Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.718.2025.3.AK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:

-nieprawidłowe - w zakresie uznania, że sprzedaż przez Gminę nieruchomości nr 1 będzie opodatkowana podatkiem VAT,

-prawidłowe - w zakresie uznania, że sprzedaż przez Gminę nieruchomości nr 2 i nr 3 będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualne

15 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:

-uznania, że sprzedaż przez Gminę nieruchomości nr 1 będzie opodatkowana podatkiem VAT,

-uznania, że sprzedaż przez Gminę nieruchomości nr 2 i nr 3 będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismami z 18 września 2025 r. (data wpływu) oraz z 29 września 2025 r. (data wpływu) i 22 października 2025 r. (data wpływu

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT. Gmina wykonuje zadania dla których została powołana na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Większość tych zadań realizowana jest przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego. Część czynności Gmina wykonuje na podstawie umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom ustawy o VAT.

Gmina planuje sprzedaż następujących nieruchomości:

Nieruchomość nr 1

Nieruchomość zabudowana częścią budynku (ok. 1/3 z całości budynku) położona na działce nr 1 obręb . Nieruchomość została nabyta na podstawie decyzji Wojewody z mocy prawa w 1991 r. i w tym okresie nieruchomość była już zabudowana częścią budynku gospodarczego (budynek powstał przed 1980 r. - termin nieokreślony), a więc Gmina nie poniosła kosztów związanych z budową. Sprzedaż na rzecz właściciela działki sąsiadującej, na której znajduje się pozostała część budynku. Nieruchomość objęta Miejscowym Planem Zagospodarowania przestrzennego - w terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.

Nieruchomość nr 2

Nieruchomość zabudowana budynkiem mieszkalnym położona na działce nr 2 obręb. Budynek stanowi własność Gminy. Budynek został zbudowany przed rokiem 1940 r. Nieruchomość została nabyta na podstawie decyzji Wojewody z mocy prawa w 1991 r. i w tym okresie nieruchomość była już zabudowana. W mpzp przedmiotowa nieruchomość zabudowana budynkiem mieszkalnym znajduje się w zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej. Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Nieruchomość nr 3

Nieruchomość zabudowana budynkiem mieszkalnym oraz gospodarczym położona na działce 3 obręb. Nieruchomość została nabyta na podstawie decyzji Wojewody z mocy prawa w 1995 r. i w tym okresie nieruchomość była już zabudowana, a więc Gmina nie poniosła kosztów związanych z budową. Gmina posiada 1/2 budynku. Nieruchomość objęta Miejscowym Planem Zagospodarowania przestrzennego - w terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Sprzedaż wszystkich trzech nieruchomości będzie dokonywana na podstawie wyceny sporządzonej przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego.

W uzupełnieniu wniosku z 18 września 2025 r. na pytania z wezwania:

1.Kto jest właścicielem 1/3 części budynku gospodarczego znajdującego się na działce nr 1?

2.Czy budynki znajdujące się na działkach nr 1 nr 2 i nr 3, tj. 1/3 budynku gospodarczego znajdującego się na działce nr 1, budynek mieszkalny znajdujący się na działce nr 2 oraz budynek gospodarczy i budynek mieszkalny znajdujące się na działce nr 3 stanowią budynek w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ww. ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418)? 3.Czy ww. budynki są trwale związane z gruntem? 4.Kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budynków lub ich części w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług? Należy wskazać dokładną datę. 5.Jeżeli nastąpiło pierwsze zasiedlenie części ww. budynków, to należy wskazać, w jakiej w części? 6.Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków albo ich części a ich dostawą upłynął/upłynie okres dłuższy niż 2 lata? 7.Kiedy nastąpiło zajęcie do używania ww. budynków? Należy wskazać dokładną datę. 8.Czy ww. budynki znajdujące się na działkach nr 1, nr 2 i nr 3, przed ich nabyciem przez Państwa, były wykorzystywane przez poprzednich właścicieli? Odpowiedzi na pytania nr 2-8 należy udzielić odrębnie dla każdego budynku znajdującego się na działkach nr 1, nr 2 i nr 3. wskazali Państwo: Ad. 1 Właścicielem 1/3 części budynku posadowionego na nieruchomości nr 1 obręb jest Gmina, zgodnie z art. 47 Kodeksu cywilnego. Ad. 2 Nieruchomość nr 1 (na działce nr 1 obręb…). Budynek zlokalizowany na działce nr 1 obręb.. stanowi budynek w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy – Prawo budowlane (Dz. U. z 2025 r. poz. 418). Nieruchomość nr 2 (na działce nr 2 obręb…). Budynek zlokalizowany na działce nr 2 obręb… stanowi budynek w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy – Prawo budowlane (Dz. U. z 2025 r. poz. 418). Nieruchomość nr 3 (na działce nr 3 obręb…). Budynki zlokalizowane na działce nr 3 obręb… stanowią budynki w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy – Prawo budowlane (Dz. U. z 2025 r. poz. 418). Ad. 3 Nieruchomość nr 1 Budynek znajdujący się na działce nr 1 obręb …jest trwale związany z gruntem. Nieruchomość nr 2 Budynek znajdujący się na działce nr 2 obręb …jest trwale związany z gruntem. Nieruchomość nr 3 Budynki znajdujące się na działce nr 3 obręb …są trwale związane z gruntem. Ad. 4 Nieruchomość nr 1 Z najlepszej wiedzy Gminy wynika, że budynek znajdujący się na działce nr 1 obręb został wybudowany przed rokiem 1950 i od tego czasu jest użytkowany. Gmina nie posiada jednak dokumentów pozwalających na wskazanie dokładnej daty pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług. Nieruchomość nr 2 Z najlepszej wiedzy Gminy wynika, że budynek znajdujący się na działce nr 2 obręb  … został wybudowany przed rokiem 1950 i od tego czasu był użytkowany, obecnie pustostan. Gmina nie posiada jednak dokumentów pozwalających na wskazanie dokładnej daty pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług. Nieruchomość nr 3 Z najlepszej wiedzy Gminy wynika, że budynki znajdujące się na działce nr 3 obręb… zostały wybudowane ok 1980 roku i od tego czasu są użytkowane. Gmina nie posiada jednak dokumentów pozwalających na wskazanie dokładnej daty pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług. Ad. 5 Nieruchomość nr 1 Gmina nie posiada informacji, aby pierwsze zasiedlenie budynku lub jego części następowało etapami - przyjmuje się, że budynek był zasiedlony w całości. Nieruchomość nr 2 Gmina nie posiada informacji, aby pierwsze zasiedlenie budynku lub jego części następowało etapami - przyjmuje się, że budynek był zasiedlony w całości. Nieruchomość nr 3 Gmina nie posiada informacji, aby pierwsze zasiedlenie budynków lub ich części następowało etapami - przyjmuje się, że budynki były zasiedlone w całości. Ad. 6 Nieruchomość nr 1 (na działce nr 1 obręb…). Pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a jego dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Nieruchomość nr 2 (na działce nr 2 obręb…). Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a jego dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Nieruchomość nr 3 (na działce nr 3 obręb…). Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a jego dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Ad. 7 Nieruchomość nr 1 (na działce nr 1 obręb…). Zgodnie z najlepszą wiedzą Gminy budynek ten został zbudowany przed rokiem 1950 i jest od tego czasu użytkowany. Gmina nie jest w stanie wskazać dokładnej daty dziennej zajęcia do używania. Nieruchomość nr 2 (na działce nr 2 obręb…). Zgodnie z najlepszą wiedzą Gminy budynek ten został zbudowany przed rokiem 1950 i jest od tego czasu użytkowany. Gmina nie jest w stanie wskazać dokładnej daty dziennej zajęcia do używania. Nieruchomość nr 3 (na działce nr 3 obręb…). Zgodnie z najlepszą wiedzą Gminy budynki te zostały zbudowane przed rokiem 1980 i od tego czasu są użytkowane. Gmina nie jest w stanie wskazać dokładnej daty dziennej zajęcia do używania. Ad. 8 Nieruchomość nr 1 Budynek znajdujący się na działce nr 1 obręb… był wykorzystywany przez poprzednich właścicieli/użytkowników zgodnie z ich przeznaczeniem. Nieruchomość nr 2 Budynek znajdujący się na działce nr 2 obręb …był wykorzystywany przez poprzednich właścicieli/użytkowników zgodnie z ich przeznaczeniem. Nieruchomość nr 3 Budynki znajdujące się na działce nr 3 obręb … był wykorzystywany przez poprzednich właścicieli/użytkowników zgodnie z ich przeznaczeniem. W uzupełnieniu wniosku z 1 października 2025 r. na pytania Organu: 1.Kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie 1/3 części budynku w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.)? Należy wskazać dokładną datę. 2.Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. 1/3 części budynku, a jego dostawą upłynął/upłynie okres dłuższy niż 2 lata? 3.Kiedy nastąpiło zajęcie do używania ww. 1/3 części budynku? Należy wskazać dokładną datę. 4.Czy ponosili Państwo nakłady na ulepszenie 1/3 budynku znajdującej się na działce nr 1 w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym równe lub wyższe niż 30% wartości początkowej budynku? Jeśli odpowiedź na pytanie jest twierdząca, to proszę wskazać: a)kiedy, w jakim okresie takie wydatki były ponoszone? b)kiedy część budynku po dokonaniu ulepszeń, została oddana do użytkowania? Należy wskazać dokładną datę? c)czy miało miejsce pierwsze zasiedlenie ulepszonej część budynku? Jeżeli tak, to proszę wskazać datę, kiedy to nastąpiło (należy podać dzień, miesiąc i rok)? d)czy między pierwszym zasiedleniem ulepszonej część budynku, a jego dostawą, upłynie okres dłuższy niż 2 lata?” 5.Czy między Państwem a właścicielem pozostałej części budynku, na rzecz którego dokonana zostanie sprzedaż ww. działki zabudowanej 1/3 części budynku doszło/dojdzie przed dostawą nieruchomości do rozliczenia nakładów poniesionych na ulepszenie ww. części budynku? Jeśli tak, to proszę wskazać: a)w jaki sposób nastąpiło/nastąpi rozliczenie nakładów (jednorazowo, częściowo) oraz czy nastąpi to przed sprzedażą czy po sprzedaży? b)czy w stosunku do rozliczonych nakładów przysługiwało/będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? wskazali Państwo: 1.Z uwagi na znaczny upływ czasu Gmina nie jest w stanie wskazać dokładnej daty, w tej sytuacji można jedynie przyjąć, że budynek ten był zasiedlony już 1.01.1950 roku. 2.Pomiędzy pierwszym zasiedleniem 1/3 części budynku, a jego dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata. 3.Zajęcie do używania nastąpiło 01.01.1950 r. mając na względzie założenie udzielone w odpowiedzi nr 1. 4.Urząd Miejski …w nie ponosił nakładów na ulepszenie 1/3 budynku. 5.Pomiędzy Gminą, a właścicielem pozostałej części budynku nie dojdzie i nie doszło do rozliczenia nakładów poniesionych na ulepszenie przedmiotowej części budynku, a zatem nie dojdzie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W uzupełnieniu z 22 października 2025 r. wskazali Państwo, że Gmina jest właścicielem 1/2 części nieruchomości zabudowanej nr 3 obręb. W ramach współwłasności Gmina posiada 1/2 części budynku mieszkalnego oraz 1/2 części budynku gospodarczego. Pytanie 1)Czy czynność sprzedaży przez Gminę nieruchomości nr 1 będzie opodatkowana podatkiem VAT? 2)Czy czynność sprzedaży przez Gminę nieruchomości nr 2 będzie korzystać ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10? 3)Czy czynność sprzedaży przez Gminę nieruchomości nr 3 będzie korzystać ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10? Państwa stanowisko w sprawie Ad. 1 Czynność sprzedaży przez Gminę nieruchomości nr 1 będzie opodatkowana podatkiem VATJak stanowi art. 29a ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu wartość działek zabudowanych nie stanowi przedmiotu odrębnych dostaw towarów, lecz powiększa element podstawy opodatkowania dostaw budynków oraz budowli, a w konsekwencji opodatkowana jest stawką właściwą dla tych budynków lub budowli albo objęta jest zwolnieniem od podatku obejmującym te budynki lub budowle. Nie jest to jednak zasada bezwzględnie obowiązująca. Jak bowiem czytamy orzekł NSA w wyroku z dnia 10 stycznia 2013 r. (I FSK 310/12), „nie można uznać, że przedmiotem dostawy, o której mowa w art. 7 ust. 1 u.p.t.u. będzie budynek nierozerwalnie związany z gruntem, jeżeli budynek został zbudowany przez nabywcę z własnych środków bez udziału właściciela gruntu, a cena zbycia została tak skalkulowana, że nie obejmuje wartości tego budynku. W konsekwencji nie można też uznać, że przedmiotem opodatkowania pozostaje wartość całej transakcji, jeżeli cena zbycia została tak skalkulowana, że nie obejmuje wartości budynku”. Takie też stanowisko reprezentują inne sądy administracyjne (zob. przykładowo wyrok WSA w Poznaniu z dnia 21 marca 2013 r. - I SA/Po 1034/12). Tego typu sytuacja mieć będzie miejsce w przedstawionej sytuacji, a w konsekwencji z punktu widzenia VAT gmina dokona w przedstawionej sytuacji dostaw gruntów. Wskazać jednocześnie należy, że tego typu dostawy gruntów są opodatkowane podatkiem VAT według stawki podstawowej 23%, jeżeli znajdują się na nich części budynków istotne dla tych budynków jako całości (zob. przykładowo wyrok NSA z dnia 30 maja 2018 r. - I FSK 889/16). W świetle powyższego, dostawa (sprzedaż) przez gminę działki zabudowanej częściowo budynkiem będzie podlegać opodatkowaniu VAT stawką podstawową. Ad. 2 Czynność sprzedaży przez Gminę nieruchomości nr 2 będzie korzystać ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U.2025.775), zwalnia się od podatku: „dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy: a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.” Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT: „Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, po wybudowaniu lub ulepszeniu budynku, budowli lub ich części - pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi.” W przedstawionym stanie faktycznym: Budynek został wybudowany i oddany do użytkowania przez Wnioskodawcę w latach 90-tych XX wieku - miało zatem miejsce pierwsze zasiedlenie w rozumieniu przepisów o VAT. Planowana dostawa budynku nastąpi po upływie ponad 2 lat od pierwszego zasiedlenia. W związku z powyższym, zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, transakcja spełnia warunki do zastosowania zwolnienia z opodatkowania VAT, ponieważ: -nie następuje w ramach pierwszego zasiedlenia ani przed nim, -upłynął wymagany okres co najmniej 2 lat między pierwszym zasiedleniem, a dostawą, nie zachodzą przesłanki, które wykluczałyby zwolnienie (np. brak znaczących ulepszeń w ostatnich 2 latach przed sprzedażą, brak obowiązku korekty odliczonego VAT). Dodatkowo, stanowisko to znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych organów podatkowych (np. interpretacja Dyrektora KIS z 24 czerwca 2025 r., sygn. 0112- KDIL3.4012.295.2025.2.KFK), gdzie wskazano: „Jak wskazałem wyżej, na mocy art. 29a ust. 8 ustawy, w sytuacji, gdy dostawa budynku, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu będzie korzystała ze zwolnienia od podatku. Tym samym dostawa działki, na której posadowiony jest sprzedawany budynek i budowle - stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy - również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT. W związku z tym, że dostawa budynku i budowli będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, dalsza analiza zwolnień dla ww. czynności - wynikająca z art. 43 ust. 1 pkt 10a i art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy - jest bezzasadna. Podsumowując stwierdzam, że planowana przez Skarb Państwa sprzedaż nieruchomości zabudowanej oznaczonej działką nr (...) będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy." Ad. 3 Czynność sprzedaży przez Gminę nieruchomości nr 3 będzie korzystać ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust.1 pkt 10. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2025.775), zwalnia się od podatku: „dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy: a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.” Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT: „Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, po wybudowaniu lub ulepszeniu budynku, budowli lub ich części - pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi.” W przedstawionym stanie faktycznym: Budynek został wybudowany i oddany do użytkowania przez Wnioskodawcę w latach 90-tych XX wieku - miało zatem miejsce pierwsze zasiedlenie w rozumieniu przepisów o VAT. Planowana dostawa budynku nastąpi po upływie ponad 2 lat od pierwszego zasiedlenia. W związku z powyższym, zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, transakcja spełnia warunki do zastosowania zwolnienia z opodatkowania VAT, ponieważ: -nie następuje w ramach pierwszego zasiedlenia ani przed nim, -upłynął wymagany okres co najmniej 2 lat między pierwszym zasiedleniem a dostawą,  nie zachodzą przesłanki, które wykluczałyby zwolnienie (np. brak znaczących ulepszeń w ostatnich 2 latach przed sprzedażą, brak obowiązku korekty odliczonego VAT). Dodatkowo, stanowisko to znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych organów podatkowych (np. interpretacja Dyrektora KIS z 24 czerwca 2025 r., sygn. 0112- KDIL3.4012.295.2025.2.KFK), gdzie wskazano: „Jak wskazałem wyżej, na mocy art. 29a ust. 8 ustawy, w sytuacji, gdy dostawa budynku, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu będzie korzystała ze zwolnienia od podatku. Tym samym dostawa działki, na której posadowiony jest sprzedawany budynek i budowle - stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy - również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT. W związku z tym, że dostawa budynku i budowli będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, dalsza analiza zwolnień dla ww. czynności - wynikająca z art. 43 ust. 1 pkt 10a i art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy - jest bezzasadna.  Podsumowując stwierdzam, że planowana przez Skarb Państwa sprzedaż nieruchomości zabudowanej oznaczonej działką nr (...) będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.” Ocena stanowiska Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest: -nieprawidłowe - w zakresie uznania, że sprzedaż przez Gminę nieruchomości nr 1 będzie opodatkowana podatkiem VAT, -prawidłowe - w zakresie uznania, że sprzedaż przez Gminę nieruchomości nr 2 i nr 3 będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Uzasadnienie interpretacji indywidualnej Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”: Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy: Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). W myśl art. 2 pkt 6 ustawy: Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy: Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy: Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...). Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT lub świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy. Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy: Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy: Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Według art. 15 ust. 6 ustawy: Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym: Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte. Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Mając na uwadze powyższe podkreślić należy, że wyłączeniem od opodatkowania nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Wobec powyższego, w analizowanej sprawie stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, iż sprzedaż nieruchomości będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną) dla planowanej czynności będą Państwo występować w charakterze podatnika podatku od towarów i usług i nie będą Państwo korzystać z wyłączenia od opodatkowania na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy. Zatem z tytułu planowanej sprzedaży nieruchomości nr 1, nr 2 i nr 3 będą Państwo działać w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym ww. dostawa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy. Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy: Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy: 1)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, 2)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy: Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich: a)wybudowaniu lub b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Jednocześnie wskazać należy, że w przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu. Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy: Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że: a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne. Natomiast jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy działek zabudowanych w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy: Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT. Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.: -towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania, -przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku,  że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego: W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji „budynku”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418). W myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane: Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych. Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane: Przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Jak wynika z opisu sprawy Gmina planuje sprzedaż zabudowanych nieruchomości. Nieruchomość nr 1 zabudowana częścią budynku (ok. 1/3 z całości budynku) położona na działce nr 1. Nieruchomość została nabyta w 1991 r. i w tym okresie nieruchomość była już zabudowana częścią budynku gospodarczego (budynek powstał przed 1980 r. - termin nieokreślony), a więc Gmina nie poniosła kosztów związanych z budową. Właścicielem 1/3 części budynku posadowionego na nieruchomości nr 1 jest Gmina. Budynek znajdujący się na działce nr 1 został wybudowany przed rokiem 1950 i od tego czasu jest użytkowany. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem 1/3 części budynku, a jego dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Gmina nie ponosiła nakładów na ulepszenie 1/3 budynku. Nieruchomość nr 2 zabudowana budynkiem mieszkalnym położona na działce nr 2. Budynek stanowi własność Gminy. Nieruchomość została nabyta w 1991 r. Budynek znajdujący się na działce nr 2 został wybudowany przed rokiem 1950 i od tego czasu był użytkowany. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a jego dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Nieruchomość nr 3 zabudowana budynkiem mieszkalnym oraz gospodarczym położona na działce 1016. Nieruchomość została nabyta w 1995 r. i w tym okresie nieruchomość była już zabudowana. Budynki znajdujące się na działce nr 3 zostały wybudowane ok 1980 roku i od tego czasu są użytkowane. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a ich dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Gmina jest właścicielem 1/2 części nieruchomości zabudowanej nr 3. W ramach współwłasności Gmina posiada 1/2 części budynku mieszkalnego oraz 1/2 części budynku gospodarczego. Wszystkie budynki znajdujące się na ww. działkach stanowią budynek w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy – Prawo budowlane i są trwale związane z gruntem.  Zatem, dostawa części budynku posadowionej na działce nr 1, budynku mieszkalnego położonego na działce nr 2 oraz udziałów w budynku mieszkalnym i budynku gospodarczym znajdujących się na działce 3 nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – do pierwszego zasiedlenia tych budynków oraz ich części już doszło oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tych budynków oraz ich części upłyną co najmniej 2 lata. W konsekwencji powyższego, dla dostawy części budynku posadowionej na działce nr 1, budynku mieszkalnego położonego na działce nr 2 oraz udziałów w budynku mieszkalnym i budynku gospodarczym znajdujących się na działce 3 zostaną spełnione warunki umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jak wskazano wyżej, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak posadowione na nim budynki. W związku z powyższym – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy – sprzedaż gruntu, tj. działki nr 1, na której posadowiona jest część (1/3) budynku oraz działki nr 2, na której znajduje się budynek mieszkalny i udziału w działce nr 3, na której znajduje się budynek mieszkalny i budynek gospodarczy, będące przedmiotem sprzedaży, również będzie objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług. Tym samym, zbycie przez Gminę zabudowanych nieruchomości nr 1, nr 2 i nr 3 będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy. Zatem Państwa stanowisko do nieruchomości nr 1, zgodnie z którym czynność sprzedaży przez Gminę nieruchomości nr 1 będzie opodatkowana podatkiem VAT, jest nieprawidłowe. Natomiast Państwa stanowiska do nieruchomości nr 2 i nr 3, że czynność sprzedaży przez Gminę nieruchomości nr 2 i nr 3 będzie korzystać ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust.1 pkt 10, są prawidłowe.Dodatkowe informacje Informacja o zakresie rozstrzygnięcia Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwa Gmina przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia. Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji ·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji. ·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej: Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej: 1)z zastosowaniem art. 119a; 2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; 3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści. ·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej: Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych. Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA): ·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo ·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA). Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA). Podstawa prawna dla wydania interpretacji Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.