
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 26 czerwca 2025 r. (wpływ 26 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą od 1 lutego 2023 r. działalność gospodarczą w ramach której świadczy m.in. usługi zarządzania projektami informatycznymi dla kontrahentów z branży IT. Jest On polskim rezydentem podatkowym oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca od 2023 r. rozlicza się w zakresie swoich przychodów na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i taką formę opodatkowania w zakresie swoich przychodów zamierza kontynuować w latach następnych. Wnioskodawca ponadto prowadzi ewidencję przychodów właściwą dla tej formy opodatkowania.
Przedmiotem wniosku są usługi, które Wnioskodawca świadczy na rzecz zagranicznej firmy, na podstawie zawartej umowy o współpracy oraz późniejszych aneksów. Usługi, o których mowa we wniosku, a które Wnioskodawca świadczy w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej sklasyfikowane zostały wg PKWiU 70.22.20.0. Jak wskazano na wstępie, Wnioskodawca pracuje w branży IT, a zakres świadczonych usług dotyczy - Pozostałych usług zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm., dalej „u.z.p.d.”).
Usługi Wnioskodawcy wykonywane są aktualnie na rzecz jednego, zagranicznego kontrahenta na podstawie umowy o współpracy zawartej 1 lutego 2023 r. oraz późniejszych aneksów. Zgodnie z jej postanowieniami Wnioskodawca świadczy następujące usługi:
·tworzenia i dokumentowania wizji produktu oraz strategii jego wdrożenia;
·tworzenia i zarządzania wymaganiami biznesowymi, technicznymi i użytkowymi;
·zarządzania planem rozwoju produktu (roadmapa);
·przygotowywania analiz rynkowych, prezentacji oraz dokumentacji produktowej;
·pozycjonowania produktu na rynku uwzględniając rozwiązania konkurencyjne;
·definiowania i monitorowania kluczowych metryk produktowych;
·ścisłej współpracy z zespołami inżynieryjnymi, sprzedażowymi, marketingu i innymi w celu zapewnienia realizacji celów biznesowych i satysfakcji klientów;
·planowania i wprowadzenia na rynek MVP (Minimum Viable Product) oraz wersji beta produktów;
·dostarczania wymagań dla zespołów inżynieryjnych oraz weryfikacji wykonanych prac w celu potwierdzenia spełnienia oczekiwań klientów;
·udziału w konferencjach, targach oraz spotkaniach z klientami.
W zakresie powyższych usług, Wnioskodawca zajmuje się projektami realizowanymi przez podległych pod nadzór Wnioskodawcy programistów. Wnioskodawca nie wpływa natomiast w sposób bezpośredni lub pośredni na kształt, zarys oraz strukturę wytworzonego przez nich oprogramowania. Nacisk kładziony jest bowiem na świadczenie usługi nadzoru nad jakością i terminowością samego projektu. Co więcej, Wnioskodawca nie świadczy usług doradczych związanych z zarządzaniem ani usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, które są sklasyfikowane odpowiednio w grupowaniach 70.22.1 i 70.22.3.
Usługi Wnioskodawcy wykonywane są z terytorium Polski.
Zakres czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach wskazanej wyżej umowy o współpracy nie dotyczy świadczenia usług związanych z wydawaniem:
·pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
·pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
·pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
·oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,
Zakres czynności nie dotyczy także usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Do działalności wykonywanej przez Wnioskodawcę nie będą miały również zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dodatkowo, Wnioskodawca w żadnym roku podatkowym w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej nie świadczył usług na rzecz kontrahentów, z którymi łączyłby Go wcześniej lub łączy stosunek pracy.
Pierwszy przychód z tytułu świadczenia usług, o których mowa we wniosku Wnioskodawca osiągnie w maju 2025 r. Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca rozlicza się za miesięczne okresy rozliczeniowe, obowiązek podatkowy powstanie w czerwcu 2025 r.
Oświadczenie o wyborze ryczałtu jako formy opodatkowania podatkiem dochodowym Wnioskodawca złożył przez portal CEiDG do 20 lutego 2023 r. Zachował tym samym termin na wybór tej formy opodatkowania.
Przychód Wnioskodawcy nie przekroczył w roku poprzedzającym (2024 r.) rok podatkowy (2025 r.) limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku. Przychód Wnioskodawcy nie przekroczy w 2025 r. oraz w kolejnych latach limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy.
Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.).
Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej.
Pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem, z którym Wnioskodawca ma podpisaną umowę nie istnieją jakiekolwiek powiązania. Wnioskodawca nie jest wspólnikiem/udziałowcem wyżej wskazanego kontrahenta, na rzecz którego świadczy usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej i nie pełni w jego strukturze funkcji zarządczych.
Poza usługami opisanymi we wniosku, Wnioskodawca nie wykonuje i nie planuje wykonywać na rzecz ww. kontrahenta innych usług.
Wniosek dotyczy 2025 r. i lat następnych.
W piśmie z 26 czerwca 2025 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że usługobiorca przydziela Wnioskodawcy konkretny produkt lub funkcjonalność do zaplanowania i koordynacji. Czynności, jakie wykonuje Wnioskodawca to:
·tworzenie i dokumentowanie wizji produktu oraz strategii jego wdrożenia - opis: przygotowanie opisu produktu lub funkcjonalności, jego zasadności biznesowej, opisu funkcji oraz ogólnego planu wdrożenia na podstawie wymagań interesariuszy wewnętrznych (kadra kierownicza, dział UX, dział techniczny) i klientów;
·tworzenie i zarządzanie wymaganiami biznesowymi, technicznymi i użytkowymi - opis: stworzenie i aktualizowanie listy wymagań biznesowych, technicznych i użytkowych (Product Requirements Document) dla opracowywanego produktu lub funkcjonalności;
·zarządzanie planem rozwoju produktu (roadmapa) - opis: stworzenie i aktualizowanie długoterminowego (roadmap) i krótkoterminowego (baclkog) planu rozwoju produktu. Priorytetyzacja zadań zespołu programistów;
·przygotowywanie analiz rynkowych, prezentacji oraz dokumentacji produktowej - opis: opracowywanie raportów na temat rozwiązań konkurencji w zadanym zakresie. Przygotowywanie prezentacji dla interesariuszy wewnętrznych opisujących produkt lub funkcjonalność. Przygotowywanie i aktualizowanie dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia i poprawnego wykonania prac programistycznych (ogólny opis produktu, uzasadnienie biznesowe, lista wymagań, roadmapa i backlog);
·pozycjonowanie produktu na rynku uwzględniając rozwiązania konkurencyjne - opis: przedstawienie propozycji dotyczących pozycjonowania wytwarzanego produktu lub funkcjonalności wobec rozwiązań konkurencji (dla działu marketingu) oraz włączenia produktu lub funkcjonalności do określonych produktów końcowych, np. w którym poziomie licencji produktu/funkcjonalność powinna być dostępna;
·definiowanie i monitorowanie kluczowych metryk produktowych - opis: przedstawienie listy, uzasadnienia i opisów metryk pozwalających badać zachowania klientów i określić sukces tworzonego produktu lub funkcjonalności;
·ścisła współpraca z zespołami inżynieryjnymi, sprzedażowymi, marketingu i innymi w celu zapewnienia realizacji celów biznesowych i satysfakcji klientów - opis: codzienna koordynacja zespołów zaangażowanych w wytwarzanie, wydanie i utrzymywanie produktu lub funkcjonalności; udział w spotkaniach zespołów, wyjaśnianie uzasadnienia biznesowego, kontekstu i potrzeb klientów oraz wymagań;
·planowanie i wprowadzenie na rynek MVP (Minimum Viable Product) oraz wersji beta produktów - opis: przedstawienie planu i zakresu prac poszczególnych etapów wytwarzania produktu lub funkcjonalności (wydanie wersji closed beta, open beta, MVP);
·dostarczanie wymagań dla zespołów inżynieryjnych oraz weryfikacja wykonanych prac w celu potwierdzenia spełnienia oczekiwań klientów - opis: dostarczenie zespołom inżynieryjnym wymagań (Product Reguirements Document), ich wyjaśnianie i uszczegóławianie, regularne sprawdzanie wykonanych prac; weryfikowanie wspólnie z interesariuszami wewnętrznymi i klientami, czy efekty prac spełniają ich oczekiwania;
·udział w konferencjach, targach oraz spotkaniach z klientami - opis: udział i prowadzenie prezentacji podczas branżowych konferencji i targów; spotkania i przeprowadzanie wywiadów z klientami w celu poznania ich problemów, potrzeb i oczekiwań; spotkania z klientami w celu weryfikacji, czy plan oraz wykonane prace spełniają ich oczekiwania; wywiady z użytkownikami produktu lub funkcjonalności w celu zbierania ich opinii.
Wnioskodawca wskazał też, że nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pytanie
Czy w świetle przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, przychody ze wskazanych w nim usług, sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Przychody osiągane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług opisanych w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Postanowienia art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, regulują opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 6 ust. 1 u.z.p.d., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e -1g (…).
Zgodnie z art. 4 ust. 1 u.z.p.d., użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556) (…).
Stosownie do art. 12 ust. 1 u.z.p.d., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych może wynosić odpowiednio:
·15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) u.z.p.d.;
·8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomiczną w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 - art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d.
Analizując powyższe przepisy, należy wskazać, że symbole PKWiU, opisujące usługi wykonywane przez Wnioskodawcę zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) u.z.p.d. Przepis ten przewiduje dla tych symboli PKWiU stawkę 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednakże, przy symbolu PKWiU 70 ustawodawca umieścił znak „ex”.
Stosownie do art. 4 ust. 4 u.z.p.d., ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, ze zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu i dotyczy tylko określonych i wskazanych usług z tego ugrupowania, czyli firm centralnych (PKWiU grupa 70.10) oraz usług doradztwa związanego z zarządzaniem (grupy i klasy zawarte w poddziałach PKWiU 70.21 i 70.22.15), tj. usług, których Wnioskodawca nie świadczy.
Zgodnie z Objaśnieniami do PKWiU wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny grupowanie 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzana projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych obejmuje pozostałe usługi zarządzania projektami mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
·usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta;
·usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.;
·usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.
Wobec czego, grupowanie to dotyczy wyłącznie usług koordynacji i nadzoru w zakresie zarządzania projektami, a nie usług doradztwa związanych z zarządzaniem.
Warto również przytoczyć interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 czerwca 2022 r. Nr 0115-KDIT1.4011.24.2022.1.MN, w której uznano za prawidłowe stanowisko, mówiące, że: „przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, powinny być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”.
Prawidłowe stanowisko w zakresie wskazanego kodu PKWiU potwierdził również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 28 grudnia 2022 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.767.2022.1.IM oraz w interpretacji indywidualnej o Nr 0115-KDST2-2.4011.356.2023.1.AD.
Mając na uwadze przedstawioną powyżej analizę przepisów, należy uznać, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę, sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) 70.22.20.0, powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie zaś z art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych :
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji wyrobów i usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r, poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556) z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Stosownie natomiast do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) należy wskazać, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
·klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
·kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami, z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
·klasa 70.21 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
·kategoria 70.22.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
·kategoria 70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan osobą fizyczną prowadzącą od 1 lutego 2023 r. działalność gospodarczą w ramach której świadczy m.in. usługi zarządzania projektami informatycznymi dla kontrahentów z branży IT. Jest Pan polskim rezydentem podatkowym oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od 2023 r. rozlicza się Pan w zakresie swoich przychodów na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i taką formę opodatkowania w zakresie swoich przychodów zamierza kontynuować w latach następnych. Prowadzi ewidencję przychodów właściwą dla tej formy opodatkowania. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi sklasyfikowane wg PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych aktualnie na rzecz jednego, zagranicznego kontrahenta, które polegają na:
·tworzeniu i dokumentowaniu wizji produktu oraz strategii jego wdrożenia;
·tworzeniu i zarządzaniu wymaganiami biznesowymi, technicznymi i użytkowymi;
·zarządzaniu planem rozwoju produktu (roadmapa);
·przygotowywaniu analiz rynkowych, prezentacji oraz dokumentacji produktowej;
·pozycjonowaniu produktu na rynku uwzględniając rozwiązania konkurencyjne;
·definiowaniu i monitorowaniu kluczowych metryk produktowych;
·ścisłej współpracy z zespołami inżynieryjnymi, sprzedażowymi, marketingu i innymi w celu zapewnienia realizacji celów biznesowych i satysfakcji klientów;
·planowaniu i wprowadzeniu na rynek MVP (Minimum Viable Product) oraz wersji beta produktów;
·dostarczaniu wymagań dla zespołów inżynieryjnych oraz weryfikacji wykonanych prac w celu potwierdzenia spełnienia oczekiwań klientów;
·udziale w konferencjach, targach oraz spotkaniach z klientami.
Wskazał Pan też, co istotne, że nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa wskazać należy, że przychody z prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna rozstrzyga wyłącznie w zakresie określenia stawki ryczałtu.
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
