POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-134-1/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.07.2005, sygn. PP/443-134-1/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Podatnika przedstawione w piśmie z dnia 13 lipca 2005r., uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2005r., jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 13 lipca 2005r. Spółka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka posiada nieruchomość gruntową, która zgodnie z wypisem z rejestru gruntów stanowi grunt orny. Przedmiotowa działka została zaewidencjonowana przez Spółkę w kategorii inwestycje. Jednocześnie Spółka zamierza sprzedać wyżej wymienioną nieruchomość gruntową na rzecz osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą.

Na tle tych okoliczności Spółka sformułowała pytanie:

  • Czy zbycie przedmiotowej nieruchomości gruntowej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Spółka stoi na stanowisku, iż sprzedaż przedmiotowej działki nie powinna być obciążona podatkiem VAT.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego informuje co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.W art. 2 pkt 6 ustawy określono, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Na podstawie art. 43 ust.1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia terenu budowlanego ani też terenu przeznaczonego pod zabudowę. Ze sformułowania art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy wynika, że opodatkowaniu podlegają grunty, które nawet potencjalnie będą traktowane jak tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. O tym, czy dany grunt będzie przeznaczony pod zabudowę, decydują władze gminne. Przede wszystkim określają to w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku takiegoż planu należy wziąć pod uwagę inne kryteria.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.), w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, określenie sposobu zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Pomocniczo może być również wykorzystana ewidencja gruntów i budynków prowadzona na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454). Jednakże nie może ona mieć charakteru decydującego czy przesądzającego o przeznaczeniu danego gruntu. Ewidencja gruntów może mieć więc jedynie charakter pomocniczy.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.), do zadań własnych gminy należy "kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego". Plany zagospodarowania przestrzennego są wyrazem, częścią, pewnego szerszego spektrum działań faktycznych i prawnych gminy, określanego przez ustawodawcę jako "polityka przestrzenna na terenie gminy". Powinna ona stanowić pewną spójną całość. Jej podstawowe elementy zostały określone w art. 9 - 37 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W sytuacji, gdy dla danego terenu gmina nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego, stawka podatku od towarów i usług lub ewentualne zwolnienie z tego podatku zależeć będzie od obecnego charakteru działki, przy uwzględnieniu polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, a także decyzji wydanych przez właściwe organy, określających charakter działki np. decyzji o warunkach zabudowy.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż nieruchomość gruntowa będąca przedmiotem dostawy, zgodnie z wypisem z rejestru gruntów, stanowi grunt rolny. To czy dostawa ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, jest przede wszystkim uzależnione od klasyfikacji tejże nieruchomości na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

W sytuacji gdy, z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego będzie wynikało, iż przedmiotowa nieruchomość nie jest terenem budowlanym bądź przeznaczonym pod zabudowę, to dostawa tegoż terenu będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. pkt 9 ustawy o VAT. W przeciwnym wypadku dostawa przedmiotowego terenu będzie podlegała opodatkowaniu według podstawowej 22% stawki podatku VAT.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego bądź decyzji wydanej przez właściwy organ określającej charakter działki będącej w posiadaniu Spółki, w określeniu przeznaczenia terenu należy kierować się ewidencją gruntów. W konsekwencji dostawa przez Spółkę działki, która zgodnie z wypisem z rejestru gruntów jest sklasyfikowana jako grunt orny, będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie wyżej powołanego art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje również, iż interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zmianami) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł, natomiast zgodnie z pozycją 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu