
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
· podlegania opodatkowaniu bez prawa do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego sprzedaży praw majątkowych lub udzielenia licencji na te prawa majątkowe należące do Instytutu, które powstaną w wyniku prac w ramach Projektu A (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);
· prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków poczynionych w ramach Projektu A (pytanie oznaczone we wniosku nr 2);
· podlegania opodatkowaniu bez prawa do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego sprzedaży praw majątkowych lub udzielenia licencji na te prawa majątkowe należące do Instytutu, które powstaną w wyniku prac w ramach Projektu B (pytanie oznaczone we wniosku nr 3);
· prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków poczynionych w ramach Projektu B (pytanie oznaczone we wniosku nr 4);
· podlegania opodatkowaniu bez prawa do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego sprzedaży praw majątkowych lub udzielenia licencji na te prawa majątkowe należące do Instytutu, które powstaną w wyniku prac w ramach Projektu C (pytanie oznaczone we wniosku nr 5);
· pełnego prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków poczynionych w ramach Projektu C (pytanie oznaczone we wniosku nr 6).
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 września 2025 r. (wpływ 17 września 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
1.Informacje o Wnioskodawcy
Instytut jest jednostką finansów publicznych, działającą na podstawie ustawy (…).
Instytut utrzymuje się z subwencji (…) oraz z dotacji na projekty (…) oraz z dofinansowania z projektów zagranicznych.
Instytut w ramach wykonywanych czynności prowadzi:
·działalność statutową (…)
·działalność gospodarczą, m.in. usługi badawcze.
Instytut jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
2.Opis stanu faktycznego i zdarzeń przyszłych
Instytut prowadzi trzy projekty finansowane przez X wyłonione w konkursie dla jednostek naukowych (…).
W ramach projektów realizowane będą badania (…)
Celem projektów jest opracowanie bądź przygotowanie do wdrożenia technologii, które w przyszłości Instytut zamierza wdrożyć na rynku komercyjnym.
Zgodnie z Regulaminem Konkursu oraz umowami na realizację projektów Instytut realizuje projekty w ramach działalności niegospodarczej oraz zobowiązany jest zapewnić rozdzielenie kosztów, finansowania i przychodów związanych z taką działalnością gospodarczą od kosztów i finansowania wspartego Przedsięwzięcia, w celu uniknięcia subsydiowania skrośnego działalności gospodarczej.
Podatek od towarów i usług (VAT) jest wydatkiem niekwalifikowalnym.
Instytutowi jako ostatecznemu odbiorcy wsparcia, przysługiwać będą prawa majątkowe do wyników badań (…) będących rezultatem projektów. Instytut jest uprawniony do doprowadzenia do komercyjnego wykorzystania praw własności intelektualnej (PWI) do wyników Badań (…) lub Prac (…) będących rezultatem projektu w następujący sposób: poprzez udostępnienie PWI podmiotom trzecim za wynagrodzeniem lub jakiekolwiek udostępnienie PWI innym podmiotom na potrzeby wytwarzania przez podmioty trzecie produktów lub świadczenia usług, albo przeniesienie przez instytut wsparcia PWI na podmiot trzeci. Udostępnienie PWI podmiotom trzecim lub przeniesienie PWI na podmioty trzecie następuje na zasadach rynkowych. Wykonanie powyższego uprawnienia wymaga pisemnej zgody X , a także zawarcia z X odrębnej umowy pod rygorem nieważności, określającej zasady wykorzystywania PWI w celach komercyjnych oraz podział zysków z takiego wykorzystania. Niezależnie od powyższego X przysługuje prawo do pierwokupu PWI do rezultatów projektów po cenach rynkowych. Prawo pierwokupu może zostać wykonane w czasie trwania projektu oraz w terminie 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu. Pierwokup następuje na podstawie odrębnej umowy, wedle wzoru przedstawionego przez X, która powinna wskazywać wyraźnie elementy PWI, które objęte są pierwokupem. Umowa pierwokupu dotyczyć będzie przeniesienia PWI do rezultatów projektu na X i zapłaty wynagrodzenia z tego tytułu na rzecz Instytutu.
Zgodnie z umowami o dofinansowanie powyżej wskazanych projektów wiadomo, że Instytut jako jednostka naukowa nie będzie mógł dokonać komercyjnego wdrożenia wyników badań prowadzonych w toku projektu na potrzeby własnej działalności gospodarczej.
Instytut zakłada, że wyniki badań i prac badawczo-rozwojowych w ramach projektów finansowanych przez X zostaną w przyszłości skomercjalizowane. Ryzyko braku wdrożenia wypracowanych przez Instytut rezultatów badawczych jest jednak zjawiskiem typowym dla przedsięwzięć naukowobadawczych, dlatego nie można go całkowicie wykluczyć.
W ramach żadnego z projektów nie przewidziano zakupu nieruchomości ani praw rzeczowych, w tym w szczególności prawa użytkowania wieczystego.
2.1.Projekt pn. A
Celem Przedsięwzięcia jest (…). Na zakończenie projektu przygotowany będzie plan prac konsorcjum z przedsiębiorcą lub licencjonowania IP na potrzeby przyszłego wdrożenia.
Instytut, jako jednostka naukowa nie będzie mógł dokonać komercyjnego wdrożenia wyników projektu we własnej działalności gospodarczej. Jednak Instytut będzie mógł sprzedać prawa majątkowe lub udzielić na nie licencji (zgodnie z zasadą ceny rynkowej) na rzecz podmiotu trzeciego lub X .
Okres kwalifikowalności wydatków dla Przedsięwzięcia rozpoczął się (…) a kończy się (…). W lutym 2025 r. został poniesiony pierwszy koszt w projekcie, a w kwietniu 2025 r. nastąpił zakup środków trwałych, które w tym samym miesiącu zostały przyjęte do użytkowania.
W ramach działalności gospodarczej, do której będą wykorzystane zakupione na potrzeby projektu urządzenia, usługi, drobny sprzęt, odczynniki i inne materiały Instytutu nie będzie wykonywał czynności zwolnionych od podatku VAT.
Z tego względu możliwe są następujące zdarzenia przyszłe:
1) Instytut dokona odpłatnego zbycia przysługujących mu praw majątkowych do rezultatu projektu na rzecz komercyjnego podmiotu trzeciego lub X , w przypadku, gdy X skorzysta z przysługującego mu prawa pierwokupu.
2) Instytut udzieli odpłatnej licencji do rezultatów projektu (praw majątkowych przysługujących Instytutowi) na rzecz komercyjnego podmiotu trzeciego.
W celu realizacji powyższego projektu Instytut zakupił/zakupi sprzęt komputerowy (mobilne stacje obliczeniowe wraz z monitorami) do przeprowadzenia niezbędnych badań i prac rozwojowych, usługi drobny sprzęt i materiały ze środków pochodzących z projektu.
Zakupione urządzenia stanowią zarówno środki trwałe podlegające amortyzacji, jak i aktywa niezaliczane do środków trwałych Instytutu. Drobny sprzęt nie jest zaliczany do środków trwałych Instytutu.
Wszystkie wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu były/będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Instytut.
Urządzenia stanowiące środki trwałe (podlegające amortyzacji) Instytutu będą używane w realizacji projektu (koszt zakupu netto stanowi wydatek kwalifikowany w projekcie), a następnie po zakończeniu projektu urządzenia te będą używane jedynie do działalności gospodarczej Instytutu.
Wartość początkowa środków trwałych przekracza 15.000 zł. Zakupione inne urządzenia (niebędące środkami trwałymi), usługi, drobny sprzęt i inne materiały niezbędne do prowadzenia działań projektowych również zostaną wykorzystane tylko na potrzeby projektu. Na potrzeby realizacji projektu nie będą nabywane wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji.
Instytut nie jest uprawniony do sprzedaży środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (z wyjątkiem praw majątkowych do wyników badań lub prac rozwojowych będących rezultatem Projektu) zakupionych lub wytworzonych ze środków stanowiących wsparcie przez okres 5 lat od zatwierdzenia Formularza sprawozdawczego końcowego.
2.2.Projekt pn. B
Głównym celem projektu jest (…).
Instytut jako jednostka naukowa nie będzie mógł dokonać komercyjnego wdrożenia wyników projektu we własnej działalności gospodarczej. Jednak Instytut będzie mógł sprzedać prawa majątkowe lub udzielić na nie licencji (zgodnie z zasadą ceny rynkowej) na rzecz podmiotu trzeciego lub X .
Okres kwalifikowalności wydatków dla Przedsięwzięcia rozpoczyna się (…) i kończy się (…). W projekcie nie przewidziano zakupu środków trwałych. Pierwszy poniesiony koszt z projektu miał miejsce 27 lutego 2025 r.
W ramach działalności gospodarczej, do której będą wykorzystane zakupione na potrzeby projektu, urządzenia, usługi, drobny sprzęt, odczynniki i inne materiały Instytut nie będzie wykonywał czynności zwolnionych od podatku VAT.
Z tego względu możliwe są następujące zdarzenia przyszłe:
1) Instytut dokona odpłatnego zbycia przysługujących mu praw majątkowych do rezultatu projektu na rzecz komercyjnego podmiotu trzeciego lub X , w przypadku, gdy X skorzysta z przysługującego mu prawa pierwokupu.
2) Instytut udzieli odpłatnej licencji do rezultatów projektu (praw majątkowych przysługujących Instytutowi) na rzecz komercyjnego podmiotu trzeciego.
W celu realizacji powyższego projektu Instytut zakupił/zakupi usługi, drobny sprzęt, odczynniki, materiały laboratoryjne itp. ze środków pochodzących z projektu.
Zakupione urządzenia drobny sprzęt, odczynniki i inne materiały laboratoryjne nie są zaliczane do środków trwałych Instytutu.
Zakupione urządzenia (niebędące środkami trwałymi), usługi, drobny sprzęt, odczynniki i inne materiały niezbędne do prowadzenia działań projektowych zostaną wykorzystane tylko na potrzeby projektu.
Wszystkie wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu były/będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Instytut.
Instytut nie jest uprawniony do sprzedaży środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (z wyjątkiem praw majątkowych do wyników badań lub prac rozwojowych będących rezultatem Projektu) zakupionych lub wytworzonych ze środków stanowiących wsparcie przez okres 5 lat od zatwierdzenia Formularza sprawozdawczego końcowego.
2.3.Projekt pn. C
Celem projektu jest (…).
Instytut jako jednostka naukowa nie będzie mógł dokonać komercyjnego wdrożenia wyników projektu we własnej działalności gospodarczej. Jednak Instytut będzie mógł sprzedać prawa majątkowe lub udzielić na nie licencji (zgodnie z zasadą ceny rynkowej) na rzecz podmiotu trzeciego lub X .
Okres kwalifikowalności wydatków dla Przedsięwzięcia rozpoczął się (…) i kończy się (…). Pierwszy poniesiony koszt z projektu miał miejsce 29 kwietnia 2025 r. W projekcie nie przewidziano zakupu środków trwałych.
W ramach działalności gospodarczej, do której będą wykorzystane zakupione na potrzeby projektu usługi, drobny sprzęt, odczynniki i inne materiały Instytut nie będzie wykonywał czynności zwolnionych od podatku VAT.
Z tego względu możliwe są następujące zdarzenia przyszłe:
1) Instytut dokona odpłatnego zbycia przysługujących mu praw majątkowych do rezultatu projektu na rzecz komercyjnego podmiotu trzeciego lub X , w przypadku, gdy X skorzysta z przysługującego mu prawa pierwokupu.
2) Instytut udzieli odpłatnej licencji do rezultatów projektu (praw majątkowych przysługujących Instytutowi) na rzecz komercyjnego podmiotu trzeciego.
W celu realizacji powyższego projektu Instytut zakupił/zakupi usługi, drobny sprzęt, odczynniki, materiały laboratoryjne itp. ze środków pochodzących z projektu.
Wszystkie wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu były/będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Instytut.
Zakupione urządzenia drobny sprzęt, odczynniki i inne materiały laboratoryjne nie są zaliczane do środków trwałych Instytutu.
Zakupione urządzenia usługi, drobny sprzęt, odczynniki i inne materiały niezbędne do prowadzenia działań projektowych zostaną wykorzystane tylko na potrzeby projektu. Na potrzeby realizacji projektu nie będą nabywane wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji.
Instytut nie jest uprawniony do sprzedaży środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (z wyjątkiem praw majątkowych do wyników badań lub prac rozwojowych będących rezultatem Projektu) zakupionych lub wytworzonych ze środków stanowiących wsparcie przez okres 5 lat od zatwierdzenia Formularza sprawozdawczego końcowego.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
1.Na pytanie: Kiedy (w jakim okresie) przewidziana jest realizacja projektów wskazanych we wniosku?
Udzielono odpowiedzi:
Terminy podane we wniosku wskazujące okres kwalifikowalności wydatków stanowią jednocześnie termin realizacji projektów wskazanych we wniosku i tak:
Projekt pn. A jest to termin (…).
Projekt pn. B jest to termin (…).
Projekt pn. C jest to termin (…).
2.We wniosku wskazali Państwo, że „Na zakończenie projektu przygotowany będzie plan prac konsorcjum z przedsiębiorcą lub licencjonowania IP na potrzeby przyszłego wdrożenia”. W związku z powyższym poproszono o wskazanie:
a) Jaki będzie cel zawartego z przedsiębiorcą konsorcjum?
b) Kto – Państwo lub przedsiębiorstwo – będzie występował w roli Lidera w ramach zawartego konsorcjum?
c) Jakie zobowiązania wynikać będą z zawartego konsorcjum, tzn. do czego zobowiązani będą Państwo a do czego przedsiębiorca?
d) Czy w celu komercjalizacji wyników badań prowadzonych w ramach projektu będą Państwo zbywać na rzecz przedsiębiorstwa (partnera konsorcjum) przysługujące Państwu prawa majątkowe/udzielać licencji do rezultatu projektu? Jeśli tak, czy w związku z tym, będzie przysługiwać Państwu wynagrodzenie?
e) Jaki korzyści uzyskają Państwo w wyniku zawartego konsorcjum?
f) Co oznacza sformułowanie „na potrzeby przyszłego wdrożenia”? Czy odnosi się to do:
i.komercjalizacji wyników badań, tj. odpłatnego zbycia praw majątkowych/ udzielenia licencji do rezultatu projektu na rzecz komercyjnego podmiotu trzeciego?
ii. komercjalizacji wyników badań, tj. odpłatnego zbycia praw majątkowych/ udzielenia licencji do rezultatu projektu na rzecz przedsiębiorstwa (partnera konsorcjum)?
iii. umożliwienia wdrożenia wyników badań w ramach prowadzonej przez Państwa działalności poprzez zawarcie konsorcjum?
g)Czy w związku z komercjalizacją wyników badań (odpłatnym zbyciem praw majątkowych/odpłatnym udzieleniem licencji) pomiędzy Państwem a przedsiębiorstwem będzie dokonywany podział zysku?
Udzielono odpowiedzi:
Powyższy zapis zawarty w projekcie oznacza, że projekt zakończy się uzyskaniem wyników, które będzie można licencjonować IP na potrzeby przyszłego wdrożenia i to jest najbardziej prawdopodobny scenariusz. Natomiast ze względu na specyfikę wyników jakimi będą narzędzia informatyczne autor projektu badawczego wskazał również jako propozycja dalszego sposobu rozwoju wyników plan prac konsorcjum. Na tym etapie nie jest możliwe przewidzenie czy projekt zakończy się tylko na etapie produktu, który uzyska ochronę prawną czy też projekt będzie mógł być kontynuowany w ramach prac w konsorcjum.
a) Celem zawartego z przedsiębiorcą konsorcjum będzie dalszy rozwój uzyskanych wyników w kierunku opracowania cyfrowego produktu (…).
b) Na tym etapie realizacji projektu nie jest możliwe wskazanie kto będzie Liderem konsorcjum. Biorąc pod uwagę zakres czynności niezbędnych do wdrożenia produktu – to jest rozwój uzyskanych wyników w kierunku opracowania cyfrowego produktu (…) uzasadnione jest aby to przedsiębiorstwo występowało w roli Liderem w ramach zawartego konsorcjum.
c) Na tym etapie realizacji projektu nie jest możliwe wskazanie poszczególnych zobowiązań stron.
d) Jeżeli w ogóle dojdzie do zawarcia konsorcjum to w ramach planowanego konsorcjum nie będzie następowała sprzedaż wypracowanych wartości intelektualnych. Zostaną one wniesione bezpłatnie do konsorcjum w celu dalszego ich rozwoju. Dopiero po uzyskaniu gotowego do sprzedaży produktu będzie on komercjalizowany na rynku. Niemniej jednak, X posiada prawo pierwokupu wyników projektu. I jeżeli z niego skorzysta, może nie dojść do zawarcia umowy konsorcjum z przedsiębiorcą, a wyniki zostaną przez Instytut od razu sprzedane.
e) Wnioskodawca otrzyma możliwość dalszego rozwoju uzyskanych wyników w kierunku opracowania cyfrowego produktu (…).
f) W odniesieniu do komercjalizacji wyników badań, tj. odpłatnego zbycia praw majątkowych/udzielenia licencji do rezultatu projektu na rzecz komercyjnego podmiotu trzeciego Wnioskodawca wskazał, że przyszłe wdrożenie będzie najprawdopodobniej polegać na komercjalizacji wyników badań tj. odpłatnym zbyciu praw majątkowych/udzieleniu licencji do rezultatu projektu na rzecz podmiotu trzeciego, który będzie posiadać środki finansowe i techniczne na wprowadzenie produktu na rynek docelowy.
W odniesieniu do komercjalizacji wyników badań, tj. odpłatnego zbycia praw majątkowych/udzielenia licencji do rezultatu projektu na rzecz przedsiębiorstwa (partnera konsorcjum) Wnioskodawca wskazał, że nie można wykluczyć również takiego scenariusza jednak bardziej prawdopodobnym jest, że przyszłe wdrożenie będzie polegać na komercjalizacji wyników badań tj. odpłatnym zbyciu praw majątkowych/udzieleniu licencji do rezultatu projektu na rzecz podmiotu trzeciego, który będzie posiadać środki techniczne i finansowe na wprowadzenie produktu na rynek docelowy.
W odniesieniu do umożliwienia wdrożenia wyników badań w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności poprzez zawarcie konsorcjum Wnioskodawca wskazał, że ze względów finansowo-technicznych jest to mało prawdopodobne.
g) Nie jest to wykluczone. Natomiast na tym etapie Wnioskodawca nie jest w stanie odpowiedzieć czy w ogóle dojdzie i jak będzie przebiegać komercjalizacja wyników badań i czy oprócz odpłatnego zbycia prawa majątkowych/udzielenia licencji będzie również dokonany podział zysku.
Pytania
1. Czy sprzedaż praw majątkowych należących do Instytutu, które powstaną w wyniku prac w ramach Projektu A lub udzielenie licencji na te prawa majątkowe, będzie podlegać opodatkowaniu VAT bez prawa do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego?
2. Czy od wydatków poczynionych w ramach Projektu A (zakup środków trwałych, usług, drobnego sprzętu, odczynników i innych materiałów związanych z realizacją tego projektu) Instytutowi będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego?
3. Czy sprzedaż praw majątkowych należących do Instytutu, które powstaną w wyniku prac w ramach Projektu B lub udzielenie licencji na te prawa majątkowe, będzie podlegać opodatkowaniu VAT bez prawa do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego?
4. Czy od wydatków poczynionych w ramach Projektu B (zakup, usług, drobnego sprzętu, odczynników i innych materiałów związanych z realizacją tego projektu) Instytutowi będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego?
5. Czy sprzedaż praw majątkowych należących do Instytutu, które powstaną w wyniku prac w ramach Projektu C lub udzielenie licencji na te prawa majątkowe, będzie podlegać opodatkowaniu VAT bez prawa do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego?
6. Czy od wydatków poczynionych w ramach Projektu C (zakup usług, drobnego sprzętu, odczynników i innych materiałów związanych z realizacją tego projektu) Instytutowi będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1, 3, 5
Zdaniem Instytutu, sprzedaż praw majątkowych, które powstaną w wyniku prac w ramach projektów A , B , C lub udzielenie licencji na te prawa majątkowe, będzie podlegać opodatkowaniu VAT i nie będzie zwolnione z opodatkowania VAT.
Ad 2, 4, 6
Instytut uważa, że ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z zakupem urządzeń (niebędących środkami trwałymi), usług, drobnego sprzętu, odczynników i innych materiałów związanych z realizacją projektów A , B , C ponieważ te towary i usługi będą wykorzystywane tylko do działalności opodatkowanej Instytutu.
Instytut jest zdania, że także w stosunku do zakupionych do projektów A środków trwałych przysługuje mu pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego, ze względu na to, że te środki trwałe zostały nabyte z zamiarem wykorzystywania ich do działalności opodatkowanej (wykorzystanie w komercyjnych projektach).
Uzasadnienie do stanowiska do pytań
Uzasadnienie stanowiska do pytań: 1, 3, 5
Instytut, jako jednostka finansów publicznych, wykonująca swoje zadania statutowe nie jest, co do zasady, podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu uptu.
Natomiast w przypadku realizacji projektów wymienionych w pytaniach, celem Instytutu jest komercyjne wdrożenie opracowanych rozwiązań, wypracowanych w ramach wskazanych projektów. W myśl art. 15 ust. 1 uptu podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 uptu działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, w tym w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Instytut zamierza wykorzystać opracowane w toku pracy nad projektami A , B , C rezultaty badawcze poprzez:
·odpłatne zbycie przysługujących mu praw majątkowych do tych rezultatów
·lub poprzez udzielenie odpłatnej licencji do tych rezultatów innemu podmiotowi gospodarczemu.
W związku z planowanymi działaniami Instytut wypełni znamiona definicji zawartej w art. 15 ust. 2 uptu, poprzez wykorzystywanie praw majątkowych do celów zarobkowych.
Zatem skoro powyższe czynności są wykonywane z zamiarem osiągnięcia zysku, to w ocenie Wnioskodawcy, należy uznać, że Instytut wykonuje te czynności jako podatnik VAT (art. 15 ust. 1 uptu). Nadto sprzedaż praw majątkowych lub udzielenie na nie licencji innemu podmiotowi to czynności opodatkowane w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 uptu.
Zatem, skoro Instytut zamierza sprzedać lub udzielić licencji na prawa majątkowe, co stanowi czynności opodatkowane, a jednocześnie w wyniku tych działań Instytut będzie działał jako podatnik VAT – to w ocenie Wnioskodawcy oznacza to, że powyższe czynności są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.
Jednocześnie sprzedaż lub udzielenie licencji na prawa majątkowe nie podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 uptu, bowiem czynności te nie zostały wskazane w żadnym z punktów tego przepisu.
Uzasadnienie stanowiska do pytań: 2, 4, 6
Zakupione przez Instytut urządzenia, usługi, drobny sprzęt, wartości niematerialne i prawne nabyte zostały lub zostaną na potrzeby projektów: A , B , C , a więc z zamiarem wykorzystania co działalności opodatkowanej. Wobec tego, na podstawie art. 86 ust. 1 uptu Instytut jako czynny podatnik VAT, wykorzystujący te towary i usługi do działalności opodatkowanej ma prawo do odliczania podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur zakupowych za te towary i usługi w pełnej wysokości.
Instytut pragnie podkreślić, że również zakupione na potrzeby projektów A środki trwałe będą wykorzystane po zakończeniu tego projektu do działalności opodatkowanej. Z tego względu Instytut uważa, że przy zakupie środków trwałych przysługuje mu pełne prawo do odliczania podatku VAT.
Powyższe wnioski znajdują potwierdzenie w następujących interpretacjach indywidualnych:
· IPPP1/45-561/16-2/JL z 4 października 2019 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie: „W związku z tym, z uwagi na treść przepisów ustawy o podatku dochodowych od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którym wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związanych podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towaru lub usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do działalności niepodlegającej takiemu podatkowi.”
· 0115-KDIT1-2.4012.510.2017.1.AP z 13 września 2017 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Izby Skarbowej: „Jak wskazał we wniosku Wnioskodawca zakupy, które jest w stanie przyporządkować do sprzedaży opodatkowanej, a zatem kwoty podatku naliczonego wynikające z konkretnych faktur zostaną odliczone w całości. Natomiast zakupy towarów i usług, które Wnioskodawca nie będzie mógł przyporządkować bezpośrednio wyłącznie do działalności opodatkowanej, zostaną uznane za nieuprawniające do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Jak wynika z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnik ma prawo a nie obowiązek do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.”
· 0112-KDIL4.4012.192.2019.2.HW z 8 lipca 2019 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Izby Skarbowej: „Odnosząc się więc do powyższego powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia będzie spełniony, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykorzystuje efekty projektu do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Równocześnie faktury dotyczące wydatków poniesionych na realizację projektu wystawione są na Wnioskodawcę”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług definiuje ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwana dalej „ustawą”.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W świetle art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Pojęcie „podatnik” zostało zdefiniowane w art. 15 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Analogiczny zapis zawarty jest w art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), w myśl którego:
„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.
„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Powyższe przepisy pozwalają stwierdzić, że dostawa towarów i świadczenie usług będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy czynność ta będzie dokonywana przez podmiot mający status podatnika, działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji.
Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Przy czym – w świetle przytoczonych wyżej przepisów – status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy/usługi mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo jednostką finansów publicznych, działającą na podstawie ustawy (…) oraz są Państwo zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzą Państwo działalność statutową (…) oraz działalność gospodarczą (m.in. usługi badawcze). Prowadzą Państwo trzy projekty finansowane przez X. W ramach projektów realizowane będą badania (…). Projekt pn. A jest realizowany od (…) do (…). Projekt pn. B jest realizowany od (…) do (…). Projekt pn. C jest realizowany od (…) i kończy się (…). Celem projektów jest opracowanie bądź przygotowanie do wdrożenia technologii, które w przyszłości zamierzają Państwo wdrożyć na rynku komercyjnym. Projekty realizują Państwo w ramach działalności niegospodarczej oraz zobowiązani są Państwo, aby zapewnić rozdzielenie kosztów, finansowania i przychodów związanych z taką działalnością gospodarczą od kosztów i finansowania wspartego Przedsięwzięcia, w celu uniknięcia subsydiowania skrośnego działalności gospodarczej. Państwu jako ostatecznemu odbiorcy wsparcia, przysługiwać będą prawa majątkowe do wyników badań (…) i prac rozwojowych będących rezultatem projektów. Są Państwo uprawnieni do doprowadzenia do komercyjnego wykorzystania praw własności intelektualnej (PWI) do wyników badań (…) lub prac rozwojowych będących rezultatem projektów w następujący sposób: poprzez udostępnienie PWI podmiotom trzecim za wynagrodzeniem lub jakiekolwiek udostępnienie PWI innym podmiotom na potrzeby wytwarzania przez podmioty trzecie produktów lub świadczenia usług, albo przeniesienie przez Państwa wsparcia PWI na podmiot trzeci. Udostępnienie PWI podmiotom trzecim lub przeniesienie PWI na podmioty trzecie następuje na zasadach rynkowych. Wykonanie powyższego uprawnienia wymaga pisemnej zgody X, a także zawarcia z tą X odrębnej umowy pod rygorem nieważności, określającej zasady wykorzystywania PWI w celach komercyjnych oraz podział zysków z takiego wykorzystania. Niezależnie od powyższego X przysługuje prawo do pierwokupu PWI do rezultatów projektów po cenach rynkowych. Prawo pierwokupu może zostać wykonane w czasie trwania projektu oraz w terminie 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu. Pierwokup następuje na podstawie odrębnej umowy. Państwo jako jednostka naukowa nie będą mogli dokonać komercyjnego wdrożenia wyników badań prowadzonych w toku projektu na potrzeby własnej działalności gospodarczej. Zakładają Państwo, że wyniki badań i prac (…) w ramach projektów finansowanych przez X zostaną w przyszłości skomercjalizowane.
Celem Projektu pn. A jest (…). Planują Państwo w przyszłości komercjalizację wyników badań, tj. odpłatne zbycie praw majątkowych lub udzielenie licencji do rezultatu projektu na rzecz podmiotu trzeciego, który będzie posiadać środki finansowe i techniczne na wprowadzenie produktu na rynek docelowy. W celu realizacji powyższego projektu zakupili/zakupią Państwo sprzęt komputerowy (mobilne stacje obliczeniowe wraz z monitorami) do przeprowadzenia niezbędnych badań i prac rozwojowych, usługi drobny sprzęt i materiały ze środków pochodzących z projektu. Zakupione urządzenia stanowią zarówno środki trwałe podlegające amortyzacji, jak i aktywa niezaliczane do środków trwałych Instytutu. Drobny sprzęt nie jest zaliczany do środków trwałych Instytutu. Wszystkie wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu były/będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Państwa. Urządzenia stanowiące Państwa środki trwałe (podlegające amortyzacji) będą używane w realizacji projektu, a następnie po zakończeniu projektu urządzenia te będą używane jedynie do Państwa działalności gospodarczej. Zakupione inne urządzenia (niebędące środkami trwałymi), usługi, drobny sprzęt i inne materiały niezbędne do prowadzenia działań projektowych również zostaną wykorzystane tylko na potrzeby projektu. W ramach działalności gospodarczej, do której będą wykorzystane zakupione na potrzeby projektu urządzenia, usługi, drobny sprzęt, odczynniki i inne materiały nie będą Państwo wykonywać czynności zwolnionych od podatku VAT.
Celem Projekt pn. B jest (…) Państwo jako jednostka naukowa nie będą mogli dokonać komercyjnego wdrożenia wyników projektu we własnej działalności gospodarczej, jednak będą mogli Państwo sprzedać prawa majątkowe lub udzielić na nie licencji (zgodnie z zasadą ceny rynkowej) na rzecz podmiotu trzeciego lub X. W celu realizacji powyższego projektu zakupili/zakupią Państwo usługi, drobny sprzęt, odczynniki, materiały laboratoryjne itp. ze środków pochodzących z projektu. Zakupione urządzenia drobny sprzęt, odczynniki i inne materiały laboratoryjne nie są zaliczane do Państwa środków trwałych i zostaną wykorzystane tylko na potrzeby projektu. Wszystkie wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu były/będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Państwa. W ramach działalności gospodarczej, do której będą wykorzystane zakupione na potrzeby projektu, urządzenia, usługi, drobny sprzęt, odczynniki i inne materiały nie będą wykonywać państwo czynności zwolnionych od podatku VAT.
Celem projekt pn. C jest (…). Państwo jako jednostka naukowa nie będą mogli dokonać komercyjnego wdrożenia wyników projektu we własnej działalności gospodarczej, jednak będą mogli Państwo sprzedać prawa majątkowe lub udzielić na nie licencji (zgodnie z zasadą ceny rynkowej) na rzecz podmiotu trzeciego lub X. W celu realizacji powyższego projektu zakupili/zakupią Państwo usługi, drobny sprzęt, odczynniki, materiały laboratoryjne itp. ze środków pochodzących z projektu. Zakupione urządzenia drobny sprzęt, odczynniki i inne materiały laboratoryjne nie są zaliczane do środków trwałych Instytutu. Wszystkie wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu były/będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Państwa. Zakupione urządzenia usługi, drobny sprzęt, odczynniki i inne materiały niezbędne do prowadzenia działań projektowych zostaną wykorzystane tylko na potrzeby projektu. W ramach działalności gospodarczej, do której będą wykorzystane zakupione na potrzeby projektu urządzenia drobny sprzęt, odczynniki i inne materiały laboratoryjne nie będą wykonywać państwo czynności zwolnionych od podatku VAT.
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą podlegania opodatkowaniu bez prawa do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego sprzedaży praw majątkowych lub udzielenie licencji na prawa majątkowe należące do Państwa, które powstaną w wyniku prac w ramach Projektów: A , B , C (pytania oznaczone we wniosku numerem 1, 3, 5).
Przewidują Państwo zatem, że dokonają Państwo odpłatnego zbycia przysługujących Państwu praw majątkowych do rezultatu projektu na rzecz komercyjnego podmiotu trzeciego lub X (w przypadku, gdy X ta skorzysta z przysługującego jej prawa pierwokupu) lub udzielą Państwo odpłatnej licencji do rezultatów projektu (praw majątkowych przysługujących Państwu) na rzecz komercyjnego podmiotu trzeciego.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest rozstrzygnięcie skutków prawnopodatkowych w związku przewidywanym przez Państwa wykorzystaniem rezultatów projektów stanowiących Państwa prawa majątkowe, tj. sprzedażą praw majątkowych lub udzieleniem odpłatnej licencji.
Z powyższych okoliczności wynika zatem, że realizując ww. projekty będą Państwo wykonywać czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (odpłatnego zbycia praw majątkowych lub udzielenia odpłatnej licencji), co wypełnia definicję działalności gospodarczej zawartą w art. 15 ust. 2 ustawy. W konsekwencji, dokonując odpłatnego zbycia praw majątkowych lub odpłatnego udzielania licencji do rezultatów projektu będą Państwo występować w roli podatnika podatku od towarów i usług, a czynności te będą podlegać opodatkowaniu podatkiem do towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Ustawodawca w ustawie oraz w przepisach wykonawczych do niej, przewidział zwolnienie niektórych czynności od podatku, m.in. w art. 43 ust. 1 ustawy. Jednak czynności sprzedaży praw majątkowych lub odpłatnego udzielenia licencji na te prawa nie zostały wymienione w art. 43 ustawy. Tym samym ww. czynności będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług.
W konsekwencji, sprzedaż praw majątkowych lub udzielenie licencji na te prawa które powstaną w wyniku prac w ramach Projektów: A , B , C będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bez prawa do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych nr 1, 3, 5 należało uznać za prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą także kwestii, przysługiwania Państwu prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków poczynionych w ramach Projektów: A ; B , C (pytania oznaczone we wniosku numerami 2, 4, 6).
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy w myśl którego:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyklucza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.
W celu odliczenia podatku naliczonego podatnik w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi.
Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jednak warunek związku zakupu ze sprzedażą opodatkowaną, sformułowany w art. 86 ust. 1 ustawy, nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Ponadto w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej: istotna jest intencja nabycia. Jeśli dany towar lub usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Natomiast jeśli dany towar lub usługa mają służyć wykonywaniu czynności niepodlegających podatkowi VAT oraz zwolnionych od podatku VAT wówczas – prawo do odliczenia nie przysługuje.
We wniosku wskazali Państwo, że w celu realizacji wskazanych projektów zakupili/zakupią Państwo sprzęt komputerowy (mobilne stacje obliczeniowe wraz z monitorami) do przeprowadzenia niezbędnych badań i prac rozwojowych, usługi, drobny sprzęt, odczynniki i inne materiały. Wszystkie wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu były/będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Państwa.
Zakupione urządzenia stanowią zarówno środki trwałe podlegające amortyzacji, jak i aktywa niezaliczane do Państwa środków trwałych. Drobny sprzęt nie jest zaliczany do środków trwałych. Urządzenia stanowiące Państwa środki trwałe (podlegające amortyzacji) będą używane w realizacji projektu, a następnie po zakończeniu projektu urządzenia te będą używane jedynie do Państwa działalności gospodarczej. Zakupione inne urządzenia (niebędące środkami trwałymi), oraz usługi, drobny sprzęt, odczynniki i inne materiały niezbędne do prowadzenia działań projektowych zostaną wykorzystane tylko na potrzeby projektu.
W ramach działalności gospodarczej, do której będą wykorzystane zakupione na potrzeby projektu urządzenia, usługi, drobny sprzęt, odczynniki i inne materiały nie będą Państwo wykonywać czynności zwolnionych od podatku VAT.
Jak wskazano w odpowiedzi na Państwa wątpliwości wrażone w pytaniu 1, 3, 5, realizując wskazane projekty będą Państwo działali w roli podatnika podatku od towarów i usług, a komercjalizacja wyników projektów w postaci sprzedaży praw majątkowych lub odpłatnego udzielenia licencji do praw majątkowych będzie stanowiła czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Zaznaczyli Państwo również, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
Skoro więc wydatki na towary i usługi poczynione w ramach wskazanych powyżej projektów dokonywane są przez podatnika z zamiarem ich wykorzystywania wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. odpłatnego zbycia praw majątkowych lub odpłatnego udzielenia licencji do praw majątkowych, a dodatkowo w odniesieniu do środków trwałych do wykorzystania w ramach opodatkowanej działalności gospodarczej – to w tej sytuacji przesłanki prawa do odliczenia podatku naliczonego zostały spełnione. Prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek wskazanych w art. 88 ustawy.
W konsekwencji przysługuje/będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków poczynionych w ramach projektów: A ; B , C , ponieważ ww. wydatki mają/będą miały związek wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych nr 2, 4, 6 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
·zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W myśl art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Ponadto wskazać należy, iż zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, rozpatrzone.
Niniejsza interpretacja dotyczy zatem wynikających dla Państwa skutków prawnopodatkowych będących przedmiotem Państwa wątpliwości w związku z odpłatnym zbyciem praw majątkowych do rezultatów projektów lub odpłatnym udzieleniem licencji do rezultatów projektów. Inny sposób wykorzystania przysługujących Państwu praw majątkowych do rezultatów projektów, tj. ich nieodpłatnego przekazania w ramach konsorcjum nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
