
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko P., przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2008r. (data wpływu 1 lutego 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług naukowo-badawczych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 lutego 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji
przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług naukowo-badawczych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Decyzją ...Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego ustanowił P. Rz. jednostką kierującą realizacją projektu badawczego zamawianego nr ... pt. Technologia modyfikacji warstwy wierzchniej zaawansowanych materiałów konstrukcyjnych. Zgodnie z tą decyzją Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznał środki finansowe na realizację zadań badawczych objętych ofertą P. nr ... Elektrochemiczna i chemiczna modyfikacja składu warstw wierzchnich na stopach tytanu, magnezu i aluminium oraz opracowanie powłok galwanicznych o właściwościach fizykochemicznych zbliżonych do powłok kadmowych i chromowych do zastosowań w przemyśle lotniczym bez użycia związków kadmu i chromu sześciowartościowego, która została włączona do projektu zamawianego ..., a P. stała się tym samym jednostką współpracującą przy realizacji wymienionego projektu zamawianego.
W realizacji projektu uczestniczy kilka krajowych jednostek naukowo-badawczych, które zadeklarowały swój udział w zadaniu na zasadach równouprawnienia, tj. jako współwykonawcy (nie jako podwykonawcy). Mają one odrębne autorskie prawa własności uzyskanych wyników, które nie są podporządkowane innej jednostce. Mają one także własne (autorskie), odrębne i niezależne kosztorysy oraz harmonogramy prac. W wyniku realizacji projektu nie będzie wytworzony żaden produkt, towar ani usługa mająca wartość handlową. Wynikiem realizacji projektu może być nowa ogólnodostępna wiedza w postaci publikacji w czasopismach naukowych, prezentacji na ogólnodostępnych konferencjach i kongresach naukowych jak również w ogólnodostępnych sprawozdaniach i raportach z badań. Rezultaty badań w ramach PBZ będą dostępne dla całego społeczeństwa i będą stanowiły własność intelektualną tego całego społeczeństwa.Oznacza to, że w rozumieniu art. 5 i art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług w projekcie badawczym zamawianym (PBZ) nie występuje określony świadczeniobiorcą. Nie jest świadczeniobiorcą także P. Rz., ponieważ sprawuje ona jedynie funkcję kontrolną w zakresie wykorzystania publicznych środków finansowych. Uzyskane wynika badań mogą być w przyszłości wykorzystane do opracowania nowych technologii związanych z nowymi projektami naukowo-badawczymi, rozwojowymi i celowymi, których finansowania realizacji przedmiotowy projekt badawczy zamawiany nie obejmuje.
Uzyskane wyniki badań mogą w przyszłości stanowić przedmiot patentów, jednak będzie to mogło nastąpić dopiero po zakończeniu realizacji przedmiotowego projektu, a koszty z tym związane nie będą ponoszone w ramach niniejszego zadania.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Zdaniem Wnioskodawcy P. jako współwykonawca projektu badawczego zamawianego nr ... nie podlega w swoim zakresie działań opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT) w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004r. (art. 5 ust. 1 pkt 1).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Zatem przez pojęcie świadczenia, zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie, o którym mowa powyżej zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem). Zatem w pojęciu świadczenia na rzecz, mieszczą się świadczenia na rzecz podmiotów i osób trzecich.
Skoro w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług, zatem wskazać należy, że zaistnienie czynności opodatkowanej ma miejsce wyłącznie wówczas, gdy istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymywanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie strony umowy określiły wynagrodzenie należne z tytułu danego świadczenia.
Jeśli zatem z zawartych umów na wykonanie usług naukowo-badawczych wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W sytuacji natomiast gdy usługa naukowo-badawcza jest realizowana na zlecenie na rzecz zamawiającego, który będzie odbiorcą usługi, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystania efektów prac naukowo-badawczych, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, podlegającą opodatkowaniu. O rozstrzygnięciu, czy określona usługa naukowo-badawcza podlega opodatkowaniu czy też nie, decydują zatem warunki umowy zawartej pomiędzy zleceniodawcą a jednostką badawczą.
Za stanu faktycznego sprawy wynika, że Wnioskodawca współuczestniczy w realizacji projektu badawczego, a nie wykonuje usługi na zlecenie na zasadzie podwykonawstwa. Przekazane na realizację projektu środki finansowe pochodzące z budżetu państwa nie stanowią wynagrodzenia za usługę naukowo-badawczą. Z przepisu art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 8 października 2004r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 ze zm.) wynika, że środki finansowe na naukę przeznaczone na finansowanie projektów badawczych są przekazywane jednostkom naukowym na podstawie umowy. Tym samym zawierana z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego umowa nie stanowi umowy o świadczenie usług za wynagrodzeniem.
Ponadto z wniosku wynika, że Minister występuje wyłącznie jako strona finansująca projekt badawczy, wyniki prac naukowo-badawczych nie będą stanowiły własności Ministra, jak również Minister nie będzie zarządzał prawami do wykorzystywania wyników tych prac. Minister nie będzie więc występował w charakterze odbiorcy usług. Zrealizowana przez Politechnikę część projektu będzie jej własnością.
Skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje określony świadczeniobiorca, tzn. P. nie wykonuje żadnych usług na rzecz innych podmiotów, tym samym wykonywane czynności w ramach realizacji części projektu badawczego nie stanowią usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem nie podlegają one opodatkowaniu tym podatkiem.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
