
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych:
-w części dotyczącej możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej na syna A w zeznaniu podatkowym za 2020 r. oraz za czerwiec 2025 r. - jest prawidłowe,
-w pozostałej części - jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 sierpnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismami z 1 października 2025 r. i z 22 października 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie oraz pismem z 29 października 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Z małżeństwa z B ma Pani syna A urodzonego 15 maja 2008 r. Wyrok o rozwodzie orzeczony w dniu 21 maja 2018 r. uprawomocniony 4 kwietnia 2018 r. Nie miała Pani orzeczonej separacji z B, nie była Pani pozbawiona praw do dziecka, nie było odbywania kary pozbawienia wolności przez małżonków. Jest Pani opiekunem prawnym syna tak samo jak i były mąż. W wyroku jest zapis, że władza rodzicielska pozostawiona jest obojgu rodzicom, gdzie miejsce zamieszkania dziecka zaznaczono przy ojcu, ale syn mieszka i z Panią. Ma Pani nieograniczone kontakty - nie ma ustalonych dni kiedy może się widywać z synem i syn u Pani również mieszka i przychodzi cały czas. Opiekę ma Pani z byłem mężem wspólną i nie ma Pani ograniczonych praw. Syn w momencie wydania rozwodu miał praktyczne 13 lat i sam decydował gdzie chce być. Od momentu rozwodu, Pani odlicza na niego pół ulgi, bo tak jest sprawiedliwie. Po rozwodzie nie została przez Sąd orzeczona opieka naprzemienna (syn sam decydował gdzie i u kogo chce przebywać). Do 2021 r. przebywał w równych częściach u ojca i u Pani (7 dni u jednego i 7 u drugiego), po 2021 r., kiedy skończył już 13 lat przebywał kiedy chciał i ile chciał u Pani, jak i u ojca. Z uwagi, że ojciec pracuje poza miejscem zamieszania, to po lekcjach przebywał u Pani albo u babci, żeby nie siedzieć sam jak ojca nie było. Wykonywała Pani faktycznie wspólnie z byłem mężem w każdym roku opiekę. Ojciec dziecka i Pani mieszkacie bardzo blisko siebie i syn mieszka tak samo u ojca, jak i u Pani, gdyż sąd wykonywanie władzy rodzicielskiej pozostawił Pani i byłemu mężowi jako obojgu, a kontakty z dzieckiem zostały ustalone w sposób nieograniczony. Do 2021 r. ulga była odliczana po połowie na syna, a później mąż odliczał całość, a Pani połowę mimo że informowała go Pani o tym, że odlicza połowę zgodnie ze stanem faktycznym wykonywania opieki. Pani cały czas odlicza 50% ulgi na dziecko, a mąż od 2021 r. odlicza 100% jako samotny rodzic, bo ma jedno dziecko, a będąc jego żoną wie Pani, że jego dochody przekraczały 56 tysięcy. Nie dojdzie do porozumienia między Panią a ojcem dziecka B.
Posiada Pani i wykonuje władzę rodzicielską cały czas również na drugiego syna C. Pomimo, że w 2022 r. weszła Pani w związek małżeński z D, to od urodzenia dziecka w 2017 r. faktycznie wychowuje Pani syna sama ze względu na fakt, że ojciec dziecka przebywa i pracuje na stałe w Norwegii. Do Polski przylatuje sporadycznie.
Informowała Pani zawsze byłego męża B, że tak odlicza Pani ulgę, ale on wykorzystywał zapis w wyroku i bagatelizował konsekwencje oraz wykorzystał ten zapis o zamieszkaniu syna przy nim i zażądał alimentów, które płaci Pani na syna, ale oprócz tego wspiera Pani finansowo, karmi, zabiera na wakacje i dziecko wychowuje tak samo każdego dnia. Nie widzi Pani tutaj samotnego rodzicielstwa w przypadku męża, ani Pani. Opieka jest wykonywana z każdej ze stron. Były mąż pracuje w .... i 3/4 miesiąca nie ma go w domu, wiec dziecko jest u Pani kiedy chce. Na dzień dzisiejszy, wyrokiem Sądu z czerwca 2025 r. zmieniono miejsce zamieszkania A i mieszka tylko z matką, czyli z Panią. Odlicza Pani na niego 50% ulgi, a mąż całość wpisując samotnego rodzica.
W 2017 r. urodziła Pani drugie dziecko C– 6 lipca 2017 r. (była sprawa o zaprzeczenie ojcostwa bo dziecko dostało nazwisko E, gdyż była Pani w trakcie sprawy rozwodowej). Drugie dziecko wychowywała Pani sama, bo partner przebywał za granicą. Ojciec C pracuje od 18 lat na stałe w Norwegii i sporadycznie przylatuje do Polski. Nie pracuje tutaj w ogóle i nie osiąga dochodów i na chwilę obecną nie zamierza wracać do Polski. Dziecko wychowywała Pani faktycznie sama i tak jest do dzisiaj. W 2023 r. w sierpniu wzięła Pani ślub cywilny z ojcem C, jednak on nadal wrócił do Norwegii i przebywa tam do dnia złożenia wniosku, więc dziecko wychowuje Pani sama, mimo że ma Pani ślub. Ten ślub był niepotrzebny i zamierza Pani wystąpić o rozwód w tym roku, bo formalnie jest Pani samotną matką. Nie było separacji orzeczonej z D, nie został nikt pozbawiony praw do dziecka, nie było odbywania kary pozbawienia wolności przez małżonków.
Dzieci nie przebywały nigdy w placówkach ani instytucjach. Starszy syn nie wstąpił w związek małżeński. Jest Pani ciężko, mimo że na C od zeszłego roku jego ojciec płaci alimenty, ale nie stać Pani na razie na założenie sprawy o rozwód. Dziadkowie z jednej i drugiej strony rodziny również nie pomagają w wychowaniu dziecka. Na dzień dzisiejszy, wyrokiem Sądu z czerwca 2025 r. zmieniono miejsce zamieszkania A i mieszka tylko z matką, czyli z Panią.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
1 października 2025 r. udzieliła Pani odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu:
a)Jakich konkretnie lat podatkowych dotyczy Pani wniosek w zakresie preferencyjnego rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dzieci a jakich w zakresie ulgi prorodzinnej?
Odpowiedź: 2017-2025, czy w tych latach może Pani odliczać jako samotna matka na syna C w związku z przebywaniem jego ojca za granicą.
b)Czy – w okresie, którego dotyczy wniosek – podlegała Pani na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu? – proszę odnieść się do każdego roku oddzielnie.
Odpowiedź: Przez wszystkie lata przebywała Pani na terenie Polski i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
c)Czy – w okresie, którego dotyczy wniosek –uzyskiwała Pani dochody opodatkowane według skali podatkowej (np. z umowy zlecenia, z działalności gospodarczej, z tytułu umowy o pracę, itp.)? – proszę odnieść się do każdego roku oddzielnie;
Odpowiedź: Od 2019 r. pracuje Pani tylko i wyłącznie na umowę o pracę.
d)Kiedy – proszę podać datę – uprawomocniło się orzeczenie Sądu o rozwodzie między Panią a Pani byłym mężem – B?
Odpowiedź: Wyrok orzeczony dnia 21 maja 2018 r., a uprawomocnił się po 14 dniach (do 2021 r. trwała apelacja w Sądzie, ale została oddalona).
e)Czy – w okresie, którego dotyczy wniosek – dzieci na podstawie orzeczenia sądu zostały umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych? Jeżeli tak, które dziecko i kiedy?
Odpowiedź: Dzieci nigdy nie przebywały w żadnych instytucjach.
f)Proszę o wyjaśnienie, gdzie było miejsce zamieszkania Pani starszego syna (A) w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny – u ojca, czy u Pani? Czy miejsce zamieszkania dziecka było takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców?
Odpowiedź: Dziecko mieszkało z Panią, jak i z ojcem (w równych częściach do 2022 r.- tydzień u jednego, tydzień u drugiego). Później w porównywalnych częściach. Na dzień dzisiejszy mieszka tylko z Panią.
g)Czy w okresie, w którym chce Pani zastosować ulgę prorodzinnej na starszego syna A, posiadała i wykonywała Pani władze rodzicielską na młodszego syna C?
Odpowiedź: Tak.
h)Jaki status (stan cywilny) posiadała Pani w latach objętych zapytaniem? Należy odnieść się do każdego roku oddzielnie.
Odpowiedź: 2020 r. – rozwódka, 2021 r. – rozwódka, sierpień 2022 r. - ślub z ojcem C (D nie przysposobił Pani syna A), 2023 r. – mężatka, 2024 r. – mężatka, 2025 r. – mężatka.
i)W jakim zakresie wykonywanie władzy rodzicielskiej względem małoletnich dzieci w przedmiotowym okresie odbywało się przez Panią, a w jakim przez ojca każdego dziecka; w jakim zakresie każdy z rodziców troszczył się o dziecko zapewniając mu rozwój fizyczny i intelektualny, dostarczał niezbędnych dóbr materialnych, sprawował pieczę nad dzieckiem?
Należy dodatkowo wyjaśnić, czy ojciec danego dziecka:
-interesował się synem, jego zdrowiem, samopoczuciem itd.?
-uczestniczył w podejmowaniu decyzji dotyczących syna, np. związanych ze zdrowiem, szczepieniami, szkołą, dodatkowymi zajęciami, zainteresowaniami itd.?
-łożył na utrzymanie syna, tzn. czy przekazywał pieniądze lub też czy kupował ubrania, zabawki lub też finansował inne niezbędne wydatki, np. prywatne wizyty lekarskie, szczepienia, leki czy też inne wydatki, np. wyjazdy, wycieczki, zajęcia dodatkowe, pozalekcyjne?
Należy konkretnie i jednoznacznie określić jakie czynności i przez jaki okres były wykonywane, składały się na wykonywanie władzy rodzicielskiej i wychowywanie dzieci przez Panią, a jakie przez ojca w przedmiotowym okresie. Proszę odnieść się do każdego z synów oddzielnie.
Odpowiedź: Wychowywanie dziecka odbywało się w równych częściach, stąd Pani odliczenie 50% (interesował się synem, kupował potrzebne rzeczy) na syna A. Jeśli chodzi o syna C to ojciec przesyłał pieniądze, ale nie przebywał z Panią i dzieckiem, więc wychowanie dziecka - wizyty lekarskie, szkoła, zajęcia dodatkowe - to wszystko było na Pani głowie i tak jest do dnia dzisiejszego, gdyż ojciec przebywa w Norwegii.
j)Czy – w okresie, którego dotyczy wniosek – samotnie wychowywała Pani młodszego syna C (tj. bez udziału drugiego rodzica, tj. ojca dziecka) i faktycznie wykonywała władzę rodzicielską w stosunku do syna (uczestniczyła w jego wychowaniu, sprawowała nad nim pieczę/opiekę, ponosiła koszty jego utrzymania, troszczyła się o rozwój fizyczny i duchowy, zabezpieczała potrzeby bytowe, zdrowotne i edukacyjne, ponosiła wydatki związane z wypoczynkiem, pomagała w edukacji szkolnej, brała czynny udział w sprawach dotyczących dziecka związanych z jego kształceniem, dodatkowymi zajęciami itp.)? Należy konkretnie i jednoznacznie określić i opisać jakie czynności i przez jaki okres czasu wykonywane, składały się na wykonywanie władzy rodzicielskiej i wychowywanie syna C przez Panią.
Odpowiedź: W związku z przebywaniem ojca C poza granicami kraju to Pani zajmowała się jego edukacją, szkołą, zajęciami terapeutycznymi i zdrowotnymi. Codziennie zawoziła Pani dziecko do szkoły, rozwijała duchowo, chodziła tylko Pani na zebrania w szkole bez pomocy ojca ani jego rodziny.
k)Czy – w okresie, którego dotyczy wniosek – świadczenie wychowawcze (tzw. 500+/800+) na Pani dzieci zostało ustalone zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci obydwojgu rodzicom? – Jeśli nie, to któremu z rodziców i dlaczego? – proszę odnieść się do każdego dziecka i roku oddzielnie;
Odpowiedź: Na syna A składał ojciec i on pobierał - do 2022 r. oddawał Pani połowę a później już nie. W 2025 r. Pani złożyła na syna ze względu na wyrok, że dziecko ma mieszkać już tylko z Panią. Na syna C od początku pobierała i pobiera Pani świadczenie 800 plus.
l)Czy – w okresie, którego dotyczy wniosek – oprócz dzieci, o których mowa we wniosku, była Pani matką dla innego dziecka, które wychowywała Pani wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym?
Odpowiedź: Nie, matką była Pani tylko dla dwóch swoich synów.
m)Czy zawarła Pani z ojcem młodszego dziecka (C) porozumienie dotyczące sposobu korzystania z ulgi na dziecko przez każdego z rodziców w podatku dochodowym od osób fizycznych? Jeśli tak, prosimy wskazać w jakich proporcjach rodzice ustalili prawo do dokonania odliczenia w ramach ulgi na dziecko?
Odpowiedź: Ojca C nie ma w kraju i odlicza Pani 100% ulgi na syna.
n)Czy Pani dzieci otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną?
Odpowiedź: Nie.
o)Czy Pani dzieci posiadają orzeczenie o niepełnosprawności? Jeżeli tak, to należy wskazać od kiedy i na jaki okres.
Odpowiedź: Nie.
p)Czy – w okresie, którego dotyczy wniosek – w stosunku do Pani bądź Pani dzieci miały zastosowanie przepisy (proszę odnieść się do każdego roku oddzielnie):
-art. 30c (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym) lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (z wyjątkiem przepisów dotyczących najmu prywatnego) – w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń?
-z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych?
Odpowiedź: Nie.
W uzupełnieniu wniosku z 22 października 2025 r. doprecyzowała Pani, że: prosi o wydanie interpretacji za lata 2020-2025 oraz na pytanie:
Gdzie było miejsce zamieszkania Pani starszego syna (A) w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny – u ojca, czy u Pani? Należy odnieść się do każdego roku objętego zapytaniem.
wskazała Pani:
-syn A mieszkał w latach 2020 – z Panią i z ojcem,
-2021 r. - mieszkał z Panią i z ojcem,
-2022 r. - mieszkał z Panią i z ojcem,
-2023 r. - mieszkał z Panią i z ojcem,
-2024 r. - mieszkał z Panią i z ojcem,
-2025 r.- mieszka z Panią.
Następnie w piśmie z 29 października 2025 r. dodała Pani, że wyrok rozwodowy z B uprawomocnił się po 14 dniach od daty orzeczenia wyroku (21 maj 2018 r.) czyli w czerwcu 2018 r.
Pytanie (ostatecznie wskazane w uzupełnieniu wniosku z 22 października 2025 r.)
Czy może Pani odliczać ulgę w wysokości 50% na syna A za lata 2020-2025?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie wskazane w uzupełnieniu wniosku z 22 października 2025 r.)
Pani zdaniem, może Pani odliczać ulgę na syna A w latach 2020-2025, zgodnie z art. 27f, gdyż mieszkał z Panią również tak jak i z ojcem.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:
Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:
1)wykonywał władzę rodzicielską;
2)pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
3)sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.
Jak stanowi art. 27f ust. 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:
Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:
1) wykonywał władzę rodzicielską;
2) pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
3) sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.
Natomiast, zgodnie z art. 27f ust. 2 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:
Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:
1) jednego małoletniego dziecka - kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:
a) pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,
b) niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;
2) dwojga małoletnich dzieci - kwota 92,67 zł na każde dziecko;
3) trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota:
a) 92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,
b) 166,67 zł na trzecie dziecko,
c) 225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.
Zgodnie z art. 27f ust. 2 ww. ustawy, w brzmieniu mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r.:
Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:
1) jednego małoletniego dziecka - kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:
a) pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,
b) niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4c i 4g, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;
2)dwojga małoletnich dzieci - kwota 92,67 zł na każde dziecko;
3) trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota:
a) 92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,
b) 166,67 zł na trzecie dziecko,
c) 225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.
Stosownie do art. 27f ust. 2a ww. ustawy, w brzmieniu mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych do 31 grudnia 2021 r.:
Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a.
W myśl art. 27f ust. 2a ww. ustawy, w brzmieniu mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r.:
Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz art. 30c ust. 2 pkt 2.
Art. 27f ust. 2b ww. ustawy stanowi, że:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.
W myśl art. 27f ust. 2c ww. ustawy:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:
1) na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;
2) wstąpiło w związek małżeński.
Jak stanowi art. 27f ust. 2d ww. ustawy:
Za podatnika pozostającego w związku małżeńskim, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a oraz ust. 10 i 11, nie uważa się:
1) osoby, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów;
2) osoby pozostającej w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności.
W świetle art. 27f ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.
Zgodnie z art. 27f ust. 4 ww. ustawy, w brzmieniu, które obowiązuje w 2020 r.:
Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.
Natomiast, w myśl art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r., nadanym ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.) i mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2021 r.:
Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim - kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.
Stosownie zaś do art. 26 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1071):
§ 1. Miejscem zamieszkania dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską jest miejsce zamieszkania rodziców albo tego z rodziców, któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej.
§ 2. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje na równi obojgu rodzicom mającym osobne miejsce zamieszkania, miejsce zamieszkania dziecka jest u tego z rodziców, u którego dziecko stale przebywa. Jeżeli dziecko nie przebywa stale u żadnego z rodziców, jego miejsce zamieszkania określa sąd opiekuńczy.
Na podstawie art. 27f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów -imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:
1) odpis aktu urodzenia dziecka;
2) zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;
3) odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;
4) zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.
Natomiast, zgodnie z art. 27f ust. 7 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:
Przepisy art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.
Z kolei, w myśl art. 27f ust. 7 ww. ustawy, w brzmieniu mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r.:
Przepis art. 6 ust. 8 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.
Zgodnie z art. 6 ust. 8 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Na podstawie art. 6 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązującego do 31 grudnia 2021 r.:
Zasada określona w ust. 8 nie dotyczy osób, o których mowa w art. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, niekorzystających jednocześnie z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej na zasadach określonych w art. 30c, w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo w ustawie z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Stosownie natomiast do treści art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. i mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2021 r.:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:
1) stosuje przepisy:
a) art. 30c lub
b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy
– w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2) podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Z literalnego brzmienia art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że warunkiem zastosowania przez rodzica ulgi na małoletnie dziecko jest wykonywanie w stosunku do tego dziecka władzy rodzicielskiej. Wobec tego, zasadnym jest odniesienie się do ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2809 ze zm.).
Z art. 92 ww. ustawy wynika, że:
Dziecko pozostaje aż do pełnoletności pod władzą rodzicielską.
Zgodnie z art. 93 § 1 ww. ustawy:
Władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom.
Stosownie do art. 95 § 1 ww. ustawy:
Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka, z poszanowaniem jego godności i praw.
W świetle art. 96 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
Rodzice wychowują dziecko pozostające pod ich władzą rodzicielską i kierują nim. Obowiązani są troszczyć się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka i przygotować je należycie do pracy dla dobra społeczeństwa odpowiednio do jego uzdolnień.
W myśl art. 97 § 1 przytoczonego Kodeksu:
Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania.
Zgodnie zaś z treścią art. 107 § 1 i § 2 ww. Kodeksu:
§ 1. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom żyjącym w rozłączeniu, sąd opiekuńczy może ze względu na dobro dziecka określić sposób jej wykonywania i utrzymywania kontaktów z dzieckiem. Sąd pozostawia władzę rodzicielską obojgu rodzicom, jeżeli przedstawili zgodne z dobrem dziecka pisemne porozumienie o sposobie wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Rodzeństwo powinno wychowywać się wspólnie, chyba że dobro dziecka wymaga innego rozstrzygnięcia.
§ 2. W braku porozumienia, o którym mowa w § 1, sąd, uwzględniając prawo dziecka do wychowania przez oboje rodziców, rozstrzyga o sposobie wspólnego wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Sąd może powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę rodzicielską drugiego do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do osoby dziecka, jeżeli dobro dziecka za tym przemawia.
Podkreślenia przy tym wymaga, że separacja bądź rozwód rodziców nie są równoznaczne z utratą przez rodzica prawa do wykonywania władzy rodzicielskiej. Sąd rodzinny, ogłaszając separację bądź rozwiązując związek małżeński określa także prawa rodzicielskie. Jeżeli zatem nie pozbawia tego prawa jednego z rodziców, to uznaje, że rodzice są zdolni do porozumienia w sprawach dotyczących dziecka. Jednakże, z uwagi na dobro dziecka, Sąd może powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę rodzicielską drugiego do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do dziecka.
Warunkiem niezbędnym do zastosowania ulgi na dzieci w stosunku do małoletniego dziecka jest wykonywanie władzy rodzicielskiej (a nie samo jej posiadanie). Nie można utożsamiać pojęcia „wykonywanie władzy rodzicielskiej” z pojęciem „przysługiwanie władzy rodzicielskiej”.
Samo posiadanie władzy rodzicielskiej jest niewystarczające do zastosowania przedmiotowej preferencji. Dla nabycia prawa do ulgi konieczne jest zarówno posiadanie przez rodzica władzy rodzicielskiej nad małoletnim dzieckiem, jak i jej faktyczne wykonywanie, czyli wykonywanie wszystkich obowiązków, dzięki którym dziecko wychowywane jest w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój, w szczególności sprawowanie faktycznej pieczy nad dzieckiem i jego wychowywanie, troszczenie się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka, a więc zapewnienie/zabezpieczenie wszystkich potrzeb dziecka od bytowych po edukacyjne, rozwojowe, zdrowotne i emocjonalne.
Wykonywanie władzy rodzicielskiej należy zatem odnieść do konkretnych okoliczności faktycznych, w oparciu o zachowania i konkretną aktywność rodziców wobec dziecka.
Wykonywać pieczę (zgodnie z definicją Wielkiego Słownika Języka Polskiego oraz słownika synonimów) – to m.in. sprawować nad kimś lub czymś bezpośrednią, osobistą opiekę, troszczyć się, baczyć, czuwać, nadzorować.
W konsekwencji, samo płacenie alimentów na dziecko oraz sporadyczne spotkania z małoletnim dzieckiem nie są rozstrzygające dla uznania, że rodzic wykonuje władzę rodzicielską. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje formalnie obojgu rodzicom, a tylko jeden z rodziców faktycznie ją wykonuje, to z odliczenia całości kwoty może skorzystać tylko ten rodzic.
Jak wynika z powyższych uregulowań prawnych, aby móc skorzystać z ulgi, o której mowa w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy m.in. wykonywać władzę rodzicielską w stosunku do małoletniego dziecka.
Należy w tym miejscu podkreślić, że zgodnie z art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu, który obowiązywał w 2020 r., w sytuacji wychowywania dziecka i wykonywania w stosunku do niego władzy rodzicielskiej przez rozwiedzionych rodziców, każdy z nich może odliczyć od podatku ulgę na dziecko w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez siebie ustalonej.
Natomiast, zgodnie z art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. (mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2021 r.), kwotę obliczoną zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, rodzice mogą odliczyć od podatku:
a)w dowolnej proporcji przez nich ustalonej,
b)w równych częściach w przypadku braku porozumienia między rodzicami, którzy:
-zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub
-gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim.
Natomiast w przypadkach innych niż wyżej wymienione odliczenie w wysokości 100% stosuje ten z rodziców, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.
Co istotne, ww. przepis wskazuje jedynie na podział przysługującej rodzicom ulgi prorodzinnej i nie pozbawia on samego prawa do odliczenia. Prawo do ulgi – przy spełnieniu pozostałych przesłanek – przysługuje zatem na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego podatnik wykonywał władzę rodzicielską.
Z kolei, przepis art. 27f ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie dotyczy rodziców wspólnie wykonujących władzę rodzicielską, tzn. nie mają oni obowiązku ani możliwości dzielenia ulgi na dni.
Podkreślić należy, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.
Co istotne dla przedmiotowej sprawy, przepis art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala na pomniejszenie wyłącznie podatku dochodowego obliczonego na podstawie art. 27 ww. ustawy, czyli obliczonego według skali podatkowej, ze stawkami obowiązującymi w poszczególnych latach.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że oczekuje Pani wydania interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej na syna A za lata 2020 – 2025.
Z małżeństwa z B ma Pani syna A urodzonego 15 maja 2008 r. Wyrok o rozwodzie orzeczony w dniu 21 maja 2018 r. (uprawomocniony w czerwcu 2018 r.). Nie miała Pani orzeczonej separacji z B, nie była Pani pozbawiona praw do dziecka, nie było odbywania kary pozbawienia wolności przez małżonków. Jest Pani opiekunem prawnym syna tak samo jak i były mąż. W wyroku jest zapis, że władza rodzicielska pozostawiona jest obojgu rodzicom, gdzie miejsce zamieszkania dziecka zaznaczono przy ojcu, ale syn mieszka i z Panią. Pani ma kontakty nieograniczone - nie ma ustalonych dni kiedy może się z synem widywać i syn również u Pani mieszka i przychodzi cały czas. Opiekę ma Pani z byłem mężem wspólną i nie ma Pani ograniczonych praw. Od momentu rozwodu, Pani odlicza na niego pół ulgi, bo tak jest sprawiedliwie. Po rozwodzie nie została przez Sąd orzeczona opieka naprzemienna (syn sam decydował gdzie i u kogo chce przebywać). Do 2021 r. przebywał w równych częściach u ojca i u Pani (7 dni u jednego i 7 u drugiego), po 2021 r., kiedy skończył już 13 lat przebywał kiedy chciał i ile chciał u Pani, jak i u ojca. Z uwagi, że ojciec pracuje poza miejscem zamieszania to po lekcjach przebywał u Pani albo u babci, żeby nie siedzieć sam jak ojca nie było. Wykonywała Pani faktycznie wspólnie z byłem mężem w każdym roku opiekę. Ojciec dziecka i Pani mieszkacie bardzo blisko siebie i syn mieszka tak samo u ojca, jak i u Pani, gdyż sąd wykonywanie władzy rodzicielskiej pozostawił Pani i byłemu mężowi jako obojgu, a kontakty z dzieckiem zostały ustalone w sposób nieograniczony. Do 2021 r. ulga była odliczana po połowie na syna, a później mąż odliczał całość, a Pani połowę mimo że informowała go Pani o tym, że odlicza połowę zgodnie ze stanem faktycznym wykonywania opieki. Pani cały czas odlicza 50% ulgi na dziecko, a mąż od 2021 r. odlicza 100% jako samotny rodzic bo ma jedno dziecko. Nie dojdzie do porozumienia między Panią a ojcem dziecka B. Na dzień dzisiejszy, wyrokiem Sądu z czerwca 2025 r. zmieniono miejsce zamieszkania A i mieszka tylko z matką, czyli z Panią. Odlicza Pani na niego 50% ulgi, a mąż całość wpisując samotnego rodzica. Dzieci nie przebywały nigdy w placówkach ani instytucjach. Starszy syn nie wstąpił w związek małżeński.
W uzupełnieniu wniosku dodała Pani, że świadczenie wychowawcze (tzw. 500+/800+) na syna A składał ojciec i on pobierał - do 2022 r. oddawał Pani połowę a później już nie. W 2025 r. Pani złożyła na syna ze względu na wyrok, że dziecko ma mieszkać już tylko z Panią.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa uznać należy, że skoro w 2020 r. oboje rodzice wykonywali władzę rodzicielską wobec małoletniego syna A, to każdy z rodziców jest uprawniony do skorzystania z ulgi wynikającej z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za ten rok. W związku z brakiem porozumienia pomiędzy Panią a ojcem dziecka, co do proporcji podziału ulgi na dzieci, za 2020 r. przysługiwało Pani odliczenie w wysokości 50% kwoty ulgi prorodzinnej na małoletniego syna, ustalonej zgodnie z art. 27f ust. 2 ww. ustawy.
Wobec tego Pani stanowisko w tej części uznałem za prawidłowe.
Odnosząc się do możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej za lata 2021-2024 i do maja 2025 r. na syna A należy wskazać, iż jak wynika z opisu sprawy Sąd rozwiązując Pani związek małżeński przez rozwód powierzył obojgu rodzicom władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem i ustalił jego miejsce pobytu przy ojcu, jednakże ze względu na to, że nie ma Pani porozumienia z byłym mężem co do wysokości odliczenia ulgi prorodzinnej na małoletniego syna, to w Pani sytuacji ma zastosowanie zdanie czwarte przepisu art. 27 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (przepis ten stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2021 r.), zgodnie z którym w przypadkach innych niż wymienione w tym przepisie, odliczenie w wysokości 100% stosuje ten z rodziców, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy Kodeks cywilny, tj. w przedmiotowej sprawie jest to ojciec dziecka.
W związku z powyższym nie przysługuje Pani odliczenie z tytułu ulgi prorodzinnej za ww. okres na syna A.
Tym samym Pani stanowisko w tej części uznałem za nieprawidłowe.
Natomiast w związku z wyrokiem Sądu z czerwca 2025 r., w którym zmieniono miejsce zamieszkania A i syn przez część czerwca zgodnie z wyrokiem miał miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy Kodeks cywilny u ojca, a po zmianie wyroku u Pani, to z uwagi na brak porozumienia z ojcem dziecka co do wysokości odliczenia ulgi wynikającej z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za czerwiec 2025 r. przysługuje Pani odliczenie w wysokości 50% kwoty ulgi prorodzinnej na małoletniego syna, ustalonej zgodnie z art. 27f ust. 2 ww. ustawy.
Tym samym Pani stanowisko w tej części uznałem za prawidłowe.
Z kolei od lipca 2025 r., w związku z tym, że syn zgodnie z wyrokiem Sądu ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy Kodeks cywilny u Pani, przy jednoczesnym braku porozumienia z ojcem dziecka co do wysokości odliczenia, to Pani przysługuje wyłączne prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej na małoletniego syna, tj. w wysokości 100% kwoty ustalonej zgodnie z art. 27f ust. 2 ww. ustawy.
Tym samym Pani stanowisko, zgodnie z którym przysługuje Pani możliwość odliczenie ulgi w wysokości 50% w okresie od lipca 2025 r., uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Należy zastrzec, że interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście zadanego pytania, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu sprawy, które nie były przedmiotem pytania i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej.
Podkreślamy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Należy wskazać, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe będzie różnić się od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pani w zakresie przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
·zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
