Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0114-KDWP.4011.151.2025.1.IG

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 8 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, mającą miejsce zamieszkania w Polsce. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą w ramach wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania” (PKD 70.22.Z), w ramach której Wnioskodawca świadczy obecnie usługi doradcze. W ramach wpisu w CEIDG, działalność Wnioskodawcy obejmuje również PKD 74.90.Z „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana”.

Wnioskodawca opodatkowuje prowadzoną działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, na podstawie przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne [dalej: „Ustawa”].

W odniesieniu do świadczonych przez Wnioskodawcę usług oraz usług, które Wnioskodawca planuje świadczyć w przyszłości:

·nie zachodzą okoliczności wskazane w art. 8 Ustawy;

·spełniony jest warunek wskazany w art. 6 ust. 4 Ustawy;

·usługi świadczone przez Wnioskodawcę oraz które Wnioskodawca planuje świadczyć w przyszłości nie stanowią wykonywania wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza również świadczyć w przyszłości usługi pośrednictwa w zakresie sprzedaży udziałów w spółkach kapitałowych na rzecz właścicieli tych udziałów. Usługi pośrednictwa w sprzedaży udziałów są przedmiotem niniejszego wniosku.

Ewentualne inne usługi świadczone przez Wnioskodawcę oraz które Wnioskodawca może świadczyć w przyszłości nie są przedmiotem niniejszego wniosku. Wnioskodawca będzie prowadził działalność gospodarczą jako profesjonalny doradca transakcyjny realizując usługi na rzecz wielu usługobiorców.

Tym samym, w ramach prowadzonej działalności mogą występować trzy sytuacje, tj. Wnioskodawca może świadczyć usługi na rzecz:

1.właścicieli udziałów w spółkach kapitałowych, w których będzie na moment dokonania transakcji członkiem zarządu;

2.właścicieli udziałów w spółkach kapitałowych, w których był członkiem zarządu, ale nie będzie nim na moment dokonania transakcji sprzedaży udziałów;

3.właścicieli udziałów w spółkach kapitałowych, w których nigdy nie był członkiem zarządu.

We wszystkich ww. przypadkach usługi pośrednictwa świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawców w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zakwalifikowane są do grupowania PKWiU 66.19.99.0 „Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych”.

Powołanie do zarządu nie będzie elementem świadczonych usług pośrednictwa. Wynagrodzenie z tytułu zarządzania wypłacane Wnioskodawcy na podstawie stosunku powołania jest niepowiązane z usługą pośrednictwa i będzie wypłacane niezależnie przez inny podmiot (spółkę) niż wynagrodzenie za świadczenie usług pośrednictwa.

W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie zawierać umowy z osobami fizycznymi lub osobami prawnymi mogącymi stanowić zarówno podmioty krajowe, jak i podmioty zagraniczne (dalej: Zleceniodawcy), będącymi właścicielami udziałów w spółkach kapitałowych, zgodnie z którymi będzie zobowiązany do wykonywania następujących czynności (dalej: Usługi pośrednictwa):

1.aktywnego poszukiwania potencjalnych nabywców (inwestorów) udziałów będących własnością Zleceniodawców;

2.nawiązywanie kontaktów z potencjalnymi inwestorami;

3.przygotowania i przeprowadzania prezentacji na temat spółki, której udziały mają być przedmiotem sprzedaży (teaser, memorandum informacyjne, prezentacje itp.);

4.opracowywania strategii w zakresie przeprowadzenia procesu sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców i koordynacji tego procesu;

5.nadzoru nad przeprowadzeniem procesu sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców;

6.nadzoru nad przygotowaniem dokumentacji związanej z transakcją sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców;

7.pośredniczenia w rozmowach pomiędzy stronami transakcji sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców oraz prowadzenie negocjacji dotyczących transakcji sprzedaży tych udziałów;

8.wykonywania innych czynności mających na celu doprowadzenie do sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców.

Przedmiotowe usługi nie będą wykonywane w ramach pełnienia funkcji członka zarządu nawet w sytuacji, gdyby na datę dokonania transakcji sprzedaży udziałów/datę wystawienia faktury przez Wnioskodawcę będzie on członkiem zarządu w spółce, która będzie przedmiotem sprzedaży.

Ma to uzasadnienie prawne oraz ekonomiczne, gdyż:

1)Usługi pośrednictwa będą przedmiotem odrębnej umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą oraz właścicielem udziałów (inny usługobiorca);

2)Wynagrodzenie otrzymane z tytułu realizacji usługi pośrednictwa będzie odrębnie określonym wynagrodzeniem, które należne będzie wyłącznie w przypadku sprzedaży udziałów;

3)Realizowane usługi pośrednictwa są odrębnym oraz niezależnym od stosunku powołania do pełnienia funkcji członka zarządu świadczeniem. W konsekwencji, nie można uznać, że usługi pośrednictwa realizowane są ramach pełnionej funkcji członka zarządu;

4)Wyłącznym odbiorcą realizowanej usługi pośrednictwa będzie udziałowiec zbywanej spółki, który uzyska przychód z tytułu realizowanej transakcji sprzedaży udziałów i powinien ponosić koszty związane ze sprzedażą;

5)Obciążenie zbywanej spółki kosztami pośrednictwa zbycia jej własnych udziałów nie jest w żaden sposób uzasadnione. W szczególności, należy zwrócić uwagę, że obciążenie spółki kosztami usługi pośrednictwa wpływać będzie negatywnie na jej wycenę oraz obniżać jej wartość. Wynika to z tego, że w większości przypadków wycena spółek oparta jest o mnożnik EBITDA, tj. zysk operacyjny przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych zobowiązań oprocentowanych (kredytów, obligacji), podatków, amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych oraz amortyzacji rzeczowych aktywów trwałych. Tym samym, obciążenie spółki kosztami usług pośrednictwa spowoduje istotny spadek jej wyceny, np. zakładając, że wycena spółki określona będzie na podstawie EBITDA pomnożonego przez mnożnik 10, obciążenie spółki kosztami usług pośrednictwa w wysokości 50 tys. złotych doprowadzi do zmniejszenia jej wyceny o 500 tys. złotych (50 tys. x mnożnik EBITDA 10 = 500 tys.). Tym samym, takie działanie byłoby nieracjonalne z punktu widzenia interesów właściciela udziałów;

6)Z prawnego punktu widzenia nie można uznać, że spółka jest beneficjentem usług pośrednictwa sprzedaży jej własnych udziałów. Spółka jest wyłącznie przedmiotem sprzedaży a wyłącznym adresatem usługi pośrednictwa jest właściciel udziałów;

7)Reasumując, opisany we wniosku model rozliczeń ma uzasadnienie gospodarcze, tj. jego celem:

(i) nie jest osiągnięcie korzyści podatkowej, sprzecznej w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem ustawy podatkowej lub jej przepisu, które jest głównym lub jednym z głównych celów jej dokonania. Jednocześnie,

(ii) sposób działania nie jest sztuczny.

8)Końcowo należy zauważyć, że obciążenie spółki kosztami usług pośrednictwa lub uznanie, że czynności te realizowane są w ramach wykonywanej funkcji członka zarządu nie ma uzasadnienia także na gruncie przepisów podatkowych.

Zgodnie z ugruntowaną praktyką koszty usług pośrednictwa powinny stanowić koszty uzyskania właściciela udziałów. Celem usług świadczonych przez Wnioskodawcę jest doprowadzenie do zawarcia finalnej umowy (np. umowy sprzedaży udziałów) pomiędzy stronami transakcji (kupującym i sprzedającym). Podmioty, z którymi zawierane będą umowy będą posiadały stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju (Polski) lub poza terytorium kraju. Wynagrodzenie Wnioskodawcy będzie każdorazowo negocjowane z klientem (Zleceniodawcą), wysokość i termin wypłaty uregulowane będą w umowie, przy czym wynagrodzenie Wnioskodawcy będzie wynagrodzeniem prowizyjnym, uzależnionym od wartości transakcji sprzedaży udziałów, w odniesieniu do której będą świadczone Usługi pośrednictwa. Wypłata tego wynagrodzenia uzależniona będzie od zawarcia finalnej umowy pomiędzy sprzedającym i kupującym. Innymi słowy, jeżeli nie dojdzie do transakcji (np. zawarcia umowy sprzedaży udziałów), Wnioskodawca nie otrzyma wynagrodzenia z tego tytułu.

Celem świadczonych Usług pośrednictwa będzie uczynienie wszystkiego co możliwe, aby doszło do zawarcia umowy pomiędzy sprzedającym, a nabywcą udziałów, skutkującej przeniesieniem ich własności.

Dodatkowo Wnioskodawca nie będzie miał żadnego interesu w zakresie treści umowy. Przejawia się to w zakresie wykonywanych usług, które obejmują czynności takie jak udział w negocjacjach, pośrednictwo w rozmowach pomiędzy stronami transakcji itp.

W związku ze świadczeniem Usług pośrednictwa nie będzie świadczyć usług przechowania udziałów ani nie będzie nimi zarządzać. Usługi pośrednictwa świadczone przez Wnioskodawcę nie będą dotyczyć również praw i udziałów odzwierciedlających:

1)tytuł prawny do towarów;

2)tytuł własności nieruchomości;

3)prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;

4)udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;

5)prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku.

Usługi pośrednictwa nie będą obejmować usług doradczych. Usługi pośrednictwa Wnioskodawcy nie będą również usługami, o których mowa w art. 43 ust. 15 ustawy VAT. Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nie będą odbywać się w ramach działalności maklerskiej i brokerskiej (przedmiotem działalności Wnioskodawcy nie będą usługi maklerskie ani brokerskie).

Usługi pośrednictwa, których dotyczy niniejszy wniosek i które Wnioskodawca zamierza świadczyć w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będą związane z usługami ze świadczenia usług firm centralnych (…); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Usługi pośrednictwa będące przedmiotem niniejszego wniosku podlegają klasyfikacji PKWiU z 2015 r. do grupowania 66.19.99.0. „Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych”.

Wnioskodawca prowadzi / będzie prowadził ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami (jeżeli zaistnieje taka sytuacja).

Jak wspomniano wyżej, Wnioskodawca niezależnie od świadczonych Usług pośrednictwa, może świadczyć usługi zarządzania na rzecz spółek, których udziały będą przedmiotem sprzedaży w ramach świadczonych Usług pośrednictwa (np. może być powołany na stanowisko członka zarządu tych spółek). Wynagrodzenie z tego tytułu będzie wypłacane Wnioskodawcy przez poszczególne spółki, których udziały będą przedmiotem sprzedaży i nie będzie wypłacane przez Zleceniodawców Usług pośrednictwa.

Taki model współpracy ma uzasadnienie ekonomiczne i biznesowe, ponieważ ma na celu każdorazowe obciążenie kosztami usług wykonywanych przez Wnioskodawcę ich faktycznego beneficjenta, tj. beneficjentem Usług pośrednictwa jest udziałowiec spółki będącej przedmiotem sprzedaży (osoba fizyczna lub prawna). Spółka będąca przedmiotem sprzedaży nie powinna być obciążana tymi kosztami.

W praktyce może zdarzyć się też sytuacja, że Wnioskodawca będzie mniejszościowym i niekontrolującym udziałowcem podmiotu zbywającego udziały (Zleceniodawcy).

Tym niemniej:

·taka sytuacja może dotyczyć wyłącznie posiadania mniejszościowego udziału;

·Wnioskodawca nie będzie członkiem zarządu ani żadnego innego organu stanowiącego Zleceniodawcy;

·Wnioskodawca w ramach świadczonych usług będzie działał jako profesjonalny specjalista, posiadający odpowiednie kompetencje i doświadczenie w zakresie pośrednictwa w przeprowadzeniu transakcji fuzji i przejęć, co stanowi relację niemającą związku z potencjalnym posiadaniem mniejszościowego udziału (wykonywaniem praw właścicielskich przez mniejszościowego wspólnika).

Wnioskodawca zamierza opodatkować Usługi pośrednictwa ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawca złożył stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu ewidencjonowanego właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego.

Prowadzona obecnie przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza, jak również działalność w zakresie Usług pośrednictwa będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy.

Wnioskodawca nie będzie wykonywał zawodów tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych ani rzeczników patentowych.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego składał już wniosek o wydanie interpretacji do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. W dniu 1 sierpnia 2024 r. Wnioskodawca otrzymał interpretację wskazującą, że Usługi pośrednictwa świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawców w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zakwalifikowane do grupowania PKWiU 74.90.1, mogą być opodatkowane ryczałtem z zastosowaniem stawki 8,5% (sygn. 0114-KDIP3-1.4011.930.2023.9.PT).

Tym niemniej, po otrzymaniu interpretacji, Wnioskodawca otrzymał pismo z Głównego Urzędu Statystycznego, wskazujące że świadczone przez niego usługi nie powinny być klasyfikowane do PKWiU 74.90.1 („Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające usługi doradztwa gdzie indziej niesklasyfikowane”), lecz powinny być klasyfikowane do PKWiU 66.19.99.0 („Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych”).

W konsekwencji, Wnioskodawca ponawia wniosek o wydanie interpretacji wskazując w opisie zdarzenia przyszłego klasyfikację zgodną z pismem wydanym przez Główny Urząd Statystyczny.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Usługi pośrednictwa świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawców w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zakwalifikowane do grupowania PKWiU 66.19.99.0, mogą być opodatkowane ryczałtem z zastosowaniem stawki 15%?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy Usługi pośrednictwa świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawców w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zakwalifikowane do grupowania PKWiU 66.19.99.0, mogą być opodatkowane ryczałtem z zastosowaniem stawki 15%.

Stosownie do art. 1 pkt 1 Ustawy, reguluje ona opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Na podstawie art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa o PIT”), ilekroć w ustawie o PIT jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy o PIT, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Według art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy, „Działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (dalej: O.p.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 Ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 Ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Jednocześnie, u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 Ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy, opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

  • prowadzenia aptek,
  • działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
  • działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

  • samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
  • w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
  • samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka,
  • jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Z powyższych przepisów wynika, że podatnicy mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych osiąganych z działalności prowadzonej samodzielnie, jak i z działalności prowadzonej w formie spółki osób fizycznych, pod warunkiem że osiągnięte w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody nie przekroczą 2 000 000 euro, o ile nie wystąpią negatywne przesłanki z art. 8 ust. 1 Ustawy.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, powyższe warunki opodatkowania ryczałtem zostaną spełnione.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 Ustawy.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów z działalności finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Ponadto, możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. W konsekwencji, konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Przy czym, jak wyjaśniono wyżej, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Jak zostało przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca planuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej:

1)świadczyć Usługi pośrednictwa na rzecz Zleceniodawców, które będą sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 66.19.99.0;

2)prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy;

3)do wykonywanej działalności gospodarczej nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 Ustawy oraz spełniony będzie warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy, tj. Wnioskodawca w roku poprzedzającym rok podatkowy, uzyskał przychody z tej działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nie przekraczającej 2 mln euro;

4)zostało złożone stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego dla Wnioskodawcy Naczelnika Urzędu Skarbowego i nie zostanie złożone oświadczenie o rezygnacji z tego wyboru lub oświadczenie o wyborze opodatkowania działalności gospodarczej zgodnie z art. 30c ustawy o PIT.

5)Usługi pośrednictwa, które Wnioskodawca zamierza świadczyć w ramach działalności gospodarczej nie będą związane ze świadczeniem usług firm centralnych (…); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j).

6)Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie będą wykonywane w ramach „wolnych zawodów”, w rozumieniu Ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze powołane powyżej przepisy oraz przedstawione

we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej Usług pośrednictwa sklasyfikowanych pod PKWiU 66.19.99.0 stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) Ustawy podlegają opodatkowaniu 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Powyższe konkluzje potwierdzają następujące interpretacje organów podatkowych:

  • Interpretacja indywidualna wydana dnia 23 października 2024 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.638.2024.2.RK], w której organ stwierdził że:

„Z opisu sprawy wynika, że świadczy Pan na rzecz Spółki na podstawie Umowy zlecenia usługi Pośrednictwa dotyczącego Ekspertów Prawno-Podatkowych, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń oraz usługi Pośrednictwa dotyczącego Banków Zagranicznych, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 66.19.99.0 – Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych i usługi Pośrednictwa dotyczącego Pozyskania Finansowania mieszczą się w grupowaniu PKWiU 66.19.99.0 - Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych. Nie jest Pan i nie był Pan zatrudniony w Spółce, nie jest Pan wspólnikiem Spółki dla której wykonuje usługi sklasyfikowane wg wskazanych PKWiU. Wskazał Pan także, że do Pana działalności nie znajdują zastosowania wyłączenia wskazane w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, z uwagi na fakt, że (jak zostało wskazane w stanie faktycznym wniosku), Spółka nie jest i nie była w przeszłości Pana pracodawcą, tj. Pana i Spółkę nie łączy i nie łączył stosunek pracy lub spółdzielczy stosunek pracy. Spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy, tj.: w roku podatkowym nie uzyskuje Pan przychodów z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, przekraczających kwotę 2 000 000 euro, nie prowadzi Pan działalności w formie spółki oraz nie korzysta Pan z opodatkowania w formie karty podatkowej. Nie korzysta Pan obecnie z opodatkowania przychodów w formie ryczałtu i w stosunku do przychodów z usług opisanych w stanie faktycznym wniosku nie składał Pan oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem. Jest Pan świadomy, że oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu należy złożyć do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód zostanie osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego. Wskazuje Pan, że obecnie korzysta Pan z rozliczenia podatkiem liniowym.

[…] Natomiast przychody z usług (będących przedmiotem pytań Nr 2 i 3) sklasyfikowanych wg PKWiU 66.19.99.0 - Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych obejmujących - jako przychody z usług mieszczących się sekcji K Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, będą podlegały opodatkowaniu 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie powyższych stawek ryczałtu dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, o ile zostaną spełnione ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie, w tym w szczególności, jeżeli dokona Pan w ustawowym terminie zmiany formy opodatkowania przychodów na ryczałt ewidencjonowany, gdyż z analizy wniosku wynika, że obecnie korzysta Pan z rozliczenia podatkiem liniowym.”

  • Interpretacja indywidualna wydana dnia 17 sierpnia 2022 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.442.2022.2.MAP], w której organ stwierdził że:

„W związku z tym, Pani zdaniem, przychody osiągane przez Panią ze świadczenia opisanych we wniosku usług finansowych polegających na udzielaniu finansowania, tj. kwoty odsetek od udzielanych pożyczek oraz dodatkowych opłat i prowizji podlegają opodatkowaniu stawką 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j ustawy o ryczałcie.”

Na powyższe stanowisko Wnioskodawczyni, organ stwierdził:

„Natomiast uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług, sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU: 64.99.19.0, 64.19.30.0, 64.92.19.0 oraz 66.19.99.0 (objętych w PKWiU sekcją K), które nie stanowią przychodów ze świadczenia usług z tytułu wykonywania wolnego zawodu, winny zostać opodatkowane 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy spełnieniu pozostałych ustawowych przesłanek opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”

  • Interpretacja indywidualna wydana dnia 18 sierpnia 2022 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [sygn. 0114-KDIP3-2.4011.513.2022.2.MR], w której organ stwierdził że:

„W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazał, Pan że:

1. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą,

2. zakres świadczonych przez Pana usług sklasyfikowany jest pod następującymi symbolami PKWiU: 64.99.19, 64.19.30, 64.92.19, 66.19.99,

3. opisana działalność gospodarcza nie jest świadczona przez Pana w ramach wolnego zawodu, według zasad określonych w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

4. prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

5. przychody z tytułu wykonywanych usług w 2021 r. nie przekroczyły 2 000 000 euro,

6. w styczniu 2022 r. złożył Pan do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

7. do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Złożony wniosek dotyczy ustalenia stawki ryczałtu w odniesieniu do wszystkich wskazanych przez Pana symboli PKWiU, których pełne siedmiocyfrowe symbole PKWiU to:

  • PKWiU 64.99.19.0 - usługi finansowe (z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych), gdzie indziej niesklasyfikowane;
  • PKWiU 64.19.30.0 - pozostałe pośrednictwo pieniężne, gdzie indziej niesklasyfikowane;
  • PKWiU 64.92.19.0 - pozostałe usługi udzielania kredytów (z wyłączeniem udzielanych przez instytucje monetarne), gdzie indziej niesklasyfikowane;
  • PKWiU 66.19.99.0 - pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego, do przychodów z usług finansowych należy zaliczyć kwoty otrzymanych lub skapitalizowanych odsetek od udzielonych pożyczek oraz należnych dodatkowych opłat i prowizji, bez uwzględnienia zwrotu kwoty głównej. Kwota zwróconej kwoty głównej nie stanowi Pana przychodu. Natomiast świadczone przez Pana w ramach działalności gospodarczej usługi sklasyfikowane pod symbolami PKWiU: 64.99.19.0, 64.19.30.0, 64.92.19.0 oraz 66.19.99.0 (objętych w PKWiU sekcją K) mogą być opodatkowane 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy spełnieniu pozostałych ustawowych przesłanek opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Źródłem przychodów jest między innymi pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 15% przychodów ze świadczenia usług finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
  • 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, na podstawie przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług oraz usług, które planuje Pan świadczyć w przyszłości:

·nie zachodzą okoliczności wskazane w art. 8 Ustawy;

·spełniony jest warunek wskazany w art. 6 ust. 4 Ustawy;

·usługi świadczone przez Pana oraz które planuje Pan świadczyć w przyszłości nie stanowią wykonywania wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza Pan świadczyć w przyszłości usługi pośrednictwa w zakresie sprzedaży udziałów w spółkach kapitałowych na rzecz właścicieli tych udziałów. Usługi pośrednictwa w sprzedaży udziałów są przedmiotem niniejszego wniosku.

Wskazał Pan, że zgodnie z otrzymanym pismem z Głównego Urzędu Statystycznego świadczone przez Pana usługi powinny być klasyfikowane do PKWiU 66.19.99.0 („Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych”).

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa, wskazać należy, że przychody z usług sklasyfikowanych wg PKWiU 66.19.99.0 - Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych obejmujących - jako przychody z usług mieszczących się sekcji K Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, będą podlegały opodatkowaniu 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem, Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Końcowo zauważam, że wydając niniejszą interpretację indywidualną zapoznałem się z powołanymi przez Pana interpretacjami indywidualnymi. Podkreślam jednak, że są one wiążące jedynie w sprawach, w których zostały wydane i nie mają wpływu na ocenę stanowiska w Pana sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.