
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siedlcach na podstawie art. 14a §1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.nr 137, poz. 926 ze zm.) przedstawia poniżej swoje stanowisko w sprawie:
Przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu uregulowane zostały w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97, poz. 970 ze zm.).
Zgodnie z § 6 ust. 3 ww. rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących m. in.:
- Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej.
W myśl przepisów rozdziału 12 rozporządzenia zwrot podatku naliczonego przysługuje zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Zwrot podatku naliczonego z powyższego tytułu przysługuje podatnikom, którzy spełniają warunki określone w § 25 ust. 1 rozporządzenia. Jednym z warunków dających podstawę do zwrotu podatku naliczonego jest posiadanie przez podmiot ubiegający się o zwrot zaświadczenia wydanego przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, że nabycie towarów i usług zostało sfinansowane ze środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
W przypadku Jednostki powyższy warunek nie jest spełniony.
Urząd Komitetu Integracji Europejskiej Departament Koordynacji i Monitorowania Pomocy Zagranicznej w Warszawie pismem z dnia 12.07.2004r. odmówił wydania zaświadczenia, uzasadniając swoje stanowisko tym, że umowa zawarta z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji została podpisana 14.06.2004r., czyli po upływie terminu przewidzianego w rozporządzeniu.
Biorąc pod uwagę powyższy stan prawny i faktyczny należy stwierdzić, że Jednostka finansując zakup towarów i usług ze środków przyznanych na podstawie umowy zawartej z Fundacją nie może korzystać z przepisów regulujących zasady dokonywania zwrotów w ramach przepisów dotyczących bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
