
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 19 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie:
-uznania realizowanego świadczenia za dostawę towarów (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),
-określenia miejsca opodatkowania sprzedaży realizowanej przez Panią na rzecz klientów indywidualnych z miejscem zamieszkania w Polsce (pytanie oznaczone we wniosku nr 2 i nr 4),
-obowiązku wystawiania faktur i ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej (pytanie oznaczone we wniosku nr 3 i nr 5).
Uzupełniła go Pani pismem z 17 czerwca 2025 r. (wpływ 18 czerwca 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, wiodącym przedmiotem działalności gospodarczej jest sprzedaż towarów w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem. Działalność ta polega na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę i ma być prowadzona poprzez aukcje, ogłoszenia internetowe na własnych stronach internetowych (dalej: "Strona internetowa") z ofertami Wnioskodawcy.
Model działania Wnioskodawcy ma wyglądać następująco:
1.Wnioskodawca będzie wyszukiwał produkty oferowane na zagranicznych serwisach aukcyjnych (X), kierując się m.in. jakością oferowanych towarów oraz oceną ogólną sprzedawcy (bazującą na opiniach kupujących).
2.Informacje dotyczące towarów oferowanych w serwisie aukcyjnym będą pobierane, modyfikowane i prezentowane na prowadzonej przez Wnioskodawcę Stronie internetowej. Strona internetowa będzie funkcjonowała jako sklep internetowy, przy czym towar będzie wysyłany bezpośrednio od producenta, tj. Wnioskodawca nie posiada fizycznie towarów, w magazynie zlokalizowanych w Polsce. Jednakże, Wnioskodawca faktycznie nabywa towar i sprzedaje je do odbiorców w Polsce. Modyfikacja ofert sprzedawców polegać ma m.in. na ich tłumaczeniu na język polski, dodawaniu spersonalizowanych opisów, edycji graficznej zdjęć produktowych - celem dostosowania do potrzeb odbiorcy. Klienci mogą nabywać wyłącznie towary zamieszczone na stronie internetowej Wnioskodawcy. Chińscy sprzedawcy nie mają prawa do zmian w opisach towarów na stronie internetowej Wnioskodawcy.
3.Klienci (co do zasady: osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, posiadające miejsce zamieszkania m.in. na terytorium Polski) będą składali zamówienia na towary za pośrednictwem Strony internetowej. Przed złożeniem zamówienia klient będzie zobligowany do zaakceptowania regulaminu Strony internetowej, wypełnienia danych dostawy, które zostaną przekazane sprzedawcy oraz do wpłacenia pieniędzy w wysokości wartości zamówienia, na rachunek bankowy Wnioskodawcy.
4.W ramach organizacji zamówienia Wnioskodawca dokona zamówienia towaru od sprzedawcy oraz uiści zapłatę za zamówiony przez klienta towar.
5.W ramach realizowanych świadczeń Wnioskodawca nie będzie występował jako importer towaru ani nie będzie zobowiązany do uiszczania opłat celno-skarbowych.
6.Ewentualny zwrot towaru klient powinien kierować bezpośrednio do Wnioskodawcy.
7.Na podstawie złożonego przez klientów zamówienia, Wnioskodawca działający nabędzie towary w serwisie aukcyjnym; w stosownym formularzu Wnioskodawca wpisze dane klientów, które są danymi dla sprzedawcy do wysyłki nabytych towarów oraz poinformuje sprzedawców o tym, że działa jako pośrednik.
8.Zgodnie z regulaminem, zamówienie złożone w postaci elektronicznej wiąże klienta, jeżeli na podany przez klienta adres poczty elektronicznej Wnioskodawca prześle potwierdzenie przyjęcia do realizacji zamówienia, które stanowi oświadczenie Wnioskodawcy o przyjęciu zamówienia klienta i z chwilą jej otrzymania przez klienta zawarta zostaje umowa sprzedaży.
9.Wnioskodawca dokona płatności za towar zamówiony przez klienta środkami wpłaconymi przez klienta.
10.Sprzedawcy z Chin będą wysyłać nabyty przez klientów towar bezpośrednio na ich adres. Klient zostanie poinformowany w regulaminie, że towar będzie wysyłany przez inny podmiot. Natomiast klient nie będzie informowany o wysokości wynagrodzenia ani o cenie zakupu towaru na aukcji w Chinach.
11.Prawo do rozporządzania towarem przejdzie na klienta niemalże z chwilą złożenia zamówienia u sprzedawcy. Wnioskodawca w krótkim czasie od zaksięgowania płatności złoży zamówienie u sprzedawcy i opłaci je.
12.Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność z tytułu niezgodności towaru z umową sprzedaży. Jeżeli okaże się, że towar jest niezgodny z umową, klient może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od ww. umowy.
13.Zakupiony towar nie będzie trafiał do Wnioskodawcy, ale bezpośrednio do klienta zgodnie z przekazanymi do sprzedawcy informacjami. Pakowaniem towarów i dostarczeniem towarów do przewoźnika zajmować się będzie sprzedawca.
14.Ze względu na specyfikę przepisów podatkowych w Chinach, mogą się zdarzać sytuacje, że Wnioskodawca nie uzyska od sprzedawców faktur oraz rachunków potwierdzających zakup przez klientów.
15.Warunki, na jakich ma być dokonywana transakcja, są szczegółowo opisane w regulaminie Strony internetowej, poprzez którą składane będą zamówienia. W ocenie Wnioskodawcy treść regulaminu jest zrozumiała i nie może budzić żadnych wątpliwości.
16.Oferowane towary na stronie internetowej są i będą towarami o wartości rzeczywistej wyrażonej w złotych nieprzekraczającej równowartości 150 euro.
17.Wnioskodawca dokumentuje każdą transakcję w ewidencji sprzedaży zawierającej informacje na temat nabywcy oraz przedmiotu transakcji. Na życzenie konsumenta wystawiana będzie wystawiana faktura dokumentująca sprzedaż towarów.
18.Wnioskodawca nie dokonał oraz nie planuje dokonać w przyszłości rejestracji do szczególnej procedury dotyczącej sprzedaży na odległość towarów importowanych, przewidzianej w Dziale XII, Rozdziale 9 ustawy o VAT (tzw. procedury IOSS).
19.Wnioskodawca podkreśla, iż na żadnym etapie transakcji nie będzie dysponował fizycznie towarem, w szczególności nie będzie go magazynował ani nie dokona odprawy celnej na terytorium Polski. Towar będzie przesyłany bezpośrednio od sprzedawców z Chin do końcowego odbiorcy na terytorium Polski lub innego kraju UE i to na odbiorcy końcowym spoczywać będzie obowiązek rozliczenia się w deklaracji importowej.
W przyszłości Wnioskodawca planuje nawiązać współpracę z jednym lub kilkoma chińskimi producentami (dalej: „chiński pośrednik”), u których będzie składać zamówienia na określone towary. Chiński pośrednik będzie odpowiedzialny za wysyłkę tych towarów bezpośrednio do klientów końcowych. Chiński pośrednik będzie zarejestrowany do szczególnej procedury dotyczącej sprzedaży na odległość towarów importowanych, przewidzianej w Dziale XII, Rozdziale 9 ustawy o VAT (tzw. procedura IOSS).
Pomimo zmiany dostawcy – z zagranicznego serwisu aukcyjnego na chińskiego pośrednika – pozostałe zasady opisane w obecnym stanie faktycznym pozostaną niezmienione.
Ponadto, na zadane w wezwaniu pytania udzielono następujących odpowiedzi:
1. Czy siedziba Pani działalności gospodarczej znajduje się na terytorium Polski? Jeżeli nie, to należy wskazać w jakim kraju się ona znajduje?
Odp. Tak.
2. Czy prowadzi Pani działalność gospodarczą zarejestrowaną poza terytorium Polski? Jeśli tak, to należy wskazać w jakim kraju i jaki jest przedmiot tej działalności?
Odp. Nie.
3. Jakie konkretnie towary Pani sprzedaje/będzie sprzedawać poprzez swoją stronę internetową? Proszę wskazać i wymienić.
Odp. Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą artykułów do pielęgnacji twarzy, włosów i ciała. W przyszłości Wnioskodawca planuje jednak rozszerzenie przedmiotu działalności na sprzedaż innych towarów – m.in. odzieży i akcesoriów modowych.
4. Czy wśród towarów znajdują się:
a)nowe środki transportu,
b)towary, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz,
c)towary, tj. dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie, antyki, towary używane, dla których podstawę opodatkowania ustala się zgodnie z procedurami szczególnymi określonymi w art. 120 ust. 4 lub 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)?
Odp. Nie.
5. Jakie podmioty biorą/będą brać udział w opisanej we wniosku transakcji, czy są/będą to: chińscy sprzedawcy, serwis aukcyjny np. X, Pani oraz ostateczni klienci, jeśli nie to należy wymienić podmioty biorące udział w transakcji i wskazać jaką rolę pełnią/będą pełnić?
Odp. Obecnie w transakcji biorą udział serwis aukcyjny (X), Wnioskodawca oraz klienci końcowi. W przyszłości w transakcję zostanie dodatkowo zaangażowany chiński pośrednik odpowiedzialny za wysyłkę towarów z magazynu do klientów.
Chiński pośrednik jest bezpośrednim dostawcą towarów z Chin. Zakup od pośrednika odbywa się bez wykorzystania platformy X. Dostawca jest odpowiedzialny za wysyłkę towarów do ostatecznego klienta.
6. Czy sprzedawcy z Chin to podatnicy, o których mowa w art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług?
Odp. Tak.
7. Czy zawarła Pani umowę z chińskimi sprzedawcami w zakresie oferowania za pośrednictwem strony internetowej towarów dostarczanych z Chin, jeśli tak proszę wskazać jakie uzgodnienia odnośnie wynagrodzenia wynikają z tej umowy dla Pani?
Odp. W odniesieniu do platformy X, Wnioskodawca nie posiada podpisanej umowy z tym podmiotem. Współpraca odbywa się na bazie akceptacji regulaminu platformy.
8. W jaki sposób Pani nawiązuje/będzie nawiązywała współpracę z chińskimi sprzedawcami i portalami aukcyjnymi. Czy współpraca nawiązywana jest/będzie bezpośrednio z chińskimi sprzedawcami czy poprzez portal X bądź inny podobny portal? Proszę opisać okoliczności zdarzenia.
Odp. Obecnie współpraca odbywa się za pośrednictwem platform aukcyjnych, takich jak X. W przyszłości współpraca ta pozostanie bez zmian. Współpraca z X odbywa się poprzez założenie i obsługę konta na portalu tej platformy. W przyszłości Wnioskodawca zamierza także nawiązywać bezpośrednią współpracę z chińskimi sprzedawcami (pośrednikami) – bez udziału portalu X.
9. Czy posiada Pani/będzie posiadała konto na portalu aukcyjnym np. X lub innej platformie sprzedażowej za pomocą której dokonuje/będzie dokonywała Pani zamówienia u chińskich sprzedawców? Proszę wyjaśnić.
Odp. Wnioskodawca posiada oraz będzie posiadać konta na portalu aukcyjnym - X, za pomocą którego składa zamówienia.
10. Czy składając zamówienie u Sprzedawcy posługuje się/będzie posługiwała się Pani swoimi danymi, a oprócz tego wskaże Pani dane adresowe klienta do wysyłki towaru?
Odp. Tak - Wnioskodawca dokonuje zamówień korzystając z własnego konta na portalu X. Obecnie do każdego zamówienia wskazywane są dane klienta jako adres wysyłki towarów.
11. Kto decyduje/będzie decydował jakie towary będą oferowane przez Panią na stronie internetowej?
Odp. Wyłącznie Wnioskodawca decyduje/będzie decydował jakie towary będą oferowane na stronie internetowej.
12. Czy nabycie towaru na serwisach aukcyjnych odbywa się/będzie odbywać się z wykorzystaniem Pani konta/rachunku bankowego?
Odp. Tak.
13. Czy wysokość wynagrodzenia dla Pani wynika/będzie wynikać z uzgodnień zawartych z chińskimi sprzedawcami, czy chińscy sprzedawcy mają/będą mieli jakiś wpływ na wysokość Pani wynagrodzenia? Proszę opisać okoliczności zdarzenia w tym zakresie.
Odp. Wysokość wynagrodzenia Wnioskodawcy nie wynika/będzie wynikać z uzgodnień zawartych z chińskimi sprzedawcami, a także chińscy sprzedawcy nie mają/będą mieli wpływ na wysokość wynagrodzenia Wnioskodawcy. Wynagrodzenie Wnioskodawcy jest ustalane jako różnica między kwotą wpłaconą przez klientów a ceną zakupu towaru.
14. Czy chińscy sprzedawcy będą mieli świadomość, że Pani nie jest ostatecznym nabywcą towarów?
Odp. Tak, przy składaniu zamówienia Wnioskodawca poinformuje chińskich sprzedawców, że towar ma być wysłany na adres ostatecznego klienta – co jednoznacznie wskazuje, ze Wnioskodawca nie jest odbiorcą towarów.
15. Jaki dokument sprzedaży wystawia chiński sprzedawca i czy transakcja między sprzedawcą z Chin a Panią jest w jakiś sposób udokumentowana? Proszę wskazać.
Odp. Każda transakcja z chińskim sprzedawcą jest dokumentowana fakturą wystawianą przez chińskiego sprzedawcę lub potwierdzeniem zamówienia z portalu X.
16. Kto ustala/będzie ustalał cenę oferowanych przez Panią towarów na stronie internetowej, jakie elementy cenotwórcze będą wchodziły w skład zapłaty za towar, którą Pani otrzymuje od klientów?
Odp. Obecnie ceny towarów ustala Wnioskodawca, bazując na kosztach zakupu i swojej marży. Cena dla klienta obejmuje koszt towaru oraz wynagrodzenie Wnioskodawcy. W przyszłości zasady ustalania cen pozostaną niezmienione.
17. Czy w którymkolwiek momencie opisywanej we wniosku transakcji ma/będzie miała Pani prawo do rozporządzania towarem jak właściciel (nie chodzi tutaj o fizyczne posiadanie towaru lub aspekt prawny lecz o rozporządzanie nim, np. prawo do jego sprzedaży)?
Odp. Tak. Wnioskodawca nabywa towary we własnym imieniu. Posiada i będzie posiadać prawo do rozporządzania towarem - np. zwrotu, sprzedaży, itd.
18. Czy w związku ze sprzedażą towarów za pośrednictwem strony internetowej prowadzi/będzie prowadziła Pani ewidencję otrzymanych zapłat oraz z ewidencji tej wynika/będzie wynikać jakiej dostawy dotyczyła konkretna zapłata i na czyją rzecz została dokonana dostawa?
Odp. Tak.
19. Czy w prowadzonej obecnie przez Panią działalności gospodarczej jest/będzie Pani zobowiązana do stosowania kasy rejestrującej, jeśli tak to proszę wskazać z jakiego tytułu?
Odp. Nie. Obecnie Wnioskodawca nie jest zobowiązany do stosowania kasy rejestrującej.
20. W jaki sposób Pani klienci reklamują uszkodzony towar? W jaki sposób odbywa się rozpatrzenie reklamacji. Czy klient składa reklamację na uszkodzony towar do Pani? Proszę krótko opisać ten proces.
Odp. Klienci kontaktują się w sprawie reklamacji bezpośrednio z Wnioskodawcą poprzez formularz kontaktowy. W ten sposób opisują przyczyny reklamacji. Reklamacja jest rozpatrywana przez Wnioskodawcę.
21. Kto jest/będzie stroną odstąpienia w przypadku odstąpienia klienta od umowy zawartej na odległość, Pani czy Sprzedawca? W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość, to czy jest/będzie Pani zobowiązana do zwrotu ewentualnie zapłaconej kwoty przez klienta z tytułu zakupu towaru? Jeśli nie to proszę wskazać kto dokonuje zwrotu tej kwoty i w jaki sposób się to odbywa.
Odp. Wnioskodawca jest stroną odstąpienia w przypadku odstąpienia klienta od umowy zawartej na odległość. W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość, Wnioskodawca jest/będzie zobowiązana do zwrotu ewentualnie zapłaconej kwoty przez klienta z tytułu zakupu towaru.
22. W którym państwie odbywa/będzie odbywać się dopuszczenie towarów do obrotu w Unii Europejskiej, który kraj jest państwem importu i czy państwo importu jest/będzie państwem przeznaczenia, tj. państwem w którym dokonuje/będzie Pani dokonywać dostawy towarów na rzecz ostatecznych klientów?
Odp. Obecnie dopuszczenie towarów do obrotu oraz ich import odbywają się na terytorium Polski, w przyszłości Wnioskodawca planuje sprzedaż również w innych krajach UE (w zależności od tego w jakim kraju ma miejsce zamieszkania nabywca).
23. Który podmiot jest/będzie odpowiedzialny za wypełnienie obowiązków celnych związanych z importem towarów, o których mowa we wniosku?
Odp. Odbiorca końcowy będzie odpowiedzialny za wypełnienie obowiązków celnych związanych z importem towarów.
24. Kto dokonuje transportu (wysyłki) towarów do ostatecznych klientów lub na czyją rzecz transport jest dokonywany – czy chińscy sprzedawcy dokonują transportu, czy robi to podmiot trzeci działający na ich rzecz, kto ponosi odpowiedzialność za dostarczenie towarów do klienta? Proszę opisać okoliczności zdarzenia w tym zakresie.
Odp. Obecnie transport towarów jest realizowany przez chińskich sprzedawców.
Pytania
1)Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż opisana w stanie faktycznym sprzedaż, która jest realizowana przez Wnioskodawcę na rzecz klientów indywidualnych z miejscem zamieszkania w Polsce stanowi odpłatną dostawę towarów?
2)Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż sprzedaż opisana w stanie faktycznym, która jest realizowana przez Wnioskodawcę na rzecz klientów indywidualnych z miejscem zamieszkania w Polsce nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce?
3)W jaki sposób Wnioskodawca powinna w opisanym stanie faktycznym dokumentować sprzedaż oraz czy ma on obowiązek jej ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej?
4)Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż sprzedaż opisana w zdarzeniu przyszłym, która będzie realizowana przez Wnioskodawcę na rzecz klientów indywidualnych z miejscem zamieszkania w Polsce, nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce?
5)W jaki sposób Wnioskodawca powinna w opisanym zdarzeniu przyszłym dokumentować sprzedaż oraz czy ma obowiązek jej ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej?
Pani stanowisko w sprawie
1)Zdaniem Wnioskodawcy, opisana w stanie faktycznym sprzedaż, która jest realizowana przez Wnioskodawcę na rzecz klientów indywidualnych z miejscem zamieszkania w Polsce stanowi odpłatną dostawę towarów.
2)Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż opisana w stanie faktycznym, która jest realizowana przez Wnioskodawcę na rzecz klientów indywidualnych z miejscem zamieszkania w Polsce nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce.
3)Zdaniem Wnioskodawcy, skoro przedmiotowa sprzedaż nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce, nie ma obowiązku wystawiania faktur oraz ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej.
4)Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż opisana w zdarzeniu przyszłym, która będzie realizowana przez Wnioskodawcę na rzecz klientów indywidualnych z miejscem zamieszkania w Polsce, nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce.
5)Zdaniem Wnioskodawcy, skoro przedmiotowa sprzedaż nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce, nie ma obowiązku wystawiania faktur oraz ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej.
Uzasadnienie
Ad 1)
Zgodnie z art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Zdaniem Wnioskodawcy, czynności dokonywane na rzecz Klientów wypełnianą znamiona handlu towarem.
Efektem wykonanych czynności (istotą zamówienia) jest konkretny towar w postaci towaru prezentowanego na stronie internetowej, który w takiej postaci jest dostarczany bezpośrednio klientowi (ostatecznemu nabywcy). To Wnioskodawca wyszukuje i decyduje jakie towary i za jaką cenę zostaną zaoferowane do sprzedaży na stronach internetowych Wnioskodawcy. Jak zostało przedstawione w stanie faktycznym, klient może zakupić jedynie towar, który został zamieszczony na Stronie internetowej Wnioskodawcy.
Klienci Wnioskodawcy nie mają wpływu na wartość (cenę) kupowanego towaru, nie decydują też o wyborze oferty i podmiotu, od którego zamierzają nabyć towar. O wyborze sprzedawcy oraz cenie towaru wystawionego na własnej Stronie internetowej decyduje wyłącznie Wnioskodawca.
Czynności podejmowane przez Wnioskodawcę w celu zrealizowania zamówienia nie stanowią dla klientów celu samego w sobie, Klient jest zainteresowany nabyciem konkretnego towaru. W chwili złożenia zamówienia u sprzedawcy, na Klienta zostaje przeniesione prawo do rozporządzania towarem jak właściciel. Zatem fakt przedstawienia klientom regulaminu, w treści którego Wnioskodawca określa siebie jako pośrednika dokonującego w imieniu i na rzecz Klienta zamówienia towaru, pozostają bez znaczenia na gruncie przepisów ustawy o VAT. Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie uzależniają kwalifikacji danej dostawy/nabycia od treści zawartej przez strony umowy (regulaminu), lecz odnoszą się do rzeczywiście zaistniałych zdarzeń gospodarczych.
Powyższe zostało potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in.:
·23 grudnia 2024 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.575.2024.2.RST;
·19 listopada 2024, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.443.2024.2.RST;
·23 lipca 2024 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.178.2024.1.MAZ;
·18 września 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.256.2023.2.JSU;
·21 lipca 2023 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.177.2023.2.RD.
Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy należy zatem stwierdzić, że w przypadku, w którym Wnioskodawca dokonuje zamówienia towaru na rzecz Klientów, dochodzi do dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.
Ad 2)
Zgodnie ze stanowiskiem przyjętym w uzasadnieniu do pytania pierwszego, zdaniem Wnioskodawcy w celu prawidłowego ustalenia miejsca opodatkowania zastosować należy przepisy dotyczące dostawy towarów.
Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju. Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a. (art. 2 pkt 1 ustawy o VAT).
Natomiast przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3 (art. 2 pkt 5 ww. ustawy). Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, Wnioskodawca nie jest zarejestrowany do procedury szczególnej IOSS i nie będzie dokonywać odprawy celnej na terytorium Polski. To na odbiorcy końcowym (kliencie) spoczywać będzie obowiązek wypełnienia formalności celnych związanych z importem towaru, a zatem klient będzie podatnikiem w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Aby ustalić miejsce opodatkowania, konieczna jest analiza przepisów art. 22 ustawy o VAT, które określają miejsce dostawy towarów. W opinii Wnioskodawcy, przepisy, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1b i 1c, nie będą miały zastosowania w niniejszej sprawie, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany w szczególnej procedurze IOSS.
Ponadto nie będzie miał zastosowania art. 22 ust. 4 ustawy o VAT, mający zastosowania do transakcji łańcuchowych, w myśl którego, w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.
Wnioskodawca będzie dokonywał dostaw na rzecz importera towarów, tj. klienta końcowego. Przed dokonaniem importu towar nie zostanie dopuszczony do obrotu jako towar wspólnotowy podlegający konsumpcji. Ponadto, wypełnienie formalności celnych związanych z importem towarów spoczywać będzie na kliencie (ostatecznym odbiorcy). Klient i jednocześnie importer towarów, nabywać będzie przedmiotowe towary od Wnioskodawcy, z tym, że towary trafią bezpośrednio z kraju trzeciego (Chiny). Odrzucić należy zatem możliwość zastosowania w przedstawionym stanie przyszłym art. 22 ust. 4 ustawy o VAT. Przepis ten odnosi się do dostaw dokonanych przez importera. W żadnym wypadku nie można w oparciu o jego treść czynić ustalenia w zakresie miejsca świadczenia dostaw na wcześniejszych etapach przed importerem.
W takim przypadku miejsce dostawy towarów dokonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz klienta, który jest równocześnie importerem tych towarów, należy ustalać zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jako dokonane i opodatkowane w miejscu rozpoczęcia wysyłki, czyli na terytorium państwa trzeciego.
Powyższe rozumienie przepisów zostało potwierdzone również w interpretacjach indywidualnych przedstawionych w uzasadnieniu do pytania pierwszego niniejszego wniosku. W związku z tym, mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy, należy uznać, że transakcja objęta zapytaniem nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski. Miejscem opodatkowania w tym przypadku będzie terytorium poza Unią Europejską, tj. Chiny.
Ad 3)
Zgodnie z art. 106a pkt 2 ustawy o VAT, przepisy rozdziału 1 działu XI "Dokumentacje" stosuje się do dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
a)państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
b)państwa trzeciego.
Z powołanego art. 106a pkt 2 lit. b ww. ustawy wynika, że przepisy dotyczące wystawiania faktur stosuje się m.in. do dostawy towarów dokonywanych przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju - w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium państwa trzeciego. W myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem. Natomiast w myśl art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy, kiedy obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1 - wówczas podatnik jest obowiązany wystawić fakturę - na żądanie nabywcy towaru.
Zatem mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawione okoliczności sprawy (dostawa nie będzie podlegała VAT w Polsce) należy uznać, że w przypadku transakcji dokonywanych w ramach opisanego modelu, co do zasady Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wystawienia faktury na rzecz klienta indywidualnego. Jeżeli jednak taka dostawa zostanie udokumentowana fakturą, wówczas nie powinna ona wskazywać stawki ani kwoty podatku. W pozycji "stawka podatku" Wnioskodawca może wpisać oznaczenie "NP" (nie podlega opodatkowaniu).
Jednocześnie, z uwagi na to, że obowiązkowi ewidencji na kasie rejestrującej podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju, dostawy towarów dokonywane przez Wnioskodawcę na rzecz odbiorców indywidualnych z miejscem zamieszkania na terytorium kraju, dla których miejscem świadczenia (opodatkowania) nie jest terytorium kraju, nie będą podlegały wynikającemu z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT obowiązkowi ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w Polsce.
W konsekwencji sprzedaż towarów dokonywana przez Wnioskodawcę nie będzie musiała być dokumentowana fakturami, ani rejestrowana za pomocą kas ewidencjonujących.
Ad 4)
Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż opisana w zdarzeniu przyszłym, która będzie realizowana przez Wnioskodawcę na rzecz klientów indywidualnych z miejscem zamieszkania w Polsce, nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT w Polsce.
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, mimo zmiany dostawcy towarów z zagranicznych serwisów aukcyjnych (np. X) na chińskiego pośrednika zarejestrowanego do procedury IOSS, istota modelu działalności Wnioskodawcy pozostanie niezmieniona. Wnioskodawca nadal będzie działać w modelu polegającym na sprzedaży towarów, które wysyłane są bezpośrednio z terytorium państwa trzeciego (Chin) do finalnego odbiorcy (klienta) w Polsce, bez pośrednictwa Wnioskodawcy w odprawie celnej, magazynowaniu czy imporcie towarów na terytorium kraju.
W świetle powyższego, miejsce opodatkowania sprzedaży dokonywanej przez Wnioskodawcę należy określić zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT — jako miejsce rozpoczęcia wysyłki towarów, czyli terytorium państwa trzeciego (Chin).
Jednocześnie, zastosowania nie znajdzie art. 22 ust. 1 pkt 1b i 1c ustawy o VAT, odnoszący się do dostaw realizowanych w procedurze IOSS — gdyż procedura ta nie będzie stosowana przez Wnioskodawcę, lecz przez chińskiego pośrednika.
Co więcej, brak będzie również podstaw do zastosowania art. 22 ust. 4 ustawy o VAT, dotyczącego tzw. transakcji łańcuchowych z udziałem importera — bowiem importerem towarów będzie wyłącznie klient końcowy, a nie Wnioskodawca.
W takim przypadku miejsce dostawy towarów dokonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz klienta, który jest równocześnie importerem tych towarów, należy ustalać zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jako dokonane i opodatkowane w miejscu rozpoczęcia wysyłki, czyli na terytorium państwa trzeciego.
Ad 5)
Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze, iż w zdarzeniu przyszłym, opisanym w pytaniu nr 4, sprzedaż realizowana przez Wnioskodawcę na rzecz klientów indywidualnych z miejscem zamieszkania w Polsce nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, analogiczne zasady dotyczące sposobu dokumentowania tej sprzedaży oraz obowiązku jej ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej, jak wskazane w uzasadnieniu do pytania nr 3, znajdą również zastosowanie w odniesieniu do niniejszego zdarzenia przyszłego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) – zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 1 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Stosownie do art. 2 pkt 3 ustawy:
Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej […].
Jak stanowi art. 2 pkt 5 ustawy:
Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:
Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Z kolei art. 2 pkt 7 ustawy stanowi, że:
Przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.
Definicja ustawowa importu towarów kładzie nacisk przede wszystkim na czynność faktyczną, czyli przywóz towaru. Dla zaistnienia importu nie ma znaczenia cel przywozu, czy stosunek prawny w ramach którego dokonano przywozu, gdyż jeżeli towar został faktycznie przywieziony, to ma miejsce import.
Natomiast w myśl art. 2 pkt 22b ustawy:
Przez sprzedaż na odległość towarów importowanych rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym wtedy, gdy dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów, z terytorium państwa trzeciego do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego, który jest:
a)podatnikiem podatku od towarów i usług lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub
b)podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów, o którym mowa w art. 9, lub
c)podmiotem niebędącym podatnikiem
-pod warunkiem że dostarczane towary nie są nowymi środkami transportu ani towarami, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2.
Jak stanowi art. 7a ustawy:
1.W przypadku gdy podatnik ułatwia, poprzez użycie interfejsu elektronicznego, takiego jak platforma, platforma handlowa, portal lub podobne środki, zwanego dalej „interfejsem elektronicznym”, sprzedaż na odległość towarów importowanych w przesyłkach o wartości rzeczywistej nieprzekraczającej wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 150 euro, uznaje się, że podatnik ten samodzielnie otrzymał towary i dokonał ich dostawy.
2.W przypadku gdy podatnik ułatwia, poprzez użycie interfejsu elektronicznego, dokonanie na terytorium Unii Europejskiej przez podatnika nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej:
1)wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość lub
2)dostawy towarów na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem
-uznaje się, że podatnik, który ułatwia tę dostawę, samodzielnie otrzymał towary i dokonał ich dostawy.
3.Przez ułatwianie, o którym mowa w ust. 1 i 2, rozumie się ułatwianie w rozumieniu art. 5b rozporządzenia 282/2011.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy,
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel […].
Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Przechodząc do kwestii objętych zakresem pytania nr 1 w pierwszej kolejności należy wskazać, że dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, rozumiana jest przez ustawodawcę, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W określeniu „jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą.
Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, definiujący pojęcie „dostawa towarów” nie odwołuje się do cywilistycznych pojęć sprzedaży, czy też przeniesienia prawa własności, stąd też nie można utożsamiać dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z przeniesieniem prawa własności na gruncie prawa cywilnego. W konsekwencji pojęcie „dostawa towarów” oraz ekonomiczne aspekty transakcji, nie muszą wiązać się ze skutkami powstającymi na gruncie cywilistycznego prawa własności. Pozwala to na uznanie danej czynności za dostawę towarów, nawet w przypadkach nałożenia na nabywcę pewnych ograniczeń we władaniu towarem.
Co więcej, czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, ponieważ „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy.
W analizowanej sprawie klient wybiera towar na Pani Stronie internetowej, a następnie składa zamówienie, akceptując regulamin i dokonując płatności na Pani rachunek bankowy. Z całokształtu okoliczności sprawy wynika, że po zaksięgowaniu wpłaty, zamawia Pani towar u chińskiego sprzedawcy za pośrednictwem platform aukcyjnych, takich jak X. Chiński sprzedawca następnie bezpośrednio wysyła produkt na adres klienta. Towary od chińskiego sprzedawcy nabywa Pani we własnym imieniu za pośrednictwem serwisu aukcyjnego i sprzedaje je Pani do odbiorców w Polsce. Zatem przenosi Pani prawo do rozporządzania towarami jak właściciel i tym samym transakcja realizowana przez Panią wpisuje się w definicję dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy. Taka sama kwalifikacja transakcji jako dostawa towarów będzie miała miejsce w przypadku zdarzenia przyszłego (w sytuacji gdy towar będzie zamawiany od chińskiego pośrednika oraz wysyłany przez chińskiego pośrednika do klienta w Polsce).
W związku z powyższym, opisana w stanie faktycznym sprzedaż, która jest realizowana przez Panią na rzecz klientów indywidualnych z miejscem zamieszkania w Polsce stanowi odpłatną dostawę towarów.
W konsekwencji Pani stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 1 jest prawidłowe.
Odnosząc się do wątpliwości objętych pytaniem oznaczone we wniosku nr 2 i nr 4 należy wskazać na art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Natomiast stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1b i 1c ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku:
1b) sprzedaży na odległość towarów importowanych na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy;
1c) sprzedaży na odległość towarów importowanych na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy - terytorium tego państwa członkowskiego, pod warunkiem że podatek lub podatek od wartości dodanej z tytułu dostawy tych towarów ma zostać zadeklarowany w procedurze szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 9, lub na zasadach odpowiadających tym regulacjom.
Z kolei jak stanowi art. 22 ust. 2-2d ustawy:
2.W przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.
2a.W przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego przez nabywcę, który dokonuje również ich dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport są przyporządkowane dostawie dokonanej do tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, że wysyłkę lub transport towarów należy przyporządkować jego dostawie.
2b.W przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego, wysyłka lub transport tych towarów są przyporządkowane wyłącznie dostawie dokonanej do podmiotu pośredniczącego.
2c.W przypadku gdy podmiot pośredniczący przekazał swojemu dostawcy numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany mu przez państwo członkowskie, z którego towary są wysyłane lub transportowane, wysyłkę lub transport przypisuje się wyłącznie dostawie dokonanej przez ten podmiot.
2d.Przez podmiot pośredniczący, o którym mowa w ust. 2b i 2c, rozumie się innego niż pierwszy w kolejności dostawcę towarów, który wysyła lub transportuje towar samodzielnie albo za pośrednictwem osoby trzeciej działającej na jego rzecz.
W świetle art. 22 ust. 2e ustawy:
W przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego albo z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego przez:
1)pierwszego dostawcę – wysyłkę lub transport przyporządkowuje się jego dostawie;
2)ostatniego nabywcę – wysyłkę lub transport przyporządkowuje się dostawie dokonanej do tego nabywcy.
W myśl art. 22 ust. 3 ustawy:
W przypadkach, o których mowa w ust. 2-2c i 2e, dostawę towarów, która:
1)poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;
2)następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.
Jednocześnie w myśl art. 22 ust. 3b ustawy:
Przepisy ust. 2-2e nie mają zastosowania do dostaw towarów, o których mowa w art. 7a ust. 1 i 2, dokonywanych na rzecz podatnika ułatwiającego dostawy towarów oraz przez tego podatnika.
Stosownie do art. 22 ust. 4 ustawy:
W przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.
W myśl art. 22 ust. 4 ustawy, w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika, który również jest podatnikiem z tytułu importu tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium kraju. Powyższe przepisy regulują zasady ustalania miejsca opodatkowania dostaw towarów. Jednocześnie przepis art. 22 ust. 4 ustawy, powinien być interpretowany jako specyficzna zasada ustalania miejsca opodatkowania w odniesieniu do towarów importowanych. W szczególności, powyższy przepis ustanawia zasadę, iż w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru (transakcja łańcuchowa) na terytorium kraju opodatkowana jest transakcja stanowiąca import towarów - to na importerze spoczywa obowiązek rozliczenia cła i VAT.
Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku tzw. transakcji łańcuchowych, kiedy ten sam towar jest przedmiotem kolejnych dostaw, lecz faktycznie przemieszczany tylko od pierwszego dostawcy do finalnego nabywcy, wówczas przyjmuje się, że ma miejsce tylko jedna wysyłka (transport), więc tylko w odniesieniu do jednej z transakcji można ustalić miejsce świadczenia w oparciu o art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy (dostawa ruchoma). W odniesieniu do pozostałych dostaw, którym nie można przypisać wysyłki (transportu), ustalenie miejsca świadczenia odbywa się jak dla towarów niewysyłanych, a więc według miejsca, w którym towary znajdowały się w momencie dostawy (dostawa nieruchoma).
Jednocześnie w myśl art. 26a ust. 1 ustawy:
Miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.
Jak wynika z opisu sprawy klienci (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej z miejscem zamieszkania na terytorium Polski) zamawiają od Pani towar na prowadzonej przez Panią Stronie internetowej. Nie posiada Pani fizycznie towarów. W świetle całokształtu okoliczności sprawy stwierdzić należy, że po dokonaniu zamówienia przez klienta, dokonuje Pani zamówienia towaru u chińskiego Sprzedawcy za pośrednictwem platformy (X) i zleca też chińskiemu Sprzedawcy wysłanie towaru bezpośrednio na adres klienta.
Przy czym w przedstawionym przez Panią zdarzeniu przyszłym planuje Pani nawiązać współpracę z jednym lub kilkoma chińskimi producentami, u których będzie składać zamówienia na określone towary. Chiński pośrednik będzie odpowiedzialny za wysyłkę tych towarów bezpośrednio do klientów końcowych. Chiński pośrednik będzie zarejestrowany do szczególnej procedury dotyczącej sprzedaży na odległość towarów importowanych, przewidzianej w Dziale XII, Rozdziale 9 ustawy o VAT (tzw. procedura IOSS). Wskazała Pani, że pomimo zmiany dostawcy – z zagranicznego serwisu aukcyjnego na chińskiego pośrednika – pozostałe zasady sprzedaży towarów pozostaną niezmienione.
Zatem w analizowanym przypadku, zarówno w stanie faktycznym, jak i zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z transakcją łańcuchową. Całokształt okoliczności sprawy wskazuje, że w przedstawionym stanie faktycznym, w transakcję tą zaangażowane są następujące podmioty: chiński Sprzedawca, Pani oraz ostateczny Klient. Zagraniczny serwis aukcyjny jest jedynie miejscem w którym wyszukuje Pani towary oferowane przez chińskich Sprzedawców. To tutaj zamawia Pani towar u Sprzedawcy poprzez platformę sprzedażową (np. X), a towar wysyłany jest bezpośrednio z Chin do Polski (ostatecznego klienta) w łańcuchu sprzedaży. Natomiast w zdarzeniu przyszłym, będzie Pani składać zamówienia na określone towary u chińskiego pośrednika, który będzie odpowiedzialny za wysyłkę towarów bezpośrednio do klientów końcowych.
W opisanym przypadku zarówno w stanie faktycznym, jak i zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z transakcją w której można mówić o relacji podmiotu chińskiego – Sprzedawcy (w stanie faktycznym) lub chińskiego pośrednika (w planowanym zdarzeniu przyszłym), dokonującego sprzedaży na Pani rzecz (B2B) a Panią, dokonującą sprzedaży na rzecz ostatecznego Klienta (B2C), a więc jest to relacja B2B2C.
W przedmiotowej sprawie istotne jest, który w kolejności uczestnik transakcji jest podatnikiem z tytułu importu towarów. Wskazała Pani, że klient jest informowany o tym, że towar będzie wysłany przez inny podmiot. Nie występuje Pani jako importer towaru ani nie jest Pani zobowiązana do uiszczenia opłat celno-skarbowych. A zatem w sytuacji, gdy w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku podatnikiem z tytułu importu towarów, jak sama Pani wskazała, jest klient kupujący od Pani towar, to miejscem świadczenia dostawy towarów dokonanej przez Panią na rzecz tego klienta – zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy – jest miejsce rozpoczęcia wysyłki, tj. terytorium kraju trzeciego. Oznacza to, że dostawa towarów zarówno w stanie faktycznym, jak i zdarzeniu przyszłym dokonana przez Panią na rzecz klientów nie podlega opodatkowaniu na terytorium Polski.
W związku z powyższym, sprzedaż opisana w stanie faktycznym oraz w zdarzeniu przyszłym, która jest realizowana przez Panią na rzecz klientów indywidualnych z miejscem zamieszkania w Polsce, nie podlega/nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT w Polsce.
Dodatkowo, należy wskazać, że w analizowanej sprawie, fakt korzystania przez chińskiego pośrednika ze szczególnej procedury dotyczącej sprzedaży na odległość towarów importowanych (tzw. procedury IOSS) nie będzie miało wpływu na sposób opodatkowania transakcji, ponieważ przepisy art. 22 ust. 1 pkt 1b i 1c ustawy, nie będą miały tu zastosowania.
Zatem Pani stanowisko w zakresie pytań oznaczonych nr 2 i 4 jest prawidłowe.
Z kolei przechodząc do kwestii objętych zakresem pytań oznaczonych numerem 3 i 5 wskazać należy, że w myśl art. 106a pkt 1 i 2 ustawy przepisy niniejszego rozdziału, stosuje się do:
1)sprzedaży, z wyjątkiem:
a)przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów,
b)czynności rozliczanych w procedurach szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9, dla których państwem członkowskim identyfikacji w rozumieniu przepisów tych rozdziałów jest państwo członkowskie inne niż Rzeczpospolita Polska;
2)dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej – posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
a)państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
b)państwa trzeciego.
Z kolei w myśl art. 106b ust. 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2)wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
Na podstawie art. 106b ust. 3 ustawy:
Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1)czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a)czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,
b)czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,
1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a)przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,
b)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
2)sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118 – jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.
W świetle przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.
Faktura jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie ww. dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi (nabywcy), a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.
Zasady dotyczące wystawiania faktur zostały określone w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług. Elementy, jakie powinna zawierać faktura, zostały wymienione w art. 106e ustawy.
Zgodnie z art. 106e ust. 1 ustawy:
Faktura powinna zawierać:
1)datę wystawienia;
2)kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
4)numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
5)numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
6)datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
7)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
8)miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
9)cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
10)kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
11)wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
12)stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;
13)sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
14)kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
15)kwotę należności ogółem (…).
W świetle przedstawionych okoliczności sprawy należy uznać, że w związku z planowanymi przez Państwa dostawami towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w sytuacji gdy miejscem opodatkowania nie jest terytorium kraju, a Państwo nie będą zarejestrowani do szczególnej procedury dotyczącej sprzedaży na odległość towarów importowanych (procedura IOSS), nie będą Państwo zobowiązani do wystawienia faktury w myśl polskiej ustawy o VAT. Faktura dokumentująca przedmiotową transakcję powinna być wystawiona na podstawie przepisów obowiązujących w miejscu opodatkowania dokonanej dostawy, tj. w kraju trzecim (w Chinach).
W odniesieniu natomiast do obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej należy wskazać, że w myśl art. 111 ust. 1 ustawy:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Na podstawie art. 111 ust. 3a ustawy:
Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:
1)wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
a) w postaci papierowej lub
b) za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, w tym przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pośredniczącego przy wydawaniu paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej nabywcy, bez konieczności podawania jego danych osobowych;
2)dokonywać niezwłocznego zgłoszenia właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących każdej nieprawidłowości w pracy kasy;
3)udostępniać kasy rejestrujące do kontroli stanu ich nienaruszalności i prawidłowości pracy na każde żądanie właściwych organów;
4)poddawać kasy rejestrujące w terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7a pkt 4 obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis kas rejestrujących;
5)(uchylony)
6)przechowywać kopie dokumentów kasowych przez okres wymagany w art. 112, zgodnie z warunkami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2023 r. poz. 120, 295 i 1598 oraz z 2024 r. poz. 619, 1685 i 1863);
7)stosować kasy rejestrujące wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, z zastrzeżeniem ust. 3b;
8)wystawiać przy zastosowaniu kas rejestrujących dokumenty inne niż określone w pkt 1 dotyczące sprzedaży lub pracy tych kas;
9)prowadzić i przechowywać dokumentację o przebiegu eksploatacji kasy rejestrującej, z uwzględnieniem przepisów wydanych na podstawie ust. 7a i ust. 9 pkt 1;
10)(uchylony)
11)poddać obowiązkowemu przeglądowi technicznemu kasy rejestrujące, które zostały przez podatnika utracone, a następnie odzyskane, przed ich ponownym zastosowaniem do prowadzenia ewidencji;
12)zapewnić połączenie umożliwiające przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3;
13)zakończyć używanie kas rejestrujących w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy kas rejestrujących, zapewniając zabezpieczenie danych z kasy rejestrującej.
Cytowany przepis art. 111 ust. 1 ustawy określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonego w nim kręgu odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
W analizowanej sytuacji, mimo że dokonuje Pani transakcji na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, to czynności opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym nie podlegają rejestracji za pomocą kas rejestrujących. Powyższe wynika z faktu, że miejscem świadczenia (opodatkowania) dokonywanych dostaw nie jest terytorium Polski tylko kraj trzeci, tj. Chiny. Przez sprzedaż, jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W związku z powyższym, w przypadku transakcji opisanych we wniosku wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, gdzie miejscem świadczenia tej dostawy nie jest terytorium Polski, nie jest/nie będzie Pani zobowiązana do ewidencjonowania tych czynności za pomocą kas rejestrujących.
Tym samym Pani stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 i nr 5 stanowiące, że skoro przedmiotowa sprzedaż nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce, nie ma Pani obowiązku wystawiania faktur oraz ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
