
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 9 września 2025 r. (wpływ 9 września 2025 r.) i pismem z 22 września 2025 r. (wpływ 22 września 2025 r.), pismem z 23 września 2025 r. (wpływ 23 września 2025 r.), pismem z 25 września 2025 r. (wpływ 25 września 2025 r.) oraz pismem z 29 września 2025 r. (wpływ 29 września 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. Sp. z o.o. prowadzi sieć w pełni autonomicznych, samoobsługowych automatów sprzedażowych pod marką A.. W tych autonomicznych punktach sprzedaży, sprzedaż towarów (głównie artykuły spożywcze i konsumpcyjne, brak sprzedaży produktów koncesjonowanych i akcyzowych) odbywa się bez udziału personelu, za pomocą systemu informatycznego opartego na sztucznej inteligencji i wago-półkach. A. Sp. z o.o. prowadzi sieć innowacyjnych, autonomicznych sklepów samoobsługowych (automatów sprzedażowych) z artykułami spożywczymi i konsumpcyjnymi. Automaty te działają bez obsługi personelu, a cały proces sprzedaży jest monitorowany i rejestrowany przez system informatyczny. Klient uzyskuje dostęp do automatu za pomocą aplikacji mobilnej A. i dokonuje zakupów samodzielnie.
Poniżej przedstawiono kluczowe elementy funkcjonowania tego systemu sprzedaży:
Aplikacja mobilna A.: Umożliwia rejestrację klienta (konsumenta), autoryzację wejścia do wnętrza automatu (generowanie kodu QR do otwarcia drzwi) oraz podpięcie metody płatności. Zapewnia także dostęp do e-paragonów po zakupie.
System kamer i wag (AI): Wewnątrz sklepu sieć kamer oraz czujników wagowych śledzi ruch klienta oraz identyfikuje produkty zdejmowane z półek. Każdy zabrany towar jest automatycznie dodawany do wirtualnego koszyka klienta, a odłożenie towaru powoduje jego usunięcie z koszyka. Technologia sztucznej inteligencji gwarantuje precyzyjne rozpoznanie produktów i wartości transakcji.
Ekran w sklepie: Każdy sklep autonomiczny wyposażony jest w ekran/display, który na bieżąco wyświetla klientowi zawartość jego wirtualnego koszyka – listę wybranych produktów, ceny oraz łączną kwotę do zapłaty. Dzięki temu klient ma pełny podgląd danych sprzedaży jak na tradycyjnym wyświetlaczu kasy fiskalnej (spełnienie wymogu udostępnienia odczytu dla nabywcy zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących).
Centralny serwer sprzedażowy: Gromadzi on dane ze sklepu (informacje o rozpoczęciu i zakończeniu sesji zakupowej), zarządza autoryzacją wejścia/wyjścia oraz inicjuje procesy płatności i fiskalizacji. Po zakończeniu zakupów (opuszczeniu sklepu przez klienta) serwer otrzymuje informacje o finalizowanej transakcji i przekazuje pełne dane transakcyjne do centralnej drukarki fiskalnej on-line celem natychmiastowej fiskalizacji.
Centralna drukarka fiskalna on-line (w siedzibie spółki): Jest to certyfikowane urządzenie fiskalne on-line, połączone z systemem sprzedażowym oraz z Centralnym Repozytorium Kas (CRK). Jedna taka drukarka obsługuje wszystkie transakcje ze wszystkich autonomicznych automatów sprzedażowych A.. W momencie otrzymania danych transakcji z dowolnego automatu, urządzenie to automatycznie dokonuje fiskalizacji – wystawia paragon fiskalny on-line z odpowiednimi danymi (m.in. nazwa i adres automatu, data, godzina, lista towarów, kwoty podatku itp.). Drukarka następnie przesyła dane paragonu do zewnętrznego serwera (tzw. system e-paragonowy), gdzie generowany jest elektroniczny dokument paragonu. Każdy paragon zawiera wyraźną informację identyfikującą lokalizację automatu, w którym dokonano zakupów (adres punktu sprzedaży lub inny unikalny identyfikator miejsca).
Urządzenie fiskalne posiada aktualne potwierdzenie Prezesa GUM i spełnia wymogi techniczne dla kas on-line, w tym zapewnia połączenie z CRK Moduł płatności (...): Równolegle z fiskalizacją transakcji centralny serwer inicjuje obciążenie karty płatniczej klienta za pośrednictwem agenta rozliczeniowego (... S.A.). Płatność odbywa się automatycznie i natychmiast po sfinalizowaniu zakupów (opuszczeniu automatu).
Przebieg sprzedaży: Klient po wejściu do automatu kompletuje towary i wychodzi, zamykając za sobą drzwi, co system interpretuje jako zakończenie sesji zakupowej i moment sprzedaży. Następują wówczas automatycznie: (1) przesłanie danych o zakupach do centrali i fiskalizacja na drukarce on- line, (2) obciążenie karty płatniczej klienta na kwotę z paragonu, (3) udostępnienie klientowi dowodu zakupu.
Paragon fiskalny wystawiany jest w formie elektronicznej (e-paragon) – klient otrzymuje go w swojej aplikacji mobilnej A. zaraz po dokonaniu zakupów. System e-paragonów gwarantuje, że elektroniczny obraz paragonu jest trwały i dostępny dla klienta w każdej chwili po transakcji. Istotne cechy modelu A. to pełna automatyzacja i bezpieczeństwo ewidencji sprzedaży. Wszelkie dane dotyczące transakcji (rodzaj i liczba towarów, ceny, wartość brutto, podatek) są przekazywane z automatów do centralnej drukarki fiskalnej w sposób automatyczny, natychmiastowy i bez możliwości ingerencji osób trzecich. Eliminuje to ryzyko jakichkolwiek pomyłek czy nadużyć – każda sprzedaż jest bezzwłocznie zarejestrowana na kasie fiskalnej on-line i przesłana do CRK. Brak fizycznej kasy w poszczególnych automatach oraz brak obsługi kasjera oznacza, że nie dochodzi do tradycyjnego wydania paragonu przez sprzedawcę w miejscu sprzedaży – zamiast tego system automatycznie wydaje paragon w formie elektronicznej zgodnie z przepisami. Model ten zapewnia ponadto centralny nadzór nad wszystkimi transakcjami (wszystkie paragony są emitowane przez jedno urządzenie, co ułatwia kontrolę i serwisowanie).
Podsumowanie stanu faktycznego:
Spółka A. zamierza stosować jedno wspólne urządzenie rejestrujące (drukarkę fiskalną online) zainstalowane w centrali firmy do ewidencjonowania sprzedaży ze swoich wielu autonomicznych automatów sprzedażowych. Każda transakcja zawarta w dowolnym automacie będzie niezwłocznie fiskalizowana na tym urządzeniu, a klient otrzyma ważny paragon fiskalny (domyślnie elektroniczny). Paragon będzie zawierał pełne dane wymagane przepisami, w szczególności dokładne oznaczenie miejsca dokonania sprzedaży (adres danego automatu), zaś system sprzedażowy zapewnia spełnienie wszystkich pozostałych obowiązków związanych z prowadzeniem ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.
W uzupełnieniu wniosku udzielili Państwo następujących odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania:
Na pytanie oznaczone nr 1: „Od kiedy prowadzą Państwo sprzedaż za pośrednictwem opisanych we wniosku automatów sprzedażowych?”, odpowiedzieli Państwo: „Data rozpoczęcia sprzedaży przez autonomiczne punkty (automaty) (...) 2025.”
Na pytanie oznaczone nr 2: „Czy dokonują Państwo sprzedaży towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r., poz. 1902)? Jeśli tak, proszę wskazać których? ”, odpowiedzieli Państwo: „Sprzedaż towarów z § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas. Nie prowadzimy sprzedaży żadnych towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r., poz. 1902 w tym szczególnie alkoholu ani wyrobów tytoniowych.”
Na pytanie oznaczone nr 3: „Czy w ramach A. jest możliwość płatności gotówką (banknotami lub bilonem)?”, odpowiedzieli Państwo: „Płatność gotówkowa (banknoty/bilon). Nie prowadzimy sprzedaży gotówkowej. Akceptujemy wyłącznie płatności bezgotówkowe (w aplikacji oraz – docelowo – karta debetowa bez aplikacji).”
Na pytanie oznaczone nr 4: „Czy kasa rejestrująca zlokalizowana w centrali Spółki przy użyciu której prowadzą Państwo ewidencje sprzedaży, spełnia warunki określone w art. 111 ust. 6a ustawy o VAT?”, odpowiedzieli Państwo: „Spełnienie art. 111 ust. 6a ustawy o VAT / centralizacja ewidencji Tak. Do ewidencji na potrzeby sprzedaży prowadzonej w centrali planujemy wykorzystywać posiadane drukarki fiskalne on-line, które spełniają wymagania ustawy (unikalny numer pamięci fiskalnej, integralność danych, stała łączność z CRK, prawidłowe przechowywanie i transmisja danych). Architektura systemu zapewni niezmienność zapisów oraz właściwe przypisanie transakcji do miejsca sprzedaży.”
Na pytanie oznaczone nr 5: „Czy automaty A. stanowią urządzenie do automatycznej sprzedaży towarów?”, odpowiedzieli Państwo: „Czy automaty A. są „urządzeniami do automatycznej sprzedaży towarów” – uzasadnienie Tak. Punkty A. spełniają funkcjonalne cechy urządzeń do sprzedaży automatycznej, ponieważ:
- Proces sprzedaży jest samoobsługowy i bezobsługowy – dostęp do strefy sprzedaży, wybór towarów, naliczenie i finalizacja transakcji odbywają się bez udziału personelu.
- Wydanie towaru następuje automatycznie po autoryzacji transakcji: klient autoryzuje wejście, wybiera towar, system rejestruje wyjęcie i przypisuje pozycję do koszyka, a płatność kończy sprzedaż bez udziału sprzedawcy/kasjera.
- Kontrola i rozliczenie transakcji są realizowane systemowo (czujniki/elementy identyfikacji towaru oraz oprogramowanie), co odpowiada istocie „sprzedaży automatycznej” – urządzenie/system, a nie sprzedawca, dokonuje czynności ewidencyjno-rozliczeniowych.
- Brak gotówki i brak klasycznej obsługi kasowej eliminuje elementy właściwe tradycyjnej sprzedaży personelowej. W efekcie A. realizuje sprzedaż w modelu vendingowym (automatycznym), choć nie jest klasycznym „wrzutowym” automatem – to nowoczesne urządzenie samoobsługowe, w którym klient pobiera towar z półki, a ewidencja i rozliczenie następują automatycznie.”
Na pytanie oznaczone nr 6: „Czy dane o sprzedaży są dostępne dla klienta tj. wyświetlane są na urządzeniu w sposób określony przepisami w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1654)?”, odpowiedzieli Państwo: „Dostępność danych o sprzedaży dla klienta (wyświetlanie/zakres danych/e-paragon).
Tak. W automacie zainstalowany jest monitor, na którym w toku zakupów i podczas finalizacji klient ma podgląd pozycji sprzedaży (nazwa towaru, ilość, cena jednostkowa, wartość pozycji oraz wartość całkowita) prezentowanych w czasie rzeczywistym (po wyjęciu towaru z półki). Po opuszczeniu automatu klient otrzymuje na telefon obraz paragonu fiskalnego ze wszystkimi danymi, w tym: nazwą sprzedawcy, miejscem zakupu, NIP sprzedawcy, unikatowym numerem paragonu, pozycjami, ilościami, cenami jednostkowymi, stawkami VAT, kwotami podatku na pozycjach, łączną kwotą podatku i łączną wartością paragonu.”
Na pytanie oznaczone nr 7: „Czy w trakcie zakupów w automacie sprzedażowym klient ma umożliwione na wyświetlaczu zapoznanie się z pozycjami paragonu, które dotyczą sprzedaży i są określone w § 52 ust. 3 ww. rozporządzenia przez nie mniej niż 30 sekund lub do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży?”, odpowiedzieli Państwo: „Czas ekspozycji pozycji paragonu.
Tak. Pozycje sprzedaży są prezentowane od momentu wejścia (rachunek zerowy), przez cały proces zakupowy (po wyjęciu towaru z półki), aż do opuszczenia automatu. Jednocześnie zapewniamy, że ekspozycja informacji spełnia co najmniej minimalne wymagania czasu prezentacji przewidziane w przepisach (nie krócej niż 30 sekund lub do rozpoczęcia kolejnej sprzedaży – w zależności od wymogu). Po zakończeniu zakupów pełne dane paragonu są dostępne w historii zakupów w aplikacji bez ograniczeń czasowych.”
Na pytanie oznaczone nr 8: „Czy akceptacja regulaminu dotyczącego korzystania z A. oznacza, że klient wyraża zgodę na doręczenie mu paragonu fiskalnego w formie elektronicznej?”, odpowiedzieli Państwo: „Zgoda na doręczanie paragonu elektronicznego.
Tak. Regulamin A. zawiera jednoznaczny zapis o doręczaniu paragonu fiskalnego w formie elektronicznej (e-paragonu) oraz o jego utrwaleniu w koncie użytkownika/aplikacji. Akceptacja regulaminu oznacza udzielenie wyraźnej zgody na tę formę doręczenia.”
Na pytanie oznaczone nr 9: „Czy akceptacja regulaminu dotyczącego korzystania z A. następuje przed wejściem do automatu sprzedażowego w trakcie zakupów, czy po wyjściu?”, odpowiedzieli Państwo: „Moment akceptacji regulaminu.
Przed wejściem do punktu sprzedaży. Akceptacja regulaminu jest wymagana na etapie rejestracji/aktywacji konta w aplikacji i stanowi warunek umożliwiający wejście do autonomicznego punktu.”
Na pytanie oznaczone nr 10: „Czy sprzedaż będzie/może być dokonywana jednocześnie w więcej niż jednym autonomicznym punkcie sprzedaży (automacie sprzedażowym) naraz? (np. te same godziny otwarcia)?”, odpowiedzieli Państwo: „Równoczesna sprzedaż w wielu punktach.
Tak. Spółka planuje prowadzenie działalności w wielu autonomicznych punktach czynnych równolegle. System sprzedażowy przypisuje każdej transakcji unikalny identyfikator urządzenia/lokalizacji, co pozwala jednoznacznie powiązać paragon z konkretnym miejscem sprzedaży. Ewidencja na kasie on-line w centrali obejmie transakcje z rozróżnieniem według lokalizacji (identyfikator instalacji, numer urządzenia, NIP i adres punktu na paragonie).”
Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku przedstawili Państwo doprecyzowania techniczne (dla pełnej jasności opisu):
- Brak gotówki. Jedyną formą zapłaty są płatności elektroniczne (karta debetowa przypięta do aplikacji, a w przyszłości również karta debetowa bez aplikacji).
- E-paragon „tu i teraz”. Paragon fiskalny obecnie jest generowany przez kasę/drukarkę on-line zainstalowaną w automacie i doręczany klientowi w formie obrazu; treść paragonu jest widoczna w aplikacji po zakończeniu zakupu.
- CRK. Kasa/drukarka on-line przekazuje dane do CRK zgodnie z harmonogramem transmisji; utrzymują Państwo ciągłość łączności oraz procedury awaryjne (buforowanie i retransmisja).
- Identyfikacja lokalizacji. Każdy paragon zawiera i będzie zawierał dane pozwalające zidentyfikować miejsce sprzedaży (w tym adres punktu), również po wdrożeniu planowanej centralnej lokalizacji kasy/drukarki.
Pytanie
Czy w przedstawionym stanie faktycznym dopuszczalne jest użycie jednej wspólnej drukarki fiskalnej on-line (zainstalowanej centralnie) do fiskalizacji i ewidencjonowania sprzedaży dokonanej za pośrednictwem wielu automatów sprzedażowych (sklepów autonomicznych) Spółki A., przy założeniu że każda transakcja jest natychmiast rejestrowana, a nabywca otrzymuje paragon fiskalny zgodnie z przepisami?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, możliwe jest prowadzenie ewidencji obrotu z wielu autonomicznych punktów sprzedaży za pomocą jednego, centralnego urządzenia fiskalnego on-line.
Opisany model spełnia wszystkie wymogi ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisów wykonawczych dotyczących kas rejestrujących.
W szczególności każda sprzedaż na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej zostanie zaewidencjonowana w momencie jej dokonania na kasie rejestrującej (drukarce online), a nabywca otrzyma ważny paragon fiskalny (w postaci elektronicznej). Centralna drukarka fiskalna posiada wymagane certyfikaty (jest kasą online z homologacją) i przesyła dane do CRK, więc pełni swoją rolę tak samo, jak oddzielne kasy w każdym sklepie.
W konsekwencji przyjęte rozwiązanie – jedna drukarka fiskalna online obsługująca wiele sklepów samoobsługowych – jest zgodne z obowiązującymi przepisami i nie narusza zasad ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Uzasadnienie
1. Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży i wydawania paragonów – zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności musi być rejestrowana na kasie fiskalnej.
Ponadto art. 111 ust. 3a pkt 1 nakłada na podatnika obowiązek wystawienia i wydania nabywcy paragonu fiskalnego z każdej sprzedaży przepisy.gofin.pl.
W przedstawionym modelu obowiązek ten jest w pełni realizowany. Każda transakcja zawierana w sklepie A. jest od razu rejestrowana na drukarce fiskalnej on-line (czyli następuje wystawienie paragonu fiskalnego w momencie sprzedaży). Wydanie paragonu następuje poprzez udostępnienie go nabywcy w formie elektronicznej (w aplikacji mobilnej).
Taka forma jest prawnie dopuszczalna – przepis art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. b ustawy o VAT wprost stanowi, że za zgodą nabywcy paragon może zostać wystawiony w postaci elektronicznej i przesłany w uzgodniony z nim sposób zamiast postaci papierowej.
Klient A. wyraża zgodę na otrzymanie e-paragonu w regulaminie usługi (poprzez korzystanie z aplikacji mobilnej), zatem spełniona jest ustawowa przesłanka dla elektronicznej formy paragonu.
Tym samym Spółka realizuje warunek, że nabywca otrzymuje dowód zakupu przy każdej transakcji, a sposób przekazania paragonu jest zgodny z obowiązującymi normami.
2. Identyfikacja miejsca sprzedaży na paragonie – kasy rejestrujące muszą emitować paragony zawierające m.in. adres punktu sprzedaży (miejsce prowadzenia sprzedaży), a w przypadku sprzedaży w miejscach niestałych – adres siedziby podatnika.
W opisanym modelu każdy paragon zawiera informację o lokalizacji automatu, w którym dokonano zakupu. Dane adresowe każdego autonomicznego punktu sprzedaży są przypisane do transakcji i nadrukowywane/umieszczane na paragonie fiskalnym wygenerowanym przez centralną drukarkę. Zapewnia to pełną identyfikowalność – organ podatkowy czy klient widzi na paragonie, w którym sklepie nastąpiła sprzedaż. Tym samym spełniony zostaje wymóg z § 22 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas, dotyczący adresu punktu sprzedaży.
Co istotne, przepisy nie nakazują, aby dla każdego adresu (punktu sprzedaży) była oddzielna kasa rejestrująca – wymagają jedynie, by na paragonie znalazł się właściwy adres i aby każda sprzedaż była zaewidencjonowana na jakiejś kasie fiskalnej.
W literaturze podkreśla się, że obowiązek umieszczenia adresu punktu sprzedaży na paragonie nie oznacza formalnie bezwzględnego przypisania kasy do tego miejsca na wyłączność.
W praktyce tradycyjnej faktycznie najczęściej jedna kasa obsługuje jeden punkt, ale rozwiązania alternatywne – jak w niniejszym wniosku – również mogą zapewnić zgodność z prawem. Skoro w każdym paragonie z centralnej drukarki będzie prawidłowy adres danego sklepu, realizowana jest funkcja przyporządkowania sprzedaży do właściwego miejsca.
3. Brak obowiązku osobnej kasy w każdym automacie – w ocenie Wnioskodawcy, zastosowanie jednego urządzenia fiskalnego dla wielu punktów jest dopuszczalne, o ile spełnione są powyższe warunki (natychmiastowa rejestracja wszystkich transakcji oraz umieszczenie adresów punktów na paragonach). Żaden przepis wprost nie wymaga posiadania oddzielnej kasy rejestrującej w każdym miejscu prowadzenia sprzedaży, zwłaszcza w dobie kas on-line i systemów zdalnych. Istotne jest, aby każda sprzedaż była zaewidencjonowana i przypisana do właściwego adresu – co zapewnia centralna drukarka w tym modelu.
Podejście to znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej 0111-KDIB3-2.4012.757.2019.2.AZ oraz 0114-KDIP1-3.4012.633.2019.1.ISK zaaprobował rozwiązanie, w którym sprzedaż z wielu automatów vendingowych była ewidencjonowana przez jedno urządzenie fiskalne on-line (centralny system) – uznano, że jest to prawidłowe, pod warunkiem że paragony zawierają identyfikację każdego automatu, a ewidencja odbywa się na bieżąco.
Także w interpretacji Dyrektora KIS z 2017 r. (sygn. 2461-IBPP3.4512.169.2017.2.JK, przytoczonej w uzasadnieniu innego wniosku) wskazano co prawda na niemożność jednoczesnego przypisania jednej kasy do kilku punktów stałej sprzedaży, jednak późniejsze interpretacje podkreślają, że ustawodawca nie zabrania stosowania jednej kasy dla wielu punktów, o ile realizuje ona wymóg adresu i rejestruje każdą transakcję.
Stan faktyczny A. różni się od tradycyjnego sklepu tym, że sprzedaż jest zautomatyzowana – co więcej, od 2021 r. pojawiły się przepisy umożliwiające stosowanie tzw. kas specjalnych w automatach sprzedażowych. Rozporządzenie Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. (ze zm.) dopuszcza kasy rejestrujące bez drukarki w urządzeniach samoobsługowych – tj. paragony mogą być wyświetlane lub przesyłane elektronicznie zamiast drukowania.
Skoro zatem prawo pozwala, aby automat sprzedażowy miał kasę fiskalną wyłącznie wirtualną (bez fizycznego wydruku), to tym bardziej dozwolone jest, aby kilka automatów było obsłużonych przez jedno centralne urządzenie drukujące paragony online. Taka interpretacja jest zgodna z celem ustawodawcy, jakim jest ułatwienie ewidencjonowania sprzedaży i zwiększenie kontroli (dzięki transmisji danych online do CRK) bez nadmiernego obciążania przedsiębiorców dodatkowymi urządzeniami.
4. Zgodność z wymogami technicznymi – kasa online i CRK – centralna drukarka fiskalna A. to urządzenie typu online, które posiada połączenie z Centralnym Repozytorium Kas i przekazuje do niego informacje o każdym zafiskalizowanym paragonie w trybie rzeczywistym.
Spełnia to wymogi art. 111 ust. 3a pkt 12 ustawy o VAT (obowiązek zapewnienia połączenia z CRK) oraz odpowiada celom kontroli skarbowej – dane z każdej transakcji trafiają od razu do systemu Ministerstwa Finansów. Urządzenie to ma przydzielony unikatowy numer fiskalny, a okresowe raporty i inne dokumenty fiskalne są archiwizowane elektronicznie zgodnie z przepisami.
Serwis i przeglądy techniczne kasy będą odbywać się w wymaganych terminach – z uwagi na to, że jest tylko jedna kasa, Spółka może jeszcze lepiej zadbać o jej należyty stan.
Warto podkreślić, że centralizacja fiskalizacji zwiększa bezpieczeństwo i nadzór: tylko upoważniony personel w siedzibie Spółki ma dostęp do drukarki fiskalnej, co minimalizuje ryzyko nieautoryzowanych operacji. Jednocześnie wszystkie transakcje są centralnie logowane, co ułatwia wewnętrzny audyt i ewentualne czynności sprawdzające ze strony organów skarbowych.
5. Automatyczna fiskalizacja i brak możliwości pominięcia transakcji – opisywany system wyklucza opóźnienia lub pominięcia w rejestracji sprzedaży. Transakcje są fiskalizowane automatycznie, natychmiast po dokonaniu sprzedaży, bez udziału czynnika ludzkiego, co oznacza brak typowych zagrożeń (np. opóźnienia w nabiciu na kasę, błędy kasjera, celowe niewydanie paragonu). Dane o sprzedaży przepływają z automatu do drukarki online w sposób ciągły i zabezpieczony (szyfrowane połączenie). Brak możliwości modyfikacji danych – system został zaprojektowany jako zamknięty, tzn. kwota do zapłaty wyliczona przez system AI jest tą samą kwotą, która trafia na paragon fiskalny. Po wygenerowaniu e-paragonu nie jest możliwe jego skasowanie czy „cofnięcie” transakcji – każda sesja zakupowa zostaje trwale zapisana w pamięci fiskalnej urządzenia oraz w centralnej bazie danych.
Takie rozwiązanie zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa podatkowego (zgodnie z intencją ustawodawcy, aby kasy online przeciwdziałały nadużyciom i nieewidencjonowaniu obrotu). Spółka na bieżąco monitoruje poprawność działania systemu – w razie jakichkolwiek nieprawidłowości drukarki lub połączenia, od razu podejmowane będą działania serwisowe (zgodnie z obowiązkiem zgłoszenia awarii serwisantowi kas).
Centralizacja sprzyja też szybkości reakcji – jedna drukarka jest łatwiejsza do nadzorowania niż kilkanaście rozproszonych.
6. Spełnienie obowiązku zapewnienia wyświetlacza dla nabywcy – rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących wymaga, aby kasa posiadała wyświetlacz umożliwiający nabywcy odczyt m.in. ceny i wartości transakcji (§ 6 ust. 1 pkt 8 oraz § 14 ust. 1–2 rozporządzenia).
W tradycyjnej kasie fizycznej oznacza to obowiązek pokazania klientowi kwoty do zapłaty na ekranie kasy. W modelu A. rozwiązano to przez wspomniany ekran w autonomicznym automacie sprzedażowym, który działa jak wyświetlacz kasy – na bieżąco prezentuje zawartość koszyka i wartość zakupów. Tuż przed finalizacją (wyjściem klienta) na ekranie widoczne są wszystkie wymagane informacje o transakcji, analogicznie jak na wyświetlaczu kasy fiskalnej. Tym samym klient ma zapewniony dostęp do danych sprzedaży w chwili dokonywania transakcji, co zdaniem Spółki wypełnia cel przepisów.
Należy zauważyć, że w sprzedaży dokonywanej przez internet (na odległość) nabywcy również nie patrzą na żaden fizyczny wyświetlacz kasy – dane transakcji widzą w aplikacji/sklepie internetowym. Podobnie tutaj, klient widzi kwoty na ekranie w sklepie oraz w swojej aplikacji mobilnej.
Rozwiązanie to było akceptowane przez organy podatkowe w kontekście kas w automatach – wystarczy zapewnienie kupującemu możliwości zapoznania się z kwotami transakcji, nie jest konieczne istnienie standardowego modułu wyświetlacza przy drukarce znajdującej się zdalnie.
7. Bezpieczeństwo podatkowe i transparentność – reasumując powyższe argumenty, przyjęty przez Spółkę system gwarantuje realizację wszystkich funkcji kasy fiskalnej w sposób być może nawet bardziej rzetelny niż tradycyjna kasa w każdym sklepie.
Centralna fiskalizacja eliminuje czynnik ludzki, co przekłada się na brak pomyłek i nadużyć; każde zdarzenie sprzedaży jest odnotowane. Paragony zawierają pełne wymagane informacje (w tym adresy sklepów), są przechowywane elektronicznie i zawsze dostępne dla klienta oraz dla organu kontrolnego. Dane są na bieżąco przesyłane do CRK, co zapewnia organom skarbowym wgląd w transakcje w czasie rzeczywistym. Spółka dochowuje tym samym wszystkich obowiązków z art. 111 ustawy o VAT – prowadzi ewidencję obrotu przy użyciu kasy rejestrującej, wystawia paragony z każdej sprzedaży i wydaje je nabywcom, dba o przeglądy techniczne urządzenia itp. (wszystkie te obowiązki są realizowane z tą różnicą, że zamiast wielu urządzeń jest jedno centralne). Cel przepisów – jakim jest ewidencjonowanie całego obrotu i zapewnienie kontroli fiskalnej – zostaje w pełni osiągnięty w opisanym modelu. Warto dodać, że trend cyfryzacji kas fiskalnych postępuje (kasy wirtualne, e-paragony), a rozwiązanie A. jest z nim zgodne i korzysta z dostępnych prawnie narzędzi, aby usprawnić działalność przy jednoczesnym zachowaniu transparentności wobec fiskusa.
8. Wnioski – mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że użycie jednej centralnej drukarki fiskalnej on-line do fiskalizacji sprzedaży prowadzonej w wielu autonomicznych automatach sprzedażowych jest dopuszczalne.
Rozwiązanie to spełnia wymogi formalne (paragon z właściwym adresem, wydany nabywcy w wymagany sposób) oraz techniczne (połączenie z CRK, homologacja kasy online, wyświetlacz dla klienta itp.), a jednocześnie zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa i nadzoru nad ewidencją sprzedaży. Spółka pragnie podkreślić, że dołoży wszelkich starań, aby system funkcjonował zgodnie z przepisami – celem jest nie tylko innowacja, ale też pełna zgodność z art. 111 ustawy o VAT, w szczególności z obowiązkiem ewidencjonowania każdej sprzedaży i wydawania paragonu fiskalnego nabywcy.
W świetle obowiązującego prawa oraz przytoczonych pozytywnych interpretacji indywidualnych, stanowisko Wnioskodawcy zasługuje na uznanie za prawidłowe. W świetle powyższych przepisów i interpretacji, przedstawione przez Wnioskodawcę rozwiązanie mieści się w granicach prawa i nie narusza przepisów o ewidencji sprzedaży. Wnioskodawca uprzejmie prosi o potwierdzenie prawidłowości zaprezentowanego stanowiska w formie indywidualnej interpretacji podatkowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.
Zgodnie z tym przepisem:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Według art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi lub towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
W myśl art. 111 ust. 1b ustawy:
W ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.
W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:
Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:
1) wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
a)w postaci papierowej lub
b)za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, w tym przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pośredniczącego przy wydawaniu paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej nabywcy, bez konieczności podawania jego danych osobowych.
Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca dopuścił możliwość wystawienia w postaci elektronicznej paragonu i przesłania go nabywcy w sposób z nim uzgodniony, po uprzednim uzyskaniu zgody nabywcy oraz uzgodnieniu sposobu przesłania tego paragonu.
Stosownie do art. 111b ust. 1-2 ustawy:
1.Ewidencja sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1, w odniesieniu do określonych grup podatników lub rodzajów czynności może być prowadzona przy użyciu kas rejestrujących mających postać oprogramowania, spełniających wymagania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie ust. 3 pkt 2.
2.Do kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1, przepisy art. 111 i art. 111a stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 111b ust. 3 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia:
1.grupy podatników lub rodzaje czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1,
2.wymagania techniczne dla kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1, oraz sposób ich używania, w tym sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży przy ich użyciu, sposób zakończenia ich używania w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas oraz sposób wystawiania dokumentów z kas rejestrujących i szczególne przypadki wydawania nabywcy dowodu sprzedaży
- uwzględniając potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu lub nieprawidłowemu prowadzeniu ewidencji sprzedaży przez podatników oraz zabezpieczenia zaewidencjonowanych danych, a także bezpiecznego przesyłania tych danych między kasą a Centralnym Repozytorium Kas, konieczność zapewnienia nabywcy prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów i usług z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwość sprawdzenia przez niego prawidłowości zaewidencjonowania sprzedaży i wystawiania dowodu potwierdzającego jej dokonanie oraz optymalne dla danego rodzaju sprzedaży rozwiązania techniczne dla tych kas.
Podatnicy prowadzący sprzedaż przy zastosowaniu automatów są bowiem zobowiązani stosować kasy o zastosowaniu specjalnym. Jak stanowi przepis § 7 ust. 1 pkt 2 lit. f) rozporządzenia Ministra Finansów z 25 czerwca 2025 r. w sprawie kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 845), dalej jako „rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących”:
Podatnicy, ze względu na przeznaczenie do prowadzenia ewidencji danego rodzaju sprzedaży lub w dany sposób, używają (…) kasy o zastosowaniu specjalnym – których konstrukcja i program pracy uwzględniają szczególne zastosowanie tych kas i odpowiadają szczególnym wymaganiom technicznym (kryteriom i warunkom technicznym) określonym dla kas, związanym ze szczególnymi formami prowadzenia ewidencji sprzedaży lub sprzedaży określonych towarów i usług lub potrzebą współpracy kasy z innymi urządzeniami niezbędnymi do stosowania w danym rodzaju działalności, obejmujące (…) kasy umieszczane w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług.
Stosownie natomiast do brzmienia § 12 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
W przypadku prowadzenia przez podatnika ewidencji przy użyciu kasy, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 lit. f, gdy kasa nie zawiera drukarki kasy, podatnik nie wystawia paragonu fiskalnego, paragonu fiskalnego anulowanego, faktury i faktury anulowanej w postaci papierowej oraz zapewnia nabywcy możliwość zapoznania się z danymi o sprzedaży przez ich odpowiednie pokazanie zgodnie z przepisami o wymaganiach technicznych (kryteriach i warunkach) dla kas.
W myśl § 12 ust. 2 ww. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
W przypadku prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 lit. f, gdy kasa zawiera drukarkę kasy, podatnik może nie wystawiać paragonu fiskalnego, paragonu fiskalnego anulowanego, faktury i faktury anulowanej w postaci papierowej, jeżeli zapewnia nabywcy możliwość zapoznania się z danymi o sprzedaży przez ich odpowiednie pokazanie zgodnie z przepisami o wymaganiach technicznych (kryteriach i warunkach technicznych) dla kas.
Zatem podatnik - w zależności od tego, czy kasa nie zawiera czy zawiera drukarkę kasy - nie wystawia lub może nie wystawiać paragonu fiskalnego z tytułu sprzedaży dokonanej za pośrednictwem automatu, przy zapewnieniu nabywcy możliwości zapoznania się z danymi o sprzedaży przez ich odpowiednie pokazanie zgodnie z przepisami o wymaganiach technicznych dla kas rejestrujących.
W myśl § 52 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1654) dalej jako „rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących”:
W przypadku gdy kasa, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. f, nie zawiera drukarki kasy:
1)program pracy kasy nie steruje wydrukiem dokumentów wystawianych przy użyciu kasy;
2)kasa nie drukuje danych zapisanych w pamięci fiskalnej i w pamięci chronionej;
3)kasa nie wystawia paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej oraz pokazuje na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży następujące dane:
a)numer unikatowy,
b)numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika,
c) datę sprzedaży,
d)numer kolejny paragonu,
e)łączną wartość sprzedaży brutto,
f) łączną wysokość podatku należnego,
g)typ formy płatności,
h)nazwę formy płatności.
Natomiast stosownie do § 52 ust. 3 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących:
W przypadku, gdy kasa, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. f, zawiera drukarkę kasy, może ona nie wystawiać paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej albo faktury i faktury anulowanej w postaci papierowej, jeżeli pokazuje na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży dane, o których mowa odpowiednio w ust. 2 pkt 3 lit. a- h albo w pkt 4 lit. a-f.
Należy zwrócić uwagę również na § 6 ust. 1 pkt 1 i pkt 8 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, zgodnie z którymi:
Podatnicy prowadząc ewidencję:
1) wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12; zamiast paragonu fiskalnego podatnicy mogą wystawić fakturę przy użyciu kasy i wydać ją nabywcy (...)
8) umieszczają wyświetlacz kasy w miejscu umożliwiającym nabywcy odczyt pokazywanych na nim danych.
W myśl § 14 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
Fiskalizacji dokonuje się wyłącznie w trybie serwisowym, w przypadku gdy kasa on-line zawiera pamięć fiskalną oznaczoną numerem unikatowym oraz pamięć chronioną niezawierającą danych.
Zgodnie z § 14 ust. 3 pkt 4 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
Fiskalizacja obejmuje odebranie numeru ewidencyjnego.
W myśl § 19 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
W przypadku zmiany miejsca używania kasy on-line podatnik zapewnia zapisanie w pamięci fiskalnej i pamięci chronionej oraz w książce kasy aktualnych, po dokonanej zmianie, danych o miejscu używania kasy.
Na podstawie § 20 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
Podatnicy, prowadząc ewidencję przy użyciu kasy on-line, wystawiają paragony fiskalne i paragony fiskalne anulowane w postaci papierowej i w postaci elektronicznej, z zastrzeżeniem § 12 - zawierające kolejno dane określone w przepisach o wymaganiach technicznych dla kas.
Stosownie do treści § 20 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
Podatnicy, prowadząc ewidencję przy użyciu kas on-line, mogą wystawiać i wydawać nabywcy, za jego zgodą i w sposób z nim uzgodniony, paragon fiskalny lub fakturę w postaci elektronicznej. Jeżeli rozpoczęta sprzedaż nie zostanie dokonana, podatnik może wystawić paragon fiskalny anulowany lub fakturę anulowaną w postaci elektronicznej.
Wymagania techniczne dla kas dotyczące dokumentów wystawianych przy ich użyciu zostały zawarte w rodziale 5 przywołanego wcześniej Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Techologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących.
W myśl § 22 pkt 2 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących:
Kasa wystawia paragony fiskalne w postaci papierowej i w postaci elektronicznej albo zgodnie z wyborem użytkownika tylko w postaci elektronicznej zawierające w szczególności kolejno pozycje imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika.
Stosownie do § 25 pkt 2 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących:
Kasa wystawia raporty fiskalne dobowe w postaci elektronicznej, a na żądanie użytkownika również w postaci papierowej, zawierające w szczególności kolejno pozycje imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika.
Ponadto, w § 26 pkt 2 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących:
Kasa wystawia raporty fiskalne okresowe i raport fiskalny rozliczeniowy, w postaci papierowej, zawierające w szczególności kolejno pozycje imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo sieć w pełni autonomicznych, samoobsługowych automatów sprzedażowych pod marką A.. W tych autonomicznych punktach sprzedaży, sprzedaż towarów (głównie artykuły spożywcze i konsumpcyjne) odbywa się bez udziału personelu, za pomocą systemu informatycznego opartego na sztucznej inteligencji i wago-półkach.
Automaty te działają bez obsługi personelu, a cały proces sprzedaży jest monitorowany i rejestrowany przez system informatyczny. Klient uzyskuje dostęp do automatu za pomocą aplikacji mobilnej A. i dokonuje zakupów samodzielnie.
Przebieg sprzedaży: Klient po wejściu do automatu kompletuje towary i wychodzi, zamykając za sobą drzwi, co system interpretuje jako zakończenie sesji zakupowej i moment sprzedaży. Następują wówczas automatycznie: (1) przesłanie danych o zakupach do centrali i fiskalizacja na drukarce on- line, (2) obciążenie karty płatniczej klienta na kwotę z paragonu, (3) udostępnienie klientowi dowodu zakupu. Paragon fiskalny wystawiany jest w formie elektronicznej (e-paragon) – klient otrzymuje go w swojej aplikacji mobilnej A. zaraz po dokonaniu zakupów.
Wskazali Państwo, że automaty A. są urządzeniami do automatycznej sprzedaży towarów gdyż spełniają funkcjonalne cechy urządzeń do sprzedaży automatycznej, ponieważ:
- Proces sprzedaży jest samoobsługowy i bezobsługowy – dostęp do strefy sprzedaży, wybór towarów, naliczenie i finalizacja transakcji odbywają się bez udziału personelu.
- Wydanie towaru następuje automatycznie po autoryzacji transakcji: klient autoryzuje wejście, wybiera towar, system rejestruje wyjęcie i przypisuje pozycję do koszyka, a płatność kończy sprzedaż bez udziału sprzedawcy/kasjera.
- Kontrola i rozliczenie transakcji są realizowane systemowo (czujniki/elementy identyfikacji towaru oraz oprogramowanie), co odpowiada istocie „sprzedaży automatycznej” – urządzenie/system, a nie sprzedawca, dokonuje czynności ewidencyjno-rozliczeniowych.
- Brak gotówki i brak klasycznej obsługi kasowej eliminuje elementy właściwe tradycyjnej sprzedaży personelowej. W efekcie A. realizuje sprzedaż w modelu vendingowym (automatycznym), choć nie jest klasycznym „wrzutowym” automatem – to nowoczesne urządzenie samoobsługowe, w którym klient pobiera towar z półki, a ewidencja i rozliczenie następują automatycznie.
W automacie zainstalowany jest monitor, na którym w toku zakupów i podczas finalizacji klient ma podgląd pozycji sprzedaży (nazwa towaru, ilość, cena jednostkowa, wartość pozycji oraz wartość całkowita) prezentowanych w czasie rzeczywistym (po wyjęciu towaru z półki). Po opuszczeniu automatu klient otrzymuje na telefon obraz paragonu fiskalnego ze wszystkimi danymi, w tym: nazwą sprzedawcy, miejscem zakupu, NIP sprzedawcy, unikatowym numerem paragonu, pozycjami, ilościami, cenami jednostkowymi, stawkami VAT, kwotami podatku na pozycjach, łączną kwotą podatku i łączną wartością paragonu.
Pozycje sprzedaży są prezentowane od momentu wejścia (rachunek zerowy), przez cały proces zakupowy (po wyjęciu towaru z półki), aż do opuszczenia automatu. Ekspozycja informacji spełnia co najmniej minimalne wymagania czasu prezentacji przewidziane w przepisach (nie krócej niż 30 sekund lub do rozpoczęcia kolejnej sprzedaży – w zależności od wymogu). Po zakończeniu zakupów pełne dane paragonu są dostępne w historii zakupów w aplikacji bez ograniczeń czasowych.
Akceptacja regulaminu jest wymagana na etapie rejestracji/aktywacji konta w aplikacji i stanowi warunek umożliwiający wejście do autonomicznego punktu. Regulamin A. zawiera jednoznaczny zapis o doręczaniu paragonu fiskalnego w formie elektronicznej (e-paragonu) oraz o jego utrwaleniu w koncie użytkownika/aplikacji. Akceptacja regulaminu oznacza udzielenie wyraźnej zgody na tę formę doręczenia.
Spółka planuje prowadzenie działalności w wielu autonomicznych punktach czynnych równolegle. System sprzedażowy przypisuje każdej transakcji unikalny identyfikator urządzenia/lokalizacji, co pozwala jednoznacznie powiązać paragon z konkretnym miejscem sprzedaży. Ewidencja na kasie on-line w centrali obejmie transakcje z rozróżnieniem według lokalizacji (identyfikator instalacji, numer urządzenia, NIP i adres punktu na paragonie).
Przechodząc do kwestii będącej przedmiotem Państwa zapytania, dotyczącej ewidencjonowania sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem wielu automatów sprzedażowych przy użyciu jednej, wspólnej drukarki fiskalnej on-line należy stwierdzić, że nie jest zgodny z obowiązującymi przepisami przyjęty przez Państwa sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży tj. postępowanie polegające na zainstalowaniu i fizycznej lokalizacji jednej kasy do której przypisane są wszystkie autonomiczne punkty sprzedaży w jednym miejscu, tj. w siedzibie Spółki, a nie w poszczególnych automatycznych punktach sprzedaży.
Przyjmując za Państwa wskazaniem, że A. jest obsługiwanym przez Klienta urządzeniem do automatycznej sprzedaży towarów/usług, które w systemie bezobsługowym przyjmuje należność (w formie bezgotówkowej) z tytułu dostawy towarów/świadczenia usług, należy mieć na uwadze przepis § 5 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących, zgodnie z którym:
Kasy, ze względu na przeznaczenie do prowadzenia ewidencji danego rodzaju sprzedaży lub w dany sposób, dzieli się na następujące kategorie (...) kasy o zastosowaniu specjalnym - kasy, których konstrukcja i program pracy kasy uwzględniają szczególne zastosowanie tych kas i odpowiadają szczególnym wymaganiom technicznym określonym w rozporządzeniu, związanym ze szczególnymi formami prowadzenia ewidencji sprzedaży lub sprzedaży określonych towarów i usług lub potrzebą współpracy kasy z innymi urządzeniami niezbędnymi do stosowania w danym rodzaju działalności, obejmujące kasy (...) umieszczane w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług.
Kasy o zastosowaniu specjalnym obejmują zatem m.in. kasy umieszczane w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług.
Zgodnie natomiast z § 7 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
W przypadku szczególnego rodzaju sprzedaży lub szczególnego sposobu prowadzenia ewidencji, dla którego jest wymagane prowadzenie ewidencji przy użyciu kas o zastosowaniu specjalnym, podatnicy są obowiązani używać tych kas.
Uwzględniając zatem powyższe, opisany model działania polegający na ewidencjonowaniu sprzedaży w autonomicznych punktach sprzedaży przy użyciu centralnej drukarki on-line, zainstalowanej i fizycznie zlokalizowanej w siedzibie Spółki, nie spełnia warunków ewidencjonowania na kasie rejestrującej wynikających z zacytowanych powyżej przepisów. W poszczególnych Państwa automatach sprzedażowych nie będą bowiem znajdować się kasy fiskalne rejestrujące sprzedaż dokonywaną w danym punkcie. Kasa będzie się znajdować fizycznie w jednym miejscu, tj. w siedzibie Spółki, a jedynie za pośrednictwem stosowanych przez Państwa zintegrowanych systemów sprzedażowych będzie powiązana z danym punktem.
Natomiast kasy specjalnego przeznaczenia przystosowane do automatycznej sprzedaży towarów lub usług muszą być umieszczone w tych automatycznych urządzeniach, tj. we wszystkich punktach sprzedaży. Nie mogą się one znajdować poza tymi automatycznymi urządzeniami.
Zatem jeżeli posiadają Państwo wiele punktów sprzedaży (wiele automatów sprzedażowych), to powinni Państwo posiadać kasę rejestrującą (w tym również kasę on-line) w każdym z tych punktów, w których prowadzona jest sprzedaż na rzeczy osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej podlegająca obowiązkowi ewidencji z zastosowaniem kas rejestrujących. Bez znaczenia pozostaje sposób organizacji Państwa systemu sprzedaży zintegrowanego z kasą on-line. Kasa rejestrująca powinna znajdować się w miejscu faktycznej sprzedaży.
Należy również zauważyć, że w przypadku kas on-line podatnik wprawdzie nie ma obowiązku zgłaszania kas do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy poprzez złożenie Zgłoszenia danych dotyczących kasy przez podatnika (załącznik nr 3 do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących), w ramach którego wskazuje m.in. adres miejsca instalacji kasy oraz nazwę placówki. Niemniej jednak dokonywana przez serwisanta fiskalizacja kasy on-line połączonej z Centralnym Repozytorium Kas obejmuje automatyczne odebranie numeru ewidencyjnego (§ 14 ust. 3 pkt 3 rozporządzenia w sprawie kas). Ponadto zmiana miejsca używania kasy on-line jest dokonywana przez podatnika poprzez zapewnienie zapisania w pamięci fiskalnej i pamięci chronionej oraz w książce kasy aktualnych, po dokonanej zmianie, danych o miejscu używania kasy. Centralne Repozytorium Kas gromadzi dane o zdarzeniach zapisywanych w pamięciach kas, w tym m.in. o zmianach adresu punktu sprzedaży. Nie można więc uznać, że nie ma znaczenia miejsce instalacji kasy on-line i że kasa ta nie musi być zainstalowana w każdym punkcie sprzedaży dokonywanej na rzecz konsumentów.
Tym samym odpowiadając na Państwa pytanie, czy dopuszczalne jest użycie jednej wspólnej drukarki fiskalnej on-line (zainstalowanej centralnie) do fiskalizacji i ewidencjonowania sprzedaży dokonanej za pośrednictwem wielu automatów sprzedażowych (sklepów autonomicznych) Spółki A., przy założeniu że każda transakcja jest natychmiast rejestrowana, a nabywca otrzymuje paragon fiskalny zgodnie z przepisami, należy stwierdzić, że działanie polegające na ewidencjonowaniu sprzedaży z wielu autonomicznych automatów sprzedażowych przy użyciu jednego wspólnego urządzenia rejestrującego, które to będzie fizycznie zlokalizowane poza danym punktem sprzedaży, będzie nieprawidłowe.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości/braku możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy wskazać, że interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny/zdarzenie przyszłe przedstawiony przez danego podatnika. Powołane interpretacje nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa, więc zawartego w nich stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Końcowo należy zwrócić uwagę, że interpretacje o podanych przez Państwa sygnaturach: 0111-KDIB3-2.4012.757.2019.2.AZ oraz 0114-KDIP1-3.4012.633.2019.1.ISK nie istnieją.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 poz. 111 ze zm). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
w - formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
