
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z o.o. z dnia 30 września 2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia:
- uznać stanowisko Strony za prawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Strona rozpoczęła świadczenie usług w zakresie realizacji procesów restrukturyzacyjnych podmiotów z siedzibą w Polsce (dalej: podmioty polskie), których celem jest doprowadzenie do objęcia przez inwestorów akcji oferowanych przez podmiot polski, i które obejmują m.in. wykonywanie czynności zmierzających do przeprowadzenia oferty publicznej akcji podmiotów polskich, w tym koordynację działań w zakresie zebrania od inwestorów zamówień na zakup akcji (stworzenie tzw. książki popytu), udział w ustalaniu ceny emisyjnej oferowanych akcji, przekazywanie informacji marketingowych inwestorom w związku z ofertą publiczną oraz wykonywanie wszelkich czynności organizacyjnych i koordynacyjnych związanych z ofertą publiczną.
Jak zauważa Strona, usługi świadczone przez Nią w ramach przeprowadzania oferty publicznej nie obejmują swoim zakresem doradztwa na rzecz potencjalnych inwestorów zainteresowanych objęciem akcji podmiotów polskich, ale warunkują nabycie tych akcji przez inwestorów, i w konsekwencji umożliwiają prowadzenia obrotu tymi akcjami.
Do wniosku Strona załączyła opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych z dnia 26.09.2005r., zgodnie z którą świadczone przez Nią usługi, tzn. obejmujące działania polegające na zebraniu od inwestorów zamówień na zakup akcji, przekazywaniu informacji marketingowych inwestorom w związku z ofertą publiczną oraz wykonywaniu wszelkich czynności organizacyjnych i koordynacyjnych związanych z ofertą publiczną, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.12.10-00 "usługi maklerskie na rynkach papierów wartościowych oraz zarządzanie funduszami na zlecenie".
W związku z tym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż w/w a wykonywane przez Nią usługi, z uwagi na ich przynależność do "usług maklerskich na rynkach papierów wartościowych oraz zarządzanie funduszami na zlecenie" (67.12.10-00) oraz fakt, iż ich przedmiotem są czynności odnoszące się do obrotu papierami wartościowymi, są zwolnione od podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 5 ust.1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w PKWiU w sekcji J (65-67), z wyłączeniem usług enumeratywnie wymienionych w tym przepisie, w tym usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20).
Jak z powyższego wynika, usługi pośrednictwa finansowego, inne niż m.in. usługi doradztwa finansowego, zwolnione są z podatku od towarów i usług.
Jednocześnie zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. W związku z tym biorąc pod uwagę w/w opinię klasyfikacyjną załączoną do wniosku stwierdzić należy, iż przedmiotowe usługi świadczone przez Stronę są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z poz. nr 3 załącznika nr 4 do tej ustawy.
Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego zauważa, iż zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości, na pisemny wniosek podatnika (płatnika, inkasenta) ma obowiązek udzielić interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Nie jest natomiast właściwy do weryfikacji w ramach interpretacji w trybie art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa poprawności dokonanego zaklasyfikowania świadczonych usług.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak we wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
P o u c z e n i e
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).
Na niniejsze postanowienie służy Stronie zgodnie z art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.
