POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-1/05-P

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.02.2005, sygn. PP/443-1/05-P, Urząd Skarbowy w Olkuszu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olkuszu działając na podstawie art. 14a §1 oraz §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28.01.2005 r. (data wpływu do US Olkusz 02.02.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.02.2005 r. do tut. urzędu wpłynął wniosek dotyczący interpretacji przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - w następującej sprawie cyt.:
"Gmina X planuje w 2005 r. sprzedaż kompleksu działek, które są położone na obszarze dla którego brak ważnego planu zagospodarowania przestrzennego. Wg. ewidencji gruntów działki stanowią "Rolę" (byłyby więc zwolnione z VAT).
Zgodnie z Waszą odpowiedzią z dnia 09.12.2004 r. w razie braku planu określenie sposobu zagospodarowania nieruchomości następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu jednakże w tym konkretnym przypadku decyzja taka nie może zostać wydana (z uwagi na fakt, że nieruchomość znajduje się w terenie objętym szkodami górniczymi). Przedmiotowy teren zgodnie z wypisem z projektu opracowywanego planu przeznaczony będzie pod zabudowę (objęty byłby VAT-em).
Projekt planu nie będzie jednak planem obowiązującym w dniu sprzedaży."Gmina uważa, że biorąc pod uwagę położenie nieruchomości (t. j. koło szpitala - w sąsiedztwie działek zabudowanych) oraz opracowany projekt planu, przy sprzedaży w/w nieruchomości należy naliczyć podatek VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina nie posiada aktualnie obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego przedmiotowe grunty a według ewidencji gruntów działki stanowią "Rolę".

Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Oznacza to, że zwolnione zostały z opodatkowania podatkiem od towarów i usług m. in. grunty rolne, leśne, pod stawami. Natomiast dostawa terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę podlega zgodnie z art. 41 ust. 1 powołanej ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w/g stawki podatku 22%.
W związku z tym, że ustawodawca w ustawie o podatku od towarów i usług nie wskazuje w oparciu o jakie dokumenty dostawca terenów określa jakie jest ich przeznaczenie, właściwym staje się przyjęcie uregulowań zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 7117 ze zm.). Zatem decyzja o tym, czy dany grunt będzie przeznaczony pod zabudowę leży we właściwości Gminy.
W przypadku braku aktualnego planu zagospodarowania w celu określenia charakteru gruntu należy wykorzystać inne informacje będące w posiadaniu Gminy m. in.: przeznaczenie gruntu, projekt opracowywanego planu przeznaczenia, uregulownia kwestii przeznaczenia gruntu zawarte w umowie sprzedaży (o ile nie narusza to innych przepisów regulujących obrót gruntami).
Z przytoczonych wyżej uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż od przeznaczenia gruntu zależy czy jego dostawa będzie opodatkowna. Zatem opodatkowaniu podlegają również grunty, które nawet potencjalnie będą traktowane jak tereny budowlane.

Mając na uwadze przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w stanie faktycznym wynikającym z pisma należy stwierdzić, iż przedmiotowy grunt jest traktowany jako teren przeznaczony pod zabudowę zatem jego dostawa będzie podlegać opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług.

Powyższa interpretacja:
-dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
-nie jest wiążaca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olkuszu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Olkuszu