
Temat interpretacji
Pismem nr GK.2213/P/1/06 z dnia 08 lutego 2006r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 13.02.2006r.) Gmina zwróciła się do tutejszego organu podatkowego z zapytaniem w sprawie dotyczącej braku praw do zwrotu podatku oraz do dokonywania odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących zakup towarów i usług dokonywany w ramach realizacji inwestycji przy udziale środków unijnych Sektorowego Programu Operacyjnego.
Zadanie inwestycyjne realizowane będzie pod nazwą "Budowa budynku handlowo-usługowego wraz z przebudową chodników, zatok postojowych, parkingów i oświetlenia terenu w miejscowości X". Podatnik wskazał, że zakres rzeczowy przedmiotowego zadania obejmuje wykonanie nowych chodników, miejsc parkingowych dla samochodów osobowych, stanowisk autobusowych, placu zgromadzeń, zagospodarowanie terenów zielonych oraz wykonanie nowej instalacji oświetleniowej w miejscowości X. Budynek handlowo-usługowy, który będzie realizowany w ramach tego projektu , będzie stanowił własność Gminy. W obiekcie tym znajdą się pomieszczenia poczekalni (bez kas biletowych), ubikacji oraz małej gastronomii o powierzchni 13,70 m#178;. Pomieszczenie usług małej gastronomii będzie wynajmowane odpłatnie. Korzystanie z pozostałych miejsc objętych projektem zarówno przez osoby fizyczne, jak i przez osoby prawne będzie bezpłatne, a zatem Gmina nie będzie uzyskiwała z tego tytułu żadnych dochodów.
Zdaniem wnioskodawcy Gmina nie ma możliwości odliczenia ani zwrotu VAT naliczonego w toku realizacji ww. inwestycji.
Po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:
Zgodnie z art.86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art.124 ustawy. Z powyższego wynika, że prawo to nie jest bezwarunkowe. Oznacza to, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni oraz bezsporny.
Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny sprawy stwierdzić należy, że odpłatne wynajęcie przez Gminę lokalu dla potrzeb małej gastronomii innym podmiotom gospodarczym, stanowiącego część realizowanego zadania inwestycyjnego, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Pozostała część inwestycji objęta ww. projektem nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem w myśl cytowanego wyżej art. 86 ust.1 ustawy Gminie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur jakie Gmina otrzyma realizując projekt w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego w części, w jakiej nabywane towary i usługi wykorzystywane będą do wykonywania czynności opodatkowanych.
W myśl regulacji art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Zasady wyliczania wskazanej proporcji uregulowane są w ust. 3-10 art. 90 z uwzględnieniem przepisów art. 91 ustawy.
Stosownie do §23 ust.1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 97, poz.970 z późn. zm.) zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w §6 ust.3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ten stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika o którym mowa w ust.1.
Zwrot podatku przysługuje również w przypadku, gdy nabycie towarów i usług lub import towarów, są finansowane w części ze środków z rachunku bankowego, na którym ulokowane są wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w §6 ust.3 i 4, a w części z innych środków finansowych - §26 ust. 1 cyt. rozporządzenia.
Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej stosownie do §6 ust.3 ww. rozporządzenia uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej dotyczących:
1.Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;2.kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).
Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej zgodnie z §6 ust. 4 ww. rozporządzenia uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:
1.umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej;2.jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy
- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
W przedmiotowej sytuacji, Gminie nie przysługuje zwrot podatku na zasadach określonych w przepisach ww. rozporządzenia, gdyż środki finansowe, które otrzymane zostaną w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego nie wypełniają definicji środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w §6 ust.3 i 4 przedmiotowego rozporządzenia.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzam, że stanowisko zajęte przez wnioskodawcę jest nieprawidłowe.
Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny zawarty w piśmie, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu udzielenia odpowiedzi.
