Zgodnie z opinią wydaną przez Urząd Statystyczny w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, wymienione roboty polegające na wyburzaniu... - Interpretacja - PP.III.443-03/2/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 16.03.2004, sygn. PP.III.443-03/2/04, Urząd Skarbowy w Jaworznie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z opinią wydaną przez Urząd Statystyczny w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, wymienione roboty polegające na wyburzaniu budynków mieszkalnych mieszczą się w grupowaniu:

PKWiU 45.11.11-00.20 "Roboty związane z burzeniem budynków i budowli".

O 7% stawce podatkowej VAT od robót budowlano-montażowych związanych z budownictwem mieszkaniowym w roku 2003 rozstrzyga przepis art. 51 ust. 1 pkt 2b ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.). W myśl ust. 2 i 3 tego artykułu przez roboty budowlano-montażowe związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Zgodnie z art. 3 ust. 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Natomiast przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, należy rozumieć budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych:

  • 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne,
  • 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,
  • ex 113 - budynki zbiorowego zamieszkania, wyłącznie: budynki Kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie i rezydencje biskupie.

Prace rozbiórkowe w obiekcie budowlanym w celu jego przygotowania do odbudowy, rozbudowy, nadbudowy lub modernizacji, podlegają opodatkowaniu według stawki właściwej dla całego zadania inwestycyjnego. Jeżeli zatem celem prowadzenia inwestycji jest rozbudowa i modernizacja budynku mieszkalnego, a nie jego rozbiórka, to w takim przypadku roboty rozbiórkowe podlegają opodatkowaniu według stawki 7%.

Natomiast jeżeli roboty rozbiórkowe nie zostały objęte jednym zadaniem inwestycyjnym realizowanym na podstawie jednej umowy zawartej z jedną firmą budowlaną, powyższa usługa winna być opodatkowana stawką podstawową tj. 22%. W powyższej sprawie istotny jest ostateczny cel robót oraz jej końcowy efekt. Jeśli tym końcowym efektem była rozbiórka budynku mieszkalnego nie mająca w istocie związku przyczynowo - skutkowego z budową domu mieszkalnego, to powyższą usługę należy opodatkować stawką 22%.

W 2004 r. - w okresie do 30 kwietnia 2004 r. - obowiązują przepisy § 66 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.), w brzmieniu ustalonym § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 24 grudnia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 224, poz. 2229). Stanowi on, że stawkę podatku (...) obniża się do wysokości 7% dla robót budowlano-montażowych oraz remontów związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Zastosowanie stawki preferencyjnej podatku uwarunkowane jest spełnieniem przesłanek wymienionych w § 66 ust. 2, 3 i 4 cyt. rozporządzenia.

Urząd Skarbowy w Jaworznie