Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

  – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 15 oraz 26 maja i 10 czerwca 2025 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W 2023 roku wraz z mężem zainteresowała się Pani ofertą sprzedaży domu w miejscowości A. A. Dom był budowany w ramach realizacji przedsięwzięcia deweloperskiego. W październiku 2023 r. podpisała Pani wraz z mężem, z deweloperem, najpierw umowę rezerwacyjną, a później umowę deweloperską.Termin przeniesienia własności budynku przez dewelopera został w tej umowie określony na 31 maja 2024 r. Deweloper popadł w opóźnienie i ostatecznie dom został oddany przez nadzór budowlany 15 stycznia 2025 r., a akt notarialny przenoszący własność nieruchomości podpisała Pani wraz z mężem, w dniu 4 lutego 2025 r. W marcu 2024 r. w czasie budowy Pani domu, deweloper zaproponował Pani oraz mężowi zakup za jego pośrednictwem pompy ciepła za kwotę 30.000,00 zł – był to zakup ponad stan deweloperski, ponad ofertę dewelopera, na co wyrazili Państwo zgodę. Opłaciła Pani wraz z mężem pompę ciepła za pośrednictwem przelewu i dysponuje potwierdzeniem przelewu, a także fakturą wystawioną przez dewelopera. Świadectwo energetyczne otrzymane od dewelopera w dniu 4 lutego 2025 r. uwzględnia pompę ciepła. W dniu 9 kwietnia 2025 r. złożyła Pani wraz z mężem zeznanie podatkowe za rok 2024 r. Z ostrożności nie uwzględniła Pani w nim wydatku na termomodernizację budynku, gdyż chciała Pani najpierw uzyskać interpretację przepisów prawa podatkowego. W przypadku pozytywnej interpretacji indywidualnej, ewentualnie złoży Pani z mężem korektę. Przepis art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) stanowi, że „Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek”. Wątpliwości nasunęły się Pani przy interpretacji „będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku”. W dniu ponoszenia wydatku na termomodernizację Pani oraz mąż nie byliście właścicielami budynku, w dniu składania zeznania podatkowego jest Pani wraz z mężem właścicielem tego budynku.

Uzupełnienie wniosku (pismo z 26 maja 2025 r.)

Opisana we wniosku nieruchomość stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Jest to budynek wolnostojący służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość (brak wydzielenia na lokale mieszkalne i użytkowe).

„Koszt na termomodernizację budynku” i „koszt poniesiony na budynek”, obejmują zarówno koszt zakupu pompy ciepła, jak i jej montażu.

Pompa ciepła nie została kupiona bezpośrednio od przedsiębiorstwa, które w ramach swojej działalności zajmuje się sprzedażą pompy ciepła, lecz została kupiona bezpośrednio od dewelopera.

Sprzedawcą usługi był deweloper. Pompa została zakupiona ponad tzw. „stan deweloperski”.

Faktura jest wystawiona na Panią i męża. Faktura została wystawiona 8 marca 2024 r.

Fakturę opłaciła Pani wraz z mężem w dniu 27 marca 2024 r.

Na fakturze widnieje tylko jedna pozycja: „Pompa ciepła wraz z montażem, (...)

Faktura, którą Pani posiada została wystawiona przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Wartość brutto podana na fakturze to 30.000 zł, wartość netto: 27 777,78 zł, kwota VAT: 2 222,22 zł (VAT 8%).

Faktura wystawiona jest na dane Pani oraz męża. W Pani małżeństwie panuje ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej od dnia ślubu, tj. od dnia 26 maja 2020 r. Opisany dom stanowi składnik majątku wspólnego Pani i męża.

Nieruchomość została odebrana przez nadzór budowlany poprzez wydanie zaświadczenia o braku sprzeciwu do złożonego zawiadomienia o zakończeniu budowy w dniu 15 stycznia 2025 r. i od tej daty dom jest użytkowany pierwotnie na podstawie umowy użyczenia zawartej z deweloperem, a akt przeniesienia własności nieruchomości miedzy Panią oraz mężem, a deweloperem został podpisany w dniu 4 lutego 2025 r.

Dom służy wyłącznie celom mieszkaniowym.

Pierwsze rachunki za media były opłacane za miesiąc styczeń 2025 r. wg zużycia.

Stan nieruchomości w momencie zakupu i montażu pompa ciepła uniemożliwiał jej użytkowanie (zamieszkanie) pod względem prawnym. Umożliwiał jej użytkowanie pod względem technicznym (deweloper w momencie poniesienia wydatku na pompę ciepła miał ukończone już wszystkie prace związane z budową domu (pozostało położenie kostki brukowej na działce, na której stoi dom i ogrodzenia), ale nieruchomość była formalnie wciąż w trakcie budowy. Nie było przyłącza elektrycznego, które jak się później okazało było przyczyną opóźnienia dewelopera trwającego ponad 8 miesięcy w zainicjowaniu procedury odbiorowej w Powiatowym Inspektoracie Budowlanym. Nie było zatem prądu konsumenckiego, ale był prąd budowlany. Technicznie zatem prąd był podłączony i technicznie możliwość zamieszkania w domu istniała, ale zamieszkanie w nieruchomości bez formalnego odbioru przez PINB jest nielegalne i wiąże się z karami. Przed rozpoczęciem użytkowania budynku, zgodnie z Prawem Budowlanym, należy uzyskać pozwolenie na użytkowanie lub zawiadomić organ nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy, co deweloper uczynił dopiero w styczniu 2025 r. po ostatecznym uporaniu się z problemami z przyłączem elektrycznym.

Decyzja w sprawie wymiaru podatku od nieruchomości datowana jest na dzień 3 marca 2025 r.

Pierwsza rata z tytułu podatku od nieruchomości została uiszczona przez Panią w dniu 10 marca 2025 r.

Wydatek na zakup i montaż pompy ciepła został poniesiony w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacji, którego przedmiotem jest ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania budynku mieszkalnego. Dom zakupiony od dewelopera nie był wyposażony w pompę ciepła. Pompa ciepła została zakupiona ponad tzw. „stan deweloperski”. Bez pompy ciepła ogrzewanie domu możliwe było jedynie poprzez użytkowanie kominka na drewno. W miejscowości A brak jest infrastruktury gazowej, co uniemożliwia zastosowanie kotła gazowego.

Poniesienie wydatku na pompę ciepła przyczyniło się do poprawy efektywności energetycznej budynku i zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych.

Prace termomodernizacyjne związane z ww. przedsięwzięciem, wpłynęły na poprawę efektywności energetycznej budynku mieszkalnego.

Zakupiona pompa ciepła (...) 5 kW to kompaktowe urządzenie, w którym wszystkie komponenty (sprężarka, parownik, wentylator) są zintegrowane w jednej obudowie na zewnątrz budynku przy drzwiach wejściowych. Boiler, sterownik, pompa obiegowa oraz grzałka zostały zamontowane i umieszczone w pomieszczeniu technicznym nazwanym „kotłownią” znajdującym się w nieruchomości.

Pompa ciepła używana jest wyłącznie do ogrzewania pomieszczeń i przygotowania ciepłej wody użytkowej. Pompa ciepła nie służy innym celom.

W momencie poniesienia przez Panią wydatków, nieruchomość była budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, w sensie technicznym, w dniu 8 marca 2024 r. nieruchomość stanowiła budynek wolnostojący służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość (brak wydzielenia na lokale mieszkalne i użytkowe).

Na moment dokonywania odliczenia (rozumianego jako data złożenia zeznania lub jego korekty) jest/będzie Pani nadal właścicielem/współwłaścicielem nieruchomości.

Pani forma opodatkowania to skala podatkowa (zasady ogólne).

Są Państwo właścicielami wyłącznie nieruchomości, która jest przedmiotem tej interpretacji. Koszt brutto pompy ciepła wynosił 30.000,00 zł, a zatem kwota odliczenia nie

przekroczy 53.000,00 zł.

Wydatek na pompę ciepła został poniesiony z majątku Pani i męża (wspólnych środków).

Wydatek ten:

·nie został uwzględniony jako jakakolwiek inna ulga podatkowa w rozumieniu Ordynacji Podatkowej,

·nie został odliczony od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym i nie był sfinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz

·nie został zwrócony Pani ani mężowi w żadnej formie.

Uzupełnienie wniosku (pismo z 10 czerwca 2025 r.)

Pytanie nr 1 wezwania:

Jakie konkretnie źródło ciepła służące ogrzewaniu budynku oraz przygotowaniu ciepłej wody kotłowej zostało określone w umowie z deweloperem/projekcie budynku/dokumentacji technicznej budynku?

Odpowiedź:

a)umowa deweloperska:

treść umowy deweloperskiej nie zawiera takich informacji;

do umowy deweloperskiej dołączony został prospekt informacyjny, w którym w części indywidualnej wskazano jedynie na istnienie w budynku instalacji elektrycznej, wody i szamba; dodatkowo wskazano „wewnątrz instalacja elektryczna, hydrauliczna, tynki, posadzki, wełna na stropie”;

z rysunku technicznego załączonego do umowy deweloperskiej wynika, że budynek ocieplony jest styropianem 15 cm, przy czym dopłacili Państwo deweloperowi i prawdopodobnie został położony styropian 18 cm (ten fakt jest w trakcie weryfikacji);

z powyższego rysunku wynika także, że położona została folia pod ogrzewanie podłogowe, hydraulik wykonał instalację ogrzewania podłogowego przed wylewką betonową;

jeżeli chodzi o kominek – z powyższej dokumentacji wynika, że deweloper wykonał jedynie przewód kominowy i wentylacyjny;

b)projekt budowlany budynku:

przede wszystkim zważyć należy na fakt, że deweloper odmówił Pani wydania projektu budowlanego nieruchomości gdy dom był jeszcze w budowie mimo licznych próśb; projekt budowlany został Pani wydany dopiero po podpisaniu aktu notarialnego przenoszącego własność budynku w dniu 4 lutego 2025 r.; po weryfikacji projektu budowlanego, deweloper nie wykonał wielu rzeczy, które budynek powinien posiadać lub wykonał je w bardziej ograniczonym zakresie, np. szambo 8 m³, a powinno być 10 m³, brak jednej części ogrodzenia, brak cokołu budynku, brak schodków na tarasie itp.; jest Pani w sporze z deweloperem w przedmiocie tego rodzaju wad, jak również w przedmiocie odszkodowania i rekompensaty za opóźnienie w oddaniu budynku; deweloper okazał się podmiotem nieprofesjonalnym i nierzetelnym;

podobnie jest z pompą ciepła, w projekcie jest informacja: „Zaopatrzenie w ciepło: w oparciu o system centralnego ogrzewania – pompę ciepła powietrze-woda oraz dodatkowo kominek znajdujący się w pokoju dziennym”; podkreśla Pani, że za pompę ciepła musiała zapłacić z małżonkiem dodatkowo ponad cenę nieruchomości ustaloną w umowie deweloperskiej (oferta dewelopera i umowa deweloperska nie obejmowała zakupu budynku z pompą ciepła); cała elektryka wyprowadzona pod pompę ciepła i system sterowania pompą ciepła została również zrobiona dodatkowo ponad stan deweloperski przez elektryka na Państwa zlecenie; posiada Pani fakturę na tę usługę, ale była ona zbiorcza z innymi pracami elektrycznymi i nie wskazywała enumeratywnie, ile wynosił koszt instalacji jedynie „pod pompę ciepła”;

tutaj zauważyć należy, że ogrzewanie podłogowe może działać bez pompy ciepła;

pompa ciepła jedynie zwiększa efektywność ogrzewania podłogowego;

istotnym jest także, że deweloper nie zamontował w ramach inwestycji także kominka, montaż kominka leży w Pani zakresie – na dzień dzisiejszy nie został wykonany;

c)projekt budowlany zamienny – dokument wskazujący na powstałe odstępstwa od zatwierdzonego projektu budowlanego – tutaj wskazano „ogrzewanie budynku – biomasa 30%, energia elektryczna z sieci 40%, energia elektryczna słoneczna 30%, przygotowanie c.w.u. – energia elektryczna z sieci 100%”.

z powyższego wynika, że budynek został ostatecznie wybudowany pod piec z użyciem biomasy, nie mniej jednak taki piec – podobnie jak pompa ciepła – nie był w ofercie dewelopera i nie był objęty umową;

deweloper nie objął ofertą i umową także źródła energii słonecznej.

Pytanie 2

Czy w budynku, przed zainstalowaniem pompy ciepła, były już rozprowadzone instalacje służące do ogrzewania budynku oraz dostarczania ciepłej wody kotłowej? Proszę wskazać, co to za instalacje np. kaloryfery, ogrzewanie podłogowe, urządzenia do podgrzewania wody)?

Odpowiedź:

j.w., rozprowadzone było jedynie ogrzewanie podłogowe;

j.w., rozprowadzona była też elektryka pod podpięcie pompy ciepła – na Państwa koszt i zlecenie (ponad ofertę i umowę z deweloperem, rozliczone bezpośrednio z elektrykiem).

Pytanie 3

Czy ww. instalacje były, przed zainstalowaniem pompy ciepła, połączone z (innym niż pompa ciepła) źródłem ciepła (np. kominek)? Jeżeli tak, to w jaki sposób (proszę opisać)?

Odpowiedź:

j.w. deweloper nie objął ofertą ani umową w praktyce żadnych źródeł ciepła. Państwa alternatywą było jeszcze zrobienie kominka z płaszczem wodnym, co przez długi czas było rozważane, ale nie zrobili Państwo tej instalacji.

Pytania

1.Czy posiadanie statusu właściciela budynku w momencie składania zeznania podatkowego przy jednoczesnym braku statusu właściciela tego budynku w momencie poniesienia kosztu na termomodernizację budynku, pozwala na odliczenie tego kosztu w ramach ulgi termomodernizacyjnej?

2.Czy można odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej koszty poniesione na budynek, który w dniu poniesienia tych kosztów był jeszcze w budowie, a w dniu złożenia zeznania podatkowego był już oddany do użytkowania?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie przeformułowane w uzupełnieniach z 15 oraz 26 maja 2025 r.)

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych

(t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19 % stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym – oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2023 r. poz. 682, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30 % powierzchni całkowitej budynku.

Zgodnie natomiast z art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym – oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.), użyte w ustawie określenia oznaczają:

Przedsięwzięcia termomodernizacyjne – przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 273):

Zgodnie z ww. rozporządzeniem odliczeniu podlegają:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) – jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi

1.zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionej na jego ogrzewanie oraz podgrzanie wody użytkowej.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Koszt pompy ciepła wynosił 30.000,00 zł, a zatem nie przekracza ww. kwoty.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Podmiot wystawiający fakturę posiadał status podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

W myśl art. 26h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury, tj. dzień 8 marca 2024 r.

Zgodnie z art. 26 ust. 5 cytowanej ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Wydatek poniesiony na pompę ciepła nie zaliczał się do wydatków wskazanych w art. 26 ust. 5 cytowanej ustawy.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że: Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym

do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Reasumując, ulga termomodernizacyjna przysługuje Pani i mężowi jako współwłaścicielom budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Jako podatnicy będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma Pani wraz z mężem prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których jest Pani właścicielem lub współwłaścicielem. Każdy ze współwłaścicieli ma prawo odliczyć całość poniesionych przez siebie wydatków. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna.

W katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 11 zostało wskazane „pompa ciepła wraz z osprzętem”. Natomiast w części 2 w punkcie 10 wskazano „montaż pompy ciepła.”

Z uwagi na powyższe, Pani zdaniem:

-istnieje możliwość skorzystania z odliczenia wydatków poniesionych w ramach ulgi termomodernizacyjnej, w sytuacji posiadania statusu właściciela budynku w momencie składania zeznania podatkowego przy jednoczesnym braku posiadania statusu właściciela tego budynku w momencie poniesienia kosztu na termomodernizację budynku;

-istnieje możliwość skorzystania z odliczenia kosztów poniesionych w ramach ulgi termomodernizacyjnej, gdy budynek w dniu poniesienia tych kosztów był jeszcze w budowie, a w dniu złożenia zeznania podatkowego był już oddany do użytkowania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pani przedstawiła we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Z treści wniosku wynika, że Pani intencją jest uzyskanie interpretacji w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w związku z zakupem i montażem pompy ciepła w opisanym we wniosku stanie faktycznym, a tym samym niniejsza interpretacja odnosi się co oceny Pani stanowiska wyłącznie w kontekście przedstawionego we wniosku stanu faktycznego.

W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym – oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2023 r. poz. 682, z późn. zm.).

Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane  (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy stanowi, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: przedsięwzięciu termomodernizacyjnym – oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji  i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2496), użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Art. 26h ust. 4 ustawy stanowi:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiskai Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawyo zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniemz ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Jak wynika z art. 26h ust. 6 ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Z kolei zgodnie z art. 26h ust. 8 ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W myśl art. 26h ust. 9 ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Zgodnie z art. 26h ust. 10 ww. ustawy:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).

Zgodnie z tym rozporządzeniem – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2024 r. – odliczeniu podlegają wydatki na:

1.Materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c) ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw  (Dz. U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone  w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. -  Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

2.Usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

2)wykonanie analizy termograficznej budynku,

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,

10)  montaż pompy ciepła,

11)  montaż kolektora słonecznego,

12)  montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,

13)  montaż instalacji fotowoltaicznej,

14)  uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,

15)  regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,

16)  demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Ulga termomodernizacyjna dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w efekcie których zaoszczędzona jest energia potrzebna do ogrzania budynku mieszkalnego.

Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi  lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu  art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane  z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone  w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie  w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok,  w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się  na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego  ze zwolnienia od tego podatku.

Ponadto podkreślić należy, że limit ulgi nie jest związany z jedną inwestycją lub jednym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, lecz jest określony dla danego podatnika, niezależnie  od liczby inwestycji termomodernizacyjnych. Limit ten dotyczy każdego z małżonków odrębnie,  czyli każdemu z nich przysługuje odliczenie w maksymalnej wysokości 53 000 zł.

Podatnik może skorzystać z powyższego odliczenia wtedy, gdy w wyniku realizowanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku i efekt ten zostanie uzyskany za pomocą materiałów budowlanych, urządzeń oraz usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Natomiast w przedstawionej sprawie podkreślić należy, że przepisy normujące ulgę termomodernizacyjną nie odwołują się w swej treści do nowo budowanego budynku jednorodzinnego. Dla celów zastosowania przedmiotowej ulgi konieczne jest powiązanie wydatku związanego z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego z budynkiem, który już istnieje i służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiąc konstrukcyjnie samodzielną całość – stosownie do treści cytowanego art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

Jednocześnie należy wskazać, że status budynku (każdego, bez względu na to kiedy został wybudowany) może być rozpatrywany nie tylko w oparciu o normy wynikające z przepisów Prawa budowlanego, a również w oparciu o inne dowody, świadczące o użytkowaniu tego budynku przez podatnika.

Powyższe znajduje potwierdzenie w objaśnieniach podatkowych Ministra Finansów z 30 marca 2023 r. dotyczących formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. W objaśnieniach wskazano, że kryterium „oddania budynku do użytkowania” nie przesądza o możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej lub o braku takiej możliwości. Prawo budowlane nie wyklucza bowiem traktowania jako „budynek” obiektu, co do którego nie miało miejsca formalne oddanie do użytkowania.

Dla możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej istotne znaczenie ma kwestia dokonania modernizacji. W tym zakresie należy odnieść się do pojęcia „modernizacja” i „przedsięwzięcie termomodernizacyjne”. Zgodnie ze słownikową definicją modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie czegoś, np. produktu, trwałe ulepszenie, np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej. Obejmuje prace związane z podnoszeniem walorów estetycznych i użytkowych budynku lub innego produktu.

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało natomiast zdefiniowane w ustawie o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków i również oznacza m.in. ulepszenie w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, czy całkowitą lub częściową zamianę źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji. Z powyższego wynika, że modernizować można coś, co już istnieje.

Wskazał na to również Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia  7 września 2023 r., sygn. akt I SA/Wr 128/23:

Sąd podziela pogląd organów, że termomodernizować można wyłącznie budynek już istniejący. Należy bowiem zauważyć, że w przepisach definiujących przedsięwzięcie termomodernizacyjne (art. 2 pkt 2 uTRCE w zw. z art. 5a pkt 18c uPIT) ustawodawca posłużył się zwrotami, które poddane wykładni językowej, prowadzą do wniosku, że regulują one procesy dokonywania zmian i modyfikacji, preferowanych (premiowanych) z punktu widzenia celu ustawy. Tymczasem zmieniać czy modyfikować można coś, co wcześniej powstało, co już istnieje. Jest to spójne z językowym znaczeniem pojęcia modernizacji, bowiem modernizacja jest definiowana jako unowocześnienie i usprawnienie czegoś (Słownik Języka Polskiego PWN, sjp.pwn.pl), czy nadanie czemuś nowoczesnych właściwości przez wymianę starych elementów na nowe lub wprowadzenie nowych rozwiązań technicznych (Wielki Słownik Języka Polskiego; wsjp.pl). Taki był również zamysł projektodawców ustawy, jak bowiem wynika z uzasadnienia projektu, program remontów i termomodernizacji budynków mieszkalnych miał na celu poprawę stanu technicznego istniejącego zasobu mieszkaniowego (s. 1 uzasadnienia, druk sejmowy  nr 321 z 4 marca 2008 r.). (…) W ocenie Sądu decydujące dla dopuszczalności skorzystania z ww. ulgi jest poniesienie wydatków po faktycznym zakończeniu budowy budynku mieszkalnego, a nie dopełnienie formalnych powinności do których inwestor jest zobowiązany już po wybudowaniu budynku.

Z opisu sprawy wynika, że wraz z mężem w 2023 roku zainteresowała się Pani ofertą sprzedaży domu w miejscowości A. A. Dom był budowany w ramach realizacji przedsięwzięcia deweloperskiego. Podpisała Pani wraz z mężem, najpierw umowę rezerwacyjną, a później umowę deweloperską w październiku 2023 r. Termin przeniesienia własności budynku przez dewelopera został w tej umowie określony na 31 maja 2024 r. Ostatecznie dom został oddany przez nadzór budowlany 15 stycznia 2025 r., a akt notarialny przenoszący własność nieruchomości podpisała Pani wraz z mężem, w dniu 4 lutego 2025 r. W marcu 2024 r., w czasie budowy domu, deweloper zaproponował Pani oraz mężowi zakup za jego pośrednictwem pompy ciepła za kwotę 30.000,00 zł – był to zakup ponad stan deweloperski, ponad ofertę dewelopera. Stan nieruchomości w momencie zakupu i montażu pompa ciepła uniemożliwiał jej użytkowanie (zamieszkanie) pod względem prawnym. Umożliwiał jej użytkowanie pod względem technicznym (deweloper w momencie poniesienia wydatku na pompę ciepła, miał ukończone już wszystkie prace związane z budową domu (pozostało położenie kostki brukowej na działce, na której stoi dom i ogrodzenia), ale nieruchomość była formalnie wciąż w trakcie budowy. Nie było przyłącza elektrycznego. W przekazanym Pani przez dewelopera projekcie została zamieszczona informacja: „Zaopatrzenie w ciepło: w oparciu o system centralnego ogrzewania – pompę ciepła powietrze-woda oraz dodatkowo kominek znajdujący się w pokoju dziennym”. W budynku rozprowadzone było jedynie ogrzewanie podłogowe; rozprowadzona była też elektryka pod podpięcie pompy ciepła – na koszt Pani i męża – zlecenie ponad ofertę i umowę z deweloperem, rozliczone bezpośrednio z elektrykiem. Deweloper nie objął ofertą ani umową w praktyce żadnych źródeł ciepła. Deweloper nie zamontował w ramach inwestycji także kominka, montaż kominka leżał w Pani zakresie – jednak nie został wykonany. Wskazała Pani również, że z rysunku technicznego załączonego do umowy deweloperskiej, wynika, że położona została folia pod ogrzewanie podłogowe, hydraulik wykonał instalację ogrzewania podłogowego przed wylewką betonową. W przypadku kominka – z powyższej dokumentacji wynika, że deweloper wykonał jedynie przewód kominowy i wentylacyjny.

Opis sprawy wskazuje, że w budynku w momencie instalacji pompy ciepła (tj. w marcu 2024 r.), brak było zainstalowanego źródła ogrzewania. Przeprowadzony przez dewelopera montaż pompy ciepła stanowił w rzeczywistości etap prac budowlanych w nowo budowanym budynku. Przed montażem pompy ciepła budynek nie posiadał źródła ciepła, trudno go więc uznać za budynek mieszkalny w pełni zdatny do użytkowania w polskich warunkach klimatycznych. Tym bardziej, że w projekcie budowlanym budynku jest informacja „Zaopatrzenie w ciepło: w oparciu o system centralnego ogrzewania – pompę ciepła powietrze-woda oraz dodatkowo kominek znajdujący się w pokoju dziennym”. Ponadto w projekcie budowlanym zamiennym – dokument wskazujący na powstałe odstępstwa od zatwierdzonego projektu budowlanego – wskazano „ogrzewanie budynku – biomasa 30%, energia elektryczna z sieci 40%, energia elektryczna słoneczna 30%, przygotowanie c.w.u. – energia elektryczna z sieci 100%”, co też nie zostało wykonane. Zatem uznać należy, że budynek nie posiadał żadnego źródła ciepła a przeprowadzony przez dewelopera montaż pompy ciepła stanowił w rzeczywistości etap prac budowlanych w nowo budowanym budynku. Bez znaczenia w przedstawionych okolicznościach pozostaje fakt, że nabycie pompy wraz z montażem nastąpiło na podstawie odrębnej, wystawionej przez developera, faktury (ponad tzw. stan developerski).

Należy również zauważyć, że w uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że wydatek na zakup i montaż pompy ciepła został poniesiony w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacji, którego przedmiotem jest ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania budynku mieszkalnego.

Internetowy słownik PWN pojęcie „ulepszenie” definiuje jako cyt.: „to, co usprawniło funkcjonowanie czegoś”, czyli szeregując na osi czasu poszczególne etapy składające się na „ulepszenie” można wskazać, że punktem rozpoczynającym cały proces będzie istniejący/funkcjonujący element tylko bowiem taki może zostać w kolejnym etapie usprawniony.

Tymczasem zmieniać czy modyfikować można coś, co wcześniej powstało, co już istnieje. Jest to spójne z językowym znaczeniem pojęcia modernizacji, bowiem modernizacja jest definiowana jako unowocześnienie i usprawnienie czegoś (Słownik Języka Polskiego PWN, sjp.pwn.pl), czy nadanie czemuś nowoczesnych właściwości przez wymianę starych elementów na nowe lub wprowadzenie nowych rozwiązań technicznych (Wielki Słownik Języka Polskiego; wsjp.pl).

W opisanej przez Panią sytuacji nie można mówić o ulepszeniu polegającym na zmniejszeniu zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby podgrzewania wody użytkowej i ogrzewania domu, ponieważ takie zapotrzebowanie jeszcze faktycznie nie istniało (dom nie posiadał źródła ciepła). Nie można zatem uznać, że wykonane w budynku prace coś zmodernizowały, były one bowiem jedynie etapem budowy budynku.

W przedstawionej sytuacji nie ma znaczenia, że stan nieruchomości w momencie montażu pompy ciepła umożliwiał jej użytkowanie pod względem technicznym. Istotne jest, że wydatki nie zostały poniesione na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, lecz – faktycznie – stanowiły etap budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego.

W konsekwencji, nie można uznać poniesionych przez Panią wydatków na zakup i montaż pompy ciepła za przedsięwzięcia termomodernizacyjne, o którym mowa w art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z opisu sprawy wynika bowiem, że wydatki te nie zostały poniesione na ulepszenie budynku. Co prawda – jak Pani wskazała – w budynku była rozprowadzona instalacja ogrzewania podłogowego, jednkaże w chwili montażu pompy ciepła, w budynku brak było źródła ciepła. Tym bardziej, że – jak już wcześniej wskazano – w projekcie budowlanym budynku jest informacja „Zaopatrzenie w ciepło: w oparciu o system centralnego ogrzewania – pompę ciepła powietrze-woda oraz dodatkowo kominek znajdujący się w pokoju dziennym”. Uznać zatem trzeba, że zakup i montaż pompy był etapem budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego, a nie przedsięwzięciem termomodernizacyjnym w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów.

Mając na uwadze powyższe, nie przysługuje Pani prawo do skorzystania z tzw. ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym nie może Pani rozliczyć ww. wydatku w korekcie zeznania podatkowego za rok 2024.

Wobec powyższego Pani stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydając niniejszą interpretację organ oparł swoje rozstrzygnięcie na opisie okoliczności faktycznych sprawy oraz dokonał oceny prawnej przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, w kontekście możliwości skorzystania przez Panią z ulgi termomodernizacyjnej.

Wskazać należy, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – niniejsza interpretacja dotyczy jedynie Pani indywidualnej sprawy, tym samym nie wywołuje skutków prawnych dla innych osób (np. Pani męża).

Podkreślić należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Wydając interpretacje opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzę postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy  z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.