
Temat interpretacji
Czy Gminie przysluguje prawo do odliczenia calego podatku od towarow i uslug naliczonego z faktur dokumentujacych wydatki inwestycyjne na realizacje sali wielofunkcyjnej?
Na podstawie art. 14b ? 1 i ? 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz ? 4 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z pozn. zm.) w zw. z ? 9 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, dzialajacy w imieniu Ministra Finansow stwierdza, ze stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2015 r. (data wplywu 1 czerwca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego dotyczacej podatku od towarow i uslug w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikajacego z faktur dokumentujacych wydatki inwestycyjne - jest prawidlowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 czerwca 2015 r. zostal zlozony ww. wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczacej podatku od towarow i uslug w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikajacego z faktur dokumentujacych wydatki inwestycyjne.
We wniosku przedstawiono nastepujacy stan faktyczny.
Gmina w latach 2013-2014 zrealizowala inwestycje w postaci budowy sali wielofunkcyjnej na terenie miejscowosci XXX. Budowa sali byla realizowana ze srodkow wlasnych Gminy. Gmina realizowala inwestycje z przeznaczeniem przekazania jej w odplatna dzierzawe gminnemu Centrum Kultury i Sportu (dalej: CKiS), posiadajacemu odrebna osobowosc prawna, utworzonemu zgodnie z odrebnym przepisami ustawy z dnia 25 pazdziernika 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu dzialalnosci kulturalnej. CKiS, jako odrebny od Gminy podmiot prawa zajmuje sie gospodarowaniem tego typu obiektami na terenie Gminy i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
Sala wielofunkcyjna zostala przyjeta na stan srodkow trwalych Gminy drukiem OT z dnia 12 sierpnia 2014 r. Sala nie nadawala sie jednak od razu do korzystania, poniewaz nie byla urzadzona i wyposazona w niezbedne sprzety. Zwazywszy na pierwotny zamiar wydzierzawienia Sali wielofunkcyjnej CKiS, Gmina postanowila powierzyc urzadzenie sali wielofunkcyjnej temu wlasnie podmiotowi (silami CKiS na koszt Gminy). W dniu 19 sierpnia 2014 r. Gmina oraz CKiS podpisaly umowe dotacji celowej, na podstawie ktorej Gmina zobowiazala sie przekazac CKiS srodki finansowe niezbedne na zakup pierwszego wyposazenia do nowo wybudowanej sali wielofunkcyjnej, a CKiS zobowiazal sie rozliczyc z przedmiotowych dzialan do dnia 24 grudnia 2014 r. Zadanie to zostalo w pelni zrealizowane przez CKiS do dnia 23 grudnia 2014 roku. Poczawszy od dnia 1 stycznia 2015 roku Gmina, zgodnie ze swoim zamiarem, oddala w pelni wyposazona i nadajaca sie do uzytkowania sale wielofunkcyjna w wylaczna dzierzawe gminnemu Centrum Kultury i Sportu. Zgodnie z umowa pomiedzy stronami, Gmina z tytulu dzierzawy pobiera czynsz dzierzawny, ktory podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 8 ust. 1i art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Gmina wystawia faktury VAT dokumentujace te dzierzawe. Centrum Kultury i Sportu wykorzystuje sale wielofunkcyjna zgodnie ze swoim statutem, w tym m.in. do swiadczenia uslug najmu i dzierzawy skladnikow majatkowych na rzecz osob trzecich (? 5 pkt 6 statutu) w celu finansowania swojej dzialalnosci (? 12 ust. 1 pkt 5 statutu), z tytulu ktorych to swiadczen rozlicza stosowny podatek VAT nalezny.
W zwiazku z powyzszym opisem zadano nastepujace pytania.
Czy Gminie przysluguje prawo do odliczenia calego podatku od towarow i uslug naliczonego z faktur dokumentujacych wydatki inwestycyjne na realizacje sali wielofunkcyjnej...
Zdaniem Gminy, przysluguje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujacych wydatki inwestycyjne na realizacje sali wielofunkcyjnej. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarow i uslug o VAT (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z pozn. zm.), w zakresie, w jakim towary i uslugi sa wykorzystywane do wykonywania czynnosci opodatkowanych, podatnikowi, o ktorym mowa w art. 15, przysluguje prawo do obnizenia kwoty podatku naleznego o kwote podatku naliczonego z pewnymi zastrzezeniami, ktore nie maja zastosowania w przedmiotowej sprawie.
Z tresci wskazanej powyzej regulacji wynika zatem, iz prawo do odliczenia VAT naliczonego przysluguje przy lacznym spelnieniu dwoch przeslanek, tj.:
- nabywca towarow i uslug jest podatnik VAT
- nabywane towary i uslugi sa wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynnosci opodatkowanych VAT.
Zdaniem Gminy, w analizowanym przypadku powyzsze przestanki zostaly spelnione, poniewaz w zakresie w jakim Gmina realizuje czynnosci opodatkowane na podstawie umowy cywilnoprawnej, jest podatnikiem podatku VAT, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Jednoczesnie umowa dzierzawy zawarta z gminnym Centrum Kultury i Sportu jest czynnoscia prawna pomiedzy dwoma odrebnymi podatnikami VAT. Nie budzi watpliwosci, ze takim odrebnym podatnikiem VAT jest Centrum Kultury i Sportu, ktory na mocy art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 25 pazdziernika 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu dzialalnosci kulturalnej posiada odrebna osobowosc prawna, a w zakresie w jakim wykorzystuje posiadane mienie do prowadzenia dzialalnosci gospodarczej (w tym najem dzierzawa), jest odrebnym podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust 1 ustawy o VAT.
W konsekwencji stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie bedzie przyslugiwalo prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatkow inwestycyjnych zwiazanych z przedmiotowa sala. Jednoczesnie z uwagi na uplyw terminow do rozliczenia podatku VAT naliczonego okreslonych w art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o VAT Gminie przysluguje prawo do rozliczenia podatku VAT naliczonego w trybie oraz w terminie okreslonym w art. 86 ust. 13 ustawy o VAT.
Gmina uwaza, ze nie powinna byc traktowana inaczej - mniej korzystnie niz inne podmioty gospodarcze, dokonujace sprzedazy opodatkowanej VAT i korzystajace w zwiazku z tym z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarow i uslug niezbednych w celu wykonywania czynnosci opodatkowanych. Odmienne stanowisko pozostawaloby w sprzecznosci z fundamentalna zasada opodatkowania VAT, jaka jest zasada neutralnosci tego podatku, podkreslana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunalu sprawiedliwosci Unii Europejskiej oraz polskich sadow administracyjnych. Gmina na potwierdzenie powyzszego powoluje orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w ktorym Trybunal stwierdzil, iz prawo do odliczenia zostalo wprowadzone, aby calkowicie uwolnic przedsiebiorce od kosztow VAT zaplaconego lub podlegajacego zaplacie w toku jego dzialalnosci gospodarczej. Wspolny system podatku od wartosci dodanej konsekwentnie zapewnia, ze kazda dzialalnosc gospodarcza, niezaleznie od jej celu i efektu, pod warunkiem, ze sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposob calkowicie neutralny.
W opinii Gminy przedstawione wlasne stanowisko w sprawie znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych, np.:
- interpretacja z dnia 11 grudnia 2012 r. znak IPTPP1/443-816/12-4/AK;
- interpretacja z dnia 19 maja 2011 r. znak ITPP1/443-816/12-4/AK;
- interpretacja z dnia 28 kwietnia 2011 r. znak ILPP1/443-172/11-4/AK;
- interpretacja z dnia 13 wrzesnia 2011 r. znak IPTPP1/443-398/11-4/JM;
- interpretacja z dnia 23 sierpnia 2011 r. znak IPTPP1/443-643/11-3/JM
- interpretacja z dnia 19 czerwca 2009 r. znak IBPP4/443-562/09/KG
W swietle obowiazujacego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidlowe.
Majac powyzsze na wzgledzie, stosownie do art. 14c ? 1 ustawa Ordynacja podatkowa, odstapiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy
Wskazac nalezy, ze przedmiotowa interpretacja zostala udzielona przy zalozeniu, ze od poczatku realizacji zadania Gmina zamierzala przekazac opisana inwestycje w dzierzawe, co oznacza, ze w przypadku, gdy w toku postepowania podatkowego, kontroli podatkowej, badz skarbowej zostanie okreslony odmienny stan faktyczny, to interpretacja nie wywola w tym zakresie skutkow prawnych.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowiazujacego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysluguje prawo do wniesienia skargi na niniejsza interpretacje przepisow prawa podatkowego z powodu jej niezgodnosci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewodzkiego Sadu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromlynska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na pismie organu, ktory wydal interpretacje ? w terminie 14 dni od dnia, w ktorym skarzacy dowiedzial sie lub mogl sie dowiedziec o jej wydaniu ? do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 ? 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed sadami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z pozn. zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwoch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a jezeli organ nie udzielil odpowiedzi na wezwanie, w terminie szescdziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 ? 2 ww. ustawy).
Skarge wnosi sie za posrednictwem organu, ktorego dzialanie lub bezczynnosc sa przedmiotem skargi (art. 54 ? 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Sw. Jakuba 20, 87-100 Torun.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
