
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z wnioskiem Podatnikaz dnia 16.12.2004r. (data wpływu 17.12.2004 r.) uzupełnionym pismem w dniu 03.02.2005 r. Wniosek Podatnika dotyczy zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług premii finansowej (pieniężnej) i dokumentowania jej fakturą VAT.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Głubczycach informuje, że stanowisko podatnika w w/w sprawie jest nie prawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 16.12.2004 r. (data wpływu 17.12.2004 r.) uzupełnionym pismem w dniu 03.02.2005 r. Podatnik zwrócił się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, przedstawiając stan faktyczny:
Podatnik prowadzi aptekę, tj. dokonuje sprzedaży detalicznej wyrobów farmaceutycznych. Zakup towarów handlowych dokonuje w hurtowniach farmaceutycznych. Z niektórymi hurtowniami podpisałam umowy o współpracy. Najważniejsze postanowienia tych umów to:- zobowiązanie apteki do dokonywania zakupu towarów z oferty handlowej hurtowni,- określenie minimalnej wartości (netto) zakupów w miesiącu,- określenie terminu płatności za dokonane zakupy.
Za realizację w/w postanowień umowy o współpracy hurtownią przyznaje aptece premię finansową. Wielkość premii uzależniona jest od średniego terminu zapłaty oraz wartości obrotu (zakupu) netto w okresie rozliczeniowym, tj. w pełnym miesiącu kalendarzowym. Przyznanie przez hurtownię premii finansowej aptece jest udokumentowane notą księgową.
W związku z powyższym Podatnik przedstawił stanowisko, iż premie finansowe (bonusy) wypłacane odbiorcom za osiągnięcie określonego w umowie obrotu, terminowe płatności nie mieszczą się ani w definicji towaru ani usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przyznana premia finansowa ma, charakter motywacyjny i stanowi dodatkowe świadczenie pieniężne wypłacane w związku z ogólną realizacją umowy o współpracy między hurtownią a apteką i z tego powodu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponieważ przyznana premia finansowa nie jest związana z konkretnym zakupem i nie ma tu zastosowania również art. 29 ust, 4 ustawy - uzyskana przez aptekę dodatkową korzyść w postaci premii finansowej nie nosi cech rabatu.
Stan prawny obowiązujący na 28.02.2005 r.
Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 cytowanej wyżej ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W takim przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 19 ust. 1 i 2 (faktura korygująca) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 971).
W sytuacjach, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą to w takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem jest świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.
Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Głubczycach niniejszym udziela następującej interpretacji, pojęcie premii nie mieści się w pojęciu "dostawa towarów" sprecyzowanym w art. 7 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. Nr 54, poz. 535). Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez odpłatne świadczenie usług rozumie się, że każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w/w ustawy. Zatem każde świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, które nie może być zakwalifikowane jako dostawa towarów, jest usługą.
Wobec powyższego dla celów podatkowych wypłacone premie pieniężne traktowane są jak rabat lub jak zapłata za usługę podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które należy opodatkować podatkiem od towarów i usług w wysokości 22% zgodnie z art. 41 ust.1 ustawy. Jednocześnie premia pieniężna winna być udokumentowana na zasadach ogólnych, tj. poprzez wystawienie przez świadczącego usługi (nabywcę towarów) faktury VAT na rzecz nabywcy usług (wypłacającego premię).
Zatem stanowisko podatnika w w/w sprawie jest nieprawidłowe.
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie na podstawie art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
Wniesienie zażalenie zgodnie z ustawą z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532) podlega opłacie skarbowej.
