Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.181.2025.2.AM

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 1 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.181.2025.2.AM

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 26 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej wpłynął 1 lipca 2025 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 22 lipca 2025 r. (wpływ 22 lipca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

X, z siedzibą w (…) („Spółka”), jest (…). Spółka dystrybuuje na terenie kraju m.in. wino (CN 2204, 2205), które nabywa wewnątrzwspólnotowo z krajów członkowskich Unii Europejskiej z zastosowaniem procedury zawieszonego poboru akcyzy, tj. dostawą do wyznaczonego miejsca odbioru (magazynu Spółki w kraju) przypisanego do zarejestrowanego odbiorcy.

Spółka jako zarejestrowany odbiorca ma do tego wyznaczone miejsce magazynowe (miejsce odbioru), które umożliwia sprawowanie kontroli przez organy podatkowe. Dotychczas dostarczane wino posiadało już podatkowe znaki akcyzy (banderole), banderolowanie leżało po stronie dostawców.

Niemniej, obecnie z uwagi na wysokie koszty banderolowania, Spółka planuje zmienić praktykę i banderolować wino we własnym zakresie. Spółka ma status zarejestrowanego odbiorcy, złożyła zabezpieczenie akcyzowe, a ponadto dokonuje zakupu banderoli. Spółka nie korzysta z zawieszenia poboru akcyzy w sytuacji przemieszczania wyrobów akcyzowych, pomiędzy magazynami Spółki na terenie Polski.

Pytania

1.Czy nabywane wino może być oznaczone podatkowymi znakami akcyzy (banderolami) po przetransportowaniu do Polski do miejsca odbioru wyrobów akcyzowych (magazynu Spółki) nie później jednak niż do dnia sprzedaży wina do klienta, a jeśli nie to w którym momencie najpóźniej wino powinno być banderolowane?

2.Czy Spółka będzie mogła w miejscu odbioru (magazynie Spółki), przed zakończeniem procedury zawieszonego poboru akcyzy, oznaczyć wino podatkowymi znakami akcyzy (banderolami), a następnie zadeklarować i zapłacić podatek, przy założeniu że dopiero po zadeklarowaniu i zapłacie akcyzy za nabyte wino, towar jest przesuwany z wyznaczonego miejsca odbioru do magazynu handlowego (magazyn poza miejscem odbioru)?

3.Czy Spółka może we własnym zakresie banderolować nabywane wino z krajów członkowskich po przetransportowaniu do Polski do miejsca odbioru wyrobów akcyzowych (magazynu Spółki)?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Spółki:

1.nabywane wino może być oznaczone podatkowymi znakami akcyzy (banderolami) po przetransportowaniu do Polski do miejsca odbioru wyrobów akcyzowych (magazynu Spółki) nie później jednak niż do dnia sprzedaży wina do klienta.

2.będzie mogła w miejscu odbioru (magazynie Spółki), przed zakończeniem procedury zawieszonego poboru akcyzy, oznaczyć wino podatkowymi znakami akcyzy (banderolami), a następnie zadeklarować i zapłacić podatek, przy założeniu że dopiero po zadeklarowaniu i zapłacie akcyzy za nabyte wino, towar jest przesuwany z miejsca odbioru (wyznaczonego magazynu) do magazynu handlowego.

3.może we własnym zakresie banderolować nabywane wino z krajów członkowskich po przetransportowaniu do Polski do miejsca odbioru wyrobów akcyzowych (magazynu Spółki).

Jak podnosi się w piśmiennictwie system znaków akcyzy jest formą kontrolowania przez Państwo działalności gospodarczej polegającej na produkcji i obrocie wyrobami tytoniowymi oraz napojami alkoholowymi, ma na celu eliminowanie przemytu i nielegalnego obrotu tymi wyrobami oraz chroni interesy przedsiębiorców prowadzących legalnie działalność gospodarczą.

Z kolei ze stanu faktycznego wynika, iż Strona jest zarejestrowanym odbiorcą, złożyła zabezpieczenie akcyzowe oraz dokonała zapłaty za banderole. Zatem, w przypadku Spółki, nie ma żadnego zagrożenia w kontekście braku zapłaty akcyzy.

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, który stanowi iż wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio (art. 117 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym).

W przedmiotowej sprawie, z uwagi na status Strony jako zarejestrowanego odbiorcę, ma zastosowaniem procedura zawieszenia poboru akcyzy, a zatem obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym jest odroczony. W ocenie Strony, powyższe oznacza że w momencie wprowadzenia wyrobów akcyzowych do punktu odbioru należy je oznaczyć znakami akcyzy.

Zatem, Spółka będzie mogła na moment wprowadzenia oznaczyć wino znakami akcyzy. Na moment wprowadzenia do magazynu wino nie zostanie sprzedane, a zatem nie zostanie naruszony art. 117 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym. Z kolei wino zostanie przesunięte do magazynu handlowego po oznaczeniu banderolami.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm., zwana dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 14 załącznika nr 1 do ustawy pod kodem CN 2204 wymieniono wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009.

Natomiast w poz. 15 załącznika nr 1 do ustawy pod kodem CN 2205 wymieniono wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi.

Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz.Urz.UE.L 1992 Nr 76, str. 1), w poz. 14 pod kodem CN 2204 wymieniono wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009.

Natomiast w poz. 15 załącznika nr 2 do ustawy pod kodem CN 2205 wymieniono wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi.

W świetle art. 92 ustawy:

Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Jak wynika z art. 95 ust. 1 ustawy:

Winem w rozumieniu ustawy jest:

1)wino niemusujące - wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wina musującego określonego w pkt 2:

a)rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 15% objętości, pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji, albo

b)rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 15% objętości, lecz nieprzekraczającej 18% objętości, pod warunkiem że nie zawierają żadnych dodatków wzbogacających oraz że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji;

2)wino musujące - wszelkie wyroby oznaczone kodami CN 2204 10, 2204 21 06, 2204 21 07, 2204 21 08, 2204 21 09, 2204 29 10 oraz objęte pozycją 2205, które łącznie spełniają następujące warunki:

a)znajdują się w butelkach zaopatrzonych w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek, albo cechują się ciśnieniem wynoszącym co najmniej 3 bary, spowodowanym obecnością dwutlenku węgla w roztworze,

b)mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającą 15% objętości,

c)cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy:

Procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy:

Zarejestrowany odbiorca to podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio „zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca” albo „zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca”.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy:

Znaki akcyzy to znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:

a)podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,

b)legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży.

W świetle art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy:

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych.

Jak stanowi art. 114 ustawy:

Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

W załączniku nr 3 do ustawy w poz. 2 pod kodem CN 2204 wymieniono wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009.

Natomiast w poz. 3 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi, klasyfikowany do kodu CN 2205.

Stosownie do art. 116 ust. 1 ustawy:

Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:

1)podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6 i 7;

2)importerem;

3)podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;

4)przedstawicielem podatkowym;

5)podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;

6)właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

7)podmiotem zamierzającym nabyć wyroby akcyzowe i posiadającym zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.

W art. 117 wskazano:

1.Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.

2.Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy:

1)importowane, chyba że zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do wolnego obszaru celnego albo do składu celnego albo do składu podatkowego, w którym jest miejsce importu, i prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przed objęciem procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;

2)przemieszczane na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, chyba że przemieszczanie dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, które są przemieszczane w celu wprowadzenia ich do składu podatkowego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy;

3)przemieszczone na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę.

3.Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

Z przedstawionego przez Państwa we wniosku opisu sprawy wynika, że nabywają Państwo z krajów państw członkowskich Unii Europejskiej w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego wino o kodzie CN 2204 lub 2205 w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy jako zarejestrowany odbiorca.

Z okoliczności sprawy wynika, że dotychczas dostarczane wino posiadało już podatkowe znaki akcyzy (banderole), które były nakładane przez dostawcę.

Planują jednak Państwo - z uwagi na wysokie koszty banderolowania - samodzielnie nakładać znaki akcyzy na nabywane wino.

Państwa wątpliwości, zgodnie z treścią zadanych we wniosku pytań, dotyczą określenia:

czy nabywane wino może być oznaczone podatkowymi znakami akcyzy po przetransportowaniu do Polski do magazynu odbioru wyrobów akcyzowych (Państwa magazynu) nie później jednak niż do dnia sprzedaży wina do klienta, a jeżeli nie to w którym momencie najpóźniej wino powinno być banderolowane;

czy mogą Państwo w miejscu odbioru (magazynie) przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy oznaczyć wino podatkowymi znakami akcyzy, a następnie zadeklarować i zapłacić podatek przy założeniu, że dopiero po zadeklarowaniu i zapłacie akcyzy nabyte wino jest przesuwane z wyznaczonego miejsca odbioru do magazynu handlowego (magazynu poza miejscem odbioru);

czy mogą Państwo we własnym zakresie banderolować nabywane wino z krajów członkowskich po przetransportowaniu do Polski do miejsca odbioru wyrobów akcyzowych (Państwa magazynu).

Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że w ustawie o podatku akcyzowym w sposób jednoznaczny określono przypadki, przed wystąpieniem których wyroby podlegające obowiązkowi oznaczania muszą zostać oznaczone. Jednym z nich, zgodnie z w art. 117 ust. 2 pkt 3 ustawy, jest przemieszczenie tych wyrobów na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę.

Z przedstawionych przez okoliczności sprawy (z którymi Organ jest związany) wynika jednoznacznie że nabywają Państwo w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego jako zarejestrowany odbiorca wino klasyfikowane do kodu CN 2204 lub 2205, które znajdują się w załączniku nr 3 do ustawy, a więc są to wyroby, co do których ustawodawca przewidział obowiązek oznaczania znakami akcyzy.

W związku z powyższym naniesienie znaków akcyzy na nabywane przez Państwa wino o kodzie CN 2204 lub 2205 musi niewątpliwie mieć miejsce przed jego przemieszczeniem na terytorium kraju do wyznaczonego miejsca odbioru. Wynika to bowiem jednoznacznie z treści powołanego wyżej art. 117 ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, który w zakresie właśnie takiej sytuacji, jak ta opisana przez Państwa we wniosku, przewiduje obowiązek oznaczenia wyrobów akcyzowych znakami akcyzy przed ich przemieszczeniem na terytorium kraju.

Powyższe znajduje swoje potwierdzenie w uzasadnieniu do Rządowego projektu ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 października 2008 r. (Druk Sejmowy nr 1083, uzasadnienie do art. 113 ust. 2 projektu, który ostatecznie znalazł się w art. 117 ust. 2 ustawy), w którym ustawodawca wskazał, że „dodanie pkt 3 w ust. 2 pozwoli na uniknięcie dotychczasowych licznie pojawiających się wątpliwości dotyczących kwestii oznaczania znakami akcyzy wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego lub niezarejestrowanego handlowca, w szczególności miejsca gdzie mają być oznaczone nabywane przez niego wyroby”.

Powyższe świadczy zatem jednoznacznie o tym, że w Państwa sytuacji nałożenie znaków akcyzy na wino nabywane przez Państwa (zarejestrowanego odbiorcę) wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy musi nastąpić przed jego przemieszczeniem z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Na marginesie zaznaczenia wymaga, że zgodnie z przyjętymi i obowiązującym zasadami, podmioty prowadzące działalność gospodarczą zobowiązane są do dostosowania swojej działalności względem obowiązujących przepisów prawa. Prawo podatkowe ma bowiem charakter ingerencyjny w sferę własności podmiotu (przedmiotem tego prawa są stosunki społeczne, należące do sfery prawnopodatkowej). Podmioty w prowadzonej działalności gospodarczej samodzielnie kształtują model biznesowy, z zastrzeżeniem jednak, że musi on być zgodny z obowiązującymi przepisami prawa. Jeżeli zatem przedmiot działalności podmiotu powoduje, że ciążą na nim określone z mocy prawa obowiązki (np. ciąży na nim obowiązek odpowiedniego oznaczenia wyrobów znakami akcyzy) - to winien on realizować prawa i przyjmować obowiązki z tym związane. To na podmiocie prowadzącym działalność spoczywa bowiem obowiązek prowadzenia jej w sposób legalny, w tym takie dostosowanie modelu działalności, który będzie najefektywniejszy pod względem uzyskiwanych przychodów, a jednocześnie będzie realizowany z dopełnieniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego (por. wyrok WSA w Krakowie z 7 października 2022 r., sygn. akt I SA/Kr 805/22; wyrok WSA w Warszawie z 24 marca 2021 r., sygn. akt V SA/Wa 1839/20; wyrok WSA w Warszawie z 29 czerwca 2023 r., sygn. akt III SA/Wa 922/23; wyrok WSA w Warszawie z 19 października 2022 r., sygn. akt III SA/Wa 1083/22). Tym samym w sytuacji, w której przepisy wprost nakazują oznaczenie znakami akcyzy wyrobów przed ich przemieszczeniem na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, podmiot prowadzący działalność jako zarejestrowany odbiorca powinien się do tych obowiązków dostosować nawet, jeżeli wiązałoby się to z dodatkowymi kosztami związanymi z banderolowaniem wyrobów.

Mając zatem na uwadze powyższe wskazać należy, że w przedstawionej przez Państwa sytuacji nabywane wewnątrzwspólnotowo wino o kodzie CN 2204 lub 2205 nie może być oznaczone podatkowymi znakami akcyzy dopiero po przetransportowaniu do Polski, bowiem zgodnie z obowiązującymi przepisami będące przedmiotem wniosku wino powinno zostać oznaczone przed jego przemieszczeniem z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Zatem nie mogą Państwo już po przemieszczeniu wyrobów na terytorium kraju dokonać we własnym zakresie jego oznaczenia znakami akcyzy (banderolowania).

W konsekwencji Państwa stanowisko, ściśle względem zadanych przez Państwa we wniosku pytań oznaczonych we wniosku nr 1, 2 i 3, należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa sytuacji prawnopodatkowej oraz sprawy będącej przedmiotem zadanych pytań i została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.