
Temat interpretacji
Pismem z dnia 31 stycznia 2005r. (uzupełnionym w dniu 23.02.2005r.) Strona zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której na dzień złożenia wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Zapytanie:
czy należy opodatkować podatkiem VAT należność za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności?
Strona przedstawiła następujący stan faktyczny:
posiada 4 nieruchomości gruntowe, których prawo użytkowania wieczystego zostało przekształcone we własność ( w 1998 i 1999) na mocy ustawy z dnia 4 września 1997r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności (Dz. U. Z 2001 Nr 120, poz. 1299 ze zm.) a opłata za przeksztalcenie została rozlożona na 10 rat rocznych. Termin płatności do 31 marca każdego roku.
Strona stoi na stanowisku, że w przytoczonym przypadku kolejna rata nie będzie obciążona podatkiem VAT.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego wyjaśnia co następuje:
Zgodnie z art 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)- zwanej dalej ustawą nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane.Ponieważ odpłatne przekształcenie prawa wieczystego użytkowania w prawo wlasności następuje na mocy decyzji administracyjnej wydanej przez organ władzy do tego powołany - art. 2 ustawy z dnia 4 września 1997r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności (Dz. U. z 2001 Nr 120, poz. 1299 ze zm.), zatem organ ten, w związku z wykonywaniem tych czynności - nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, gdyż wydanie powyższej decyzji jako realizacja zadania nałożonego przez ustawę, korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług.
W przypadku opłaty wnoszonej w związku z przekształceniem prawa wieczystego użytkowania w prawo własności będzie korzystała ona również ze zwolnienia w podatku VAT. Spowodowane jest to tym, że przeksztalcenie prawa wieczystego użytkowania w prawo własności na podstawie decyzji administracyjnej, wydanej przez właściwy organ, nie prowadzi do zmiany formy prawnej faktycznego prawa do nieruchomości, gdyż nabycie prawa do nieruchomości następuje z chwilą zawarcia umowy o ustanowienie prawa wieczystego użytkowania. Zatem nie wystąpi w tym przypadku odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 w/w ustawy o VAT, a tym samym nie ma zastosowania w tym przypadku art. 7 i art. 8 ustawy o VAT.
Reasumując:
Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W świetle powyższego stanowisko Strony jest prawidłowe.
Niniejsza interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika (art. 14 b § 1 Ordynacja podatkowa), wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14 b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa ) .
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 ustawy Ordynacji podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.
Zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej).
