Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skierniewicach, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz... - Interpretacja - US.III/VAT/443/26/1/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31.08.2005, sygn. US.III/VAT/443/26/1/2005, Urząd Skarbowy w Skierniewicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skierniewicach, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z art. 2 pkt 15, art. 15 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 3, art. 43 ust. 3, art. 86 ust. 1, art. 87 ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym w dniu 09.06.2005r. wniosku dotyczącym możliwości wystąpienia o zwrot różnicy podatku w miesiącu otrzymania faktury na zakup towarów i usług sfinansowanych z Unijnych programów pomocowych.

Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę

Rolnik, który zrezygnował ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 i rozlicza się z podatku od towarów i usług na zasadach ogólnych dokonuje zakupów inwestycyjnych. Zakupy te są sfinansowane dotacją w ramach programu SAPARD lub w formie dopłat z funduszy strukturalnych. Czy w tej sytuacji rolnik będzie mógł wystąpić o zwrot podatku za miesiąc, w którym otrzymał faktury, czy dopiero po uzyskaniu refundacji poniesionych kosztów przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa? Czy do uzyskania zwrotu podatku z inwestycji sfinansowanych w części dotacją potrzebne będą dodatkowe zaświadczenia z Agencji, jeżeli tak to jakie?

Zdaniem Podatnika ma prawo do uzyskania zwrotu podatku VAT w miesiącu otrzymania faktur za wykonaną inwestycję, jak również ustawa o podatku od towarów i usług nie nakłada obowiązku uzyskania dodatkowych zaświadczeń w przypadku otrzymania dotacji.

Ocena prawna

Rolnik ryczałtowy, który zrezygnował ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) i nie wybrał rozliczeń metodą kasową, o której mowa w art. 21 ust. 1, rozlicza podatek od towarów i usług na zasadach ogólnych jako czynny podatnik VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 wyżej cyt. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19, oraz art. 124.

W świetle ust. 2 kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3 - 7 m.in.:
suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  • z tytułu nabycia towarów i usług,
  • potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  • od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Przepis ust. 10 tego artykułu stanowi, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje:

  • w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny z zastrzeżeniem pkt 2 - 4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18,
  • w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 4 - w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy odpowiednio od importu usług lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca,
  • w przypadku nabycia towarów i usług, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1, jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu dotyczy - w rozliczeniu za okres, w którym przypada termin płatności,
  • w przypadku dokonania spisu z natury określonego w art. 113 ust. 5 i 7 - nie później niż w rozliczeniu za okres, w którym dokonano tego spisu,
  • w przypadku stosowania w imporcie towarów procedury uproszczonej, polegającej na wpisie do rejestru zgodnie z przepisami celnymi - za okres rozliczeniowy, w którym podatnik dokonał wpisu do rejestru, obniżenie kwoty podatku należnego następuje pod warunkiem dokonania przez podatnika zapłaty podatku wykazanego w tym rejestrze.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 11 ustawy).

Zgodnie z ust. 12 - w przypadku otrzymania faktury, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit.a lub lit.c, przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, z wyłączeniem przypadków, gdy faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9-11 - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi.

Należy przy tym podkreślić, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie uzależniają odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług od sposobu ich finansowania, a zatem nie występuje konieczność uzyskania zaświadczenia z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Tylko w przypadku zakupów dokonanych od małego podatnika, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy, na faktury oznaczone jako "FAKTURA VAT-MP", prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przysługuje w rozliczeniu za miesiąc, w którym uregulowano całość lub część należności albo przypada 90 dzień od dnia otrzymania towaru lub wykonania usługi - § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. Nr 97, poz. 970 z późn.zm.).

Zasady zwrotu różnicy podatku reguluje przepis art. 86 ust. 19 i art. 87 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług. W świetle przepisu art. 86 ust. 19, jeżeli w okresie rozliczeniowym, o którym mowa w ust. 10, 11, 12, 16 lub 18, podatnik nie wykonał czynności opodatkowanych, kwotę podatku naliczonego za ten okres przenosi się do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy.

W świetle przepisu art. 87 ust. 2 z zastrzeżeniem ust. 3 i 3a, zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika.

Z powyższych przepisów wynika, iż zwrot różnicy podatku przysługuje Podatnikowi za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiły czynności opodatkowane w terminach określonych w art. 87 ustawy.

Jeżeli podatek naliczony nie został rozliczony w sposób podany wyżej, istnieje także możliwość uzyskania zwrotu podatku VAT na zasadach przewidzianych w § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

W myśl § 27a ust. 1 powołanego rozporządzenia, zwrot podatku przysługuje podmiotom, które przed 1 maja 2004r. zawarły umowy w ramach specjalnego Programu Akcesyjnego na rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.

W przypadku, o którym mowa wyżej, podatek wykazany na fakturze lub dokumencie celnym podlega zwrotowi w części w jakiej przypada on na wartość netto (bez podatku) towarów lub usług objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej w rozliczeniu końcowym umowy, z tym że zwrotowi nie podlega podatek zaliczony do kosztów kwalifikowanych objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej.

Zwrotu podatku dokonuje się na wniosek podatnika złożony do naczelnika urzędu skarbowego przy zachowaniu warunków określonych w art. 27a ust. 3 - 8 wyżej cyt. rozporządzenia.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu, należy stwierdzić, iż w świetle obowiązujących przepisów, jako, że jest Pan " podatnikiem VAT czynnym", przysługuje Panu rozliczenie podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług na ogólnych zasadach, a zatem zaprezentowane przez Pana stanowisko uznaje się za prawidłowe.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skierniewicach informuje, iż:

  • interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Urząd Skarbowy w Skierniewicach