Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) stwierdzam, że s... - Interpretacja - PSUS/PPO I/443/125-2/ 05 /AD

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.06.2005, sygn. PSUS/PPO I/443/125-2/ 05 /AD, Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) stwierdzam, że stanowisko Spółki - przedstawione we wniosku z dnia 04.03.2005r., który wpłynął do tut. Urzędu w dniu 08.03.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 08.03.2005r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

1.Z opisanego w przedmiotowym piśmie stanu faktycznego wynika, że podstawowym rodzajem działalności Spółki jest obrót hurtowy produktami farmaceutycznymi i wyrobami medycznymi. Spółka stosuje różne techniki sprzedażowo-marketingowe, m.in. wypłaca premie finansowe. Według wewnętrznego regulaminu premiowania oraz umów o współpracy handlowej Spółka przyznawała następujące rodzaje premii:

a)za strukturę zakupów (strukturę zakupów Spółka obliczała na podstawie danych dostarczanych przez aptekę - jako stosunek zakupów dokonanych w Spółce do ogółu zakupów dokonanych przez aptekę w danym miesiącu; im wyższy procent zakupów dokonany w Spółce, tym wyższy poziom premii);

b)za poziom obrotów (za poziom obrotów gratyfikowani byli klienci, którzy dokonali w Spółce zakupów o odpowiedniej wartości);

c)za zapłaty w określonych terminach i osiągnięcie określonego poziomu obrotów (była to nagroda za osiągnięcie przez klienta wysokich obrotów w połączeniu z wcześniejszymi zapłatami wszystkich faktur składających się na dany obrót - wcześniejsza zapłata oznaczała wpłatę w terminie wcześniejszym niż termin wykazany na fakturze);

d)za zamówienia modemowe (była to nagroda dla klienta składającego zamówienia drogą elektroniczną - jest to premia za ułatwienie pracy i szybkość obsługi klienta Spółki);

e)za dokonanie wpłat inną drogą niż przez akwizytora (był to czynnik motywujący klienta do dokonywania płatności za pośrednictwem banku);

f)za rozliczenia kwartalne (była to nagroda za wybieranie kwartalnego zamiast miesięcznego okresu rozliczeniowego).

Przyznawane premie dokumentowane były notami księgowymi.

W grudniu 2004r. Spółka zrezygnowała z naliczania premii, a w to miejsce zaczęła swoim klientom udzielać rabatów bieżących lub potransakcyjnych. Stosownie do stanowiska Ministra Finansów wyrażonego w piśmie z dnia 30.12.2004r. nr PP3-812-1222/2004/AP/4026, Spółka uznała, że część premii wypłaconych w okresie od maja do listopada 2004r. spełnia warunki uznania ich za rabat, natomiast pozostała część stanowi świadczenie usług ze strony klienta. Przedmiotowego podziału Spółka dokonała w oparciu o analizę podstaw naliczania premii, i tak: premie za strukturę zakupów (a), za obroty (b) oraz za wcześniejsze zapłaty (c) zostały przez Spółkę uznane za rabat, ponieważ zdaniem Spółki w każdym przypadku można je skojarzyć z konkretnymi dostawami, a otrzymane wcześniejsze zapłaty potraktować jako skonto. Natomiast pozostała część premii, tj. wymienione w pkt d), e) i f) potraktowane zostały jako zapłatę za spełnianie pewnych zachowań przez klientów Spółki, a więc jako świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). W celu usunięcia nieprawidłowości w dokumentowaniu opisanych powyżej zdarzeń, Spółka wystawiła dla klientów obciążeniowe noty księgowe w miejsce not uznaniowych oraz zbiorcze faktury korygujące z rabatem potransakcyjnym. Wartość wystawionych dokumentów równoważna była wypłaconym przez Spółkę, w okresie od maja do listopada 2004r., premiom finansowym.

W związku z opisanym stanem faktycznym Spółka zwróciła się z zapytaniem: czy powyższy sposób postępowania w świetle powołanej ustawy o podatku od towarów i usług można uznać za prawidłowy?

Zdaniem Spółki zastosowane przez nią rozwiązanie jest słuszne, bowiem udzielane przez Spółkę w okresie od maja do listopada 2004r. premie uznane za rabat, miały ścisły związek z każdą transakcją dokonaną na rzecz klientów. W powyższej sytuacji premie nie zaistniałyby bez pierwotnej transakcji (sprzedaż ze strony hurtowni, zakup u klienta). Wypłacona premia powiązana z transakcją nosiła cechy obniżenia kwoty należnej ze sprzedaży i pod względem ekonomicznym była tożsama z rabatem. Trudno, według Spółki, uznać za usługę w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, chęć kupowania towarów w większej ilości, bądź płacenia za ten towar w terminie wcześniejszym, tym bardziej, że zdaniem Spółki, jej klienci nie byli zobowiązani do dokonania zakupów w określonym limicie. Przyznane rabaty Spółka, zgodnie z § 19 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których mają zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971 ze zm.), udokumentowała zbiorczymi fakturami korygującymi.

Oceniając skutki podatkowe wypłacanej premii pieniężnej - należy każdorazowo analizować warunki i zasady, na jakich premia jest przyznawana w konkretnym stanie faktycznym. Skutki te uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. Ustawodawca nakazuje na gruncie art. 29 ust. 4 ustawy, uznawać za "rabat" tylko bonifikatę, opust, uznaną reklamację i skonto. Nie jest natomiast rabatem żadne inne zdarzenie, nawet jeśli przyjęło się je tak nazywać w języku potocznym. Wskazać przy tym należy, że definicje ustawowe należy wykładać ściśle, czyli tak, jak nakazują reguły języka. Definicja zawarta w tym przepisie operuje, dla określenia definiowanego terminu "rabat", nazwami niezdefiniowanymi w tekście ustawy o podatku od towarów i usług, ani w innych przepisach podatkowych. W tym przypadku pomocne będzie odwołanie się do poglądów orzecznictwa i doktryny prawa podatkowego, w którym:

-bonifikata - to obniżka ceny, przyznawana po dokonaniu transakcji, zwykle jako zachęta do zwiększenia zakupów lub forma rekompensaty z powodu gorszej jakości towaru;

-opust - to obniżenie ceny stosowane dla zachęcenia do kupna;

-uznana reklamacja - to obniżenie ceny związane ze skorzystaniem przez kupującego z uprawnień nabywcy z tytułu gwarancji lub rękojmi,

-skonto - to procentowe obniżenie ceny za natychmiastową zapłatę lub zapłatę przed ustalonym terminem albo zapłatę gotówkową za sprzedaż kredytową lub ratalną.

Natomiast opierając się na Słowniku Języka Polskiego PWN (pod red. M. Szymczaka, Warszawa 1992) można przytoczyć następujące definicje tych pojęć:

-rabat - to zniżka, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie;

-skonto - to zniżka ceny towaru objętego sprzedażą kredytową albo ratalną, udzielona nabywcy płacącemu gotówką;

-opust - to zniżka ceny kupna, przyznawana nabywcy przez sprzedawcę (zwykle przy zakupach hurtowych);

-bonifikata - to zniżka od ustalonej ceny towaru, zwłaszcza jako forma odszkodowania za poniesioną stratę.

Odnosząc się zatem do problemu sformułowanego przez Spółkę, a dotyczącego opodatkowania premii pieniężnych, tutejszy organ podatkowy wyjaśnia, że istotne znaczenie z punktu widzenia opodatkowania podatkiem od towarów i usług mają okoliczności, w których premia jest wypłacana. Wynikają one z zawartej między stronami umowy, która określa warunki (kiedy i za co) wypłaty premii. Tak więc każdorazowo decydować będą okoliczności konkretnego przypadku. W myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, obrotem jest również premia pieniężna stanowiąca świadczenie odrębne od konkretnej transakcji, która jest przyznawana za spełnienie określonych warunków, tj. niedokonywanie nabyć podobnych towarów u innych kontrahentów. Jej zadaniem jest wyróżnienie nadzwyczajnych starań kontrahenta, co w konsekwencji zmierza do uzyskania przez sprzedawcę wysokiego poziomu obrotów. Można więc powiedzieć, że przyznawana jest za wykonanie określonego świadczenia. Sam fakt otrzymania pieniędzy nie powoduje obowiązku zapłaty podatku. Podobnie jak wypłata premii, która nie jest wymieniona w ustawie o podatku od towarów i usług jako czynność podlegająca opodatkowaniu tym podatkiem. Opodatkowane jest natomiast odpłatne świadczenie usług przez nabywcę na rzecz dostawcy. Aby można było powiedzieć, że płatność następuje za to świadczenie, powinien istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy otrzymaną zapłatą, a wykonaną usługą. Na podstawie opisanego przez Spółkę stanu faktycznego, należy stwierdzić, iż w przypadkach wymienionych w pkt d), e) oraz f) mamy do czynienia z premią pieniężną, bowiem wypłacone gratyfikacje nie wykazują związku z konkretną dostawą, lecz stanowią świadczenie odrębne, które przyznawane było za spełnienie określonych warunków, tj. za określone zachowania kupujących (zamówienia modemowe, za dokonywanie wpłat inną drogą niż przez akwizytora czy też za rozliczenia kwartalne, a nie miesięczne). W każdym z tych przypadków była to nagroda za określone zachowania nabywców. W opinii tutejszego organu podatkowego, w przedmiotowych przypadkach, tak ustalona premia stanowi dodatkową korzyść, wynagrodzenie dla odbiorców za wykonanie określonych czynności. Zatem pomiędzy wykonanymi przez nabywców określonymi czynnościami, a wypłaconą przez Spółkę premią pieniężną istnieje bezpośredni związek przyczynowy. Odbiorca otrzyma premię pieniężną jedynie wtedy, gdy wykona określone czynności, w sposób wynikający z ustaleń dokonanych ze Spółką jako dostawcą. Premię taką na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, uznać należy za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy. W myśl tego przepisu, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi takie opodatkowane są stawką podstawową w wysokości 22%. Premie pieniężne nie będące formą rabatu, nie rodzą obowiązku podatkowego po stronie wypłacającego premię, natomiast podlegają opodatkowaniu jako świadczenie usług i winny być udokumentowane fakturą VAT przez otrzymującego premię.

Natomiast w przypadku gdy premia wypłacana jest "od obrotu" - w związku z osiągnięciem/przekroczeniem przez nabywcę określonego w umowie limitu zakupów/obrotów (w danym okresie) towarów oferowanych przez dostawcę - pozostaje ona w bezpośrednim związku ze sprzedażą, tj. dokonaną uprzednio dostawą towarów. W takim wypadku premia przybiera postać rabatu (bonifikaty) udzielonego nabywcy ex post w związku ze spełnieniem przez niego umówionych warunków. Tak więc w przypadkach wymienionych w pkt a), b) i c), tj. przy wypłacaniu premii za strukturę zakupów, za poziom obrotów oraz przy zapłatach przed terminem wykazanym na fakturze, mamy do czynienia z rabatem. W tych bowiem przypadkach, wypłacona premia jest związana z konkretną dostawą i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny). Stosownie zatem do art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, premia taka powinna pomniejszać u dostawcy obrót z tytułu dokonanej wcześniej dostawy towarów. Powyższe powinno zostać udokumentowane fakturą korygującą, zgodnie z zapisem § 19 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971 ze zm.), w myśl którego w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

2.W związku z wyżej opisanym stanem faktycznym z tytułu otrzymanych od kontrahentów premii, Spółka otrzymała w styczniu i lutym 2005r. faktury za usługi. Są to faktury wystawione po 7-dniowym terminie od daty wykonania usługi (data wystawienia bieżąca, data sprzedaży z końcowych dni miesiąca, za który premia była należna, np. za czerwiec 2004r.). Spółka odlicza podatek naliczony w momencie otrzymania faktury. Zobowiązania z tytułu premii ujęte w tych fakturach, uznane obecnie jako usługi, stanowiły w Spółce koszty uzyskania przychodów.

Wobec powyższego Spółka zapytuje: czy w powyższych okolicznościach można odliczać podatek naliczony z faktur wystawionych po terminie?

Zdaniem Spółki tak, ponieważ w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług oraz w przepisach wykonawczych do ustawy nie ma unormowań zabraniających odliczenia podatku z faktury wystawionej w okresie dłuższym niż 7-dniowym od wykonania usługi. Poza tym, według Spółki, została zachowana w tym przypadku, zasada neutralności opodatkowania, tzn. czynność powyższa zrodziła obowiązek podatkowy u wystawców faktur i obowiązek dokonania zapłaty podatku.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to może być spełnione w okresach czasu, wskazanych w art. 86 ust. 10-13 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie realizacja tego prawa została ograniczona warunkami określonymi w przepisach art. 88 i 90 ww. ustawy oraz obowiązkami dokonywania korekt podatku naliczonego wynikającymi z art. 91 tej ustawy. Przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Zatem powołane wyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług traktujące o prawie do odliczenia podatku naliczonego, jak również przepisy wykonawcze do tej ustawy, nie zawierają unormowań, które uniemożliwaiłyby odliczenie podatku naliczonego z faktury, która została wystawiona przez usługodawcę po 7-dniowym terminie od dnia wykonania usługi, przewidzianym w art. 19 ust. 4 ustawy, dla jej wystawienia, o ile spełnione zostaną warunki określone w powołanych wyżej przepisach w tym zakresie oraz pod warunkiem, że czynność którą dokumentuje ta faktura zrodziła u wystawcy obowiązek podatkowy.

W związku z powyższym, odnosząc się do opisanego stanu faktycznego, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych po upływie 7 dni od daty wykonania usługi dokumentujących otrzymanie premii pieniężnych w miesiącu ich otrzymania lub w miesiącu następnym.

3.Ze względu na zmianę prowadzonej przez Spółkę polityki sprzedażowej i udzielanie klientom rabatów potransakcyjnych - Spółka wystawia zbiorcze faktury korygujące. Faktury te spełniają wymogi przepisu § 19 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, tj. numer kolejny oraz datę wystawienia, dane faktury pierwotnej określone w § 12 ust. 1 pkt 1-3, nazwę towaru objętego rabatem, kwotę i rodzaj udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego. Faktury korygujące Spółka wystawia w odniesieniu do jednego miesiąca.

W związku z powyższym Spółka zwróciła się z zapytaniem: czy będzie prawidłowym następujące postępowanie: podanie w zbiorczej fakturze korygującej szczegółowej nazwy towaru (np. Aspiryna, Klacid, itp.) lecz przywołanie w jednej pozycji nazwy grupy towarowej objętej tą samą stawką podatku od towarów i usług? Grupę towarową stanowią, np. produkty lecznicze wpisane do Rejestru Produktów Leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej lub wyroby medyczne. Towary wchodzące w skład tej grupy można kwalifikować według określonego symbolu PKWiU, np. ex 24.4.

Zdaniem Spółki zawężenie nazewnictwa towarów do nazwy grupy towarowej w fakturach korygujących nie jest prawidłowe. Pomimo faktu, że grupa towarowa stanowi określenie tożsamych co do gatunku i podmiotowości przedmiotów sprzedaży, to jednak nie pozwala na szczegółowe rozpoznanie ich nazwy, będącej wymogiem przepisów wykonawczych do ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem § 19 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która powinna zawierać co najmniej:

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a)określone w § 12 ust. 1 pkt 1-3;

b)nazwę towaru lub usługi objętych rabatem;

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Zatem, odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawa, stwierdzić należy, że faktura korygująca powinna zawierać wszystkie informacje dotyczące faktury pierwotnej, w tym również nazwę towaru lub usługi objętej rabatem. Nie jest więc wystarczające podanie nazwy grupy towarowej objętej tą samą stawką podatku od towarów i usług. Jednocześnie nadmienić należy, iż wystawienie zbiorczej faktury korygującej dla danego kontrahenta jest możliwe jedynie w odniesieniu do transakcji obejmujących okres jednego miesiąca.

4.Spółka jako odbiorca towarów w 2004r. otrzymywała premie finansowe od swoich dostawców. Warunki ich otrzymania były różne. Największe premie Spółka otrzymała od Spółki "X" zgodnie z umową o współpracy handlowej za intensyfikację zakupów. Przedmiotowe premie dokumentowane były notami księgowymi. Podobnie jak odbiorcy Spółki, tak i Spółka, nie była zobowiązana żadnymi limitami zakupowymi stanowiącymi warunek otrzymania premii. Spółka składała zamówienia na poszczególne towary w miarę potrzeb. W związku z otrzymaniem przez Spółkę "X" interpretacji Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego, w której uznano, że wypłacone przez Spółkę "X" premie finansowe mają charakter rabatów - Spółka podpisała aneks do ww. umowy zmieniający charakter otrzymywanych przez Spółkę korzyści finansowych - z premii na rabaty. Otrzymane przez Spółkę za okres od maja do listopada 2004r. premie zostały wycofane notami stornującymi oraz fakturami korygującymi wystawionymi przez Spółkę "X".

W związku z opisanym stanem faktycznym Spółka zwróciła się z zapytaniem: czy Spółka postąpiła prawidłowo zmniejszając podatek naliczony VAT w miesiącu otrzymania faktur korygujących (tj. w styczniu 2005r.), czy też Spółka powinna dokonać jego zmniejszenia w poszczególnych miesiącach począwszy od maja 2004r., za które Spółka otrzymała premię finansową i dokonać korekt deklaracji VAT-7?

Zdaniem Spółki, z uwagi na treść ekonomiczną otrzymanych premii - uznanych za rabat -zmniejszenie podatku naliczonego Spółka winna dokonać w momencie otrzymania faktur korygujących.

Zgodnie z przepisem § 20 ust. 4 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym fakturę otrzymał, a w przypadku nabywców, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy, w rozliczeniu za kwartał, w którym fakturę otrzymali - jeżeli ujęcie jej w rozliczeniu spowoduje obniżenie podatku naliczonego. Zasady tej w myśl § 20 ust. 5 rozporządzenia, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik nie rozliczył podatku określonego w fakturze, której korekta dotyczy. W związku z powyższym Spółka obowiązana jest zmniejszyć podatek naliczony wynikający z faktur korygujących w miesiącu ich otrzymania, pod warunkiem, że Spółka rozliczyła podatek naliczony określony w fakturach pierwotnych oraz złożyć korektę deklaracji VAT-7 za dany miesiąc.

5.Od grudnia 2004r. Spółka zrezygnowała z premiowania swoich odbiorców na rzecz udzielania im rabatów. Udzielane przez Spółkę rabaty mają charakter bieżący lub potransakcyjny. Zaproponowane przez Spółkę rozwiązanie w postaci udzielania rabatów potransakcyjnych nie znalazło jednak akceptacji wśród klientów Spółki. W związku z tym kontrahenci zaproponowali Spółce zmianę brzmienia umowy o współpracy handlowej w zakresie podania konkretnych warunków, jakie musi spełnić odbiorca, aby mógł być przez Spółkę wynagradzany.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego Spółka zwróciła się z zapytaniem: czy ich postępowanie będzie prawidłowe, jeżeli w ramach prowadzonej polityki sprzedażowej Spółka da wybór swoim klientom w zwieraniu różnych umów o współpracy handlowej oraz czy na podstawie nowej umowy - odbiorcy Spółki będą jej mogli wystawiać faktury za świadczone usługi.

Zdaniem Spółki, zgodnie z interpretacją Ministra Finansów z dnia 30.12.2004r., premia finansowa może występować w dwóch postaciach: jako rabat lub jako świadczenie usług, dlatego też Spółka może:

  • dla klientów, którzy podpiszą umowę o współpracy w nowym brzmieniu, nadal udzielać rabatu (według Spółki jest to działanie promocyjne);
  • przyjmować i uznawać za prawidłowe faktury VAT za usługi wystawiane przez odbiorców, którzy podpiszą nową umowę (według Spółki w tej umowie klient podpisał zobowiązanie do wykonania pewnych świadczeń na rzecz Spółki).

Prawo cywilne zakłada w art. 353#185; ustawy z dnia 23.04.1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) zasadę swobody zawierania umów. Zgodnie z powołanym przepisem strony zwierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Natomiast organ podatkowy może dokonać oceny zawartych umów z punktu widzenia prawa podatkowego. Można zatem stwierdzić, że z jednej strony prawem podmiotu gospodarczego jest możliwość swobodnego kształtowania wzajemnych stosunków z innymi uczestnikami obrotu gospodarczego, natomiast z drugiej - na gruncie przepisów podatkowych, prawem organu podatkowego jest nieuznawanie skutków określonych działań, które mieszcząc się w granicach swobody umów, kolidują z określonymi normami ustaw podatkowych. W związku z powyższym, Spółka ma prawo do swobodnego kształtowania stosunków cywilnoprawnych ze swoimi kontrahentami, pod warunkiem, że postanowienia zawarte w treści umów nie będą zmierzały do obejścia przepisów prawa podatkowego.

Natomiast odpowiedź w zakresie wystawiania faktur przez kontrahentów Spółki z tytułu świadczonych usług zawarta została w postanowieniu nr PSUS/PPOI/443/125-1/05/AD.

Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu