prawo do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji projektu - Interpretacja - IBPP3/443-1037/12/ASz

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.12.2012, sygn. IBPP3/443-1037/12/ASz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

prawo do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2012r. (data wpływu 27 września 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 grudnia 2012r. (data wpływu 7 grudnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (lub zwrotu różnicy podatku) wynikającego z faktur dokonywanych w związku z realizacja projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2012r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 6 grudnia 2012r. (data wpływu 7 grudnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (lub zwrotu różnicy podatku) wynikającego z faktur dokonywanych w związku z realizacja projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina w latach 2011-2012 realizowała projekt pn. . W ramach niego wybudowano parterowy budynek sanitarny dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ponadto dla utrzymania czystości zakupiono profesjonalną myjkę ciśnieniową, a przy budynku zamontowano stojaki na rowery oraz ustawiono pojemniki na śmieci.

Dzięki realizacji zadania znacząco poprawiła się jakość obsługi ruchu turystycznego przy amfiteatrze. Podczas organizowanych na tym terenie imprez bezpłatne, estetyczne i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych toalety wpłyną pozytywnie na wizerunek miejscowości oraz na komfort wypoczynku i udziału mieszkańców, turystów w organizowanych tam wydarzeniach kulturalnych i sportowo-rekreacyjnych.

Nabywcą i płatnikiem wszystkich faktur VAT dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu tj. budową budynku sanitarnego wraz z niezbędnym wyposażeniem dla jego prawidłowego funkcjonowania jest Gmina.

Gmina będzie ponosić wszelkie koszty związane z bieżącym utrzymaniem obiektu, będzie nabywcą i płatnikiem faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług.

Z budynku sanitarnego nieodpłatnie będą korzystać mieszkańcy gminy, turyści, sportowcy uczestniczący w wydarzeniach kulturalnych i sportowo-rekreacyjnych organizowanych na amfiteatrze P. Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.

Gmina jest podatnikiem VAT w ograniczonym zakresie tzn. podatek VAT odliczany jest tylko od tych rodzajów działalności od których uzyskiwanie są przychody opodatkowane. Dotyczy to sprzedaży wody, odprowadzania ścieków, wynajmu mieszkań i lokali.

W piśmie z dnia 6 grudnia 2012r. Wnioskodawca wskazał, że obecnie budynek sanitarny nie jest przekazany żadnej innej jednostce do użytkowania. Natomiast w przyszłości Gmina planuje nieodpłatnie przekazać go do administrowania Gminnemu Ośrodkowi Kultury, Promocji, Informacji Turystycznej i Biblioteki Publicznej. Efekt projektu w postaci wybudowanego budynku sanitarnego nie jest i nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Budynek ten Gmina wybudowała w ramach zadań własnych z zakresu turystyki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (lub zwrotu różnicy podatku) wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. ...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. l ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz.535 z późn. zmianami) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym w art. 15, przysługuje prawo do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119, ust. 4, art. 120, ust. 17, 19 oraz art. l24.

Gmina w wyniku realizowanego projektu nie będzie prowadzić działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, więc nie będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizował projekt pn. . W ramach niego wybudowano parterowy budynek sanitarny dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ponadto dla utrzymania czystości zakupiono profesjonalną myjkę ciśnieniową, a przy budynku zamontowano stojaki na rowery oraz ustawiono pojemniki na śmieci. Gmina będzie ponosić wszelkie koszty związane z bieżącym utrzymaniem obiektu, będzie nabywcą i płatnikiem faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług. Z budynku sanitarnego nieodpłatnie będą korzystać mieszkańcy gminy, turyści, sportowcy uczestniczący w wydarzeniach kulturalnych i sportowo-rekreacyjnych organizowanych na amfiteatrze. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT w ograniczonym zakresie tzn. podatek VAT odliczany jest tylko od tych rodzajów działalności od których uzyskiwanie są przychody opodatkowane. Dotyczy to sprzedaży wody, odprowadzania ścieków, wynajmu mieszkań i lokali. obecnie budynek sanitarny nie jest przekazany żadnej innej jednostce do użytkowania. Natomiast w przyszłości Gmina planuje nieodpłatnie przekazać go do administrowania Gminnemu Ośrodkowi Kultury, Promocji, Informacji Turystycznej i Biblioteki Publicznej. Efekt projektu w postaci wybudowanego budynku sanitarnego nie jest i nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Budynek ten Gmina wybudowała w ramach zadań własnych.

Wobec powyższego z zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy jednoznacznie wynika, iż towary i usługi nabywane na potrzeby ww. projektu pozostają bez związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi generującymi podatek należny.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego stanu faktycznego, w szczególności wykorzystania przez Gminę budynku sanitarnego do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 14 marca 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach