- Interpretacja - US-III/443-13/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.03.2005, sygn. US-III/443-13/05, Urząd Skarbowy w Wieruszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika


Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), zwanej w dalszej treści Ordynacją podatkową, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieruszowie, po rozpatrzeniu wniosku (...), zwanego dalej "podatnikiem", o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.


W dniu 24 lutego 2005r. wpłynął do mnie wniosek podatnika z dnia 24 lutego 2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.


Stan faktyczny sprawy, podatnik przedstawił we wniosku następująco:


" (...) w dniu 30 września 2004r. zawarł z (...) umowę o dofinansowanie ze środków PFRON, robót polegających na likwidacji barier architektonicznych w obiekcie (...), mającym służyć rehabilitacji mieszkańców powiatu wieruszowskiego. Zgodnie z zawartą umową (...), w ramach przyznania środków nie może uwzględnić podatku VAT, w przypadku gdy Beneficjent jest płatnikiem podatku VAT, a usługi będące elementem dofinansowania podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. W przypadku naszego wniosku informujemy, że jesteśmy płatnikiem podatku VAT z tytułu wykonywania innych czynności ( nie medycznych ), natomiast usługi będące elementem dofinansowania są sklasyfikowane w PKWiU z oznaczeniem działu 85 i są zwolnione z podatku VAT. Czy w związku z powyższym, (...) jako nabywcy usługi w postaci wykonywanych robót, będzie przysługiwało prawo do odliczenia zapłaconego podatku VAT z tytułu nabycia usługi? Naszym zdaniem skoro usługi będące elementem dofinansowania są zwolnione z podatku VAT, to (...) nie może odliczyć podatku VAT od usługi będącej przedmiotem dofinansowania."


Rozpatrując wniosek podatnika zważyłem, co następuje:


Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Stosownie do postanowień art. 14a § 3 Ordynacji podatkowej, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.


Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zakup, z którego wynika podatek naliczony, musi być związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych.


Z treści zapytania podatnika jednoznacznie wynika, że inwestycja polegająca na wykonaniu robót budowlanych związanych z likwidacją barier architektonicznych w obiekcie (...) nie dotyczy czynności opodatkowanej, lecz służy czynnościom zwolnionym od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.


W konsekwencji stanowisko podatnika przedstawione we wniosku, że w przedstawionym stanie faktycznym wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z opisaną inwestycją jest poprawne.


W świetle powyższego, w przedstawionym stanie faktycznym, podzielając pogląd zaprezentowany przez wnioskodawcę, orzekłem jak w sentencji.


Informuję ponadto, że:

  • niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania,
  • zgodnie z art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej.

    Urząd Skarbowy w Wieruszowie