P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/NUR2/443-369/05/AK

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.10.2005, sygn. 1471/NUR2/443-369/05/AK, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego- biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

p o s t a n a w i a:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności turystycznej świadczy usługi opodatkowane na postawie przepisów art. 119 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). W sezonie turystycznym podatnik często stosuje oferty last minute, w przypadkach gdy oferta nie znajduje tylu nabywców dla ilu została przygotowana np. ze względu na pogodę lub w przypadku ofert zagranicznych, nieprzewidziane zdarzenia w rejonie organizacji imprezy także o charakterze politycznym lub terrorystycznym. Dla pokrycia kosztów jej przygotowania ostatnie oferty sprzedawane są z marżą zerową lub dla zminimalizowania straty sprzedaż odbywa się poniżej kosztów organizacji. Na tak sprzedanych ofertach imprez biuro podróży uzyskuje marżę zerową lub ujemną (koszty nabycia usług dla bezpośredniej korzyści turysty są wyższe od wpływów od nabywców tych imprez).

Zdaniem podatnika w deklaracji VAT - 7 powinno się wykazywać wyłącznie zrealizowaną marżę dodatnią na tej części ofert organizowanej imprezy turystycznej, dla których uzyskana cena od nabywców tych ofert była wyższa od kosztów nabycia usług dla bezpośredniej korzyści turysty przypisanych do tych ofert.

Do rozliczenia podatku VAT z tytułu wykonywania usług turystycznych mają zastosowanie szczególne procedury określone w art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5. Przez marżę rozumie się różnicę pomiędzy kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Natomiast zgodnie z definicją zawartą w "Słowniku języka polskiego" (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005), marża to część ceny detalicznej towarów, pokrywająca koszty własne działalności przedsiębiorstwa handlowego i jego zysk. W związku z powyższym marża jest zawsze dodatnia.

Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w przedstawionym stanie faktycznym, stanowisko strony należy uznać za prawidłowe.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie