
Temat interpretacji
Czy Gmina, która jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wystawianych przez wykonawców inwestycji faktur i spółkę za utrzymanie cmentarza na podstawie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro będzie on służył sprzedaży opodatkowanej?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2011 r. (data wpływu 24 czerwca 2011 r.) uzupełnionym w dniu 12 września 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 czerwca 2011 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 12 września 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.
W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe, które następnie skorygowano w uzupełnieniu z dnia 12 września 2011 r.
Gmina - jednostka samorządu terytorialnego - będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 2009 r. prowadziła inwestycję pn. budowa cmentarza komunalnego, którego jest właścicielem, dotyczącą budowy miejsc do pochówku i budowy infrastruktury towarzyszącej. Inwestycja została rozpoczęta w 2009 r. i przyjęta na stan środków trwałych Gminy w październiku 2010 r. Cmentarz będzie służył pochówkom od momentu, gdy zabraknie miejsc na dotychczasowym cmentarzu. Wydatki na realizację inwestycji pokryto w całości środkami budżetu Gminy. We wszystkich wystawianych na Gminę fakturach wykonawcy naliczali podatek od towarów i usług. Gmina nie obniżyła kwoty podatku należnego o podatek naliczony z przedmiotowej inwestycji. W dniu 1 lipca 2010 r. obiekt został oddany w administrowanie spółce z o.o. ze 100% udziałem Gminy. Zgodnie z protokołem przekazania w administrowanie obiektu, spółka zabezpiecza oświetlenie, ochronę mienia i należyty porządek. Środki na ten cel zabezpieczone są w budżecie Gminy. Obecnie Gmina rozważa możliwość wydzierżawienia odpłatnie nieruchomości cmentarza komunalnego ww. spółce. Spółka będzie pobierała od ludności opłaty za udostępnienie miejsc cmentarnych do pochówku i za dalsze korzystanie z miejsca na cmentarzu w wysokościach określonych w uchwale Rady Miejskiej. Pobrane opłaty spółka będzie przekazywała w całości na konto Gminy w ustalonych w umowie terminach, od których Gmina odprowadzi podatek wystawiając faktury wewnętrzne. Spółka będzie wystawiała Gminie faktury VAT za utrzymanie cmentarza, m.in. wywóz nieczystości, utrzymanie zieleni, serwis toalet. Gmina zawrze ze spółką umowę na dzierżawę cmentarza i będzie wystawiała spółce fakturę VAT z odpowiednią stawką podatku za dzierżawę, od której odprowadzi podatek.
W związku z powyższym w uzupełnieniu wniosku zadano następujące pytanie.
Czy w przedstawionej sytuacji Gmina, która jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wystawianych przez wykonawców tej inwestycji faktur i spółkę za utrzymanie cmentarza na podstawie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro będzie on służył sprzedaży opodatkowanej...
Zdaniem Wnioskodawcy wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, prowadząc inwestycję związaną z budową cmentarza, Gmina miała na celu sprzedaż opodatkowaną z tytułu udostępniania miejsc do pochówku zmarłym. Dotychczas Gmina nie dokonała obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wystawianych przez wykonawców tej inwestycji faktur, gdyż zamierzała to zrobić w chwili odsprzedaży miejsc do pochówku, ale skoro termin ten wydłuża się, chciałaby dokonać odliczenia w obecnej chwili. Ponadto Gmina przywołuje brzmienie art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit.a ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina zauważa, że utrzymanie cmentarza należy do zadań własnych zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie gminnym i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jednakże umowa dzierżawy będzie miała charakter cywilnoprawny i będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym podatek z faktur VAT związanych z utrzymaniem cmentarza, skoro będzie służył sprzedaży opodatkowanej, pozwala na obniżenie podatku należnego o podatek naliczony.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towar usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit.a cyt. ustawy o kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Powyższe wskazuje, iż związek zakupu z czynnością podlegającą opodatkowaniu jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.
Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
Istotna jest intencja nabycia jeśli dany zakup ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
Ponadto zwrócić należy uwagę, że zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18;
Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).
Natomiast w myśl art. 86 ust. 13 cyt. ustawy jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.
Ze złożonego wniosku wynika, że realizując inwestycję związaną z budową cmentarza, Gmina miała na celu sprzedaż opodatkowaną. Gmina nie dokonała obniżenia podatku naliczonego zawartego w otrzymanych od wykonawców inwestycji fakturach VAT. Cmentarz został oddany w administrowanie spółce z o.o., której obowiązki w tym ochrona mienia i utrzymanie porządku określone zostały w protokole przekazania w administrowanie. Obecnie Gmina rozważa możliwość wydzierżawienia cmentarza spółce.
Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie spełnione zostały przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem Gmina jest czynnym podatnikiem VAT, a wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji pn. budowa cmentarza komunalnego, udokumentowane otrzymanymi fakturami VAT, będą służyły czynnościom opodatkowanym. Zauważyć bowiem należy, że jak wynika z wniosku Gmina prowadząc inwestycję związaną z budową cmentarza miała na celu sprzedaż opodatkowaną z tytułu udostępniania miejsc do pochówku zmarłym, zaś obecnie Gmina planuje osiągać przychody opodatkowane z tytułu dzierżawy ww. nieruchomości. Ponadto z czynnościami opodatkowanymi związane będą także wydatki ponoszone na podstawie otrzymanych od spółki z o.o. faktur VAT za utrzymanie cmentarza.
Tym samym, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy, Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji i faktur dotyczących utrzymania cmentarza na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.
Końcowo zauważyć należy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie sprawy będącej przedmiotem wniosku zapytania. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia, które nie zostały objęte pytaniem nie podlegają, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa rozpatrzeniu, w szczególności kwestia rozliczania podatku z tytułu udostępniania miejsc cmentarnych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
