DECYZJA - Interpretacja - 1401/VO/4407/14-105/05/AC

ShutterStock

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.11.2005, sygn. 1401/VO/4407/14-105/05/AC, Izba Skarbowa w Warszawie

Temat interpretacji

DECYZJA


Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60), po rozpoznaniu zażalenia wniesionego przez Stronę na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa - Bemowo z dnia 21.07.2005 r. znak US-31/PWI/443-275/I/05/GC w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


postanawia

zmienić zaskarżone postanowienie organu pierwszej instancji


Uzasadnienie

Pismem z dnia 29.06.2005 r. Podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa - Bemowo z wnioskiem o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz załączonej do wniosku dokumentacji wynika, że Spółka - będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych - dokonuje na terytorium innych państw członkowskich Wspólnoty nabyć używanych środków transportu, od podatników podatku od wartości dodanej zarejestrowanych dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Środki transportu nabywane są przez Spółkę w celach handlowych, bez zamiaru ich rejestracji na terytorium kraju.

W związku z powyższym, Strona wnosi o udzielenie informacji, czy przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym używanego samochodu ciężarowego służącego do dalszej odsprzedaży powinien być naliczony i odprowadzony podatek od towarów i usług w terminie do 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, czy też rozliczony jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w deklaracji VAT-7 składanej za dany okres rozliczeniowy. Pytanie Strony dotyczy także obowiązku wydania przez naczelnika właściwego miejscowo urzędu skarbowego zaświadczenia potwierdzającego uiszczenie podatku od towarów i usług lub brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu nabycia środka transportu (VAT-25).Zaprezentowany w w/w piśmie sposób rozliczenia przedmiotowej transakcji wskazuje, iż opisaną transakcję należy potraktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i rozliczyć w deklaracji VAT-7 za ten okres rozliczeniowy, w którym nabycie miało miejsce, jak również w przedstawionej sytuacji nie zachodzi obowiązek wystąpienia o zaświadczenie określone w art. 105 ust. 1 ustawy o VAT, potwierdzające uiszczenie przez podatnika podatku lub też brak takiego obowiązku.

W postanowieniu z dnia 21.07.2005 r. znak US-31/ PWI/443-275/I/05/GC Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Bemowo uznał, że stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe, stwierdzając, że zgodnie z art. 103 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia środków transportu, podatnik jest obowiązany do obliczenia i wpłacenia podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu. W opinii organu pierwszej instancji, w powyższej sytuacji ma zastosowanie również przepis art. 105 ust. 1 ustawy.

Na postanowienie organu podatkowego z dnia 21.07.2005 r. Strona złożyła zażalenie (pismo z dnia 16.08.2005 r.), w którym zarzuca niezgodność interpretacji dokonanej przez organ podatkowy z obowiązującymi przepisami prawa.Strona podkreśla, iż przepis art. 103 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, nakładający na podatników dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia środków transportu obowiązek rozliczenia podatku z tego tytułu w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego (złożenie deklaracji podatkowej i wpłata podatku), ma zastosowanie jedynie w przypadku, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju. W przypadku natomiast, gdy dany środek transportu podlega dalszej odsprzedaży w kraju i nie jest rejestrowany przez nabywcę(Stronę) - tak jak ma to miejsce w przedmiotowej sprawie - obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych określonych dla WNT. Oznacza to, że czynność wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu powinna zostać rozliczona poprzez wystawienie faktury wewnętrznej i ujęcie jej w deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7) w rozliczeniu za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy w tym podatku od przedmiotowej czynności. Powyższe oznacza również brak obowiązku uzyskania od organu podatkowego zaświadczenia o uiszczeniu podatku, dla potrzeb związanych z rejestracją takiego pojazdu przez jego nabywcę w kraju.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego stwierdza, co następuje:

W myśl art. 103 ust. 4 w/w ustawy, przepis art. 103 ust. 3 (zgodnie z którym podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 9 i 10, są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego) stosuje się również w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art. 99 ust. 1-3 lub 8, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju.Ponadto art. 103 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że w przypadkach, o których mowa w ust. 3 i 4, podatnicy są obowiązani przedłożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgodnie z ustalonym wzorem informację o nabywanych środkach transportu. Do informacji dołącza się kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika. Natomiast zgodnie z art. 103 ust. 6 w/w ustawy, informacja, o której mowa w ust. 5, wraz z kopią faktury potwierdzającej nabycie środka transportu i dowodem zapłaty, stanowią podstawę do wydania zaświadczenia, o którym mowa w art. 105 ust. 1 pkt 1 (zaświadczenie potwierdzające uiszczenia przez podatnika podatku od towarów i usług z tytułu nabycia środka transportu w przypadkach, o których mowa w art. 103 ust. 3 i 4).

Należy zauważyć, że ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia są środki transportu nabywane przez Stronę w celach handlowych i bez zamiaru ich rejestracji przez Spółkę na terytorium kraju. Nie zachodzą więc przesłanki określone w przepisach art. 103 ust. 3, 4, 5, 6 oraz art. 105 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług, aby Strona mogła się ubiegać o wydanie przez naczelnika właściwego miejscowo urzędu skarbowego zaświadczenia potwierdzającego uiszczenie podatku od towarów i usług lub brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia środka transportu (VAT-25). Rejestracji pojazdu dokonuje bowiem nabywca pojazdu w kraju.

W konsekwencji Dyrektor Izby Skarbowej uznał zarzuty Strony podniesione w rozpatrywanym zażaleniu za zasadne. Organ odwoławczy podkreśla, iż Strona faktycznie dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia środków transportu w rozumieniu ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług. Jednakże z uwagi na niewystępowanie wskazanych powyżej przesłanek na Stronie nie ciąży obowiązek wpłacenia podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego - zgodnie z art. 103 ust. 3 i 4 w/w ustawy, ani obowiązek ubiegania się o wydanie przez właściwego miejscowo naczelnika urzędu skarbowego zaświadczenia VAT-25. Strona rozliczy podatek należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środków transportu w deklaracji składanej za dany okres rozliczeniowy.

Należy również zaznaczyć, że w przypadku, gdy naczelnik urzędu skarbowego nie ma obowiązku wydania dla celów związanych z rejestracją pojazdów zaświadczenia VAT-25, zaświadczenie to może być zastąpione fakturą z wyszczególnioną kwotą podatku od towarów i usług potwierdzającą dokonanie dostawy w kraju, pod warunkiem że odsprzedaż pojazdów stanowi przedmiot działalności dostawcy (art.. 71 ust. 1a ustawy z dnia 20.06 1997 r. Prawo o ruchu drogowym /Dz.U. z 2003 r., Nr 58, poz. 515 z późn.zm./)

Mając powyższe na uwadze należało orzec jak w sentencji.

Izba Skarbowa w Warszawie