Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.573.2025.1.AJB

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 18 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.573.2025.1.AJB

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku możliwości odzyskania lub odliczenia podatku naliczonego w związku Wydaniem ... z cyklu „...”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem działającym pod nazwą Stowarzyszenie „…” na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku - Prawo o stowarzyszeniach, jest osobą prawną będącą jednocześnie organizacją pozarządową. Podstawowym celem stowarzyszenia jest edukacja ekologiczna i kulturalna społeczeństwa za pomocą szerokiej gamy środków, a w szczególności publikacji o charakterze edukacyjnym oraz niekomercyjnych filmów oświatowych dotyczących kultury, przyrody i środowiska naturalnego oraz ich ochrony. Środki na swoją działalność statutową Wnioskodawca pozyskuje głównie z dotacji, darowizn współpracując z instytucjami państwowymi, organizacjami społecznymi i osobami fizycznymi działającymi w zakresie objętym celami stowarzyszenia. Zgodnie ze statutem Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, jednakże dochód z tej działalności jest przeznaczony wyłącznie na działalność statutową.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako płatnik VAT.

Wnioskodawca prowadzi działalność pożytku publicznego, w formie nieodpłatnej i odpłatnej, polegającą w szczególności na opracowaniu i wydaniu cyklu publikacji „…” zawierających treści dotyczące zieleni parkowej Miasta ..., nieodpłatnym ich rozprowadzeniu do szkół i instytucji zajmujących się problematyką edukacji ekologicznej. Ponadto, Stowarzyszenie w ramach swojej działalności systematycznie jest współorganizatorem …, a w 2017 r. głównym organizatorem pozyskując na ten cel dotacje z WFOŚiGW, Urzędu Miasta ..., Narodowego Centrum Kultury.

W ramach swojej statutowej działalności Wnioskodawca obecnie stara się o dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ... na Wydanie ... z cyklu „...”. Publikacja będzie zawierała treści dotyczące wybranych parków i ogrodów zlokalizowanych wzdłuż ulicy … w .... Zaprezentowany zostanie obecny stan obiektów na tle rysu historycznego. Aktualne oraz archiwalne opisy przyrody poparte będą danymi inwentaryzacji roślin, planami, rycinami i fotografiami. Mapy obiektów uwzględniać będą drzewa pomnikowe oraz ciekawe gatunki roślin. Szeroko poruszony zostanie aspekt ochrony bioróżnorodności i funkcji ekosystemów miejskich, z uwzględnieniem promocji walorów przyrodniczych województwa ... Nakład wydawnictwa będzie bezpłatnie dystrybuowany przez Stowarzyszenie …

Wnioskodawca prowadzi działalność społecznie użyteczną i nie działa w celu osiągnięcia zysku, zaś do jego zadań należy prowadzenie działalności o charakterze edukacyjnym i kulturalnym. Wnioskodawca na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej ustawa) jest podatnikiem, u którego których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego z uwagi na spełnienie przesłanek określonych w art. 113 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Żadne wykonywane przez Wnioskodawcę czynności nie są opodatkowane. Skutkiem braku czynności opodatkowanych wykonywanych przez Wnioskodawcę jest brak podatku naliczonego, który mógłby odliczyć nabywca towarów i usług od takiego podatnika.

Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabywanie przez podatnika towarów i usług. Wynika to z ogólnej zasady wyrażonej w art. 86 ust. 1 ustawy (prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary te i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych) oraz z art. 88 ust. 4 ustawy, który prawo do obniżenia kwoty lub zwrotu podatku należnego przyznaje tylko podatnikom zarejestrowanym jako podatnicy VAT czynni (a więc prawa tego nie mają ani podatnicy niezarejestrowani w ogóle, ani podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT zwolnieni).

Jako załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Wnioskodawca jest zobligowany do przedstawienia interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w której zostanie wskazane, czy podmiot ma prawo do odliczenia zapłaconego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu w ramach planowanego projektu dofinansowanego dotacją.

W wyżej wymienionym wniosku o dofinansowanie realizacji projektu Wnioskodawca chce ująć cały podatek naliczony VAT jako koszt (wydatek) kwalifikowalny, ponieważ Wnioskodawca w żaden sposób nie może odzyskać (odliczyć) podatku naliczonego VAT, ze względu na:

1.korzystanie ze zwolnienia z podatku VAT (art. 113 ust. 1 ustawy o VAT);

2.w sytuacji ewentualnej utraty prawa ze zwolnienia lub rezygnacji ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT - na podstawie art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, który to przepis nie daje możliwości odzyskania (odliczenia) podatku naliczonego od towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Oświadczenie w sprawie kwalifikowalności podatku VAT, składane przez Wnioskodawcę nie jest wystarczającym dokumentem potwierdzającym brak możliwości odzyskania podatku - zgodnie z wytycznymi do wniosku o dofinansowanie projektu należy dołączyć również indywidualną interpretację, czy w odniesieniu do realizowanego przez beneficjenta projektu istnieje możliwość odzyskania podatku VAT.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu polegającego na Wydaniu ... z cyklu „...” będą wykorzystane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.

Pytanie

Czy Wnioskodawca, w związku z realizacją projektu dotowanego z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ... na Wydanie ... z cyklu „...” ma prawną możliwość odzyskania lub odliczenia poniesionego ostatecznie kosztu podatku VAT w związku z realizacją projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podatkowego w zakresie podatku VAT z mocy samego prawa na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Do objęcia zwolnieniem nie jest konieczne składanie żadnych oświadczeń czy zawiadomień (zawiadomienie takie jest konieczne dopiero w razie rezygnacji ze zwolnienia). Działalność podatników zwolnionych podmiotowo z podatku jest podatkowo neutralna. Jeśli nie obciążają oni podatkiem czynności przez siebie wykonywanych, to nie ma powodów do przyznania im prawa do odliczenia podatku. To zwolnienie od VAT sprawia, że system VAT jest dla nich całkowicie neutralny. Nie ma więc powodów, aby stosować drugie narzędzie zapewniające neutralność opodatkowania, tj. prawo do odliczenia, skoro skutek taki jest osiągnięty poprzez objęcie ich działalności zwolnieniem z podatku.

Podstawowe zasady, które dotyczą odliczania podatku naliczonego są sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, z godnie którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy: Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: a) nabycia towarów i usług, b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Artykuł 87 ust. 1 ustawy stanowi, że: w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy są spełnione warunki:

-podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,

-towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do takich czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Nie można obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które:

-nie służą do czynności opodatkowanych podatkiem VAT,

-służą do czynności zwolnionych od tego podatku,

-służą do czynności niepodlegających temu podatkowi.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczy, że podatnik nabywa towary i usługi w celu ich wykorzystywania do czynności opodatkowanych.

Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, gdy spełni przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy i nie zaistnieją przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.

Artykuł 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może odliczyć podatku, który jest należny tylko dlatego, że został wykazany na fakturze. W sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku podatnik nie może odliczyć podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy: Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy: działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 113 ust. 1 ustawy stanowi, że: zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ustawy ust. 1 ustawy.

Zatem z tytułu poniesionych wydatków nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tym samym, nie będzie Wnioskodawcy przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261):

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.

Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki ponoszone w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz nie są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, nie będzie przysługiwało Państwu z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, nie będą mieli Państwo możliwości odzyskania lub odliczenia podatku naliczonego w związku Wydaniem ... z cyklu „...”, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki ponoszone w ramach ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz nie są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Tym samym uznałem Państwa stanowisko za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczam, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników w zakresie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu interpretacji mogą jedynie pomóc Państwu ocenić, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.