
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
- prawidłowe w zakresie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy świadczonych przez Panią usług w zakresie korepetycji z fizyki, matematyki i chemii dla uczniów szkół podstawowych, ponadpodstawowych i studentów;
- nieprawidłowe w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku dla całej działalności na podstawie art. 113 ustawy;
- prawidłowe w zakresie możliwości powrotu do zwolnienia podmiotowego z VAT.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 czerwca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy dla świadczonych usług w zakresie korepetycji z fizyki, matematyki i chemii oraz możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku dla całej działalności na podstawie art. 113 ustawy.
Uzupełniła go Pani w odpowiedzi na wezwanie pismem z 25 lipca 2025 r. oraz w odpowiedzi na wezwanie pismem z 20 sierpnia 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Ma Pani zarejestrowaną działalność gospodarczą w zakresie usług związanych z tłumaczeniami (PKD 74.30.Z), nauki języków obcych (PKD 85.59.A) oraz usług prywatnego nauczania - udzielania korepetycji (PKD 85.59.B).
Ze względu na fakt, że początkowo Pani działalność związana była głównie z tłumaczeniami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jest Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i usługi tłumaczeniowe rozlicza Pani zgodnie z przepisami o podatku VAT, natomiast w zakresie prowadzonych przez Panią zajęć z języka angielskiego, korzysta Pani ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku VAT.
Usługi związane z nauczaniem języka angielskiego świadczy Pani osobiście, na własny rachunek, stacjonarnie lub w ramach spotkań online na żywo.
Zajęcia prowadzi Pani dla uczniów na różnych stopniach kształcenia (szkoła podstawowa, licea oraz studenci, a także osoby dorosłe pragnące rozwijać umiejętności w zakresie języka angielskiego).
W związku z chęcią rozwoju działalności planuje Pani rozszerzyć zakres świadczonych usług o naukę fizyki, matematyki i chemii - także dla uczniów na różnych stopniach kształcenia (szkoła podstawowa, licea, studia, włącznie z przygotowaniem do matury i egzaminu ósmoklasisty).
Wszystkie zajęcia planuje Pani prowadzić samodzielnie - stacjonarnie lub w ramach spotkań online na żywo, w formie indywidualnej lub grupowej. Stronami umów o prowadzenie zajęć będą rodzice uczniów, uczniowie, studenci i (w przypadku zajęć z języka angielskiego) osoby dorosłe.
Korepetycje są kierowane do uczniów szkół podstawowych, średnich, studentów, a także (w przypadku języka angielskiego) osób dorosłych na różnych poziomach zaawansowania.
Nie będzie to kształcenie zawodowe ani przekwalifikowanie zawodowe, a jedynie korepetycje na poziomie szkoły podstawowej, liceum/technikum, studiów, a także (w przypadku języka angielskiego) zajęcia poszerzające znajomość języka angielskiego dla osób dorosłych na różnych poziomach zaawansowania.
Docelowo chciałaby Pani prowadzić zajęcia z matematyki, fizyki i chemii w zakresie obejmującym materiał szkoły podstawowej, średniej, a także studiów, włącznie z przygotowaniem do egzaminu ósmoklasisty oraz egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym i rozszerzonym dla matematyki oraz rozszerzonym dla fizyki i chemii.
Kursy grupowe lub indywidualne obejmować będą zagadnienia maturalne z każdego z nauczanych przedmiotów, a także zagadnienia z egzaminu 8-klasisty w zakresie matematyki. Uczniowie zdobywać będą wiedzę przygotowującą do zdania matury na poziomie podstawowym i rozszerzonym, lub do zdania egzaminu 8-klasisty.
Zajęcia korepetycji będą kierowane do uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych, więc nie będą one stanowiły usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ponieważ przygotowywać będą wyłącznie do zdania ww. egzaminów.
Z wykształcenia jest Pani magistrem fizyki o specjalizacji biofizyka. Ta specjalizacja wymaga szerokiej wiedzy nie tylko z fizyki, ale także z matematyki oraz chemii - co było odzwierciedlone w przedmiotach realizowanych w ramach studiów specjalizacyjnych (rozszerzony program matematyki w zakresie analizy i algebry, a także matematyki wyższej, rozszerzony program chemii, włącznie z pracownią i zajęciami rachunkowymi). Studia (jednolite magisterskie) ukończyła Pani na Wydziale Fizyki (…) w 2004 r.
Planuje Pani zatem przekazywanie wiedzy zgodnie z Pani wykształceniem kierunkowym. Planowane korepetycje z matematyki, fizyki i chemii całkowicie mieszczą się w programie nauczania realizowanym w szkołach podstawowych i wyższych - zdecydowana większość lekcji są to spotkania mające na celu pomoc w bieżących zagadnieniach szkolnych czy przygotowanie do egzaminów.
Świadcząc usługi prywatnego nauczania, nie będzie miała Pani statusu uczelni, jednostki naukowej PAN ani instytutu badawczego, a usługi te nie będą miały związku z usługami świadczonymi przez uczelnie, jednostki naukowe PAN ani instytuty badawcze. Nie wykonuje ani nie będzie wykonywać Pani czynności określonych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, a kwota przychodu z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej nie przekroczyła w ubiegłym roku 200 000 zł.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Na zadane pytanie: do kogo konkretnie będą skierowane świadczone przez Panią usługi korepetycji z fizyki, matematyki i chemii? Czy uczestnikami będą osoby dorosłe niepobierające nauki na poziomie wyższym?
Wskazała Pani, że: usługi korepetycji z fizyki, matematyki i chemii będą kierowane do uczniów szkół podstawowych, ponadpodstawowych i studentów. Osoby dorosłe niepobierające nauki na poziomie wyższym nie będą uczestnikami takich zajęć.
Na zadane pytanie: czy korepetycje kierowane do osób dorosłych będą świadczone na rzecz studentów na poziomie wyższym?
Wskazała Pani, że: korepetycje z matematyki, fizyki i chemii kierowane do osób dorosłych będą świadczone na rzecz pełnoletnich uczniów szkół średnich oraz studentów.
Na zadane pytanie: czy korepetycje będą świadczone również na rzecz osób dorosłych, niebędących studentami?
Wskazała Pani, że: korepetycje z matematyki, fizyki i chemii nie będą świadczone na rzecz osób dorosłych niebędących studentami. Jedyne usługi, które świadczy Pani na rzecz osób dorosłych niebędących studentami, to tłumaczenia i zajęcia z języka angielskiego.
Pytania
1)Czy jako czynny podatnik VAT rozszerzając zakres działalności o świadczone przez Panią osobiście usługi w zakresie korepetycji z fizyki, matematyki i chemii zasadnie skorzysta Pani ze zwolnienia z podatku VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 27?
2)Czy z uwagi na osiąganą rocznie kwotę przychodu poniżej 200 000 zł - zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, może Pani skorzystać ze zwolnienia od VAT na podstawie dwóch ww. przepisów dla całej prowadzonej działalności (w tym po planowanym rozszerzeniu o prywatne korepetycje z matematyki, fizyki i chemii)?
3)Czy aby przejść na zwolnienie podmiotowe powinna Pani wypełnić VAT-R i przesłać do US?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 25 lipca 2025 r.)
Ad. 1
Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.
Z przywołanego przepisu wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem.
Przesłanka pierwsza jest spełniona w przypadku wszystkich przedmiotów, których planuje Pani uczyć (będzie to nauczanie prywatne na własny rachunek i odpowiedzialność).
Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczyciela - korepetytora na własny rachunek i działając we własnym imieniu. Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego, np. z rodzicami uczniów.
Przykładem takiej usługi jest udzielanie korepetycji. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń, czy też jednocześnie większa liczba osób.
Z wykształcenia jest Pani fizykiem o specjalizacji biofizyka. Program nauczania na studiach na kierunku fizyka obejmuje wiele godzin matematyki, w zakresie odpowiadającym (a nawet przewyższającym) poziomowi wymagań ogólnych określonych w podstawie programowej dla matematyki w zakresie szkoły podstawowej, liceum/technikum, a w większości przypadków także w programach matematyki na studiach wyższych.
W przypadku chemii sytuacja jest podobna - ukończona przez Panią specjalizacja, czyli biofizyka, jest dziedziną interdyscyplinarną, łączącą wiedzę z zakresu fizyki, matematyki, chemii, genetyki i biologii molekularnej.
W szczególności, w ramach specjalizacji miała Pani kurs chemii nieorganicznej, organicznej oraz pracownię chemii (rozszerzające wiedzę poza poziom wymagany w podstawie nauczania dla szkoły średniej), co jest potwierdzone odpowiednimi wpisami w indeksie oraz w programie nauczania na specjalizacji biofizyka.
Uważa Pani, że zdobyta przez Panią w ramach studiów wiedza oraz doświadczenie i umiejętności odpowiada zakresem treściom ujętym w podstawie programowej dla chemii w zakresie szkoły podstawowej, a także liceum/technikum.
Dlatego uważa Pani, że w myśl tych przepisów, z uwagi na posiadaną wiedzę i planowaną formę jej przekazywania - może być Pani do celów podatkowych uważana za nauczyciela matematyki i chemii, w związku z czym przysługiwać Pani będzie zwolnienie z podatku od towarów i usług w kontekście odpłatnego prowadzenia korepetycji z fizyki, matematyki oraz chemii.
W odniesieniu do przesłanki podmiotowej, zauważenia wymaga, że pod pojęciem nauczyciela należy rozumieć osobę, która posiada i przekazuje wiedzę i umiejętności, przy czym przepisy ustawy o VAT nie określają nauczyciela - nie musi to być nauczyciel w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela. Może to być zatem osoba, która posiada wykształcenie kierunkowe (np. ukończone studia wyższe), jak również osoba posiadająca wiedzę i kwalifikacje nabyte w inny sposób. Przykładowo może to być osoba, która posiada odpowiednią wiedzę i doświadczenie.
Ma to odzwierciedlenie w Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Paragraf 3 ustęp 1 punkt 1 określa kwalifikacje niezbędne dla nauczycieli w klasach IV-VIII szkół podstawowych i w szkołach ponadpodstawowych.
Podpunkt a) wspomina o kwalifikacjach posiadanych przez osoby, które ukończyły jednolite studia magisterskie na kierunku studiów zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami. Podpunkt c) doprecyzowuje, iż kwalifikacje niezbędne dla nauczycieli w klasach IV-VIII szkół podstawowych oraz w szkołach ponadpodstawowych posiada osoba, która ukończyła studia jednolite magisterskie na „kierunku studiów, których program określa efekty uczenia się w kategoriach wiedzy i umiejętności obejmujące treści nauczania odpowiadające wymaganiom ogólnym określonym w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie nauczanego przedmiotu lub treści prowadzonych zajęć na odpowiednim etapie edukacyjnym” (dawniej było to nazywane w prawodawstwie kwalifikacjami do nauczania przedmiotu innego niż kierunkowy w oparciu o „zbliżenie przedmiotowe” - na tej podstawie np. nauczyciel fizyki mógł uczyć matematyki bądź chemii, a nauczyciel historii - także wosu i języka polskiego) - podkreśla to fakt, że ustawodawca dopuszcza posiadanie i przekazywanie uczniom wiedzy z jednego przedmiotu w oparciu o program studiów na innym kierunku.
Sama ustawa o podatku VAT nie zawiera definicji nauczyciela, jednak z dostępnego orzecznictwa wynika, że przez nauczyciela rozumieć należy osobę posiadającą faktyczną wiedzę do nauczania innych. Definicja taka wynika na przykład z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE (wyroki TSUE z 28 stycznia 2010 r. (w sprawie C-473/08) oraz z 14 czerwca 2007 r. (w sprawie C-445/05).
Podobną linię interpretacyjną odnaleźć można w interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 sierpnia 2018 r. (nr 0114-KDIP1-3.4012.327.2018.1.SM).
Sądy administracyjne podkreślają, że ustawodawca nie stawia wymogu, by kwalifikacje nauczyciela wynikały z posiadania przez niego wykształcenia kierunkowego w danej dziedzinie (tak np. wyrok WSA w Olsztynie z 4 stycznia 2023 r. sygn. akt I SA/Ol 552/22).
Również, np. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 18 kwietnia 2024 r. sygn. akt I SA/Łd 147/24, Sąd stwierdził, iż: z uwagi na brak definicji legalnej pojęcia „nauczyciel” w ustawie o podatku od towarów i usług, ani odesłania do norm prawnych zawartych w innych aktach prawnych, należy przyjąć rozumienie tego pojęcia w języku potocznym z uwagi na pierwszeństwo wykładni językowej. Nauczyciel jest to osoba, która naucza. Nauczyciel jest zatem osobą, która przekazuje wiedzę i swoje umiejętności uczniom. Bezsprzecznie lektura omawianej normy prawnej nie wskazuje na wymóg, aby nauczyciel posiadał odpowiedni dyplom wskazujący na wyższe wykształcenie pedagogiczne, ani aby był pracownikiem oświaty. Niewątpliwie ustawodawca nie warunkuje korzystania z przedmiotowego zwolnienia od posiadania takiego wykształcenia, zatem warunku takiego nie należy wywodzić abstrahując od wykładni językowej, która ma pierwszeństwo na gruncie prawa podatkowego. Stanowisko to znajduje oparcie w wykładni językowej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 27 VATU oraz w wypracowanym na tle podobnych stanów faktycznych stanowisku sądów administracyjnych, wedle którego przepis art. 43 ust. 1 pkt 27 VATU nie zawiera wymogu posiadania przez nauczyciela wykształcenia kierunkowego w danej dziedzinie (vide wyroki WSA: w Poznaniu z 4 sierpnia 2021 r. sygn. akt I SA/Po 387/21; w Gdańsku z 2 sierpnia 2022 r. sygn. akt I SA/Gd 289/22; w Gliwicach z 14 listopada 2023 r. sygn. akt I SA/Gl 78/23; we Wrocławiu z 24 stycznia 2024 r.; w Warszawie z 22 lutego 2024 r. sygn. akt VIII SA/Wa 48/24.
Podobne stanowisko odnajdziemy w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 26 października 2022 r. w sprawie I SA/Gl 432/22 oraz w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 6 lutego 2024 r. I SA/Gl 267/23.
Co bardzo ważne, za zwolnieniem usług nauczania świadczonych indywidualnie z podatku VAT opowiedział się także Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 6 października 2023 r. nr 0112-KDIL1-2.4012.351.2023.2.AS.
Tak więc, w Pani ocenie, ale także ocenie organów skarbowych i sądów administracyjnych, świadczone przez Panią usługi korepetycji prywatnych stanowią usługi prywatnego nauczania na wyżej wskazanym poziomie i są świadczone przez nauczyciela w rozumieniu tego przepisu, bo faktycznie pełni Pani rolę nauczyciela albowiem posiada Pani wiedzę z zakresu matematyki i chemii, którą jest Pani w stanie przekazywać uczniom i studentom.
Ad. 2
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy: Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł.
Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
W myśl art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy: Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a)transakcji związanych z nieruchomościami,
b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c)usług ubezpieczeniowych
- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych.
Z zacytowanych przepisów wynika, że dopóki wartość sprzedaży usług związanych z korepetycjami z fizyki, chemii i matematyki nie przekroczy 200 000 zł, może Pani skorzystać ze zwolnienia z art. 113 ust. 13 ustawy o podatku VAT.
Ad. 3
Obecnie jest Pani czynnym podatnikiem VAT, mimo przysługującego Pani zwolnienia podmiotowego (zgodnie z brzmieniem art 113 ust. 1 ustawy o VAT podatnik posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł może skorzystać ze zwolnienia z VAT).
Powrót do zwolnienia podmiotowego z VAT może Pani zgłosić we właściwym dla Pani Urzędzie Skarbowym w (…), dokonując aktualizacji na formularzu VAT-R, w którym zmieni Pani status podatnika z podatnika VAT czynnego na podatnika VAT zwolnionego.
Art. 113 ust. 11 ustawy o VAT, wskazuje, że osoby, które przekroczyły ten limit bądź dobrowolnie zrezygnowały z tego zwolnienia mogą do niego powrócić najwcześniej po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracili prawo do zwolnienia lub sami z niego zrezygnowali.
W Pani przypadku nie było utraty prawa do zwolnienia, zaś rezygnacja ze zwolnienia nastąpiła przy zakładaniu przez Panią działalności, czyli 1 listopada 2008 roku. W tym przypadku zgłoszenie powinna Pani złożyć najpóźniej w terminie 7 dni od dnia podjęcia decyzji o skorzystaniu ze zwolnienia podmiotowego z VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.
Powyższe przepisy są odzwierciedleniem regulacji art. 132 ust. 1 lit. i) i j) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:
państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:
i) kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie;
j) nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.
Z regulacji art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.
Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność, (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu).
Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego, np. z rodzicami uczniów. Przykładem takiej usługi jest udzielanie korepetycji. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń, czy też jednocześnie większa liczba osób. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni przez inny podmiot, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym.
Przywołany wyżej przepis umożliwia nauczycielom zwolnienie od podatku świadczonych przez nich usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Zwolnienie to odnosi się zatem do usług nauczania, które obejmuje materiał dydaktyczny realizowany przez szkoły lub uczelnie wyższe. Musi istnieć tu zatem zgodność realizowanego w ramach prywatnego nauczania materiału z materiałem przewidzianym w programie nauczania w wymienionych placówkach oświatowych.
Powyższe stanowisko potwierdza analiza orzeczeń TSUE. W zapadłym rozstrzygnięciu C‑473/08 z 28 stycznia 2010 r. w sprawie Eulitz, Trybunał stwierdził, że nauczyciele świadczący usługi w ramach kursów organizowanych przez podmiot trzeci nie mogą zostać uznani za osoby nauczające „prywatnie” w rozumieniu art. 13 część A ust. 1 lit. j VI Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. j Dyrektywy 2006/112/WE). W wyroku tym wskazano także, że:
„Thomas Eulitz działał jako nauczyciel w ramach kursu szkoleniowego proponowanego przez podmiot trzeci - EIPOS. W świetle ustaleń sądu krajowego podmiot ten - a nie Thomas Eulitz - pełnił obowiązki instytucji szkoleniowej, w ramach której ten ostatni nauczał oraz świadczył usługi szkoleniowe uczestnikom rzeczonych kursów” (pkt 52).
Z kolei w wyroku TSUE z 14 czerwca 2007 r. C-445/05 w sprawie Werner Haderer, Trybunał wskazał, że:
„28. Ponadto, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 13 część A ust. 1 lit. j) szóstej dyrektywy, nie wystarcza, aby lekcje obejmowały nauczanie na poziomie szkolnym lub uniwersyteckim; poza tym musi być to „nauczanie prywatne przez nauczycieli”.
29. Aczkolwiek z akt postępowania przed sądem krajowym wynika, że W. Haderer udziela lekcji jako nauczyciel, co nie zostało zakwestionowane ani przez państwa członkowskie, ani przez Komisję w uwagach przedstawionych na podstawie art. 23 statutu Trybunału Sprawiedliwości, to jednak pojawia się pytanie, czy lekcje te są udzielane „prywatnie”.
30. To ostatnie określenie umożliwia odróżnienie usług świadczonych przez podmioty wymienione w art. 13 część A ust. 1 lit. i) szóstej dyrektywy od usług wymienionych w tym samym ust. 1 pod lit. j), które są wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i na ich własną odpowiedzialność.
31. Do tych ostatnich usług można zaliczyć na przykład kursy indywidualne, w którym to przypadku zasadniczo istnieje związek pomiędzy treścią danej lekcji a kwalifikacjami nauczającego. W tym zakresie brzmienie art. 13 część A ust. 1 szóstej dyrektywy w żaden sposób nie sprzeciwia się temu, aby lekcje udzielane na rzecz większej liczby osób jednocześnie były objęte zwolnieniem ustanowionym w tym przepisie.”
Zgodnie ze stanowiskiem TSUE, zajętym w wyroku C-445/05 z 14 czerwca 2007 r. w sprawie Werner Haderer, nauczanie prywatne obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, czy usługa jest świadczona indywidualnemu uczniowi/słuchaczowi, czy też jednocześnie większej liczbie osób. W orzeczeniu tym Trybunał nadmienił, że pojęcie „edukacja szkolna i uniwersytecka” nie obejmuje jedynie nauczania, które kończy się egzaminem w celu uzyskania danych kwalifikacji lub które umożliwia uzyskanie określonego wykształcenia, lecz obejmuje także inną działalność, w ramach której prowadzi się nauczanie w celu poszerzania wiedzy i umiejętności uczniów lub studentów, pod warunkiem, że działalność ta nie będzie miała charakteru wyłącznie rekreacyjnego. Jednocześnie, zdaniem Trybunału, przyjęcie szczególnie ścisłej wykładni pojęcia „edukacji szkolnej i uniwersyteckiej” groziłoby powstaniem rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w państwach członkowskich, z tego powodu, że systemy nauczania w każdym państwie członkowskim są zorganizowane w różny sposób.
Stosowanie zwolnień od podatku od towarów i usług ma charakter wyjątkowy i nie podlega wykładni rozszerzającej. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
W opisie sprawy wskazała Pani, że ma zarejestrowaną działalność gospodarczą w zakresie usług związanych z tłumaczeniami (PKD 74.30.Z), nauki języków obcych (PKD 85.59.A) oraz usług prywatnego nauczania - udzielania korepetycji (PKD 85.59.B). Ze względu na fakt, że początkowo Pani działalność związana była głównie z tłumaczeniami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jest Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i usługi tłumaczeniowe rozlicza Pani zgodnie z przepisami o podatku VAT, natomiast w zakresie prowadzonych przez Panią zajęć z języka angielskiego, korzysta Pani ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku VAT. Usługi związane z nauczaniem języka angielskiego świadczy Pani osobiście, na własny rachunek, stacjonarnie lub w ramach spotkań online na żywo. Zajęcia prowadzi Pani dla uczniów na różnych stopniach kształcenia (szkoła podstawowa, licea oraz studenci, a także osoby dorosłe pragnące rozwijać umiejętności w zakresie języka angielskiego). W związku z chęcią rozwoju działalności planuje Pani rozszerzyć zakres świadczonych usług o naukę fizyki, matematyki i chemii - także dla uczniów na różnych stopniach kształcenia (szkoła podstawowa, licea, studia, włącznie z przygotowaniem do matury i egzaminu ósmoklasisty). Wszystkie zajęcia planuje Pani prowadzić samodzielnie - stacjonarnie lub w ramach spotkań online na żywo, w formie indywidualnej lub grupowej. Stronami umów o prowadzenie zajęć będą rodzice uczniów, uczniowie, studenci i (w przypadku zajęć z języka angielskiego) osoby dorosłe. Korepetycje są kierowane do uczniów szkół podstawowych, średnich, studentów, a także (w przypadku języka angielskiego) osób dorosłych na różnych poziomach zaawansowania. Nie będzie to kształcenie zawodowe ani przekwalifikowanie zawodowe, a jedynie korepetycje na poziomie szkoły podstawowej, liceum/technikum, studiów, a także (w przypadku języka angielskiego) zajęcia poszerzające znajomość języka angielskiego dla osób dorosłych na różnych poziomach zaawansowania. Docelowo chciałaby Pani prowadzić zajęcia z matematyki, fizyki i chemii w zakresie obejmującym materiał szkoły podstawowej, średniej, a także studiów, włącznie z przygotowaniem do egzaminu ósmoklasisty oraz egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym i rozszerzonym dla matematyki oraz rozszerzonym dla fizyki i chemii. Kursy grupowe lub indywidualne obejmować będą zagadnienia maturalne z każdego z nauczanych przedmiotów, a także zagadnienia z egzaminu 8-klasisty w zakresie matematyki. Uczniowie zdobywać będą wiedzę przygotowującą do zdania matury na poziomie podstawowym i rozszerzonym, lub do zdania egzaminu 8-klasisty. Zajęcia korepetycji będą kierowane do uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych, więc nie będą one stanowiły usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ponieważ przygotowywać będą wyłącznie do zdania ww. egzaminów.
Świadcząc usługi prywatnego nauczania, nie będzie miała Pani statusu uczelni, jednostki naukowej PAN ani instytutu badawczego, a usługi te nie będą miały związku z usługami świadczonymi przez uczelnie, jednostki naukowe PAN ani instytuty badawcze.
Pani wątpliwości dotyczą kwestii, czy jako czynny podatnik VAT rozszerzając zakres działalności o świadczone przez Panią osobiście usługi w zakresie korepetycji z fizyki, matematyki i chemii zasadnie skorzysta Pani ze zwolnienia z podatku VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Należy zauważyć, że warunkiem zwolnienia od podatku usług w zakresie kształcenia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe. Natomiast ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy mogą korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.
Jak wynika z przedstawionych okoliczności sprawy, nie jest Pani żadnym z podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Zatem dla świadczonych przez Panią usług w zakresie korepetycji z fizyki, matematyki i chemii dla uczniów szkół podstawowych, ponadpodstawowych i studentów nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Z powołanego powyżej art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu). Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego, np. z rodzicami uczniów. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń czy też jednocześnie większa liczba osób. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni przez inny podmiot, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym.
Przywołany wyżej przepis umożliwia nauczycielom zwolnienie od podatku świadczonych przez nich usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Zwolnienie to odnosi się zatem do usług nauczania, które obejmuje materiał dydaktyczny realizowany przez szkoły lub uczelnie wyższe. Musi istnieć tu zatem zgodność realizowanego w ramach prywatnego nauczania materiału z materiałem przewidzianym w programie nauczania w wymienionych placówkach oświatowych.
Pod pojęciem nauczyciela należy rozumieć osobę, która posiada i przekazuje wiedzę i umiejętności. Przy czym nie musi to być nauczyciel w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 986 ze zm.). Może to być zatem osoba, która posiada wykształcenie kierunkowe (np. ukończone studia wyższe), jak również osoba posiadająca wiedzę i kwalifikacje nabyte w inny sposób. Zauważyć bowiem należy, że system oświaty w pewnych dziedzinach nie przewiduje odrębnego kształcenia kierunkowego, zatem gdy dana osoba zdobyła wiedzę np. w ramach kursu, to też zasadne jest przyjęcie, że posiada wiedzę i kwalifikacje pozwalające pełnić rolę nauczyciela.
Jak wskazano wyżej, art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy zawiera zarówno przesłankę podmiotową, jak i przedmiotową, umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku. Dla zastosowania ww. zwolnienia, przesłanki te muszą być spełnione łącznie.
Jak wynika z informacji przedstawionych w złożonym wniosku z wykształcenia jest Pani magistrem fizyki o specjalizacji biofizyka. Studia (jednolite magisterskie) ukończyła Pani na Wydziale Fizyki (…) w 2004 r.
Tym samym, w analizowanym przypadku jest spełniona przesłanka podmiotowa zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Zatem dla realizowanych przez Panią usług w zakresie korepetycji z fizyki, matematyki i chemii należy przeanalizować, czy stanowią one usługi prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji.
W opisie sprawy wskazała Pani, że usługi korepetycji z fizyki, matematyki i chemii będą kierowane do uczniów szkół podstawowych, ponadpodstawowych i studentów. Korepetycje z matematyki, fizyki i chemii kierowane do osób dorosłych będą świadczone na rzecz pełnoletnich uczniów szkół średnich oraz studentów. Wskazała Pani również, że docelowo chciałaby Pani prowadzić zajęcia z matematyki, fizyki i chemii w zakresie obejmującym materiał szkoły podstawowej, średniej, a także studiów, włącznie z przygotowaniem do egzaminu ósmoklasisty oraz egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym i rozszerzonym dla matematyki oraz rozszerzonym dla fizyki i chemii. Kursy grupowe lub indywidualne obejmować będą zagadnienia maturalne z każdego z nauczanych przedmiotów, a także zagadnienia z egzaminu 8-klasisty w zakresie matematyki. Uczniowie zdobywać będą wiedzę przygotowującą do zdania matury na poziomie podstawowym i rozszerzonym, lub do zdania egzaminu 8-klasisty.
Mając na uwadze zakres świadczonych przez Panią usług w zakresie korepetycji z fizyki, matematyki i chemii dla uczniów szkół podstawowych, ponadpodstawowych i studentów należy uznać, że stanowią one usługi nauczania na poziomie podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym.
A zatem, świadczone przez Panią usługi w zakresie korepetycji z fizyki, matematyki i chemii dla uczniów szkół podstawowych, ponadpodstawowych i studentów korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Tym samym Pani stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Pani wątpliwości dotyczą również kwestii, czy z uwagi na osiąganą rocznie kwotę przychodu poniżej 200 000 zł - zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, może Pani skorzystać ze zwolnienia od VAT na podstawie dwóch ww. przepisów dla całej prowadzonej działalności (w tym po planowanym rozszerzeniu o prywatne korepetycje z matematyki, fizyki i chemii).
Wskazać należy, że zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
W myśl art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych
- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych.
Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Z kolei zgodnie z art. 113 ust. 11 ustawy:
Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
Na podstawie art. 113 ust. 13 ustawy:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1)dokonujących dostaw:
a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
- wyrobów tytoniowych,
- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d)terenów budowlanych,
e)nowych środków transportu,
f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
- motocykli (PKWiU ex 45.4);
2)świadczących usługi:
a)prawnicze,
b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c)jubilerskie,
d)ściągania długów, w tym factoringu;
3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Z powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego wynika, że obliczając limit sprzedaży uprawniający podatnika do zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, po przekroczeniu którego podatnik traci prawo do zwolnienia od podatku, zgodnie z art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy nie bierze się pod uwagę m.in. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art.
We wniosku wskazała Pani, że ma zarejestrowaną działalność gospodarczą w zakresie usług związanych z tłumaczeniami (PKD 74.30.Z), nauki języków obcych (PKD 85.59.A) oraz usług prywatnego nauczania - udzielania korepetycji (PKD 85.59.B).
Jak wskazano powyżej świadczone przez Panią usługi w zakresie korepetycji z fizyki, matematyki i chemii dla uczniów szkół podstawowych, ponadpodstawowych i studentów korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Wskazała Pani we wniosku, że nie wykonuje ani nie będzie Pani wykonywać czynności określonych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, a kwota przychodu z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej nie przekroczyła w ubiegłym roku 200 000 zł.
Ponadto wskazała Pani we wniosku, że w zakresie prowadzonych przez Panią zajęć z języka angielskiego, korzysta Pani ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku VAT.
A zatem obliczając limit sprzedaży, uprawniający Panią do zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, nie powinna Pani uwzględniać w nim wartości usług w zakresie korepetycji z fizyki, matematyki i chemii dla uczniów szkół podstawowych, ponadpodstawowych i studentów (które to korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy) oraz usług w zakresie zajęć z języka angielskiego (które jak wskazała Pani w opisie sprawy korzystają ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT).
A zatem wskazać należy, że w odniesieniu do świadczonych przez Panią usług związanych z tłumaczeniami (PKD 74.30.Z), będzie mogła Pani korzystać w tym zakresie ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, do momentu przekroczenia limitu obrotów wskazanych w tym przepisie.
Tym samym oceniając całościowo Pani stanowisko w którym wskazała Pani, że dopóki wartość sprzedaży usług związanych z korepetycjami z fizyki, chemii i matematyki nie przekroczy 200 000 zł, może Pani skorzystać ze zwolnienia z art. 113 ust. 13 ustawy o podatku VAT należało je uznać za nieprawidłowe.
Pani wątpliwości dotyczą również kwestii, czy aby przejść na zwolnienie podmiotowe powinna Pani wypełnić VAT-R i przesłać do US.
W myśl art. 96 ust. 1 ustawy:
Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Z kolei zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy:
Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy:
Naczelnik urzędu skarbowego, po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym, rejestruje podatnika jako:
1)„podatnika VAT czynnego”,
2)„podatnika VAT zwolnionego” - w przypadku podatnika, o którym mowa w:
a)ust. 3 i 3c,
b)art. 113a ust. 1, jeżeli złożył zawiadomienie w celu rejestracji jako podatnik VAT UE
- i na jego wniosek potwierdza to zarejestrowanie.
Ponadto w myśl art. 96 ust. 5 ustawy:
Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:
1) przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
2) przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
3) przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;
4) przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.
Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.
Na mocy art. 96 ust. 10 ustawy:
Podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, u których następnie sprzedaż została zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub którzy następnie zgłosili, że będą wykonywać wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43, pozostają w rejestrze jako podatnicy VAT zwolnieni.
Na podstawie art. 96 ust. 12 ustawy:
Jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.
Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane uregulowania prawne należy stwierdzić, że jeżeli w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje Pani czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy oraz faktyczna łączna wartość sprzedaży w prowadzonej działalności gospodarczej w roku 2024 nie przekroczyła 200 000 zł, to przysługuje Pani prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy, w związku z art. 113 ust. 11 ustawy o VAT.
Odnośnie momentu złożenia aktualizacji VAT-R należy wskazać, że w związku ze zmianą danych zawartych w zgłoszeniu rejestracyjnym powinna Pani w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego poprzez złożenie aktualizującego zgłoszenia VAT-R, zaznaczając, że będzie Pani korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy oraz podając datę, od której będzie Pani korzystała ze zwolnienia.
Tym samym, Pani stanowisko w zakresie pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku.
W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
