
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia budynku (...) ze spisu z natury w przypadku likwidacji działalności Spółki oraz braku jego opodatkowania podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy. Uzupełnili go Państwo pismem z 27 maja 2025 r. (wpływ 28 maja 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawcą jest Spółka jawna, w skład której wchodzi czterech wspólników. Spółka zamierza zlikwidować działalność gospodarczą. Spółka została założona w roku 2006 i funkcjonowała jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jednak została w roku 2010 przekształcona w spółkę jawną. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest zgodnie z głównym PKD 68.20.Z – Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.
Spółka prowadzi księgowość na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Na potrzeby działalności Spółka wybudowała nieruchomość, w której prowadzona jest działalność gospodarcza. (…) 2006 r. nieruchomość ta została wpisana do ewidencji środków trwałych, a następnie dokonywane były odpisy amortyzacyjne. Spółka odliczała VAT od faktur dokumentujących zakup materiałów i robocizny.
W międzyczasie spółka dokonała ulepszeń, które polegały na rozbudowie budynku. (…) 2009 r., po zakończeniu inwestycji, dobudowana część wpisana została do ewidencji środków trwałych spółki (zwiększenie wartości środka trwałego). W kolejnym roku spółka poniosła kolejne nakłady w związku z rozbudową budynku. Po oddaniu tej części budynku do użytkowania, w dniu (…) 2010 r., dobudowana część wpisana została do ewidencji środków trwałych. W obu przypadkach, gdzie miejsce miała rozbudowa budynku, od faktur dokumentujących rozbudowę odliczano podatek VAT. Od dnia wytworzenia nieruchomości była ona wykorzystywana do celów prowadzonej działalności gospodarczej, podlegającej opodatkowaniem od podatku od towarów i usług.
Spółka planuje zlikwidować działalność gospodarczą i w związku z planowaną likwidacją Spółka zadaje poniższe pytanie.
Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu sprawy
1. Nieruchomość znajduje się (…). Przedmiotowa nieruchomość to budynek (...). Wewnątrz budynku znajdują się lokale przeznaczone na wynajem. Na moment likwidacji działalności na nieruchomości nie będą znajdować się inne budynki – jest tylko ten jeden budynek wskazany we wniosku.
2. Dobudowana część budynku, oddana do użytkowania w (…) 2010 r., zaliczana jest w działalności gospodarczej na podstawie przepisów ustawy o PIT do środków trwałych podlegających amortyzacji.
3. Na pytanie: „Do jakich czynności (opodatkowanych, zwolnionych, niepodlegających opodatkowaniu VAT) wykorzystują/będą Państwo wykorzystywali w działalności gospodarczej budynek, o którym mowa we wniosku, od momentu jego wybudowania oraz poniesienia nakładów na rozbudowę w roku 2009 oraz w roku 2010 do momentu likwidacji działalności gospodarczej?” odpowiedzieli Państwo:
Budynek wykorzystywany w działalności od momentu wybudowania do momentu likwidacji działalności jest i będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych VAT.
4. Nakłady poniesione na rozbudowę budynku ((…) dobudowane części) stanowiły za każdym razem co najmniej 30% wartości początkowej budynku.
5. Od momentu oddania do użytkowania ostatnich nakładów poniesionych na rozbudowę budynku minął okres dłuższy niż 2 lata.
6. Na pytanie: „Czy od wydatków na wybudowanie budynku, o którym mowa we wniosku, oraz poniesionych nakładów na jego rozbudowę (dobudowanie dodatkowych (…) części) przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?” wskazali Państwo:
Tak, od wydatków poniesionych na wybudowanie oraz wydatków poniesionych na rozbudowę przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 27 maja 2025 r.)
Czy w przypadku likwidacji prowadzonej działalności gospodarczej w 2025 r., Spółka będzie zobowiązana przedmiotową nieruchomość ująć w spisie towarów z natury sporządzanym na moment likwidacji działalności gospodarczej opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz będzie miała obowiązek jej opodatkowania podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w piśmie z 27 maja 2025 r.)
W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku likwidacji prowadzonej działalności gospodarczej w 2025 r., Spółka nie będzie zobowiązana do ujęcia przedmiotowej nieruchomości w spisie z natury sporządzanym na moment likwidacji działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy o VAT, ani do jej opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek ujęcia towarów w spisie z natury oraz ich opodatkowania podatkiem VAT powstaje, jeśli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu, wytworzeniu lub imporcie, a towary te na dzień likwidacji nadal znajdują się w jego posiadaniu. Jednakże, zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku towarów będących środkami trwałymi podlegającymi amortyzacji, okres korekty podatku naliczonego wynosi 10 lat. Wnioskodawca wskazuje, że przedmiotowa nieruchomość była wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej przez okres dłuższy niż 10 lat. Po upływie tego okresu nie występuje już obowiązek dokonywania korekt podatku naliczonego. Brak więc podstaw do opodatkowania przedmiotowej nieruchomości na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy.
Ponadto, podatek odliczony z tytułu materiałów służących do wytworzenia środka trwałego przez cały okres jego używania wiązał się z podatkiem należnym generowanym przez ten środek trwały w działalności gospodarczej Wnioskodawcy.
Podsumowując, Wnioskodawca uważa, że Spółka nie będzie zobowiązana do wykazania przedmiotowej nieruchomości w spisie z natury na moment likwidacji działalności ani do jej opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem podlegają również towary w przypadku, o którym mowa w art. 14. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie (…).
Według art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zatem dostawa towarów lub świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywane są przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy towarów lub świadczenia usług mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Na gruncie ustawy, spółka jawna wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą, jest podatnikiem.
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:
1) rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;
2) zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną albo przedsiębiorstwem w spadku wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego;
3) wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego albo uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego – w przypadku gdy zarząd sukcesyjny nie został ustanowiony i dokonano zgłoszenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1c ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz.U. z 2022 r. poz. 2500 oraz z 2023 r. poz. 614, 1234 i 1723).
Na mocy art. 14 ust. 2 ustawy:
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 albo art. 113a ust. 1.
Stosownie do art. 14 ust. 3 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w art. 15, będący osobą fizyczną albo przedsiębiorstwem w spadku, nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy. Nie dotyczy to podatników, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów dotyczących zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.
W myśl art. 14 ust. 4 ustawy:
Przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy:
W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu albo wystąpienia przypadków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, zwany dalej „spisem z natury”. Podatnicy są obowiązani złożyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości towarów i o kwocie podatku należnego, nie później niż w dniu złożenia deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu albo wystąpienia przypadków, o których mowa w ust. 1 pkt 3.
Jak stanowi art. 14 ust. 6 ustawy:
Obowiązek podatkowy w przypadku, o którym mowa w ust. 1, powstaje w dniu rozwiązania spółki, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu albo wystąpienia przypadków, o których mowa w ust. 1 pkt 3.
Z kolei stosownie do art. 14 ust. 7 ustawy:
Dostawa towarów dokonywana przez byłych wspólników spółek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 3, której przedmiotem są towary objęte spisem z natury, podlega zwolnieniu od podatku przez okres 12 miesięcy od dnia, o którym mowa w ust. 6, pod warunkiem rozliczenia podatku od towarów objętych spisem z natury.
W myśl art. 14 ust. 8 ustawy:
Podstawą opodatkowania jest wartość towarów podlegających spisowi z natury, ustalona zgodnie z art. 29a ust. 2.
Zgodnie z art. 29a ust. 2 ustawy:
W przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie tej dostawy towarów.
Przywołany powyżej art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy, nakazując, w sytuacji wskazanej w tym przepisie, opodatkowanie towarów, różnicuje je na towary własnej produkcji oraz towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy. Zatem towary te podzielono na takie, które zostały wytworzone przez podatnika oraz takie, które zostały przez niego nabyte. W obu tych grupach mogą mieścić się towary, które stanowią tzw. środki obrotowe, jak towary handlowe, surowce oraz towary, które zaliczone zostały przez podatnika do jego środków trwałych. Aby towary podlegały ujawnieniu w spisie z natury, muszą stanowić składnik majątku likwidowanej spółki.
W tym miejscu należy zauważyć, że definicja pojęcia „wytworzenie nieruchomości” zawarta jest w art. 2 pkt 14a ustawy, zgodnie z którym:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o wytworzeniu nieruchomości rozumie się przez to wybudowanie budynku, budowli lub ich części, lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
W świetle powyższych regulacji prawnych w przypadku rozwiązania spółki jawnej opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów.
Obowiązek opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotyczy tej części posiadanych przez spółkę jawną towarów, które po nabyciu/wytworzeniu nie zostały odprzedane i w stosunku, do których przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Zatem warunkiem koniecznym do opodatkowania towarów w zakresie wynikającym z art. 14 ustawy jest istnienie po stronie podatnika prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie towaru.
W przypadku więc zaistnienia określonych okoliczności, wszystkie towary, przy zakupie których został odliczony podatek naliczony muszą zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług, aby zrównoważyć to odliczenie, w tym również środki trwałe oraz wyposażenie.
Opodatkowanie towarów, które po nabyciu nie zostały odsprzedane, uzasadnione jest konstrukcją podatku od towarów i usług jako podatku konsumpcyjnego, jak również jest przejawem zasady neutralności tego podatku. Jeśli bowiem podatnik odliczył podatek od nabycia towarów, które później zostały przeznaczone w istocie na konsumpcję, to wówczas powinien zostać obciążony podatkiem należnym, aby zapewnić faktyczne, jednokrotne opodatkowanie konsumpcji. W takim bowiem przypadku następuje zrównanie pozycji byłego podatnika, który nabytych towarów nie wykorzystał w opodatkowanej działalności gospodarczej, z pozycją ostatecznego konsumenta, który musi ponieść ciężar podatku zawartego w cenie nabycia towarów.
W chwili rozwiązania spółki jawnej na podatniku ciążą obowiązki wynikające z przepisu art. 14 ustawy. Jak bowiem wskazano, w świetle art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku rozwiązania spółki jawnej.
Opodatkowaniu w trybie art. 14 ustawy podlegają wszystkie towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, które na dzień likwidacji spółki znajdują się w jej posiadaniu (są jej majątkiem), a spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem tych składników majątkowych.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy w przypadku likwidacji prowadzonej działalności gospodarczej w 2025 r., Spółka będzie zobowiązana przedmiotową nieruchomość ująć w spisie towarów z natury sporządzanym na moment likwidacji działalności gospodarczej opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz będzie miała obowiązek jej opodatkowania podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy.
Wskazali Państwo:
· Spółka jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT;
· w roku 2025 Spółka zamierza zlikwidować działalność gospodarczą, założoną w roku 2006;
· na potrzeby działalności Spółka wybudowała nieruchomość, w której prowadzona jest działalność gospodarcza – wpisana do ewidencji środków trwałych (dokonywane były odpisy amortyzacyjne);
· przedmiotowa nieruchomość to budynek (...). Wewnątrz budynku znajdują się lokale przeznaczone na wynajem;
· Spółka dokonała ulepszeń, które polegały na rozbudowie budynku:
- w roku 2009 r., po zakończeniu inwestycji, dobudowana część wpisana została do ewidencji środków trwałych spółki (zwiększenie wartości środka trwałego),
- w roku 2010 r., dobudowana część wpisana została do ewidencji środków trwałych. W obu przypadkach, gdzie miejsce miała rozbudowa budynku, od faktur dokumentujących rozbudowę odliczano podatek VAT,
- od momentu oddania do użytkowania ostatnich nakładów poniesionych na rozbudowę budynku minął okres dłuższy niż 2 lata,
· od wydatków poniesionych na wybudowanie budynku oraz wydatków poniesionych na jego rozbudowę przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;
· budynek wykorzystywany w działalności od momentu wybudowania do momentu likwidacji działalności jest i będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych VAT;
· na moment likwidacji działalności Spółki na nieruchomości nie będą znajdować się inne budynki.
W analizowanej sprawie, budynek (...) spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy.
Należy stwierdzić, że w przypadku likwidacji działalności spółki jawnej, opodatkowaniu podlegają zarówno towary handlowe, jak też środki trwałe czy wyposażenie, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Podkreślić w tym miejscu należy, że termin „ulepszenia” zawarty w ustawie o podatku od towarów i usług odwołuje się do przepisów o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 22g ust. 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1, 3-9 i 11-15, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 10 000 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 10 000 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.
Powyższy przepis wskazuje, że na gruncie prawa podatkowego „ulepszenie” jest pojęciem, które dotyczy wyłącznie składników majątku będących środkami trwałymi. Pod pojęciem tym należy rozumieć takie czynności, jak przebudowa, rozbudowa, rekonstrukcja, adaptacja lub modernizacja środka trwałego, które podnoszą jego wartość techniczną, użytkową, jak i przystosowanie składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu, niż pierwotne przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi innych cech użytkowych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że w spisie z natury sporządzonym na podstawie art. 14 ust. 5 ustawy ujmuje się towary, które na dzień rozwiązania spółki jawnej, po nabyciu nie były przedmiotem dostawy, a w stosunku do których podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W związku z tym, że w
stosunku do środka trwałego w postaci budynku (...) co do którego Państwa Spółce
przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na
wybudowanie ww. budynku, jak i od wydatków poniesionych na jego ulepszenie (dobudowanie
(…) części budynku) w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym (dobudowanie (…)
części budynku), i Spółka dokonywała odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków,
to środek trwały w postaci budynku (...) powinni Państwo wykazać w spisie z natury.
Przy czym podstawa opodatkowania podatkiem od towarów i usług winna uwzględniać tylko wartość poniesionych nakładów na ww. budynek.
Zatem, Państwa Spółka będzie zobowiązana do wykazania przedmiotowego budynku (...) w spisie z natury sporządzonym na dzień rozwiązania Państwa Spółki, na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 1 i ust. 5 ustawy.
W tym miejscu wskazać należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
W art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających określone w tym przepisie warunki.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata;
Z powyższego przepisu wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku lub budowli upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków i budowli istotnym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
W myśl art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a) wybudowaniu lub
b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej;
W przypadku, gdy po wybudowaniu budynek lub budowla jest wykorzystywany, w tym używany na potrzeby własnej działalności, okoliczność ta powoduje, że ma już miejsce pierwsze zasiedlenie tego obiektu.
W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów;
Prawo do zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów, będących przedmiotem sprzedaży, nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Zatem jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.
Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy, przeanalizowania wymaga możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o wyżej cytowany przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Analiza przepisów regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów.
Stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
W celu ustalenia, czy w odniesieniu do budynku (...), który winien być ujęty w spisie z natury, zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług, czy opodatkowanie podatkiem VAT należy określić, czy doszło do pierwszego zasiedlenia ww. budynku i jaki czas upłynął od tego momentu.
Skoro:
· w stosunku do budynku (...) doszło do jego pierwszego zasiedlenia i od tego momentu do dnia rozwiązania Państwa Spółki upłynie okres dłuższy niż 2 lata;
· w stosunku do poniesionych nakładów na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym na rozbudowę ww. budynku (w roku 2009 i 2010), które przekroczyły każdorazowo 30% wartości początkowej ww. budynku, doszło do jego pierwszego zasiedlenia i od tego momentu do dnia rozwiązania Państwa Spółki upłynie okres dłuższy niż 2 lata;
– to zostaną spełnione przesłanki warunkujące zastosowanie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Tym samym, ujęty – w sporządzonym na podstawie art. 14 ust. 5 ustawy – spisie z natury budynek (...) będzie korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
W tym miejscu wskazać należy, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Zatem, również działka, na której znajduje się budynek (...) – zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy – będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.
Podsumowanie
W przypadku likwidacji prowadzonej działalności gospodarczej w roku 2025, Spółka będzie zobowiązana ująć budynek (...) w spisie towarów z natury, sporządzanym na moment likwidacji działalności gospodarczej, zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Jednakże budynek (...) – ujęty w sporządzonym na podstawie art. 14 ust. 5 ustawy spisie z natury – będzie korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W konsekwencji w odniesieniu do ww. budynku, objętego spisem z natury, nie będą Państwo zobowiązani do wykazania kwoty podatku należnego.
Zatem, Państwa stanowisko, że: „Spółka nie będzie zobowiązana do wykazania przedmiotowej nieruchomości w spisie z natury na moment likwidacji działalności ani do jej opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o VAT” oceniając całościowo uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii obowiązku korekty podatku naliczonego od wydatków poniesionych na nieruchomość, na podstawie art. 91 ust. 2 ustawy, na moment likwidacji działalności gospodarczej Spółki.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowana ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywanie nabytych towarów i usług do czynności innych niż opodatkowane podatkiem od towarów usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
