
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy kwestii czy dostawa dzieł sztuki przez Fundację w wyniku licytacji podczas Imprezy będzie mogła być uznana za okazjonalną w rozumieniu art. 120 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy i w związku z tym Fundacja będzie mogła stosować do niej 8% stawkę VAT na podstawie ww. przepisu. Uzupełnili go Państwo pismem z 4 kwietnia 2025 r. (data wpływu 4 kwietnia 2025r.) w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. (dalej „Fundacja”, „Wnioskodawca”) jest fundacją, niezarejestrowaną jako czynny podatnik VAT (planowana jest jednak rejestracja, dalej opisane zdarzenie przyszłe opisywane jest z założeniem, że Fundacja będzie posiadała statusu czynnego podatnika VAT).
Fundacja nie jest wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (nie planuje wpisu) i nie prowadzi działalności gospodarczej, nie ma też statusu organizacji pożytku publicznego (planowane jest uzyskanie statusu OPP, niemniej przedstawione zdarzenie przyszłe bazuje na założeniu, że Fundacja nie będzie posiadała takiego statusu).
Celem działania Fundacji jest prowadzenie działalności charytatywnej szczegółowo opisanej w statucie Fundacji. Cel ten Fundacja chce realizować w przyszłości poprzez wskazane tam działania - w szczególności planuje ona realizacje projektów charytatywnych samodzielnie lub wspólnie z innymi podmiotami w ramach umowy konsorcjum.
Przykładowe działania, które planuje podejmować Fundacja to:
- projekty (…),
- wsparcie (…),
- pomoc (…),
- (…),
- wsparcie (…).
W celu realizacji powyższych celów, Fundacja planuje pozyskiwać środki finansowe (osiągać przychody) w szczególności poprzez:
- różnego rodzaju darowizny (…),
- (…),
- świadczenie usług (…).
W kolejnych latach, poza opisanymi powyżej sposobami pozyskiwania środków finansowych, na realizację celów statutowych, Fundacja rozważa również wprowadzenie innych sposobów - np. (…).
W przyszłości Fundacja planuje również organizację Imprezy Charytatywnej (dalej również jako: „Impreza”) w tym balu, który odbywa się podczas Imprezy oraz innych wydarzeń mu towarzyszących. Dzięki organizacji Imprezy Fundacja zakłada osiągnięcie przychodów:
- ze sprzedaży biletów wstępu (…),
- z licytacji odbywającej się podczas balu, będącego częścią Imprezy oraz licytacji online (…),
- z darowizn (…),
- z działań sponsoringowych, (…).
Bal podczas Imprezy
W przyszłości Fundacja planuje organizacje balu odbywającego się w ramach Imprezy (dalej również jako; „Bal”). Fundacja zakłada, że będzie to wydarzenie cykliczne.
Bal będzie miał miejsce w wyjątkowej przestrzeni. Jego organizacja ma rozpocząć się z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. W procesie organizacji uczestniczyć będzie zespół artystów, kuratorów, scenografów wraz z zespołem, (...).
Impreza ma stanowić przedsięwzięcie charytatywne, rozrywkowe, networkingowe, kulinarne oraz kulturalne. W związku z Balem będą zbierane środki finansowe do realizacji celów statutowych Fundacji.
W trakcie Balu zakładane jest wiele wydarzeń i atrakcji, w tym licytacja (…), dzieł sztuki, (…).
Licytacja podczas Balu stanowić ma tylko jedno z wielu wydarzeń przewidzianych w jego trakcie i trwać będzie ok. 90 minut, przy czym licytacja dzieł sztuki zajmować ma połowę czasu - 45 min. Celem licytacji będzie zebranie części środków finansowych do realizacji celów statutowych Fundacji.
O ile w Balu uczestniczyć ma kilkaset osób Wnioskodawca zakłada, że jedynie niektórzy z nich (kilkadziesiąt osób) będą brać faktycznie udział w licytacji podczas Balu, z czego jedynie kilkanaście osób będzie licytować dzieła sztuki – Wnioskodawca zakłada, że większą popularnością cieszyć się będą licytacje (…). W założeniach Fundacji pośród osób biorących fizycznie udział w licytacji będą również osoby zarejestrowane uprzednio w serwisie aukcji online, w imieniu których, postąpienia licytacyjnego dokonywać będą obecni w miejscu balu przedstawiciele serwisu. Inni uczestnicy (nie biorący udziału w żadnych licytacjach) mają przekazywać darowizny lub wspierać Fundację w inny sposób.
Organizacja samej licytacji w skali kilkumiesięcznych przygotowań do całego balu, ma zajmować zaledwie ok. 10% czasu pracy wykonywanej dla Fundacji przez jej kilku współpracowników. Część z tych osób jednocześnie współpracować również będzie z podmiotami innymi niż Fundacja.
Doborem dzieł sztuki na licytacje będzie zajmować się (…) - niezależny od Fundacji organ powołany w celu doboru dzieł sztuki na licytację na Balu zrzeszający ekspertów rynku dzieł sztuki w Polsce - tj. np. historycy sztuki, propagatorzy sztuki, architekci, kolekcjonerzy.
Fundacja zakłada, że dzieła sztuki, będące przedmiotem licytacji będą spełniać definicję z art. 120 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT. Z tego powodu Fundacja podkreśla, że to czy sprzedawane przez Fundację dzieła sztuki będą stanowić dzieła sztuki w rozumieniu tego art. 120 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT nie jest przedmiotem wniosku.
Przedmiotem licytacji będą dzieła sztuki takie jak obrazy, rzeźby, fotografie będące co do zasady przedmiotem darowizny od twórców (artystów) lub spadkobierców twórców.
Pozyskiwane dzieła sztuki będą transportowane przez przewoźnika oraz przechowywane w zewnętrznym magazynie; zarówno przewoźnik jak i podmiot prowadzący magazyn będą działać na zlecenie Fundacji. To również Fundacja odpowiadać będzie za zlecenie ubezpieczenia dzieł sztuki. Mogą również zdarzyć się w przyszłości sytuacje, że Fundacja nabędzie dzieła sztuki od domów aukcyjnych/galerii.
Kwoty nabycia tych dzieł sztuki w odniesieniu do wszystkich wydatków, które mają być ponoszone przez Fundację dla ogólnej działalności jak i na Bal, będzie relatywnie niewielka. Kwota wylicytowana za te dzieła sztuki wielokrotnie może przewyższyć wartość za jaką Fundacja nabędzie takie dzieło.
Fundacja nie ma pewności czy na potrzeby każdej edycji Imprezy nabędzie dzieła sztuki. Może się zatem zdarzyć, że podczas niektórych edycji Imprezy nie dojdzie do licytacji dzieł sztuki.
Podczas Balu oprócz licytacji dzieł sztuki, szacunkowo połowę czasu przeznaczonego na licytacje stanowić będzie licytacja (…). (…) mają polegać na (…). W niektórych przypadkach, (…).
Przedmiotem (…). Na (…) i będą one jednym z dominujących świadczeń, które uczestnik może wylicytować podczas Balu.
Przykładowe (…), które będą podlegać licytacji to: (...).
Licytowane podczas Balu (…) będą stanowić istotny przychód dla Fundacji osiągany podczas Balu.
Wydarzenia towarzyszące Imprezie
W zależności od kolejnej edycji Imprezy, Fundacja przewiduje również dodatkowe wydarzenia i atrakcje związane z Imprezą, w tym np.: (...).
Powyższe atrakcje towarzyszące sprawiają, że Impreza staje się wydarzeniem trwającym nawet kilka dni.
Fundacja zakłada, że Impreza, wraz ze wszystkimi wydarzeniami i atrakcjami towarzyszącymi, generować ma przychody na poziomie (…), z czego około jedna czwarta tej kwoty stanowić będą środki zebrane z licytacji dzieł sztuki. Z licytacji (…) Fundacja zakłada otrzymanie również ok. jednej czwartej tej kwoty. Część zgromadzonych przychodów stanowić będą również środki otrzymane przez Fundację z darowizn.
Zdaniem Fundacji, można przyjąć, że licytujący na Imprezie Charytatywnej wpłacać będą większe kwoty za dzieła sztuki niż gdyby nie przyświecał licytacji cel charytatywny. Wskazuje to na to, że realna wartość sumaryczna sprzedawanych dzieł będzie niższa niż wpływy otrzymywane z licytacji tych dzieł (właśnie ze względu na cel charytatywny towarzyszący licytacji). Czasami również kwota uzgodniona z nabywcą podczas Balu może być niższa niż później efektywnie wpłacona. Wynika to z dobroczynnego charakteru licytacji dzieł sztuki, która to będzie mieć na celu zapewnienie środków na realizację celów statutowych Fundacji - działalności charytatywnej. Tym samym, uczestnicy licytacji mogą wpłacać wyższe kwoty z racji celu charytatywnego. W tym sensie sama licytacja dzieł sztuki oraz ich sprzedaż będzie miała charakter pomocniczy w stosunku do głównego celu Imprezy, Balu i licytacji, jakim jest przekazanie przez licytujących środków finansowych na charytatywne cele działalności Fundacji. Potwierdza to również, że celem licytacji będzie uzyskanie jak największych środków finansowych na cel charytatywny, a nie stricte prowadzenie działalności w zakresie sprzedaży dzieł sztuki.
W statucie Fundacji nie uwzględniono i nie zostanie uwzględnione prowadzenie działalności polegającej na handlu dziełami sztuki.
Fundacja nie korzysta i nie będzie korzystać z tzw. procedury VAT marża. Wylicytowane dzieła sztuki Fundacja planuje opodatkować VAT - z tego tytułu wystawi ona faktury VAT oraz wykaże sprzedaż w rozliczeniach VAT.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opis zdarzenia przyszłego
W momencie licytacji (podczas Imprezy Charytatywnej) Wnioskodawca będzie właścicielem dzieł sztuki, które otrzyma od twórców (artystów) lub spadkobierców twórców.
Działalność polegająca na odpłatnej dostawie dzieł sztuki wynika ze Statutu Fundacji, a konkretnie punktów:
1.(…);
2.(…);
3.(…).
Fundacja nie posiada jednak w swoim statucie zapisu bezpośrednio odwołującego się do prowadzenia działalności w zakresie odpłatnej dostawy dzieł sztuki.
Wnioskodawca zasadniczo nie planuje sprzedaży dzieł sztuki poza opisanymi we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wydarzeniami cyklicznymi. Sprzedaż dzieł sztuki nie będzie stanowić przedmiotu stałej, regularnej działalności Wnioskodawcy.
Wnioskodawca planuje, co do zasady, organizować wydarzenia cykliczne tzn. Imprezę oraz Bal raz do roku.
Wnioskodawca zasadniczo nie planuje sprzedaży dzieł sztuki poza opisywaną we wniosku Imprezą, dotyczy to również tych niesprzedanych w trakcie Imprezy. Wnioskodawca zakłada, że w przypadku niewylicytowania dzieła sztuki w trakcie Imprezy zostanie ono zwrócone twórcy lub spadkobiercom twórcy albo stanie się ono przedmiotem licytacji w kolejnych edycjach Imprezy.
Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadkach więc w których nabycie dzieł sztuki od domów aukcyjnych lub galerii handlowych będzie odbywało się w ramach transakcji podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, Fundacji przysługiwać będzie uprawnienie do pełnego odliczenia podatku VAT. Nabycie dzieł sztuki będzie bowiem związane z późniejszą ich sprzedażą w ramach aukcji, tzn. z wykonywaniem czynności opodatkowanej.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy dostawa dzieł sztuki przez Fundację w wyniku licytacji podczas Imprezy będzie mogła być uznana za okazjonalną w rozumieniu art. 120 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy o VAT i w związku z tym Fundacja będzie mogła stosować do niej 8% stawkę VAT na podstawie ww. przepisu?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Fundacji, dostawa dzieł sztuki przez Fundację w wyniku licytacji podczas Imprezy będzie mogła być uznana za okazjonalną w rozumieniu art. 120 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy o VAT i w związku z tym Fundacja będzie mogła stosować do niej 8% stawkę VAT na podstawie ww. przepisu.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Przepisy ustawy VAT
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak wynika z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, stawka podatku wynosi 23%.
Przy czym zgodnie z treścią art. 120 ust. 3 w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy VAT, stawkę podatku 8% stosuje się do dostawy dzieł sztuki dokonywanej okazjonalnie przez podatnika innego niż podatnik, o którym mowa w ust. 4 i 5, którego działalność jest opodatkowana, w przypadku, gdy dzieła sztuki zostały osobiście przywiezione przez podatnika lub zostały przez niego nabyte od ich twórcy lub spadkobiercy twórcy, lub też w przypadku, gdy uprawniają go one do pełnego odliczenia podatku.
Art. 120 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT definiuje dzieła sztuki, przy czym - zgodnie z opisem wskazanym przez Fundację - definicja ta będzie spełniona.
W związku z powyższymi przepisami, aby zastosować 8% stawkę VAT, konieczne jest spełnienie poniższych warunków:
1)dostawa dotyczy dzieł sztuki wymienionych w art. 120 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT,
2)dostawa jest dokonywana okazjonalnie przez podatnika innego niż stosującego „VAT marżę”,
3)podatnik prowadzi działalność opodatkowaną a dzieła sztuki zostały osobiście przywiezione przez podatnika lub zostały przez niego nabyte od ich twórcy lub spadkobiercy twórcy, lub uprawniają go one do pełnego odliczenia podatku.
Zdaniem Fundacji, w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego spełnienie wszystkich powyższych przesłanek w przedstawionym stanie faktycznym nie budzi wątpliwości:
- przedmiotem dostaw dokonywanych przez Fundację będą dzieła sztuki spełniające definicję z art. 120 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT,
- dzieła te będą nabywane przez Fundację od ich twórców lub spadkobierców twórców, lub nabycia te będą uprawniać Fundację do pełnego odliczenia podatku naliczonego,
- Fundacja będzie prowadzić działalność gospodarczą i w związku z czynnościami wykonywanymi w ramach tej działalności podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT,
- Fundacja nie będzie stosować szczególnych zasad opodatkowania określonych w art. 120 ustawy o VAT - procedura opodatkowania marży, zatem będzie podatnikiem innym niż ten, o którym mowa w ust. 4 i 5 art. 120 ustawy o VAT,
- dostawa dzieł sztuki będzie dokonywana okazjonalnie.
Spełnienie tej ostatniej przesłanki poniżej przeanalizowane jest szczegółowo.
Dostawa dzieł sztuki przez Fundację jest okazjonalna zgodnie z rozumieniem słownikowym
Ustawodawca nie zdefiniował w przepisach ustawy VAT pojęcia „okazjonalności”. Posłużyć się należy zatem definicją słownikową. Zgodnie z definicją słowa „okazjonalny” zawartą w słowniku języku polskiego (https://sip.pl/okazionalnie), okazjonalny oznacza:
„1. odnoszący się do szczególnej sytuacji, okolicznościowy;
2. wynikły z okazji; przypadkowy, okazyjny.”
Podobnie - zgodnie z Słownikiem Języka Polskiego PWN (sjp.pwn.pl) okazjonalny oznacza:
„1. Odnoszący się do określonej okazji - okoliczności, sytuacji;
2. Nieczęsto się zdarzający, spotykany”.
W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego należy zdaniem Fundacji przyjąć, że realizowana przez nią dostawa dzieł sztuki spełniać będzie niniejszą definicję słownikową. Sprzedaż dzieł sztuki będzie odnosić się do szczególnej sytuacji, okoliczności, okazji - tj. Balu podczas Imprezy. Sprzedaż nie ma miejsca bez związku z Imprezą (nabyć dzieło można wyłącznie na skutek licytacji podczas Balu w ramach Imprezy).
Dodatkowo, dostawa dzieł sztuki w skali całej działalności Fundacji będzie zdarzać się nieczęsto. Sprzedaż nie będzie stała, powtarzalna, regularna (jak w zwykłym podmiocie prowadzącym tego typu działalność). Nie jest i nie będzie tak, że Fundacja przez cały rok, bez względu na okazję, w sposób powtarzalny i stały będzie oferować dzieła sztuki do sprzedaży.
Licytacja dzieł sztuki odnosić się będzie zatem do szczególnej sytuacji, jest i będzie okolicznościowa. Fundacja nie ma również pewności czy na potrzeby każdej edycji Imprezy nabędzie dzieła sztuki. Może się zatem zdarzyć, że podczas niektórych edycji nie dojdzie do licytacji dzieł sztuki.
Z kolei w wielkim słowniku języka polskiego PAN „okazjonalnie” (https://wsjp.pl/haslo/podglad/111614/okazjonalnie) tłumaczone jest jako rzadko i nieregularnie.
W związku z tą definicją również, należy uznać, w świetle tych samych powodów co wcześniej przytoczone, że realizowana przez Fundację dostawa dzieł sztuki organizowana będzie okazjonalnie. Nie będzie bowiem tak, że Fundacja nieprzerwanie będzie sprzedawać dzieła sztuki. Sprzedawać je więc będzie rzadko, nieregularnie, a więc okazjonalnie.
Dostawy dzieł sztuki są okazjonalne również z innych powodów
a)Działalność charytatywna Fundacji jest jej podstawową działalnością, a nie sprzedaż dzieł sztuki
Fundacja planuje w przyszłości prowadzić działalność charytatywną polegającą na realizacji różnych projektów pomocowych opisanych szczegółowo w zdarzeniu przyszłym. Prowadzenie przez Fundację działalności charytatywnej wynika również z celów opisanych w statucie Fundacji. Będzie to stanowić jej podstawową działalność.
Sprzedaż dzieł sztuki nie stanowi i nie będzie stanowić głównego przedmiotu działalności Fundacji - jest to i będzie działalność marginalna w stosunku do działalności charytatywnej oraz będzie odbywać się ona tylko i wyłącznie podczas Imprezy oraz jednocześnie służyć będzie właśnie finansowaniu podstawowej działalności Fundacji (jako jedno z wielu jej źródeł).
Dostawa dzieł sztuki nie została również uwzględniona w statucie Fundacji - nie wymieniono takiej działalności zarówno w celach statutowych, jak i w sposobach realizacji tych celów. Fundacja nie planuje również dodawać do statutu tej działalności.
Sprzedaż dzieł sztuki nie jest i nie będzie celem istnienia Fundacji, a wyłącznie jednym z wielu instrumentów służących pozyskiwaniu środków na działalność charytatywną.
Fundacja pracuje nad różnymi rozwiązaniami umożliwiającymi jej pozyskanie środków również w inny sposób niż poprzez sprzedaż dzieł sztuki, takich jak przychody z darowizn, przychody z wystąpień Prezes Fundacji, przychody z licytacji (…), (…) oraz przychody z usług (…).
b)Sama licytacja dzieł sztuki realizowana będzie wyłącznie w czasie Balu, który realizowany będzie wyłącznie w ramach Imprezy i stanowić będzie marginalną część tych wydarzeń
Fundacja w opisie zdarzenia przyszłego wskazała, że Bal będzie stanowić przedsięwzięcie Fundacji przede wszystkich o charakterze charytatywnym, rozrywkowym, networkingowych, kulinarnym i kulturalnym. Podczas tego przedsięwzięcia uczestnicy będą mieli możliwość (…) itd. Podczas Balu będą (…).
Sprzedaż dzieł sztuki w ramach licytacji będzie zatem tylko jednym z elementów Balu. Podczas gdy Impreza ma trwać kilka dni, sama licytacja dzieł sztuki zajmie wyłącznie ok. 45 min.
W Balu ma wziąć udział kilkuset uczestników. Tymczasem w samej licytacji uczestniczyć będzie kilkadziesiąt osób, a w licytacji samych dzieł sztuki - zaledwie kilkanaście.
c)Wartość sprzedanych dzieł sztuki będzie stanowić jedynie niewielką część przychodów i kosztów Fundacji
O okazjonalnym (marginalnym, pomocniczym) charakterze sprzedaży dzieł sztuki przez Fundację świadczyć będzie również relacja wartości tych dzieł w stosunku do kosztów i przychodów Fundacji.
Od „strony kosztowej” należy wskazać, że dzieła przeznaczone na licytacje będą w większości przekazywane Fundacji nieodpłatnie, a w przypadku ich odpłatnego nabycia Fundacja ponosić będzie relatywnie niskie koszty. Wnioskodawca zakłada, że w stosunku do wszystkich kosztów ponoszonych przez Fundację na jej funkcjonowanie, koszty te będą marginalne. Świadczy to o tym, że działalność w zakresie dzieł sztuki pełnić będzie incydentalną rolę w działalności Fundacji.
Od „strony przychodowej” należy wskazać, że z tytułu dostawy dzieł sztuki podczas licytacji na Balu Fundacja zakłada, że będzie osiągać przychody stanowiące około 1/4 wszystkich wypływów wygenerowanych podczas jednej edycji Imprezy.
Należy również nadmienić, że Fundacja zakłada, iż przychody osiągane z tytułu dostawy dzieł sztuki często będą przewyższać w sposób znaczący ustaloną w trakcie licytacji cenę nabycia, co związane jest z charytatywnym celem licytacji. W przypadku dostawy tych samych dzieł sztuki poza licytacją charytatywną zgodnie z ich wartością rynkową osiągnięta cena sprzedaży byłaby, w ocenie Fundacji, znacząco niższa i generowałaby niższe przychody. Oznacza to, że gdyby Fundacja dokonywała dostawy dzieł sztuki zgodnie z ich „wartością rynkową” to przychody z tytułu ich dostawy byłyby nawet mniejsze niż 1/4 wszystkich przychodów osiąganych przez Fundację w roku finansowym.
Warto również nadmienić, że wartość wylicytowanych dzieł sztuki podczas jednej edycji Imprezy będzie stanowić, w założeniach Fundacji, zaledwie 1/5 w stosunku do wartości wszystkich przychodów osiągniętych przez Fundację w roku finansowym.
Wszystkie powyższe argumenty dotyczące relacji pomiędzy wartością licytowanych dzieł sztuki, a wysokością przychodów i kosztów Fundacji również przesądzają o incydentalnym, marginalnym i uzupełniającym, a zatem właśnie okazjonalnym charakterze tej sprzedaży.
d)Zaangażowanie współpracowników Fundacji w nabycie oraz dostawę dzieł sztuki będzie marginalne w stosunku do ich zaangażowania w inne zadania Fundacji
Zaangażowanie poszczególnych pracowników, współpracowników i podwykonawców w obsługę i organizację licytacji dzieł sztuki będzie marginalne w stosunku do całego zaangażowania w projekty charytatywne oraz administrowanie Fundacją.
Zaangażowanie w organizację licytacji dzieł sztuki będzie częściowym zadaniem współpracowników Fundacji, na które szacunkowo przeznaczą oni ok. 10% czasu poświęcanego na wykonywanie zadań dla Fundacji.
Dodatkowo doborem dzieł sztuki na licytacje będzie zajmować się (…), która jest niezależnym od Fundacji organem powołanym w celu doboru dzieł sztuki na licytację na Imprezie zrzeszającym ekspertów rynku dzieł sztuki.
Powyższe fakty również przesądzają o pomocniczym, a zatem i okazjonalnym charakterze działalności związanej z licytacjami w świetle całokształtu zadań współpracowników Fundacji.
Działalność polegająca na okazjonalnej dostawie dzieł sztuki w ustawie o VAT - rozróżnienie
Zgodnie z art. 15 ust. 1 podatnikami są takie podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność m.in. handlowców.
Zgodnie z powołanym już art. 120 ust. 3 pkt 1 lit. b stawkę podatku w wysokości 8% stosuje się do dostawy dzieł sztuki dokonywanej okazjonalnie przez podatnika.
Z przepisów tych można wnioskować, że ustawodawca przyjmuje, iż na rynku mogą występować podmioty, które:
1)sprzedają dzieła sztuki w sposób całkowicie nieprofesjonalny i całkowicie sporadyczny, które z tego tytułu nie stają się podatnikami VAT (np. osoba prywatna nieprowadząca działalności gospodarczej sprzedaje jednorazowo obraz krewnemu);
2)sprzedają dzieła sztuki „okazjonalnie”;
3)sprzedają dzieła sztuki całkowicie profesjonalnie, regularnie, prowadząc działalność gospodarczą w zakresie obrotu dziełami sztuki, z tytułu które nastawione są na zysk (jak np. dealerzy, domy aukcyjne, galerie sztuki, komisy sztuki).
Przy takiej „gradacji” zdaniem Wnioskodawcy, przy wcześniej opisanych założeniach i okolicznościach, Fundacja znajduje się w kategorii nr 2.
Jak bowiem wynika z przedstawionych stanu faktycznego i opisu zdarzenia przyszłego Fundacja nie będzie działać jako podmiot handlujący dziełami sztuki w sposób regularny, stały, zorganizowany i w sposób nastawiony na osiągnięcie zysku. Działalność ta zasadniczo różnić się będzie od działalności podmiotów profesjonalnie zajmujących się handlem dziełami sztuki. Celem Fundacji w przedmiotowym zakresie nie będzie bowiem uzyskanie jak największego poziomu zysku z przeznaczeniem na to, aby rozwijać działalność handlową lub przeznaczyć wypracowany zysk dla inwestorów, a będzie nim przeznaczenie uzyskanych środków na rozwój działalności charytatywnej. Dlatego też działalność Fundacji (cel charytatywny) jest i będzie fundamentalnie inna od działalności tych podmiotów, których przedmiotem działalności jest handel dziełami sztuki.
Z powyższych przepisów, zdaniem Fundacji, wynika, że celem przyświecającym ustawodawcy przy wprowadzeniu warunku „okazjonalności” do przepisów ustawy VAT dotyczących opodatkowania stawką preferencyjną dostawy dzieł sztuki jest właśnie potrzeba odróżnienia takich podmiotów jak np. Fundacja (działająca charytatywnie i dokonująca dostawy dzieł sztuki pobocznie) od podmiotów, które handlują dziełami sztuki w sposób stały i zorganizowany.
Tylko te ostatnie dokonują dostaw opodatkowanych stawką 23% VAT. Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja do nich nie będzie należeć.
Okazjonalna dostawa - stanowisko organów podatkowych, sądów oraz Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Jak wcześniej wskazała Fundacja, pojęcie okazjonalności nie zostało zdefiniowane w ustawie VAT.
Określenie to było jednak przedmiotem analizy przez organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych oraz przez sądy administracyjne w wyrokach. Poniżej Fundacja przedstawia stanowiska organów podatkowych i sądów administracyjnych odnoszących się do tej kwestii.
Interpretacja indywidualna z 10 lutego 2016 r., sygn. ILPP2/4512-1-860/15-2/OA:
„Z opisu sprawy wynika, że Fundacja dokonując okazjonalnej dostawy obrazu nabytego uprzednio od spadkobierców twórcy nie działała jako podmiot nastawiony na sprzedaż dzieł sztuki w sposób regularny, zorganizowany i planowy. Sprzedaż obrazu była dokonana w celu pozyskania środków na działalność statutową.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że prawidłową stawką podatku VAT dla sprzedaży przez Fundację obrazu, będzie stawka podatku w wysokości 8%, na podstawie art. 120 ust. 3 pkt 1 lit. b w związku z art. 146a pkt 2 ustawy.”
Podobnie będzie w przypadku Wnioskodawcy. Fundacja dokonywać będzie bowiem sprzedaży dzieł sztuki jedynie podczas licytacji na Balu, która to będzie stanowiła jeden ze sposobów na pozyskanie środków na działalność statutową.
Fundacja nie będzie działać jak podmiot profesjonalnie działający w zakresie handlu dziełami sztuki jak też nie planuje podejmować działań charakterystycznych dla handlowców/pośredników prowadzących działalność w zakresie obrotu dziełami sztuki (takich jak galerie, domy aukcyjne) - co przemawia za okazjonalnością sprzedawanych przez nią dzieł sztuki.
Poparciem powyższego argumentu Fundacji jest również stanowisko organu podatkowego wyrażone w interpretacji indywidualnej z 22 lipca 2004 r., sygn. US35/PP1/443-123/04/PN, w którym organ zwrócił uwagę, że: „Podatnik dla dokonywanej dostawy dzieł sztuki, nie może skorzystać z preferencyjnej stawki podatku zawartej w przepisie art. 120 ust. 3 lit. b ustawy o VAT, gdyż działalności galerii nie można przypisać przymiotu okazjonalności działania w zakresie dostawy dzieł sztuki, która wchodzi w podstawowy zakres działalności przedsiębiorstwa będącego galerią. W związku z powyższym podatnik powinien na podstawie przepisu art. 41 ust. 1 ww. ustawy zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 22%.”
Interpretacja indywidualna z 17 maja 2010 r., sygn. ITPP2/443-198b/10/RS:
„Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że od 2006 r. Fundacja jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu dokonanej na aukcji sprzedaży obrazów. W 2010 r. planuje kolejną dostawę obrazów sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.31.10-00.1, które otrzymała od artystów w drodze darowizny. Poza ww. aukcjami Fundacja nie zajmuje się działalnością w zakresie handlu towarami używanymi, dziełami sztuki, przedmiotami kolekcjonerskimi lub antykami i nie stosuje szczególnej procedury opodatkowania VAT-marża. Dostawa obrazów jest czynnością okazjonalną, związaną z pozyskiwaniem środków na działalność statutową.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że planowana dostawa obrazów sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.31.10-00.1 spełnia przesłanki wynikające z art. 120 ust. 3pkt 1 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług, i tym samym Fundacja ma prawo do zastosowania 7% stawki podatku, na mocy ww. przepisu.”
W cytowanej powyżej interpretacji, w treści uzasadnienia organu podatkowego, zwrócono uwagę, że wnioskodawca – fundacja nie zajmuje się działalnością w zakresie handlu m.in. dziełami sztuki, a dostawa obrazów jest czynnością okazjonalną, związaną z pozyskiwaniem środków na działalność statutową.
Analogiczna sytuacja dotyczy również Wnioskodawcy. Fundacja w stanie określonym na potrzeby zdarzenia przyszłego prowadzi i będzie prowadzić działalność charytatywną, a nie działalność polegającą na handlu dziełami sztuki. Niemniej może się zdarzyć, że Fundacja dzieła sztuki nabędzie w celu ich dostawy i taka ich dostawa będzie służyć wyłącznie realizacji jej celów statutowych tj. pozyskaniu środków na działalność charytatywną.
Podobnie wypowiedział się organ podatkowy w interpretacji indywidualnej z 27 stycznia 2011 r., sygn. ITPP1/443-1083/10/AP dotyczącej sprawy podatnika prowadzącego podstawową działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży mebli, który w uzupełnieniu swojej oferty handlowej umieścił również asortyment sprzedawany okazjonalnie, z którego obrót jest mały tj. płyty dekoracyjne nabywane od twórcy objęte preferencyjną stawką VAT. Zdaniem organu podatkowego: „o ile przedmiotem nabycia od twórcy są płyty dekoracyjne, mieszczące się w PKWiU w grupowaniu 92.31.10-00.1 jako „obrazy, rysunki, pastele, grafiki, plakaty, druki reklamowe wykonane ręcznie, gdzie indziej nie sklasyfikowane, kolaże i podobne płyty dekoracyjne”, to ich dostawa spełnia przesłanki, wynikające z art. 120 ust. 3 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym Wnioskodawca ma prawo do zastosowania, do dnia 31 grudnia 2010 r., 7% stawki podatku, na mocy ww. przepisu.”
Pojęcie okazjonalności jest również używane w innych kontekstach w ustawie VAT niż tylko w odniesieniu do dostawy dzieł sztuki.
Przykładowo w sprawach dotyczących innych przypadków niż sprzedaż dzieł sztuki, sądy administracyjne wskazują że:
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 11 stycznia 2017 r., sygn. III SA/WA 3514/16:
„W doktrynie przyjmuje się, że uwzględnienie sprzedaży dóbr inwestycyjnych deformowałoby te proporcje wówczas, gdy sprzedaż ta nie wchodzi w zakres działalności gospodarczej podatnika sensu stricte, lecz stanowi jedynie jego działalność poboczną (okazjonalną).
Zauważyć również należy, że w prawie wspólnotowym - w przepisie, którego implementacją jest przepis art. 90 ust. 6 u.p.t.u. - posłużono się określeniem „transakcje okazjonalne” (ang. incidental transactions). W piśmiennictwie wskazuje się, że transakcje zawierane „okazjonalnie” oznaczają zdarzenia występujące nie tyle rzadko, ile ubocznie, przy określonej okazji, nawet gdyby występowały w sposób powtarzalny. Pojęcie „okazjonalności” odnosi się zatem nie do częstotliwości występowania danego zdarzenia, a raczej do jego poboczności względem zasadniczej działalności podatnika. Można zatem uznać, że pojęcie „incidental transactions” powinno być rozumiane szerzej, niż [...] określenie "czynności dokonywane sporadycznie" (H. Bogdanowska, M. Chomiuk, Transakcje dotyczące papierów wartościowych na gruncie VAT, M. Pod. 2005, nr 9, s. 23).
Jak wskazano w niniejszym wyroku, pojęcie „okazjonalności” odnosi się nie do częstotliwości występowania danego zdarzenia, a raczej do jego poboczności względem zasadniczej działalności podatnika. W będącym przedmiotem wniosku stanie zdarzeniu przyszłym dostawa dzieł sztuki podczas licytacji zdecydowanie spełnia tę przesłankę. Jak już zostało bowiem podniesione przez Fundację we wcześniejszych akapitach, zasadniczą działalnością Fundacji jest i będzie prowadzenie działalności charytatywnej tj. realizacja różnorodnych projektów pomocowych (część z nich została opisana w zdarzeniu przyszłym). Natomiast zdarzenie polegające na dostawie dzieł sztuki zdecydowanie będzie miało charakter poboczny względem tej zasadniczej działalności.
W podobnym tonie wypowiedział się również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 6 marca 2008 r., sygn. 098/07.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 12 listopada 2015 r., sygn. I SA/Ol 387/15:
„Zasadnie więc organy celne powołując przepisy prawa unijnego i krajowego, w szczególności zaś art. 56 ust. 6 ustawy o VAT zbadały w toku postępowania, czy został, przez skarżącego co do przewożonego oleju napędowego spełniony warunek okazjonalności przywozu. Nie budzi zastrzeżeń posłużenie się wykładnią językową. Słusznie organy wskazały, że okazjonalny określa się jako: odnoszący się do określonej okazji - okoliczności, nieczęsto się zdarzający, spotykany, widywany rzadko, od czasu do czasu, sporadyczny.”
Dostawa dzieł sztuki, która realizowana będzie przez Fundację na licytacji podczas Imprezy wpisuje się również w powyżej przytoczoną wykładnię WSA w Olsztynie. Podkreślenia bowiem wymaga, że licytacja dzieł sztuki będzie odbywać się jedynie przy okazji Balu, jako jedno z wielu wydarzeń towarzyszących Balowi jak również jako jedno z wielu wydarzeń w ogóle, związanych z Licytacją.
Pojęcie okazjonalności jest również używane szerzej niż tylko w kontekście ustawy VAT. Przykładowo w sprawach dotyczących wykładni innych przepisów niż ustawa VAT. Zdaniem Fundacji wyjaśnieniem pojęcia okazjonalności dokonanych w tych sprawach można posłużyć się również w sytuacji Fundacji.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z 27 kwietnia 2021 r., sygn. II SA/Bk 237/21:
„Zgodnie z art. 4 pkt 11 u.t.d., przewozem okazjonalnym jest przewóz osób, który nie stanowi przewozu regularnego, przewozu regularnego specjalnego albo przewozu wahadłowego. Okazjonalność przewozu polega zaś na tym, że przewóz odnosi się do określonej okazji, okoliczności, sytuacji, wywołany przez nią, dostosowany do niej. W odróżnieniu od przewozów regularnych, przewóz okazjonalny osób wiąże się ze świadczeniem usług przewozowych osób w nadarzających się okazjach zainicjowanych przez zleceniodawcę lub przewoźnika (vide np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 września 2007 r., I OSK 1361/06).
W świetle powyższego nie ulega wątpliwości, że sporny w niniejszej sprawie przewóz nie mógł być zakwalifikowany ani jako regularny, ani jako regularny specjalny, a tym bardziej jako wahadłowy. Zasadnie zatem organy uznały, że był to przewóz okazjonalny. Skarżący swoją działalność wykonywał bowiem w sposób oparty na nadarzających się okazjach zainicjowanych i zaplanowanych dzięki internetowej aplikacji.”
Zdaniem Fundacji, w świetle przytoczonego wyroku, przez pojęcie okazjonalności należy rozumieć określoną okazję, okoliczność, sytuację, nadarzającą się okazję (podobnie jak zgodnie ze znaczeniem słownikowym).
Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, dostawa dzieł sztuki będzie realizowana wyłącznie przy okazji Licytacji. Fundacja nie będzie dostarczać dzieł sztuki poza tym wydarzeniem. Impreza będzie stanowić specjalną okoliczność, podczas której uczestnicy będą mogli wesprzeć działalność charytatywną Fundacji, nabywając dzieła sztuki.
Podobnie jak w przytoczonym powyżej wyroku, również w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 21 września 2021 r., sygn. III SA/Gl 343/21 oraz w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 12 listopada 2015 r., sygn. I SA/Ol 387/15 zwrócono uwagę, że: okazjonalny określa się jako – odnoszący się do określonej okazji – okoliczności, nieczęsto się zdarzający, spotykany, widywany rzadko, od czasu do czasu, sporadyczny.
W konsekwencji powyższego, w ocenie Fundacji, uznać należy, że dostawa dzieł sztuki dokonywana przez Fundację podczas Imprezy będzie okazjonalna w rozumieniu art. 120 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy o VAT i w konsekwencji będzie podlegać opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% na podstawie tego przepisu.
W celu uniknięcia wątpliwości, Fundacja wskazuje również, iż uwzględnienie pytania zadanego przez Fundację w formie niniejszego wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej jest w jej opinii zasadne i nie powinno budzić wątpliwości pod kątem potencjalnego wystąpienia o potwierdzenie w tym zakresie w ramach wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy VAT.
Zgodnie z treścią art. 42a ustawy VAT, „Wiążąca informacja stawkowa, zwana dalej „WIS”, jest decyzją wydawaną na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług, która zawiera:
1)opis towaru albo usługi będących przedmiotem WIS;
2)klasyfikację towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN) albo według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług albo według sekcji, działu, grupy lub klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, niezbędną do:
a)określenia stawki podatku właściwej dla towaru albo usługi,
b)stosowania przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie w przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 41;
3)stawkę podatku właściwą dla towaru albo usługi.”
Natomiast zgodnie z art. 42b ust. 4 ustawy VAT „Wniosek o wydanie WIS może zawierać żądanie sklasyfikowania towaru albo usługi na potrzeby stosowania przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie, innych niż dotyczące określenia stawki podatku”.
Kierując się zatem intencją ustawodawcy, wyrażoną w konstrukcji wskazanych wyżej przepisów (w szczególności w art. 42a pkt 2 ustawy VAT), wiążąca informacja stawkowa dla potrzeb stosowania przepisów w zakresie VAT może być wydawana jedynie, gdy przepisy podatkowe odwołują się do klasyfikacji statystycznych - kwalifikacji CN, Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) lub Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).
Wskazany wyżej zamiar ustawodawcy potwierdza również cytowany niżej fragment uzasadnienia projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Ordynacja podatkowa (druk sejmowy nr 3255), wprowadzającej instytucję wiążącej informacji stawkowej (ustawa z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1751).
Mianowicie „Zgodnie z projektowanymi przepisami WIS będzie decyzją wydawaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, na potrzeby opodatkowania VAT dostawy, importu, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług. WIS - zawierająca m.in. klasyfikację towaru według CN albo według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, albo według PKWiU - będzie mogła być wykorzystana przez podatnika również na potrzeby stosowania przepisów w zakresie VAT, które tę klasyfikację przywołują, np. opodatkowania VAT transakcji na zasadzie odwróconego obciążenia, na potrzeby stosowania instytucji odpowiedzialności solidarnej, zwolnienia podmiotowego czy też zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej - art. 42a ustawy o VAT.”
Dostawa dzieł sztuki podlega zasadniczo opodatkowaniu VAT 23%, przy czym w ustawie VAT ustawodawca przewidział sytuacje, w których podlega ona obniżonej stawce VAT 8%, m.in. w będącym przedmiotem niniejszego wniosku art. 120 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy VAT.
Analiza treści wskazanych wyżej regulacji ustawy VAT prowadzi do wniosku, że zawarte w nich uprawnienie do zastosowania obniżonej stawki VAT 8% nie odwołuje się do klasyfikacji statystycznych (klasyfikacją statystyczną CN objęte jest jedynie samo pojęcia „dzieł sztuki” - co nie jest przedmiotem wniosku), lecz skonstruowane jest w sposób opisowy (by skorzystać z prawa do stawki 8% VAT, poza właściwą klasyfikacją statyczną CN pojęcia „dzieła sztuki”, konieczne jest również spełnienie innych przesłanek wynikających z art. 120 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy VAT takich jak: okazjonalny charakter dostawy, realizacja dostawy przez podatnika innego niż podatnik, o którym mowa w ust. 4 i 5, przywiezienie dzieł sztuki osobiście przez podatnika lub nabycie dzieł sztuki od ich twórcy lub spadkobiercy twórcy lub też w przypadku, gdy dzieła te uprawniają go do pełnego odliczenia podatku). Tym samym pytanie o spełnienie definicji okazjonalności sprzedaży dzieł sztuki w ramach ww. przepisu i w konsekwencji uznania jej za okazjonalną i opodatkowanie jej VAT stawką 8% w ramach niniejszego wniosku nie może być przedmiotem wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej ze względu na fakt, iż jest ściśle związane z interpretacją przepisów Ustawy VAT dotyczących zagadnień opisowych, rozumienia pojęć stosowanych w ustawie, które nie odwołują się w żaden sposób do klasyfikacji statystycznych (CN, PKOB, PKWiU). W konsekwencji, zasadnym jest udzielenie odpowiedzi w tym zakresie przez Organ w trybie postępowania interpretacyjnego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Definicję dzieł sztuki, w stosunku do których mają zastosowanie szczególne procedury VAT-marża, zawiera art. 120 ust. 1 ustawy, w myśl którego:
Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału przez dzieła sztuki rozumie się:
a)obrazy, kolaże i podobne płyty dekoracyjne, rysunki i pastele, wykonane w całości przez artystę, z wyłączeniem planów i rysunków do celów architektonicznych, inżynieryjnych, przemysłowych, komercyjnych, topograficznych lub podobnych, ręcznie zdobionych produktów rzemiosła artystycznego, tkanin malowanych dla scenografii teatralnej, do wystroju pracowni artystycznych lub im podobnych zastosowań (CN 9701),
b)oryginalne sztychy, druki i litografie, sporządzone w ograniczonej liczbie egzemplarzy, czarno-białe lub kolorowe, złożone z jednego lub kilku arkuszy, w całości wykonane przez artystę, niezależnie od zastosowanego przez niego procesu lub materiału, z wyłączeniem wszelkich procesów mechanicznych lub fotomechanicznych (CN 9702),
c)oryginalne rzeźby oraz posągi z dowolnego materiału, pod warunkiem że zostały one wykonane w całości przez artystę; odlewy rzeźby, których liczba jest ograniczona do 8 egzemplarzy, a wykonanie było nadzorowane przez artystę lub jego spadkobierców (CN 9703),
d)gobeliny (CN 5805 00 00) oraz tkaniny ścienne (CN 6304) wykonane ręcznie na podstawie oryginalnych wzorów dostarczonych przez artystę, pod warunkiem że ich liczba jest ograniczona do 8 egzemplarzy,
e)fotografie wykonane przez artystę, opublikowane przez niego lub pod jego nadzorem, podpisane i ponumerowane, ograniczone do 30 egzemplarzy we wszystkich rozmiarach oraz oprawach.
W myśl art. 120 ust. 4 ustawy:
W przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.
Jak stanowi art. 120 ust. 5 ustawy:
Jeżeli rodzaj poszczególnych przedmiotów kolekcjonerskich lub specyfika ich dostaw czyni skomplikowanym lub niemożliwym określenie marży zgodnie z ust. 4, podatnik może, za zgodą naczelnika urzędu skarbowego, obliczać marżę jako różnicę pomiędzy łączną wartością dostaw a łączną wartością nabyć określonego rodzaju przedmiotów kolekcjonerskich w okresie rozliczeniowym.
Ponadto, zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy:
Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:
1)osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
2)podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, art. 113 lub art. 113a;
3)podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
4)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2, art. 113 lub art. 113a;
5)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.
Przepisy ustawy przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy m.in. dzieł sztuki, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to szczególna forma opodatkowania, w której podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.
Zgodnie natomiast z art. 120 ust. 14 ustawy:
Podatnik może stosować ogólne zasady opodatkowania do dostaw, do których stosuje się przepisy ust. 10 i 11. W przypadku zastosowania ogólnych zasad podatnik ma prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od towarów, o których mowa w ust. 11, w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy u tego podatnika z tytułu dostawy tych towarów.
Natomiast, zgodnie z art. 120 ust. 2 ustawy:
Stawkę podatku 7% stosuje się do importu dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich oraz antyków.
Jednakże art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy stanowi, że:
W okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
Jak wynika z art. 146ef ust. 2 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", koniec okresu obowiązywania stawek podatku, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 października roku, dla którego zostały spełnione warunki określone w ust. 1.
Na podstawie art. 120 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy:
Stawkę podatku 7% stosuje się również do dostawy dzieł sztuki dokonywanej okazjonalnie przez podatnika innego niż podatnik, o którym mowa w ust. 4 i 5, którego działalność jest opodatkowana, w przypadku gdy dzieła sztuki zostały osobiście przywiezione przez podatnika lub zostały przez niego nabyte od ich twórcy lub spadkobiercy twórcy, lub też w przypadku gdy uprawniają go one do pełnego odliczenia podatku.
Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Są Państwo fundacją, niezarejestrowaną jako czynny podatnik VAT (planowana jest jednak rejestracja). Zdarzenie przyszłe opisali Państwo z założeniem, że będą Państwo posiadali status czynnego podatnika VAT. Celem Państwa działania jest prowadzenie działalności charytatywnej, szczegółowo opisanej w statucie Fundacji. Planują Państwo realizację projektów charytatywnych samodzielnie lub wspólnie z innymi podmiotami w ramach umowy konsorcjum. Przykładowe działania, które planują Państwo podejmować, to:
- projekty (…),
- wsparcie (…),
- pomoc (…),
- (…),
- wsparcie (…).
W celu realizacji powyższych celów, planują Państwo pozyskiwać środki finansowe (osiągać przychody) w szczególności poprzez:
- różnego rodzaju darowizny (…),
- (…),
- świadczenie usług (…).
W przyszłości planują Państwo również organizację Imprezy Charytatywnej w tym Balu, który odbywa się podczas Imprezy oraz innych wydarzeń mu towarzyszących. Planują Państwo - co do zasady - organizować wydarzenia cykliczne tzn. Imprezę oraz Bal raz do roku. Impreza ma stanowić przedsięwzięcie charytatywne, rozrywkowe, networkingowe, kulinarne oraz kulturalne. W związku z Balem będą zbierane środki finansowe do realizacji celów statutowych Fundacji.
Dzięki organizacji Imprezy zakładają Państwo osiągnięcie przychodów:
- ze sprzedaży biletów wstępu (…),
- z licytacji odbywającej się podczas Balu, będącego częścią Imprezy oraz licytacji online ((…)),
- z darowizn (…),
- z działań sponsoringowych, (…).
W trakcie Balu zakładane jest wiele wydarzeń i atrakcji, w tym licytacja (…), dzieł sztuki, (…). Impreza, wraz ze wszystkimi wydarzeniami i atrakcjami towarzyszącymi, generować ma przychody na poziomie (…), z czego około jedna czwarta tej kwoty stanowić będą środki zebrane z licytacji dzieł sztuki. Z licytacji (…) Fundacja zakłada otrzymanie również około jednej czwartej tej kwoty. Część zgromadzonych przychodów stanowić będą również środki otrzymane przez Fundację z darowizn.
Celem licytacji będzie uzyskanie jak największych środków finansowych na cel charytatywny, a nie stricte prowadzenie działalności w zakresie sprzedaży dzieł sztuki.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy dostawa dzieł sztuki przez Państwa w wyniku licytacji podczas Imprezy będzie mogła być uznana za okazjonalną, w rozumieniu art. 120 ust. 3pkt 1 lit. b ustawy i w związku z tym będą Państwo mogli stosować do niej 8% stawkę VAT na podstawie ww. przepisu.
W ramach Balu, podczas cyklicznie organizowanej Imprezy Charytatywnej, mającej na celu pozyskanie środków na działalność statutową, zamierzają Państwo dokonywać licytacji polegającej na sprzedaży dzieł sztuki, tj. obrazy, rzeźby, fotografie, będące co do zasady przedmiotem darowizny od twórców (artystów) lub spadkobierców twórców. Mogą również zdarzyć się w przyszłości sytuacje, że nabędą Państwo dzieła sztuki od domów aukcyjnych/galerii.
Jak Państwo wskazali, dzieła sztuki, będące przedmiotem licytacji, będą spełniać definicję z art. 120 ust. 1 pkt 1 ustawy. Jednocześnie, nie korzystają Państwo i nie będą Państwo korzystać z tzw. procedury VAT-marża. Wylicytowane dzieła sztuki planują Państwo opodatkować VAT - z tego tytułu wystawią Państwo faktury VAT oraz wykażą Państwo sprzedaż w rozliczeniach VAT. Ponadto – jak wynika z opisu sprawy - podczas ww. sprzedaży dzieł sztuki, będą Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
W momencie licytacji (podczas Imprezy Charytatywnej) będą Państwo właścicielem dzieł sztuki, które otrzymają Państwo od twórców (artystów) lub spadkobierców twórców.
Natomiast, w przypadkach w których nabycie dzieł sztuki od domów aukcyjnych lub galerii handlowych będzie odbywało się w ramach transakcji podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, przysługiwać będzie Państwu uprawnienie do pełnego odliczenia podatku VAT. Nabycie dzieł sztuki będzie bowiem związane z późniejszą ich sprzedażą w ramach aukcji, tzn. z wykonywaniem czynności opodatkowanej.
Tym samym, część z wymienionych w art. 120 ust. 3 pkt 1 lit. b w związku z art. 146a pkt 2 ustawy przesłanek, w odniesieniu do planowanych przez Państwa dostawy dzieł sztuki nabytych zarówno od twórców (artystów) lub spadkobierców twórców, jak również od domów aukcyjnych bądź galerii, należy uznać za spełnione. Podczas planowanych wydarzeń będą Państwo bowiem podatnikiem innym niż podatnik, o którym mowa w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, którego działalność będzie opodatkowana. Dzieła sztuki, które będą Państwo sprzedawali w ramach ww. licytacji, będą przez Państwa nabywane od twórców tych dzieł lub spadkobiercy twórcy danego dzieła. W przypadku natomiast dzieł sztuki nabytych od domów aukcyjnych/galerii, będą Państwo uprawnieni do pełnego odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.
Odnosząc się zatem do kwestii będącej przedmiotem Państwa wątpliwości pozostaje do przeanalizowania kwestia okazjonalności dostawy dzieł sztuki, którą zgodnie z art. 120 ust. 3 pkt 1 lit. b w związku z art. 146a pkt 2 ustawy również należy spełniać, aby móc stosować obniżoną stawkę podatku w wysokości 8% przy sprzedaży tego rodzaju towarów.
Jak wynika z opisanych okoliczności sprawy, organizacja Balu ma rozpocząć się z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. W procesie organizacji, uczestniczyć będzie zespół artystów, kuratorów, scenografów wraz z zespołem, (...). Organizacja samej licytacji w skali kilkumiesięcznych przygotowań do całego Balu, ma zajmować zaledwie ok. 10% czasu pracy wykonywanej dla Państwa przez Państwa kilku współpracowników. Część z tych osób jednocześnie współpracować również będzie z innymi podmiotami. Doborem dzieł sztuki na licytacje będzie zajmować się (…) -niezależny od Państwa organ, powołany w celu doboru dzieł sztuki na licytację na Balu, zrzeszający ekspertów rynku dzieł sztuki w Polsce - tj. np. historycy sztuki, propagatorzy sztuki, architekci, kolekcjonerzy.
Licytacja podczas Balu stanowić ma tylko jedno z wielu wydarzeń przewidzianych w jego trakcie i trwać będzie ok. 90 minut, przy czym licytacja dzieł sztuki zajmować ma połowę czasu - 45 min. Celem licytacji będzie zebranie części środków finansowych do realizacji celów statutowych Fundacji. W Balu uczestniczyć ma kilkaset osób, a jedynie niektórzy z nich (kilkadziesiąt osób) będą brać faktycznie udział w licytacji podczas Balu, z czego jedynie kilkanaście osób będzie licytować dzieła sztuki.
Większą popularnością cieszyć się będą licytacje (…). W Państwa założeniach, pośród osób biorących fizycznie udział w licytacji będą również osoby zarejestrowane uprzednio w serwisie aukcji online, w imieniu których, postąpienia licytacyjnego dokonywać będą obecni w miejscu balu przedstawiciele serwisu. Inni uczestnicy (nie biorący udziału w żadnych licytacjach) mają przekazywać darowizny lub wspierać Państwa w inny sposób. Podczas Balu, oprócz licytacji dzieł sztuki, szacunkowo połowę czasu przeznaczonego na licytacje stanowić będzie licytacja (…).
Kwoty nabycia dzieł sztuki w odniesieniu do wszystkich wydatków, które mają być ponoszone przez Państwa dla ogólnej działalności jak i na Bal, będzie relatywnie niewielka. Kwota wylicytowana za te dzieła sztuki wielokrotnie może przewyższyć wartość za jaką nabędą Państwo takie dzieło.
Zasadniczo nie planują Państwo sprzedaży dzieł sztuki poza opisywaną we wniosku Imprezą, dotyczy to również tych niesprzedanych w trakcie Imprezy. W przypadku niewylicytowania dzieła sztuki w trakcie Imprezy zostanie ono zwrócone twórcy lub spadkobiercom twórcy albo stanie się ono przedmiotem licytacji w kolejnych edycjach Imprezy.
Działalność polegająca na odpłatnej dostawie dzieł sztuki wynika ze statutu Fundacji, a konkretnie punktów:
1.(…);
2.(…);
3.(…).
Fundacja nie posiada jednak w swoim statucie zapisu bezpośrednio odwołującego się do prowadzenia działalności w zakresie odpłatnej dostawy dzieł sztuki.
Jednocześnie, nie mają Państwo pewności czy na potrzeby każdej edycji Imprezy nabędą Państwo dzieła sztuki. Może się zatem zdarzyć, że podczas niektórych edycji Imprezy nie dojdzie do licytacji dzieł sztuki.
Należy wskazać, że ustawodawca zarówno w akcie zasadniczym, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy, nie zdefiniował pojęcia „dostawy okazjonalnej”. W takim przypadku w pierwszej kolejności stosuje się wykładnię językową, w taki bowiem sposób ustawodawca komunikuje się z podatnikiem jako adresatem normy. Dopiero gdy wykładnia językowa nie prowadzi do jednoznacznych rezultatów dopuszczalne jest skorzystanie z pozajęzykowych dyrektyw interpretacyjnych. Według Słownika Wydawnictwa Naukowego PWN (https://sjp.pwn.pl/szukaj/okazjonalna.html) pojęcie „okazjonalny” oznacza „odnoszący się do określonej okazji – okoliczności, sytuacji” bądź „nieczęsto się zdarzający, spotykany”.
Warto przy tym wskazać, że przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1, ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą”, posługują się określeniem „incidental transactions” w ramach odpowiedniego przepisu, co na język polski może być tłumaczone jako „transakcje incydentalne/uboczne”. Termin „incydentalny” wg Słownika języka polskiego (Słownika Wydawnictwa Naukowego PWN) oznacza przy tym „mający małe znaczenie lub zdarzający się bardzo rzadko”, natomiast termin „uboczny” oznacza „dotyczący czegoś pośrednio, mniej istotny lub dodatkowy”. Transakcje o charakterze „incydentalnym” oznaczają zdarzenia występujące nie tyle rzadko, ile ubocznie, przy określonej okazji, nawet gdyby występowały w sposób powtarzalny.
Stwierdzić więc należy, że transakcje okazjonalne, podobnie jak incydentalne, to takie, które występują przy konkretnej okazji, sytuacji. Jednakże, na uznanie okazyjności dostawy nie ma wpływu związek z zasadniczą działalnością podatnika, tak jak ma to miejsce w przypadku transakcji incydentalnych. W odniesieniu do obu rodzajów czynności, koniecznym jest jednak, aby przychody z tego rodzaju sprzedaży, nie były bezpośrednim, stałym i koniecznym elementem bądź uzupełnieniem działalności podatnika.
Z przedstawionych okoliczności sprawy jednoznacznie wynika, że planowane przez Państwa licytacje dzieł sztuki będą ograniczały się tylko do określonej okazji, sytuacji, zdarzenia, jakim będzie organizowany raz w roku Bal podczas Imprezy Charytatywnej. Dostawa ta odbywać się będzie podczas nadarzających się okazji. Cykliczność, powtarzalność czy przewidywalność dotycząca organizacji samego Balu podczas Imprezy nie wyklucza w tym konkretnym przypadku okazjonalności samych licytacji dzieł sztuki. Licytacja ta, nie będzie bowiem przeważającym, stałym czy koniecznym elementem tego Wydarzenia. Ponadto, licytacje te nie będą stanowiły stałego i niezbędnego elementu wbudowanego w Państwa funkcjonowanie.
Tym samym, w tym konkretnym przypadku będącym przedmiotem analizy spełniony będzie również warunek, określony w art. 120 ust. 3 pkt 1 lit. b w związku z art. 146a pkt 2 ustawy, dotyczący okazjonalności dostaw dzieł sztuki, pozwalający na stosowanie obniżonej stawki podatku w wysokości 8% przy sprzedaży tego rodzaju towarów. Oznacza to, że dokonywana przez Państwa podczas Imprezy dostawa dzieł sztuki będzie podlegać opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% na podstawie tego przepisu.
W związku z tym, Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
