
Temat interpretacji
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka na podstawie umowy obciąża fakturą za usługi pośrednictwa w zakresie dostawy towarów swojego kontrahenta. Podstawą do wyliczenia obciążenia za usługi pośrednictwa, zgodnie z zawartą umową, są m. in. następujące koszty:
1. koszty wynajmu biura w Katowicach wraz z kosztami administracyjnymi;
2. koszty wynajmu sprzętu biurowego wraz z kosztami specjalnych inwestycji oraz dodatkowego sprzętu biurowego;
3. koszty zatrudnienia jednego pracownika świadczącego na rzecz podmiotu unijnego usługi w zakresie reklamy produktów oraz nawiązywania kontaktów handlowych (wraz z kosztami administracyjnymi);
4. inne koszty tj. opłaty telefoniczne, ubezpieczeniowe, wszelkie inne koszty.
Ww. usługi (koszty) nie są bezpośrednio sprzedawane kontrahentowi ale stanowią jedynie podstawę do kalkulacji ceny usługi pośrednictwa w zawieraniu umów na rzecz drugiego podmiotu luksemburskiego. Są to usługi związane z pośredniczeniem w dostawie towarów podmiotu unijnego. Na kalkulację ceny usługi za dany miesiąc ma wpływ wielkość poniesionych kosztów m. in. na wynajem pomieszczeń ale jest to tylko jeden z elementów składających się na wartość świadczonej usługi, którą jest pośrednictwo w dostawie towarów na rynek polski świadczoną dla podmiotu unijnego zidentyfikowanego dla VAT UE.
Spółka stoi na stanowisku, iż ponieważ są to usługi pośrednictwa związane bezpośrednio z dostawą towarów świadczone na rzecz podatnika zidentyfikowanego dla podatku VAT unijnego w innym kraju członkowskim niż Polska, to opodatkowane są w kraju nabywcy tych usług. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.
Spółka pyta, jaka stawka VAT obowiązuje po 1 maja 2004 r. na usługi pośrednictwa w dostawie towarów świadczone na rzecz podmiotu unijnego zidentyfikowanego dla VAT UE ?
Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.
Stosownie do przepisu § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) w przypadku usług wykonywanych przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2.
Przepis § 4 ust. 2 ww. rozporządzenia mówi, że w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku zgodnie z art. 97 ust. 10 i 11 ustawy lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 1 ma miejsce świadczenia usługa - miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.
Przepis § 4 ust. 3 ww. rozporządzenia stanowi, iż w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1, podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, przepis ust. 2 stosuje się pod warunkiem wykazania tego numeru na fakturze dokumentującej wykonanie tej czynności.
Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie usługi pośrednictwa związane bezpośrednio z dostawą towarów nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski. Nabywca usługi (podmiot z Luksemburga) posługujący się numerem NIP unijnym będzie obowiązany do rozliczenia usługi według właściwej w jego kraju stawki podatku. Polski podatnik nie będzie zobowiązany do obliczenia, wykazywania, ani płacenia podatku od towarów i usług w Polsce.
Faktura dokumentująca dokonanie dostawy, wystawiona na rzecz kontrahenta z Luksemburga powinna zawierać niezbędne elementy zgodnie z § 30 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971)
Przepis § 30 ust. 1 ww. rozporządzenia stanowi, iż przepisy § 12 i § 14 - 26 oraz § 29 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenie usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.
§ 30 ust. 2 rozporządzenia mówi, iż faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 12, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.
W przedmiotowej sprawie czynność podlega opodatkowaniu w Luksemburgu, a Spółka powinna wystawić kontrahentowi fakturę zgodnie z § 12 i § 30 ww. rozporządzenia bez określania stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, ale z numerem, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju.
