Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDST2-2.4011.422.2025.3.PR

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 12 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.422.2025.3.PR

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

  – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan pismami z 6 oraz 21 sierpnia 2025 r. (daty wpływu).

Opis zdarzenia przyszłego

Od września tego roku będzie Pan świadczył usługi jako menadżer w dziale audytu finansowego w jednej z firm (...). Zakres obowiązków będzie dotyczył m.in:

a)wspólnie z Biegłym Rewidentem prowadzenia i uczestnictwa w projektach audytorskich;

b)zarządzania zespołami projektowymi;

c)koordynacji i monitorowania prawidłowości i terminowości realizowanych projektów;

d)sporządzania sprawozdań z przeprowadzonych projektów audytowych;

e)bieżącej współpracy z klientami polskimi i międzynarodowymi, reprezentującymi różne profile biznesowe;

f)współpracy z osobami na wszystkich szczeblach organizacji w ramach projektów interdyscyplinarnych.

Uzupełnienia wniosku

Usługi, które będzie Pan świadczył sklasyfikowane są pod dwoma PKWiU – 69.20.10.0 „Usługi w zakresie audytu finansowego”, ale także 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Wskazał Pan, że:

-   usługi „a”, „e” obejmują: (...);

-usługi „b”, „c” obejmują: (...);

-usługa „d” obejmuje: (...);

-usługa „f” obejmuje: (...).

Oprócz wyżej wymienionych obowiązków, w ich skład będzie wchodzić

a) zarządzanie zespołem:

-rekrutacja i rozwój: udział w procesach rekrutacyjnych oraz wspieranie rozwoju zawodowego członków zespołu (szkolenia, mentoring);

-ocena i motywacja: regularna ocena pracy audytorów, udzielanie informacji zwrotnej oraz motywowanie do osiągania celów.

b) Obowiązki biznesowe i sprzedażowe:

-realizacja celów sprzedażowych: aktywny udział w pozyskiwaniu nowych klientów i rozwijaniu portfolio usług.

-udział w przetargach: przygotowywanie ofert audytowych i uczestnictwo w procesach przetargowych.

Potwierdził Pan, że prowadzona działalność gospodarcza jest /będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy. Nigdy nie był Pan zatrudniony przez przyszłego usługobiorcę na podstawie stosunku pracy ani spółdzielczego stosunku pracy, ani nie świadczyłem na jej rzecz usług w roku poprzedzającym rok podatkowy, ani w roku podatkowym.

W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza Pan skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie uzyskał Pan przychodów z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro.

W ciągu 2-3 tygodni ma Pan zamiar złożyć właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania.

Przyporządkowanie podanych czynności do poszczególnych symboli PKWiU (70.22.20.0 oraz

69.20.10.0), tj.:

a)(wspólnie z Biegłym Rewidentem) prowadzenie i uczestnictwo w projektach audytorskich – 69.20.10.0;

b)zarządzanie zespołami projektowymi – 70.22.20.0;

c)koordynacja i monitorowanie prawidłowości i terminowości realizowanych projektów – 70.22.20.0;

d)sporządzanie sprawozdań z przeprowadzonych projektów audytowych; 69.20.10.0

e)bieżąca współpraca z klientami polskimi i międzynarodowymi, reprezentującymi różne profile biznesowe – 69.20.10.0;

f)współpraca z osobami na wszystkich szczeblach organizacji w ramach projektów interdyscyplinarnych – 70.22.20.0;

g)zarządzanie zespołem; obowiązki biznesowe i sprzedażowe – 70.22.20.0.

Wskazał Pan, że jeszcze nie prowadzi ewidencji przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Działalność będzie Pan rozpoczynał od 1 września. Ewidencję przychodów prowadzić będzie Pan od momentu wystawienia pierwszej faktury na koniec miesiąca. Wskazał Pan, że w zależności od kontrahenta/zleceniodawcy, na rzecz którego świadczone są usługi zakres czynności jest taki sam.

Potwierdził Pan, że postanowienia umowy dotyczące przedmiotowych usług są identyczne.

Pana umowa z klientem/kontrahentem/zleceniodawcą przewiduje świadczenie jednej usługi zarządzania projektami, na którą składać się będą ww. czynności.

Wskazał Pan, że w ramach współpracy z kontrahentami otrzyma zlecenie sprawowania funkcji menadżerskiej w trakcie prac projektowych w zakresie badań sprawozdań finansowych oraz projektów interdyscyplinarnych na potrzeby organizacji. Dokładny zakres prac nie będzie wynikać z umowy – na niej ustalone są jedynie ramowo zadania, które opisał Pan we wcześniejszej odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku. Dokładne terminy projektów, czy to badania sprawozdań czy interdyscyplinarnych na potrzeby organizacji uzgodnione zostaną w późniejszym okresie, natomiast wynagrodzenie ustalone jest ryczałtowo (stawka dzienna/godzinowa) i na każdy projekt ustalona zostanie określona pula godzin, w trakcie których należy zmieścić się aby zakończyć prace. Wynagrodzenie nie zależy od rodzaju wykonywanych czynności, a jedynie od liczby zleceń projektów i ich skomplikowania.

Wskazał Pan, że:

-będzie świadczył usługi objęte dwoma PKWiU, przy czym dominująca liczba czynności będzie dotyczyć zarządzania projektami (70.22.20.0);

-nie posiada Pan tytułu biegłego rewidenta i nie Pan będzie podpisywać opinie z badania sprawozdań finansowych.

Pytanie

Jaką stawką ryczałtu powinny być opodatkowane przez Pana usługi, 8,5%, 15%, czy może powinny zostać podzielone między dwie stawki odpowiednio do czasu poświęcanego na poszczególne czynności?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, w związku z faktem, że zakres obowiązków w ramach świadczonych usług będzie szeroki, niemniej większość czasu (ponad 3/4) poświęcona będzie na usługi o charakterze klasyfikującym się do opodatkowania stawką 8,5%, uważa Pan, że będzie to właściwa do wyboru stawka.

Powyższe usługi, w Pana przekonaniu powinny zostać zaklasyfikowane do grupy usług o kodzie 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, opodatkowanych stawką ryczałtu 8,5%. Wynika to z faktu, że usługi te nie spełniają żadnego z punktów art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionych pod ust. 2 opodatkowanych stawką 15%. Świadczone przez Pana w przyszłości usługi nie będą również miały charakteru wolnego zawodu opodatkowanego stawką ryczałtu 17%, gdyż nie jest Pan biegłym rewidentem i odpowiedzialność za wydawaną opinię ponosić będzie biegły rewident.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem  art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1, art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l, art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m. oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów;

15% przychodów ze świadczenia usług:

-prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

-firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że jako menedżer w dziale audytu finansowego w jednej z firm (...) zamierza Pan w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej świadczyć usługi, które – jak Pan wskazał – sklasyfikowane są pod dwoma grupowaniami PKWiU, obejmujące:

h)(wspólnie z Biegłym Rewidentem) prowadzenie i uczestnictwo w projektach audytorskich – PKWiU 69.20.10.0;

i)zarządzanie zespołami projektowymi – PKWiU 70.22.20.0;

j)koordynację i monitorowanie prawidłowości i terminowości realizowanych projektów – 70.22.20.0;

k)sporządzanie sprawozdań z przeprowadzonych projektów audytowych – PKWiU 69.20.10.0;

l)bieżącą współpracę z klientami polskimi i międzynarodowymi, reprezentującymi różne profile biznesowe – PKWiU 69.20.10.0;

m)współpracę z osobami na wszystkich szczeblach organizacji w ramach projektów interdyscyplinarnych – PKWiU 70.22.20.0;

n)zarządzanie zespołem; obowiązki biznesowe i sprzedażowe – PKWiU 70.22.20.0.

W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie uzyskał Pan przychodów z tej działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro. Zamierza Pan złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania. Do wykonywanej przez Pana działalności nie znajdują zastosowania wyłączenia przewidziane w art. 8 ww. ustawy. Ponadto wskazał Pan, że zamierza prowadzić ewidencję przychodów zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro jako menedżer w dziale audytu finansowego zamierza Pan świadczyć usługi zarządzania projektami audytowymi oraz usługi związane stricte z prowadzeniem, uczestniczeniem (w tym wspólnie z biegłym rewidentem) w projektach audytorskich wraz ze sporządzaniem sprawozdań, które sklasyfikowane są dwóch ww. grupowaniach PKWiU, to przypadku uzyskiwania przychodów z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, które – jak wynika z okoliczności przedstawionych w opisie sprawy – nie stanowią usług doradztwa związanych z zarządzaniem, zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z powołanym art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, bowiem ustawodawca nie przewidział dla takich usług innej stawki podatku.

Natomiast przychody uzyskiwane z tytułu pozostałych usług, związanych z prowadzeniem, uczestniczeniem (w tym wspólnie z biegłym rewidentem) w projektach audytorskich wraz ze sporządzaniem sprawozdań oraz współpracą z klientami, które zaklasyfikował Pan do grupowania PKWiU 69.20.10.0, objęte zostały dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l ww. ustawy. Skoro – jak wynika z opisu – nie będzie Pan wykonywał zawodu i czynności biegłego rewidenta, ani innych usług zarezerwowanych do wykonywania wyłącznie przez inne wolne zawody, przychód uzyskany ze świadczenia tych usług powinien zostać opodatkowany stawką ryczałtu w wysokości 15%. Wskazać bowiem należy, że ustawodawca cały dział 69 PKWiU (w którym również mieszczą się usługi z grupowania 69.20.10.0) w zakresie usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego, innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, objął stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15%.

W związku z powyższym, Pana stanowisko w tym zakresie należało uznać a nieprawidłowe.

Jednocześnie wskazać należy, że będzie Pan uprawniony do stosowania dwóch ww. stawek podatku, pod warunkiem prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 12 ust. 3 ustawy, w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy  z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.