POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/246/169/2005/GW

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.09.2005, sygn. 1473/WV/443/246/169/2005/GW, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r ? Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r, Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 27.06.2005r (data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 5 i art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe. UzasadnieniePodany we wniosku stan faktyczny jest następujący:Pracownicy Spółki otrzymują pożyczki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (dalej: ZFŚS). Zasady udzielania oraz spłaty przedmiotowych pożyczek, podobnie jak wysokość ich oprocentowania reguluje istniejący w Spółce regulamin ZFŚS.Spółka traktuje czynność udzielania pożyczek z ZFŚS jako niepodlegające VAT. W konsekwencji, Spółka nie wykazuje sprzedaży zwolnionej z tytułu odsetek od udzielanych pożyczek.

Pytanie Wnioskodawcy:Czy Spółka powinna wykazywać sprzedaż zwolnioną z tytułu odsetek od pożyczek udzielanych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych?Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego:Obowiązek tworzenia ZFŚS wynika z przepisów ustawy z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (dalej: ustawa o ZFŚS). Również sama działalność ZFŚS regulowana jest przepisami tej ustawy. Zgodnie z art. 2 ustawy o ZFŚS udzielanie pomocy materialnej: rzeczowej lub finansowej, w tym udzielanie pożyczek stanowi element działalności socjalnej realizowanej przez ZFŚS. Przy czym, w myśl art. 7 ust. l powołanej ustawy odsetki z tytułu udzielanych pracownikom pożyczek z ZFŚS zwiększają środki Funduszu. W konsekwencji, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) nie stanowią one przychodu w rozumieniu przepisów tej ustawy.

Dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych działalność ZFŚS została wyodrębniona z działalności gospodarczej przedsiębiorstwa - co do zasady wydatki związane z działalnością socjalną regulowaną ustawą o ZFŚS nie są kosztem uzyskania przychodu, a przychody, które zwiększają ZFŚS nie są przychodem w rozumieniu ustawy o CIT. W ocenie Spółki, sytuację tę dla potrzeb VAT należy potraktować analogicznie, tzn. należy uznać, że pożyczki udzielane ze środków ZFŚS nie są objęte działalnością gospodarczą wykonywaną przez Spółkę. Stanowisko takie potwierdził Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego wyjaśniając w, iż: ?w przypadku należnych odsetek od udzielonych pracownikom pożyczek mieszkaniowych ze środków funduszu socjalnego nie stanowione dla pracodawcy kwoty należnej jako dla podatnika VAT prowadzącego działalność gospodarczą obejmującą ich udzielanie, lecz wyłącznie należność dla pracodawcy jako administratora funduszu. Udzielenie pożyczki za środków funduszu nie jest zatem (...) czynnością podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 5 ustawy, gdyż nie jest świadczeniem usługi finansowej ze środków własnych pracodawcy jako podatnika podatku od towarów i usług, ale wyłącznie wykonaniem czynności administrowania środkami funduszu z ustawowym obowiązkiem przekazania uzyskanych odsetek na rachunek bankowy ZFŚS. Udzielenie pożyczki mieszkaniowej ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w zakresie rozliczania podatku od towarów i usług, a kwota odsetek pobranych od pracowników i przekazanych, zgodnie z ustawą o ZFŚS na rachunek funduszu, nie powinna być wykazywana w deklaracji YAT-7 jako obrót podlegający przepisom ustawy o podatku od towarów i usług " . W świetle powyższej argumentacji należy uznać, że udzielając pożyczek z ZFŚS Spółka nie wykonuje czynności opodatkowanych VAT wymienionych w art. 5 ustawy o VAT. W konsekwencji, Spółka nie ma obowiązku wykazywania sprzedaży zwolnionej z tytułu odsetek od pożyczek z ZFŚS.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn zm) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:
1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2.eksport towarów;
3.import towarów
4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 W stanie prawnym obowiązującym od 1 maja 2004r, w konsekwencji rozszerzenia definicji usługi dla celów podatku od towarów i usług zgodnie z treścią w/w art. 8 ust. 1, każde świadczenie dla celów podatku od towarów i usług, jest co do zasady albo dostawą towarów, albo świadczeniem usług; powyższemu podziałowi podlega zatem również działalność socjalna finansowana z funduszu. Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 marca 1994r o ZFŚS (Dz. U. z 1996r. nr 70, poz. 335 ze zmianami), przez działalność socjalną rozumie się usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku, działalności kulturowo-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej (rzeczowej i finansowej), a także zwrotnej i bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową. Ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych wyraźnie definiuje funkcję pracodawcy jako podmiotu świadczącego usługę. Na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych składają się pieniądze pracowników. Jednak obracającymi tymi pieniędzmi pracodawca i pobierający odsetki od udzielonych pożyczek staje się podmiotem świadczącym usługi pośrednictwa finansowego, stanowiące odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi udzielania pożyczek świadczone poza systemem bankowym ? PKWiU 65.22. jako wymienione w poz. 3, załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług zwolnione są z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy. Reasumując Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż udzielanie pracownikom oprocentowanych pożyczek pieniężnych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jest kwalifikowane jako usługa pośrednictwa finansowego i jako wymienione w poz. 3, załącznika nr 4 do ustawy podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, co jest równoznaczne z koniecznością wykazania tej czynności w deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7).

Pouczenie1.Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu zmiany lub uchylenia.3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione, za pośrednictwem organu wydającego postanowienie, w terminie 7-miu dni, licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej) 4.Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt l lit. a ustawy z dnia 09 września 2000r o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2004r., Nr 253, poz. 2532) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5zł oraz 50 groszy od załącznika do odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu