Jak wynika z wniosku Spółka zawarła z kontrahentem niemieckim umowę, według której przyjmuje prowadzenie działalności doradczej na terenie RP na rzecz... - Interpretacja - RO/443/97/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.08.2005, sygn. RO/443/97/2005, Świętokrzyski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Jak wynika z wniosku Spółka zawarła z kontrahentem niemieckim umowę, według której przyjmuje prowadzenie działalności doradczej na terenie RP na rzecz firmy "H." w R. i począwszy od 01.01.2005 r. będzie wykonywać poniższe czynności doradcze na rzecz klientów kontrahenta niemieckiego:
- przeprowadzać wizyty z pisemnymi sprawozdaniami z wyników działalności,
- doradztwo techniczne na miejscu na żądanie,
- nadzór nad składami regionalnymi wraz z remanentem rocznym.

Jako zwrot poniesionych wydatków Spółka będzie otrzymywała miesięczną prowizję od obrotów z klientami. Niemiecki kontrahent dla tej usługi podał numer identyfikacyjny podatku od wartości dodanej.

W związku z powyższym zapytanie podatnika, z którym wystąpił do Naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego brzmi: w świetle przedstawionego stanu faktycznego, w którym kraju powyższa usługa będzie opodatkowana, w Niemczech czy Polsce?

Spółka powołała przepis § 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT (Dz. U. Nr 97, poz. 970) stanowiący, iż "w przypadku usług wykonywanych przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich związanych bezpośrednio z dostawą towarów, w przypadku, gdy nabywca usługi podał numer, pod którym jest zidentyfikowany dla potrzeb podatku - miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer". Z tego też względu wnioskodawca uważa, że w/wym. czynność nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce, lecz w Niemczech, natomiast Spółka nie wystawia faktury VAT i nie wykazuje tej czynności w deklaracji podatkowej VAT-7, a ewidencja prowizji następuje na podstawie wyliczeń przesłanych przez kontrahenta niemieckiego.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz zapytania Spółki, Naczelnik tut. Urzędu stwierdza, co następuje:
Przedstawione we wniosku czynności doradcze należy zakwalifikować do grupowania PKWiU 74.1 - "usługi doradztwa w zakresie działalności gospodarczej i zarządzania"

Zgodnie z treścią art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca posiada siedzibę , stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Regulacja zawarta w w/wym. przepisie ustawy ma zastosowanie do usług niematerialnych wymienionych w art. 27 ust. 4 ustawy, gdzie figurują min. usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1).

Zatem, w związku z faktem, iż usługi te świadczone są na rzecz kontrahenta niemieckiego, w świetle powyższych przepisów należy je zaliczyć do usług, których miejscem świadczenia jest terytorium państwa należącego do Wspólnoty, ale kraj inny niż kraj świadczącego usługę, w związku z czym usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Naczelnik tut. Urzędu stwierdza jednocześnie, że powołany na wstępie przez wnioskodawcę przepis § 4 ust. 2 "starego" rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. stracił moc obowiązującą w dniu 01.06.2005 r., ponieważ z tym dniem został uchylony przez rozporządzenie z dnia 25 maja 2005 r. zmieniające w/wym. rozporządzenie.

Rozporządzenie to zostało opublikowane w Dz. U. Nr 95 z dnia 31 maja 2005 r., poz. 797. Powyżej cytowany przepis "starego" rozporządzenia Ministra Finansów został przeniesiony do znowelizowanej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami). Przepis art. 28 ust. 5 pkt 2 lit c znowelizowanej ustawy stanowi, iż w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów. Ponadto regulacja zawarta w ust. 6 tego przepisu stanowi, że w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

W oparciu o przedstawione wyżej przepisy prawne Naczelnik tut. Urzędu stwierdza, że dla Spółki nie powstaje obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia opisanych we wniosku usług doradczych.

W przypadku świadczenia przedmiotowych usług na rzecz kontrahenta mającego siedzibę na terytorium Niemiec, który podał dla tych czynności świadczącemu usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej, miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania tych usług, będzie terytorium Niemiec. W związku z tym, usług tych Spółka nie wykazuje w deklaracji podatkowej VAT-7, natomiast wystawione na rzecz usługobiorcy faktury nie powinny zawierać kwoty podatku należnego.

Świętokrzyski Urząd Skarbowy