należy wskazać, że jeżeli, w ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej, wartość sprzedaży opodatkowanej na terytorium Polski przekroczy kwotę 200.000 zł, to utraci Pani prawo do korzystania ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy i będzie Pani wówczas zobowiązana do rejestracji jako podatnik VAT czynny.
Zatem Pani stanowisko, że nie jest Pani zobowiązana do rejestracji jako podatnik VAT czynny w Polsce, ponieważ świadczone przez Wnioskodawczynię usługi informatyczne są usługami, dla których miejscem świadczenia - zgodnie z art. 28b ustawy o VAT - jest kraj siedziby usługobiorcy, czyli Stany Zjednoczone jest prawidłowe.
Z uwagi na warunkowy charakter drugiego pytania cyt.: „Jeśli tak, to w jaki sposób powinna udokumentować świadczenie usług oraz jakie obowiązki deklaracyjne Wnioskodawczyni musi spełnić?” nie oceniam Pani stanowiska w tej części.
W kwestii pytania oznaczonego we wniosku nr 2 - rejestracji jako podatnik VAT, zauważyć należy, że ustawa oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe, techniczne, inżynierskie i inne.
Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN 2006, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Należy w tym miejscu wskazać, że porada nie musi mieć charakteru odrębnego pisemnego dokumentu, gdyż już samo wykonywanie czynności, których istotą jest doradztwo, decyduje o wyłączeniu tych czynności z ww. zwolnienia.
W świetle powołanych wyżej przepisów należy zauważyć, że o wyłączeniu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy, decyduje kwalifikacja, bądź istota wykonywanych czynności.
Z powyższych regulacji wynika, że zwolnieniem od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy może być objęta sprzedaż dokonywana przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Ze zwolnienia wskazanego w powyższym przepisie nie mogą korzystać świadczone usługi m.in. w zakresie doradztwa.
W pierwszej kolejności należy więc ustalić, czy usługi, które zamierza Pani świadczyć można uznać za usługi w zakresie doradztwa.
Analiza przedstawionego opisu sprawy oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że czynności wykonywane przez Panią (pomoc techniczna), polegają na rozwiązywaniu problemów lub wprowadzaniu zmian. Po otrzymaniu zadania, analizuje Pani zgłoszoną sytuację: sprawdza, czy to błąd w raporcie, czy też wymagania użytkowników dotyczą dodania nowej funkcjonalności w raporcie. Jeśli to błąd, stara się pani znaleźć jego przyczynę i naprawić. Jeśli zgłoszenie dotyczy wprowadzenia zmian, takich jak dodanie nowych elementów (np. filtru, pola, tabeli, wykresu), przystępuję Pani do realizacji tych wymagań. Po wprowadzeniu zmian, przeprowadza Pani testy manualne, aby upewnić się, że raport działa zgodnie z wymaganiami, a nowe elementy zostały poprawnie zaimplementowane. W trakcie całego procesu tworzona jest przez Panią dokumentacja techniczna dotycząca wprowadzonych zmian, która opisuje szczegóły budowy raportu i jest dostępna zarówno dla użytkowników końcowych, jak i dla innych członków zespołu, w tym deweloperów oraz project managerów.
Zatem czynności, które zamierza Pani świadczyć w przyszłości na rzecz podmiotu polskiego w ramach prowadzonej działalności, nie będą polegały na udzielaniu „porad, opinii i wyjaśnień” charakterystycznych dla usług doradztwa, a na czynnościach, opisanych powyżej. Czynności, które Pani opisała to wsparcie techniczne dla użytkowników raportów (supporting) i utrzymanie prawidłowego działania raportów biznesowych, manualne testowanie raportów, oraz tworzenie dokumentacji projektowej.
Skoro prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wsparcia technicznego nie jest usługą w zakresie doradztwa oraz w bieżącym roku przewidywana wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczy kwoty 200 000 zł. (jak również w 2024 r. wartość sprzedaży nie przekroczyła kwoty 200 000 zł), nie będzie Pani dokonywać dostawy towarów ani świadczenia usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, to będzie Pani mieć prawo do zastosowania zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.
Tym samym Pani stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Zaznaczyć należy, że jeżeli wartość sprzedaży przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności kwotę 200.000 zł, zwolnienie utraci moc począwszy od czynności, którą zostanie przekroczona ta kwota. Wskazania wymaga również, że w przypadku wykonania jakiejkolwiek czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy, utraci Pani prawo do zwolnienia dla świadczonych usług.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
