
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. (…).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Powiat (…) (dalej „Powiat”) utworzony został w 1990 r. w ramach reformy administracyjnej, działa na podstawie ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 z późn. zm.). Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej również VAT) jako podatnik VAT czynny.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jednocześnie w myśl at. 4 ust. 1 cytowanej ustawy, Powiat wykonuje zadania publiczne o charakterze ponadgminnym m.in. w zakresie edukacji publicznej.
Do jednostek organizacyjnych prowadzonych przez Powiat (…) z zakresu edukacji publicznej należą:
1.Zespół Szkół (...).
2.Zespół Szkół Rolniczych (…).
3.Zespół Szkół Technicznych (…).
4.Zespół Szkól Specjalnych (...).
5.Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna (...).
W strukturze Powiatu znajdują się jednostki budżetowe (dalej Jednostki). Wnioskodawca zwraca uwagę, iż w świetle ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 280) z dniem 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Powiatu oraz Jednostek.
Wnioskodawca jako zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług przygotował w partnerstwie wniosek o dofinansowanie na realizację projektu pn. (…) finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie (…), mający na celu wdrożenie zaawansowanej technologii kształcenia w województwie (…) poprzez szkołę prowadzoną przez Powiat (…) – Zespół Szkół Technicznych (…).
Wartość projektu dla Powiatu (…) w zakresie wydatków wyniesie (…) zł z czego wysokość dofinansowania stanowi kwotę (…) zł.
W ramach projektu w Powiecie (…) planuje się szereg kluczowych działań mających na celu modernizację i doposażenie Zespołu Szkół Technicznych (…). Planowane jest utworzenie nowej pracowni na bazie istniejącej pracowni, umiejscowionej na parterze budynku. Planowane w ramach projektu prace remontowe będą mieściły się w obrysie zewnętrznym ścian parteru budynku. Planowany zakres prac budowlanych nie wymaga pozwolenia na budowę i zgłoszenia budowlanego.
Po utworzeniu nowej pracowni i zakończeniu projektu sala będzie wykorzystywana tylko przez uczniów kształcących się w zawodzie technik mechanik.
Utworzenie nowej pracowni poprzez adaptację już istniejącej, oraz doposażenie jej w urządzenia określone w projekcie spowodowane jest rosnącą liczbą uczniów kształcących się na kierunku technik mechanik, co wiąże się ze zwiększeniem liczby godzin oraz wprowadzeniem podziału na grupy przy realizacji przedmiotów w kształceniu zawodowym w formie zajęć praktycznych. W związku z tym konieczne jest utworzenie dodatkowych stanowisk wyposażonych w odpowiednie urządzenia (tokarka, frezarka) w celu poprawnego realizowania treści nauczania określonych w podstawie programowej.
Działalność pozaszkolna w oparciu o utworzoną pracownię nie jest planowana. Konieczne prace remontowe mogą być wykonywane w godzinach popołudniowych po zajęciach lekcyjnych.
Poza pracami remontowo – adaptacyjnymi w ramach projektu planowane jest utworzenie pracowni hybrydowej, która umożliwi prowadzenie zajęć zdalnych oraz sieciowanie z innymi szkołami w regionie. Zakup maszyn CNC, symulator spawania oraz robotów przemysłowych pozwoli uczniom na zdobycie umiejętności, które są coraz bardziej poszukiwane na rynku pracy.
W projekcie przewidziano także szkolenie kadry nauczycielskiej. W związku z zakupem nowoczesnych urządzeń, nauczyciele będą musieli przejść specjalistyczne szkolenia, które pozwolą im efektywnie prowadzić zajęcia na nowym sprzęcie.
Realizacja projektu podniesie poziom kształcenia zawodowego w regionie, który odczuwa braki w dostępie do nowoczesnych technologii edukacyjnych. Dzięki realizacji projektu szkoła zostanie wyposażona w nowoczesne maszyny i urządzenia, co umożliwi uczniom zdobycie praktycznych umiejętności, a tym samym lepsze przygotowanie do pracy w nowoczesnym przemyśle.
Realizacja projektu ma niekomercyjny charakter, nie będą pobierane żadne opłaty od uczniów i nauczycieli korzystających z pracowni i infrastruktury szkoleniowo dydaktycznej.
Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na Powiat (…).
W ramach Projektu Powiat dokona wydatków na rzecz wskazanej Jednostki, tj. Zespołu Szkół Technicznych (…) . W związku z tym Powiat będzie otrzymywać faktury VAT dokumentujące ponoszone wydatki w powyższym zakresie, na których widnieć będzie jako nabywca.
W ramach realizacji zadania w Zespole Szkół Technicznych (…):
1)zostanie wykonany remont pracowni,
2)pracownia hybryd i sieciowania zostanie wyposażona w niezbędny sprzęt,
3)kadra nauczycielska przejdzie specjalistyczne szkolenia.
Podczas opracowywania wniosku o przyznanie dofinansowania na realizację projektu podatek VAT został przez Wnioskodawcę zaliczony jako wydatek kwalifikowalny. W związku z uzyskaniem dofinansowania i realizacją projektu Wnioskodawca będzie wykorzystywał towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu objętego zakresem wniosku do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Efekty projektu oraz towary i usługi, nabyte w związku z realizacją projektu, nie będą wykorzystywane przez Powiat do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. od podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.), a wyłącznie do celów edukacyjnych (innych niż działalność gospodarcza). Działalność gospodarcza jak stanowi art. 15 ust 2 ustawy VAT – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Efekty projektu oraz towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do działalności innej niż działalność gospodarcza, w związku z tym nie będą przyporządkowane do celów działalności gospodarczej.
Będą wykorzystywane wyłącznie do celów edukacyjnych, które są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane jedynie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W związku z tym kwota podatku naliczonego będzie tylko i wyłącznie związana z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.
Pytanie
Czy Powiatowi (…) jako jednostce samorządu terytorialnego wykonującej zadania publiczne, będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT, w związku z realizacją projektu pn. (…), finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie (…), w związku z wydatkami ponoszonymi przez Powiat na rzecz Zespołu Szkół Technicznych (…)?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, w odniesieniu do wydatków na realizację projektu, realizujący zadania publiczne nie ma możliwości odliczania naliczonego podatku VAT w związku z realizacją tego rodzaju projektu.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Prawo to przysługuje podatnikowi o tyle, o ile nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT. Dodatkowo prawo to przysługuje w pełnym zakresie, o ile nie zachodzą okoliczności przewidziane w art. 90 i 91 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z poźn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powiat (…) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.
W związku z faktem, iż nabywane towary i usługi (w ramach realizacji projektu pn. (…) finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie (…)) służą wyłącznie działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Powiatowi (…) nie przysługuje prawo odliczenia naliczonego w fakturach zakupu podatku VAT.
Powiat (…) nie będzie uzyskiwał przychodów z tytułu realizowanego projektu, a także nie będzie go wykorzystywał do wykonywania czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Biorąc pod uwagę powyższe uwarunkowania prawne, należy stwierdzić, iż w ramach realizowanego projektu Powiat (…) nie świadczy usług, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a co za tym idzie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Zatem Wnioskodawca nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w świetle którego:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 ze zm.):
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym:
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym m.in. w zakresie edukacji publicznej.
Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o samorządzie powiatowym:
Ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat.
Z opisu sprawy wynika, że Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny. Powiat wykonuje zadania publiczne o charakterze ponadgminnym m.in. w zakresie edukacji publicznej.
Do jednostek organizacyjnych prowadzonych przez Powiat (…) z zakresu edukacji publicznej należą:
1.Zespół Szkół (...).
2.Zespół Szkół Rolniczych (…) .
3.Zespół Szkół Technicznych (…).
4.Zespół Szkól Specjalnych (...).
5.Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna (...).
Powiat jako zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług przygotował w partnerstwie wniosek o dofinansowanie na realizację projektu pn. (…) finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie (…), mający na celu wdrożenie zaawansowanej technologii kształcenia w województwie (…) poprzez szkołę prowadzoną przez Powiat (…) – Zespół Szkół Technicznych (…).
W ramach projektu w Powiecie (…) planuje się szereg kluczowych działań mających na celu modernizację i doposażenie Zespołu Szkół Technicznych (…).
Po utworzeniu nowej pracowni i zakończeniu projektu sala będzie wykorzystywana tylko przez uczniów kształcących się w zawodzie technik mechanik.
Działalność pozaszkolna w oparciu o utworzoną pracownię nie jest planowana.
W projekcie przewidziano także szkolenie kadry nauczycielskiej. W związku zakupem nowoczesnych urządzeń, nauczyciele będą musieli przejść specjalistyczne szkolenia, które pozwolą im efektywnie prowadzić zajęcia na nowym sprzęcie.
Realizacja projektu podniesie poziom kształcenia zawodowego w regionie, który odczuwa braki w dostępie do nowoczesnych technologii edukacyjnych. Dzięki realizacji projektu szkoła zostanie wyposażona w nowoczesne maszyny i urządzenia, co umożliwi uczniom zdobycie praktycznych umiejętności, a tym samym lepsze przygotowanie do pracy w nowoczesnym przemyśle.
Realizacja projektu ma niekomercyjny charakter, nie będą pobierane żadne opłaty od uczniów i nauczycieli korzystających z pracowni i infrastruktury szkoleniowo dydaktycznej.
W ramach projektu Powiat dokona wydatków na rzecz Zespołu Szkół Technicznych (...). W związku z tym Powiat będzie otrzymywać faktury VAT dokumentujące ponoszone wydatki w powyższym zakresie, na których widnieć będzie jako nabywca.
W ramach realizacji zadania w Zespole Szkół Technicznych(...):
1)zostanie wykonany remont pracowni,
2)pracownia hybryd i sieciowania zostanie wyposażona w niezbędny sprzęt,
3)kadra nauczycielska przejdzie specjalistyczne szkolenia.
Efekty projektu oraz towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Powiat do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust 2 ustawy, a wyłącznie do celów edukacyjnych (innych niż działalność gospodarcza).
Efekty projektu oraz towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do działalności innej niż działalność gospodarcza, w związku z tym nie będą przyporządkowane do celów działalności gospodarczej.
Państwa wątpliwości dotyczą wskazania, czy Powiatowi będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych przez Powiat na rzecz Zespołu Szkół Technicznych (...), w związku z realizacją projektu pn. (…), finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie (...).
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione bowiem – jak wynika z opisu sprawy – efekty projektu oraz towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Powiat do działalności gospodarczej. Ponadto, jak Państwo wskazali, realizacja projektu ma niekomercyjny charakter, nie będą pobierane żadne opłaty od uczniów i nauczycieli korzystających z pracowni i infrastruktury szkoleniowo dydaktycznej.
W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, nie będą mieli Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu.
Podsumowując stwierdzić należy, że Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych przez Powiat na rzecz Zespołu Szkół Technicznych (...), w związku z realizacją projektu pn. (…), finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie d(...).
Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie „wydatku kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
