Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w związku ze świadczeniem usług pośrednictwa na rzecz korepetytorów wpłynął 5 maja 2025 r. Uzupełnili go Państwo pismem z 19 czerwca 2025 r. (data wpływu tego samego dnia) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka X. została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu (...) 2025 r.

W roku 2024 Spółka nie prowadziła działalności gospodarczej, a wartość sprzedaży wynosiła 0 zł. W roku podatkowym 2025 Spółka rozpocznie prowadzenie działalności gospodarczej, jednak wartość sprzedaży nie przekroczy 200 000 zł w proporcji do okresu prowadzenia działalności gospodarczej, określonej w art. 113 ust. 1 tej ustawy.

Na dzień złożenia niniejszego wniosku Spółka nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Spółka nie wykonuje i nie planuje wykonywać czynności wyłączających możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. W szczególności Spółka nie świadczy usług o charakterze doradczym, nie prowadzi działalności w zakresie prawniczym, jubilerskim, nie zajmuje się sprzedażą towarów opodatkowanych akcyzą.

Spółka X. planuje rozpoczęcie działalności pośrednictwa w zakresie wspierania korepetytorów w nawiązywaniu kontaktów z uczniami. Usługi te skierowane będą do osób świadczących usługi edukacyjne w postaci prywatnego nauczania (dalej: „kontrahenci”). Spółka będzie świadczyć usługi polegające na pośrednictwie w kontaktach oraz rozliczeniach między kontrahentami a uczniami. Kontrahenci zachowają pełną niezależność w zakresie treści i formy świadczonych usług edukacyjnych oraz będą samodzielnie odpowiedzialni za rozliczenia podatkowe związane z prowadzoną działalnością. Spółka nie będzie ingerować w sposób wykonywania usług edukacyjnych ani nie będzie odpowiadać za ich jakość.

Spółka nie świadczy usług edukacyjnych w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy o VAT – usługi te są wykonywane wyłącznie przez niezależnych kontrahentów (korepetytorów), którzy samodzielnie ustalają treść i formę zajęć oraz ponoszą pełną odpowiedzialność za ich realizację.

Działalność Spółki polegać będzie na pozyskaniu uczniów, którzy wykazują zainteresowanie dodatkowymi zajęciami pozalekcyjnymi w obszarze nauk ścisłych. Dzięki efektowi skali, większemu budżetowi na działania promocyjne oraz doświadczeniu w zakresie marketingu, Spółka będzie w stanie skutecznie wspierać kontrahentów w pozyskiwaniu uczniów. Dodatkowo Spółka rozważa zatrudnienie specjalistów z doświadczeniem w marketingu cyfrowym, pozycjonowaniu stron internetowych oraz zarządzaniu mediami społecznościowymi, co umożliwi efektywne dotarcie do potencjalnych uczniów. Spółka będzie prowadziła wewnętrzną ewaluację kontrahentów i uczniów w celu optymalizacji prowadzonych działań i budowania stabilnego wizerunku Spółki jako pośrednika w pozyskaniu uczniów i prawidłowym doborze kontrahentów. Spółka rozważa również prowadzenie działań mających na celu retencję uczniów. W tym celu, po wcześniejszych ustaleniach z kontrahentami, może przeprowadzać badania satysfakcji z zajęć. Jednym z produktów oferowanych przez Spółkę może być również usługa udostępnienia wirtualnej przestrzeni do prowadzenia zajęć edukacyjnych. Wybór tych usług i warunki handlowe będą ustalane indywidualnie z kontrahentem.

Spółka planuje świadczyć usługi zarządzania płatnościami oraz obsługi rozliczeń pomiędzy uczniami a kontrahentami. W ramach tych usług Spółka będzie przyjmować płatności od uczniów na dedykowany rachunek bankowy, następnie weryfikować je pod kątem poprawności i zgodności z ustaleniami zawartymi w umowach z kontrahentami. Po przetworzeniu i pomniejszeniu o prowizję należną Spółce, środki będą przekazywane na rachunki bankowe kontrahentów. Usługi Spółki obejmować będą również generowanie raportów finansowych, umożliwiających kontrahentom monitorowanie swoich przychodów, kosztów współpracy oraz końcowego dochodu. Wypłata środków na rachunek bankowy odbywa się każdorazowo po zleceniu wypłaty przez kontrahenta. Saldo dostępne do wypłaty obejmuje całkowity przychód osiągnięty przez kontrahenta pomniejszony o prowizję należną Spółce.

Spółka wystawia dokument sprzedaży w okresach miesięcznych, stanowiących podsumowanie wszystkich usług świadczonych na rzecz kontrahenta. Dzięki temu kontrahenci nie będą musieli samodzielnie zarządzać procesami płatności i rozliczeń, co pozwoli im skupić się na realizacji usług edukacyjnych. W przyszłości Spółka może rozszerzyć swoje usługi o system windykacji należności za odbyte zajęcia na zlecenie korepetytorów. Wynagrodzenie za swoje usługi Spółka będzie otrzymywać od kontrahentów na podstawie indywidualnych umów dwustronnych, nie pobierając opłat od uczniów. Wynagrodzenie Spółki będzie uzależnione od ilości odbytych zajęć pomiędzy uczniem a korepetytorem.

W uzupełnieniu wniosku z 19 czerwca 2025 r. wskazali Państwo m.in., że:

Umowa Spółki została zawarta 26 lutego 2025 roku.

Zapis informujący, że w roku 2024 Spółka nie prowadziła działalności gospodarczej, a wartość sprzedaży wyniosła 0 zł, miał wyłącznie charakter informacyjny i służył podkreśleniu, że rok 2025 będzie pierwszym rokiem operacyjnej aktywności gospodarczej Spółki. Spółka planuje rozpocząć działalność pośrednictwa po uzyskaniu interpretacji indywidualnej, działając zgodnie z przedstawionym poniżej modelem.

W zakresie otrzymywania płatności Spółka wskazuje dwa możliwe modele działania, z czego aktualnie planowany do wdrożenia jest model współpracy z operatorem płatności dzielonej.

a)Na moment składania niniejszego uzupełnienia, Spółka planuje wdrożyć model współpracy z operatorem płatności dzielonej jako pierwszy etap działalności (…).

W takim modelu uczniowie wpłacają środki na rachunek operatora płatności, a następnie środki te są automatycznie dzielone przez system należący do operatora płatności – odpowiednia część kwoty trafia bezpośrednio na rachunek bankowy tj. kontrahenta, a prowizja należna Spółce przekazywana będzie na jej własny rachunek. Spółka nie staje się właścicielem środków wpłacanych przez uczniów ani nie nabywa do nich prawa swobodnego dysponowania. Pełni wyłącznie funkcję organizatora systemu rozliczeniowego i odbiorcy prowizji w ramach usług pośrednictwa.

b)W drugim analizowanym wariancie, Spółka zamierza złożyć wniosek o wpis do rejestru małych instytucji płatniczych, prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego.

Uzyskanie statusu MIP umożliwiłoby Spółce przyjmowanie środków pieniężnych na wydzielony rachunek i ich dalsze przekazywanie do kontrahentów, z jednoczesnym potrąceniem prowizji należnej Spółce. Spółka posiada niezbędną wiedzę i możliwości techniczne do stworzenia takiego systemu płatności. Takie rozwiązanie umożliwiłoby techniczne przetwarzanie płatności przez Spółkę w ramach działalności regulowanej, bez nabywania prawa własności do środków oraz bez możliwości swobodnego nimi dysponowania. Wariant rejestracji jako MIP może zostać wdrożony na późniejszym etapie działalności Spółki.

Ze względu na skalę działalności w pierwszym etapie, Spółka poszukuje partnera, z którym nawiąże współpracę w formule płatności dzielonej. Niezależnie od modelu technicznego, Spółka nie będzie traktować środków wpłacanych przez uczniów jako przychodu własnego. Wpłaty te będą stanowić należności przysługujące kontrahentom, a Spółka będzie działać wyłącznie jako podmiot przetwarzający płatność, zgodnie z warunkami umownymi.

Doprecyzowując warunki współpracy pomiędzy uczniami, a kontrahentami, Spółka X. pełnić będzie wyłącznie funkcję pośrednika pomiędzy uczniami a kontrahentami. Spółka nie świadczy usług edukacyjnych, nie będzie organizować zajęć ani nie będzie stroną umowy nauczania. Umowa o świadczenie usług edukacyjnych zawierana będzie bezpośrednio pomiędzy uczniem a kontrahentem, natomiast umowa o świadczenie usług pośrednictwa zawierana będzie pomiędzy Spółką a kontrahentem.

[schemat]

Przedstawiony schemat przepływu umów i płatności pomiędzy uczniami, kontrahentami i Spółką – wskazuje, że Spółka nie występuje jako strona usług edukacyjnych i nie pobiera wynagrodzenia od uczniów. Spółka nie zawiera umów z uczniami i nie fakturuje ich za swoje usługi. Całość należności uiszczanych przez uczniów stanowi zapłatę za usługi świadczone przez kontrahentów.

Umowa zawierana pomiędzy Spółką a kontrahentem regulować będzie szczegółowo sposób i organizację rozliczeń, dostęp do dedykowanego panelu administracyjnego, zakres usług pośrednictwa, wysokość prowizji oraz mechanizm jej naliczania. Ponadto, w umowie wskazane zostaną usługi, które Spółka zapewnia kontrahentowi m.in. infrastrukturę techniczną do prowadzenia zajęć online, materiały edukacyjne (bazy zadań dla tutorów, nagrania doświadczeń, symulacje, nagrania zjawisk przyrody), pozyskanie klienta, narzędzia komunikacyjne oraz funkcjonalność rozliczeniową umożliwiającą sprawne połączenie stron i realizację transakcji. Kontrahenci wskazują stawkę za godzinę zajęć, która stanowi podstawę do dalszych ustaleń z uczniem.

Spółka, na podstawie zaakceptowanej przez kontrahenta prowizji, ustala końcową cenę oferowaną uczniowi, działając wyłącznie jako pośrednik handlowy. W ramach zawieranej umowy kontrahenci akceptują wysokość tej marży jako podstawę do dalszych rozliczeń.

Wynagrodzeniem Spółki będzie prowizja potrącana z płatności dokonywanych na rzecz kontrahentów. Prowizja będzie należna za każdą godzinę zajęć zakontraktowaną przez ucznia. Wysokość prowizji za godzinę zajęć uzależniona będzie od kilku czynników, które wpływają na organizacyjne zaangażowanie Spółki. W pierwszej kolejności wysokość prowizji będzie zależeć od wybranego przez ucznia trybu płatności. W przypadku pojedynczych lekcji (wariant podstawowy) Spółka stosować będzie wyższą stawkę prowizji, uwzględniającą większe jednostkowe koszty pozyskania i obsługi zajęć. W przypadku zakupu pakietów długofalowych (wariant pakietowy), obowiązywać będą niższe stawki jednostkowe, co odzwierciedla niższe koszty marketingowe i operacyjne po stronie Spółki. Dodatkowo wysokość prowizji może być dostosowywana w zależności od doświadczenia kontrahenta, historii współpracy, liczby umówionych zajęć w poprzednich okresach i innych czynników.

Przykład – wariant podstawowy: Uczeń wykupuje jedną godzinę za 100 zł. Spółka potrąca 30 zł prowizji (30%), a kontrahent otrzymuje 70 zł. Przykład – wariant pakietowy: Uczeń wykupuje pakiet 10 godzin za 1000 zł. Spółka potrąca 200 zł prowizji (20%), a kontrahent otrzymuje 800 zł. Stawki prowizji każdorazowo wskazane będą indywidualnie w umowie zawartej z kontrahentem i mogą być dostosowywane w zależności od zakresu współpracy, specyfiki materiału, popularności usług lub dodatkowych zobowiązań organizacyjnych. Uczeń dokonuje zapłaty za wybrane zajęcia za pośrednictwem systemu udostępnionego przez Spółkę. Środki te są przyjmowane przez operatora płatności wyłącznie w imieniu i na rzecz kontrahenta i przechowywane są technicznie do czasu ich rozliczenia.

Zgodnie z modelem opisanym powyżej, Spółka – działając na podstawie zawartej umowy z kontrahentem, który akceptuje marżę ustaloną przez Spółkę – otrzymuje należną jej prowizję, a pozostała część środków przekazywana będzie na rachunek bankowy wskazany przez kontrahenta.

Przedstawiony model prowizyjny pozwala zachować elastyczność operacyjną, transparentność rozliczeń i zgodność z przepisami prawa podatkowego. Spółka pobiera wynagrodzenie wyłącznie w formie prowizji od kontrahenta, nie uzyskując żadnych przychodów bezpośrednio od uczniów. Wszelkie należności kierowane przez ucznia traktowane są jako zapłata za usługę edukacyjną świadczoną przez korepetytora.

Podsumowując, w zakresie rozliczeń finansowych z umowy pomiędzy kontrahentem a spółką wynikać będą następujące warunki:

1.Strony zgodnie oświadczają, że środki pieniężne wpłacane przez uczniów nie stanowią wynagrodzenia Spółki, lecz są należnościami za usługi edukacyjne świadczone przez Korepetytora.

2.Spółka działa wyłącznie jako pośrednik w przyjmowaniu i przekazywaniu środków od uczniów do kontrahenta.

3.Spółka ma prawo potrącić wyłącznie prowizję wskazaną w umowie.

4.Po zaksięgowaniu wpłat od uczniów, Spółka przekaże należność Korepetytorowi, pomniejszoną o prowizję należną Spółce, w terminie nie dłuższym niż (np. 7 dni roboczych) od dnia zaksięgowania wpłaty.

5.W przypadku nieprawidłowej płatności (np. błędny tytuł, brak przypisania), środki te są tymczasowo oznaczane w systemie jako nierozliczone i oczekujące na dopasowanie. Spółka nie wykorzystuje ich i nie uznaje za środki własne, a jedynie przechowuje je technicznie w celu prawidłowego przypisania do kontrahenta.

Spółka X. nie zamierza świadczyć usług windykacyjnych ani usług ściągania długów w rozumieniu art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy o VAT. Spółka nie będzie kierować wezwań do zapłaty w formie przedsądowej ani prowadzić negocjacji z dłużnikami.

Jedynym rozważanym elementem technicznej funkcjonalności systemu rozliczeniowego może być przypomnienie uczniowi o braku zaksięgowanej płatności lub opóźnieniu płatniczym. Tego rodzaju działanie będzie miało charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi samodzielnej usługi świadczonej przez Spółkę, lecz jest elementem umowy pomiędzy Spółką, a kontrahentem. W przypadku braku płatności ze strony ucznia, Spółka – na własny koszt – będzie mogła przekazać informację o należności do zewnętrznej, profesjonalnej i licencjonowanej firmy windykacyjnej. Firma ta będzie świadczyć usługę windykacyjną na rzecz kontrahenta na podstawie odrębnej umowy zawartej między stronami, z pełnym poszanowaniem przepisów prawa. Spółka nie będzie uzyskiwać z tego tytułu dodatkowego wynagrodzenia ani nie będzie prowadzić żadnych czynności faktycznych lub prawnych, które można byłoby zakwalifikować jako usługi ściągania długów w rozumieniu przepisów podatkowych.

Podsumowując, czynności podejmowane przez Spółkę będą miały charakter pomocniczy i techniczny, a ewentualne działania windykacyjne będą w pełni zlecone podmiotom zewnętrznym, bez angażowania Spółki jako wykonawcy tych usług.

Spółka nie pobiera wynagrodzenia od uczniów, ponieważ nie świadczy na ich rzecz żadnych usług edukacyjnych ani pośredniczących. Relacja umowna i rozliczeniowa w zakresie wynagrodzenia Spółki istnieje wyłącznie między Spółką a kontrahentami, na podstawie dwustronnych umów o świadczenie usług pośrednictwa. Jednocześnie, w ramach technicznej realizacji systemu rozliczeniowego, Spółka umożliwia uczniom dokonywanie płatności za usługi edukacyjne. Wpłaty te będą przyjmowane przez Spółkę w imieniu i na rzecz kontrahentów, a nie jako zapłata za usługi świadczone przez Spółkę. Po potwierdzeniu płatności, środki te są rozliczane zgodnie z warunkami umowy z kontrahentem – tj. pomniejszane o prowizję Spółki i przekazywane do kontrahenta.

Zatem:

- płatność ucznia trafia do Spółki zgodnie z procesem opisanym powyżej, ale Spółka nie nabywa do niej prawa własności (poza prowizją),

- przychód Spółki stanowi jedynie prowizja należna od kontrahenta – a nie cała wpłata ucznia,

- żadna opłata nie będzie naliczana uczniowi przez Spółkę – cała cena usługi edukacyjnej to należność przysługująca korepetytorowi. W związku z powyższym, nie ma faktycznej sprzeczności między wskazanymi fragmentami – są one zgodne, przy czym odnoszą się do różnych stron relacji (uczeń – kontrahent vs. kontrahent – Spółka).

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług

Czy Spółka, świadcząc usługi pośrednictwa na rzecz korepetytorów, może skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług

Spółka stoi na stanowisku, że świadczone przez nią usługi pośrednictwa na rzecz korepetytorów mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z treścią art. 113 ust. 1 ustawy o VAT: „Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.” W ocenie wnioskodawcy działalność Spółki nie mieści się w kategoriach wykluczonych w przepisach. Spółka nie świadczy usług edukacyjnych w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26–29 ustawy o VAT.

Ponadto zwolnienie, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, ma charakter podmiotowy i przysługuje podatnikom, którzy nie przekroczyli ustawowego limitu obrotu. W 2024 roku Spółka nie prowadziła działalności, a prognozowana wartość sprzedaży w 2025 roku nie przekroczy 200 000 zł. W związku z tym istnieją podstawy do zastosowania zwolnienia z VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.

Natomiast, na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

b)transakcji związanych z nieruchomościami,

c)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

d)usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W oparciu o art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Z kolei przepis art. 113 ust. 13 ustawy, stanowi, że:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

-energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

-wyrobów tytoniowych,

-samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d)terenów budowlanych,

e)nowych środków transportu,

f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

-preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

-komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

-urządzeń elektrycznych i nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego (PKWiU 27),

-maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g)hurtowych i detalicznych części do:

-pojazdów samochodowych (PKWiU 45.3),

-motocykli (PKWiU 45.4);

2)świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

d)ściągania długów, w tym factoringu.

Zgodnie z opisem sprawy Spółka X. planuje rozpoczęcie działalności pośrednictwa w zakresie wspierania korepetytorów w nawiązywaniu kontaktów z uczniami. Działalność Spółki polegać będzie na pozyskaniu uczniów, którzy wykazują zainteresowanie dodatkowymi zajęciami pozalekcyjnymi w obszarze nauk ścisłych. Spółka X. pełnić będzie wyłącznie funkcję pośrednika pomiędzy uczniami a kontrahentami. Spółka nie świadczy usług edukacyjnych, nie będzie organizować zajęć ani nie będzie stroną umowy nauczania. Umowa o świadczenie usług edukacyjnych zawierana będzie bezpośrednio pomiędzy uczniem a kontrahentem, natomiast umowa o świadczenie usług pośrednictwa zawierana będzie pomiędzy Spółką a kontrahentem.

Spółka rozpocznie prowadzenie działalności gospodarczej w roku podatkowym 2025, jednak wartość sprzedaży nie przekroczy 200 000 zł w proporcji do okresu prowadzenia działalności gospodarczej, określonej w art. 113 ust. 1 tej ustawy. Spółka nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Spółka nie wykonuje i nie planuje wykonywać czynności wyłączających możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. W szczególności Spółka nie świadczy usług o charakterze doradczym, nie prowadzi działalności w zakresie prawniczym, jubilerskim, nie zajmuje się sprzedażą towarów opodatkowanych akcyzą.

Spółka nie świadczy usług edukacyjnych w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy o VAT – usługi te są wykonywane wyłącznie przez niezależnych kontrahentów (korepetytorów), którzy samodzielnie ustalają treść i formę zajęć oraz ponoszą pełną odpowiedzialność za ich realizację.

Wynagrodzeniem Spółki będzie prowizja potrącana z płatności dokonywanych na rzecz kontrahentów. Spółka nie pobiera wynagrodzenia od uczniów, ponieważ nie świadczy na ich rzecz żadnych usług edukacyjnych ani pośredniczących. Spółka nie staje się właścicielem środków wpłacanych przez uczniów ani nie nabywa do nich prawa swobodnego dysponowania, niezależnie od przyjętego modelu działania w zakresie otrzymywania płatności.

Spółka nie zamierza świadczyć usług windykacyjnych ani usług ściągania długów w rozumieniu art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy o VAT. Spółka nie będzie kierować wezwań do zapłaty w formie przedsądowej ani prowadzić negocjacji z dłużnikami, a jedynie wysyłać przypomnienie uczniowi o braku zaksięgowanej płatności lub opóźnieniu płatniczym.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest możliwość skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w odniesieniu do świadczenia usług pośrednictwa na rzecz korepetytorów.

Możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego, uregulowanego w art. 113 ustawy o VAT jest uzależniona od wielkości sprzedaży, która nie może przekroczyć limitu 200 000 zł w roku podatkowym, przy czym w przypadku podmiotu rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie działalności zwolnionej, zwolnienie przysługuje jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy 200 000 zł, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym.

Zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego wymóg ten będzie w Państwa przypadku spełniony bowiem w roku 2025 r., w którym rozpoczynają Państwo działalność w zakresie pośrednictwa w zakresie wspierania korepetytorów w nawiązywaniu kontaktów z uczniami, wartość sprzedaży nie przekroczy 200 000 zł w proporcji do okresu prowadzenia działalności gospodarczej.

Wyraźnie wskazali Państwo w opisie zdarzenia przyszłego i jego uzupełnieniu, że będą Państwo świadczyć jedynie usługi w zakresie wspierania korepetytorów w nawiązywaniu kontaktów z uczniami, polegające na pozyskaniu uczniów, którzy wykazują zainteresowanie dodatkowymi zajęciami pozalekcyjnymi w obszarze nauk ścisłych i w tym zakresie będą Państwo pełnić wyłącznie funkcję pośrednika pomiędzy uczniami a korepetytorami.

Wprost wskazali Państwo, że Spółka nie świadczy usług edukacyjnych na rzecz uczniów, a umowy o świadczenie usług edukacyjnych zawierane będą bezpośrednio pomiędzy uczniami a korepetytorami. Zatem do Państwa sprzedaży wliczać będzie się jedynie Państwa wynagrodzenie (prowizja) z tytułu świadczenia usług pośrednictwa na rzecz korepetytorów.

Jednocześnie nie będą Państwo prowadzili działalności wyłączającej możliwość skorzystania ze zwolnienia, o której mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, w szczególności nie będą Państwo świadczyli usług o charakterze doradczym, nie będą Państwo prowadzili działalności w zakresie prawniczym, jubilerskim, ani w sprzedaży towarów opodatkowanych akcyzą, jak również nie będą Państwo świadczyli usług windykacyjnych ani usług ściągania długów.

Wobec powyższego będą mogli Państwo skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 9 w zw. z ust. 1 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zadanego pytania) w zakresie podatku od towarów i usług, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.