Wnioskodawca wnosił o udzielenie informacji o zakresie stosowania prawa podatkowego poprzez określenie "czy wydając decyzje administracyjne dotyczące... - Interpretacja - PP-443/43/P/101/2005

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.04.2005, sygn. PP-443/43/P/101/2005, Urząd Skarbowy w Łukowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Wnioskodawca wnosił o udzielenie informacji o zakresie stosowania prawa podatkowego poprzez określenie "czy wydając decyzje administracyjne dotyczące wydawania zezwoleń i pobierania opłat za zajęcie pasa drogowego Zarząd Dróg Powiatowych winien do pobieranych opłat doliczać 22% podatku VAT i wystawiać faktury VAT dla opłacającego opłatę?". Podatnik wskazał w swoim piśmie, iż "Zarząd Dróg Powiatowych jest jednostką organizacyjną Starostwa Powiatu, powołaną na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 204 poz. 2086 z późn. zm.), celem wykonywania zadań należących do Zarządu Powiatu". Do zadań Zarządu Dróg Powiatowych należy m. in. wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i zjazdy z dróg oraz pobieranie opłat i kar pieniężnych (art. 20 pkt. 8 w/w ustawy o drogach publicznych). Zezwolenia na zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg są wydawane w drodze decyzji administracyjnych (art. 40 ust. 1 w/w ustawy o drogach publicznych).W w/w pismie Podatnik zajął również swoje stanowisko. Zdaniem Strony "wszędzie tam, gdzie Zarząd Dróg Powiatowych jako zarządca drogi wydaje decyzje administracyjne, brak jest podstaw do doliczania do pobieranych opłat 22% podatku VAT i wystawiania faktur VAT dla uiszczającego te opłaty". Do kolejnego pisma z dnia 05.04.2005r (data wpływu do US 07.04.2005r) Wnioskodawca dołączył kopię przykładowej decyzji administracyjnej dotyczącej zezwolenia na zajęcie pasa drogowego, jak również kopię Uchwały Zarządu Powiatu w sprawie upoważnienia Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych do załatwiania niektórych spraw w imieniu Zarządu Powiatu.

Zgodnie z brzmieniem art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm. Dz. U. z 2005r. Nr 14 poz. 113) podatnicy, o których mowa w art. 15 (tj. podatnicy podatku od towarów i usług), są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem m. in. ust. 4. Na podstawie ust. 4 art. 106 podatnicy nie mają obowiązku wystawiania faktur osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury. Z treści § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 971) wynika, iż zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Ustosunkowując się do stanowiska Strony, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łukowie, w oparciu o w/w przepisy, jak również stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika, stwierdza iż pobieranie opłat za zajęcie pasa drogowego na podstawie decyzji administracyjnych w przedmiocie wydawania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego, na mocy art. 106 ust. 1 w/w ustawy o podatku VAT oraz § 11 w/w rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie m. in. zasad wystawiania faktur, powinno być dokumentowane fakturami VAT, jeżeli nabywcą - osobą zobowiązaną do uiszczenia opłaty jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą. Na podstawie ust. 4 art. 106 nie ma obowiązku wystawiania faktur osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej; obowiązek taki powstaje wówczas gdy osoby takie zażądałyby wystawienia faktury

Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko zawarte w piśmie Podatnika jest w ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego nieprawidłowe.

Nie poddano ocenie złożonych wraz z pismem załączników.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Ewentualna zmiana stanu prawnego skutkuje utratą aktualności interpretacji.

Zgodnie z brzmieniem art. 14 b w/w ustawy Ordynacja podatkowa powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże jednak właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Łukowie