Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.375.2025.2.ED

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 4 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.375.2025.2.ED

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia:

   - czy X stanowią „produkty” o których mowa w art. 18eb ust. 2 Ustawy CIT - jest prawidłowe;

   - czy wydatki ukierunkowane na wzrost przychodów ze sprzedaży X, jak i inne zbliżone do powyższych koszty o tożsamym charakterze, które będą poniesione przez Państwa w przyszłości, stanowią/będą stanowić koszty uzyskania przychodów o których mowa w art. 18eb ust. 7 Ustawy CIT, w zakresie w jakim obejmują:

- Koszty Promocyjno-Informacyjne jest prawidłowe;

- Koszty Spersonalizowane - jest nieprawidłowe;

- Koszty Uczestnictwa w Targach- jest prawidłowe;

   - jeśli stanowisko w zakresie powyższych pytań zostanie uznane za prawidłowe, czy są Państwo uprawnieni do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 Ustawy CIT za lata 2022-2024 w odniesieniu do wydatków na zwiększenie przychodów ze sprzedaży X oraz czy będą Państwo również uprawnieni do zastosowania ww. odliczenia w odniesieniu do analogicznych kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży X także w kolejnych latach (zakładając wówczas, że warunek z art. 18eb ust. 4 Ustawy CIT będzie spełniony, a jednocześnie niespełnione będą inne przesłanki negatywne), w zakresie w jakim obejmują:

- Koszty Promocyjno-Informacyjne - jest prawidłowe;

- Koszty Spersonalizowane - jest nieprawidłowe;

- Koszty Uczestnictwa w Targach - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 sierpnia 2025 r. wpłynął do Organu Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 25 sierpnia 2025 r. przekazane przy piśmie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego (...) z 27 sierpnia 2025 r., Znak: 2403-SOB.4000.183.2025.8, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na ekspansję.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 30 września 2025 r., które zostało przekazane przy piśmie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego (...) z 1 października 2025 r., Znak: 2403-SPV.4100.90.2025 (data wpływu do Organu - 1 października 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

a) Uwagi wstępne

Wnioskodawca posiada siedzibę na terytorium Polski i na podstawie przepisu art. 3 ust. 1 Ustawy CIT podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Rokiem podatkowym Wnioskodawcy jest rok kalendarzowy.

Spółka nie uzyskuje i w najbliższym czasie nie zamierza uzyskiwać dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej w SSE oraz z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, a tym samym korzystać ze zwolnień o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT oraz w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT.

Jednocześnie, Podatnik od samego początku istnienia Spółki uzyskuje przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, przede wszystkim ze swojej działalności operacyjnej.

Działalność operacyjna Spółki koncentruje się na produkcji, ale też dostarczaniu i montażu prefabrykowanych (…) z drewna (dalej: „X”), (…) - jest to dokonywane pod marką (…).

Tym samym, w kontekście wytwarzania gotowych wyrobów (rzeczy), Wnioskodawca wytwarza X. Są one odpłatnie zbywane na rzecz osób fizycznych i osób prawnych, a nie na rzecz podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT.

Z tego też powodu, przedmiotem przeważającej działalności przedsiębiorcy zgodnie z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) jest (…), a pozostała działalność to m.in. (…).

b) Produkcja (wytwarzanie) X

X powstają w zakładzie produkcyjnym Spółki zlokalizowanym w (…) i są przez nią samodzielnie wytwarzane, a proces ich produkcji jest zautomatyzowany i odbywa się w halach fabrycznych. Zapewnia to wysoką dokładność i powtarzalność elementów. Ich powstanie jest wynikiem pracy pracowników Spółki, przy wykorzystaniu specjalistycznego zaplecza technicznego, które pozwala na dostosowanie ich do indywidualnych zamówień klientów.

Wnioskodawca może wyróżnić, w uproszczeniu, następujące etapy produkcji X:

Projektowanie (…);

Wybór i przygotowanie surowca (…);

Cięcie drewna (…);

Łączenie elementów (…);

Impregnacja i zabezpieczenia (…).

Na dalszym etapie można mówić o powstaniu gotowego wyrobu (X), który jest zabezpieczany, pakowany i przewożony na plac budowy klienta, gdzie z kolei, na dalszym etapie, odbywa się montaż produktu (przy założeniu, że klient zdecyduje się również na usługę transportu i montażu, ale tak naprawdę zawsze to ma miejsce, gdyż dla klientów najistotniejszą kwestią w takich sytuacjach jest kompleksowe wsparcie - od momentu projektowania i produkcji X aż po ich montaż).

Cały proces produkcyjny, wraz z późniejszą opcjonalną usługą transportu oraz montażu może trwać od kilku do kilkunastu dni, a w niektórych przypadkach nawet kilka miesięcy, w zależności od wielkości i złożoności całego projektu. Automatyzacja i produkcja przemysłowa zapewniają wysoką jakość, stabilność wymiarową i eliminują wady drewna, które mogą wystąpić przy tradycyjnej, ręcznej obróbce. Wyprodukowane prefabrykowane X dzięki temu są stabilne, trwałe, spełniają normy bezpieczeństwa i posiadają niezbędne oznaczenia CE.

Produkcja X od początku powstania Spółki jest cały czas usprawniana, a Wnioskodawca sukcesywnie inwestuje w nowe maszyny produkcyjne (m.in. roboty przemysłowe w postaci (…)), co pozwala na wykorzystywanie nowych technologii w procesie produkcyjnym, polepszaniem gotowego wyrobu, możliwością wytworzenia X o większych parametrach itp.

c) Wydatki ponoszone w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży X

Wnioskodawca od 2022 r. rokrocznie ponosił różne wydatki w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży X odnoszące się do szeroko pojętych działań promocyjno-informacyjnych, w tym w szczególności koszty:

   - pozycjonowania strony internetowej;

   - kampanii reklamowych (…);

   - obsługi social mediów (wstawianie aktualności dotyczących X na social mediach Spółki oraz stronie internetowej);

   - zakupu przestrzeni reklamowych i posadowienia banerów reklamowych;

   - reklam w serwisach internetowych;

   - reklam na mediach społecznościowych;

   - reklam w czasopismach branżowych;

   - reklam radiowych;

   - współpracy z influencerami (usługi promocyjne - użyczenie wizerunku w celu promocji X);

   - zorganizowania promocyjnych sesji zdjęciowych lub kręcenia i montażu promocyjnych filmów video dotyczących X w celu umieszczenia ich na stronie internetowej oraz mediach społecznościowych;

(dalej: „Koszty Promocyjno-Informacyjne”).

Podobnie również, od 2022 r., Spółka ponosi rokrocznie tego typu wydatki na:

   - nabycie spersonalizowanych wlepek, ulotek, wizytówek, czapek, kubków, ołówków, kalendarzy, długopisów, smyczy, magnesów, miar składanych, ołówków, teczek ofertowych i innych artykułów z logiem (…) (odnoszącego się również do produktu oferowanego przez Wnioskodawcę w postaci X);

   - oklejanie aut służbowych w logo (…) (odnoszące się również do produktu oferowanego przez Wnioskodawcę w postaci X);

   - wyposażenie stoisk na targach (drobne upominki, posiadające logo Spółki, odnoszące się do produktu oferowanego przez Wnioskodawcę w postaci X).

(dalej: „Koszty Spersonalizowane”).

Dodatkowo, Wnioskodawca ponosi również od 2024 r. szeroko pojęte wydatki związane z uczestnictwem w targach, które również ukierunkowane są na wzrost przychodów ze sprzedaży X, w tym odnoszące się do uczestnictwa w targach i organizacji miejsc wystawowych (targi branżowe związane z tematyką (…), targi budownictwa, targi producentów z branży drzewnej, ale też targi rolnicze i inne) (dalej: „Koszty Uczestnictwa w Targach”).

Spółka zakłada, iż w przyszłości będzie ponosić również wydatki zbliżone do Kosztów Promocyjno-Informacyjnych, Kosztów Spersonalizowanych oraz Kosztów Uczestnictwa w Targach, co będzie ukierunkowane na zwiększenie przychodów ze sprzedaży gotowych wyrobów (X).

Zarówno Koszty Promocyjno-Informacyjne, Koszty Spersonalizowane jak i Koszty Uczestnictwa w Targach były przez Spółkę zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 Ustawy CIT i - jeśli będą spełniać ustawowe warunki - będą również w ten sposób traktowane w przyszłości.

Dodatkowo, Wnioskodawca zakłada, że Koszty Promocyjno-Informacyjne, Koszty Spersonalizowane oraz Koszty Uczestnictwa w Targach, nie zostaną Spółce zwrócone w jakiejkolwiek formie, ani nie będą odliczane od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Podobne założenie odnosi się również do przyszłych tego typu kosztów.

 d) Kwestia corocznego zwiększania przychodów ze sprzedaży X w stosunku do przychodów z tego tytułu w na ostatni dzień roku, w którym poniesiono Koszty Promocyjno-Informacyjne, Koszty Spersonalizowane oraz Koszty Uczestnictwa w Targach oraz założenia co do przyszłości.

Należy w tym miejscu wskazać, że - jak wskazano wcześniej - Spółka świadczy na rzecz swoich klientów kompleksową usługę, która zawiera zarówno komponent towarowy, jak i usługowy - sprzedaż gotowych wyrobów (X), ale także usługę transportu oraz usługę montażu.

Wnioskodawca wskazuje, iż w przypadku sprzedaży X w powyższym rozumieniu (jako kompleksowej usługi) zwiększył przychody z ich sprzedaży w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia kosztów ukierunkowanych na zwiększenie ww. przychodów w okresie dwóch kolejno następujących po sobie latach podatkowych, licząc od momentu powstania ulgi prowzrostowej i poniesienia omawianych kosztów, czyli od 2022 r. (najbardziej istotne wzrosty przychodów o których mowa powyżej były pomiędzy 2021/2022 i 2023/2024, a także między 2024/2025).

Jednocześnie, Wnioskodawca nie prowadzi odrębnej ewidencji, gdzie sprzedaż wyrobów gotowych wyodrębniona jest od sprzedaży usług, ponieważ wszystkie czynności są ze sobą tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter. Sprzedaż ewidencjonowana jest na podstawie zbiorczych faktur, wystawianych na mocy umów zawartych z klientami i kwoty przedstawione w umowach nie są podzielone np. na projekt X, wytworzenie X, transport X czy ich montaż.

Niemniej jednak, nawet gdyby Wnioskodawca potencjalnie próbował szacować wartość przychodu przypadającą na sam komponent towarowy (bez powiązanych usług, które mimo wszystko są nierozerwalne), powyższy warunek dotyczący „wzrostu przychodów (…)” również byłby niewątpliwie spełniony, ponieważ - przykładowo - wzrost przychodów ze sprzedaży Spółki pomiędzy rokiem 2021 a 2022 oraz pomiędzy rokiem 2023 a 2024 to wzrost rzędu kilkudziesięciu procent, przez co analiza wzrostu jedynie części powyższego przychodu dawałaby tożsamy wynik.

Spółka przewiduje dalszy wzrost przychodów ze sprzedaży X także w kolejnych latach, gdyż cały czas zwiększane są Koszty Promocyjno-Informacyjne, Koszty Spersonalizowane oraz Koszty Uczestnictwa w Targach jak i inne koszty szeroko pojętej promocji.

W związku z informacjami odnośnie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionymi w ramach pkt a-d niniejszego wniosku, po stronie Podatnika powstała wątpliwość, czy mógł on potencjalnie zastosować tzw. ulgę prowzrostową o której mowa w art. 18eb Ustawy CIT w odniesieniu do przedstawionych wydatków na zwiększenie przychodów ze sprzedaży X w okresie 2022-2024, a także czy w sytuacji ponoszenia zbliżonych kosztów przez Spółkę w przyszłości, niniejsza ulga będzie możliwa do zastosowania do analogicznych wydatków ukierunkowanych na wzrost przychodów ze sprzedaży X.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 30 września 2025 r. wskazali Państwo, że:

 1. W okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego w którym poniesione zostały wskazane we Wniosku Koszty Promocyjno-Informacyjne, Koszty Spersonalizowane oraz Koszty Uczestnictwa w Targach jak i inne koszty szeroko pojętej promocji, doszło do zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów (X) w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów.

 2. Spółka przewiduje dalszy wzrost przychodów ze sprzedaży produktów (X) także w kolejnych latach w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia wskazanych we wniosku kosztów, gdyż cały czas zwiększane są Koszty Promocyjno-Informacyjne, Koszty Spersonalizowane oraz Koszty Uczestnictwa w Targach jak i inne koszty szeroko pojętej promocji.

 3. Koszty Promocyjno-Informacyjne obejmują/będą w założeniu obejmować m.in. następujące koszty:

   - ponoszone na rzecz specjalistów (…) za pozycjonowanie strony internetowej marki (…) (optymalizację celem uzyskania wyższej pozycji i widoczności w wynikach wyszukiwania po wpisaniu w wyszukiwarce produktu Spółki - (…));

   - ponoszone na rzecz specjalistów (…) za tworzenie kampanii reklamowych dotyczących produktów Spółki (X), np. reklamy (…), które wyświetlają się jedynie osobom, które interesują się nabyciem produktów w postaci X;

   - ponoszone na rzecz specjalistów (…) z agencji komunikacyjnych za obsługę social mediów, w tym np. za wstawianie aktualności dotyczących X na social mediach Spółki oraz stronie internetowej, tworzenie grafik i contentu związanego z X, zachęcających klienta do nabycia X, przykładowo artykułu typu „W jaki sposób powstają X?” itd.);

   - ponoszone na rzecz podmiotów posiadających odpowiedni majątek nieruchomy za zakup (albo wynajem/dzierżawę) przestrzeni reklamowych i posadowienie na nich banerów reklamowych, w obrębie których zawarte są informacje reklamowe o produktach oferowanych przez Spółkę - X;

   - ponoszone na rzecz specjalistycznych podmiotów z branży szeroko pojętych mediów oraz internetowej (właścicieli serwisów internetowych, mediów społecznościowych, czasopism branżowych, radia) za:

reklamy produktów w postaci X w serwisach internetowych, np. na portalu (…);

reklamy produktów w postaci X na mediach społecznościowych, np. na portalu (…);

reklamy produktów w postaci X w czasopismach branżowych odnoszących się do branży drewnianej i (…);

reklamy produktów w postaci X w ramach audycji radiowych, np. w (…);

   - ponoszone na rzecz określonych osób fizycznych lub utworzonych przez nie podmiotów za współpracę i użyczenie wizerunku w celu promocji produktu Spółki w postaci X (np. powszechnie rozpoznawalna osoba o dużych zasięgach internetowych lub znana w danej branży, przykładowo w świecie sportu, na mocy umowy ze Spółką, użycza jej wizerunku i zobowiązuje się wystąpić w sesji fotograficznej trzymając produkty Spółki w postaci X lub publikuje posty na swoich mediach społecznościowych reklamujące produkty Spółki w postaci X itd.).

   - ponoszone na rzecz specjalistycznych podmiotów i osób fizycznych specjalizujących się w produkcji i tworzeniu treści wizualnych (branża zdjęciowa i video) za zorganizowanie promocyjnych sesji zdjęciowych lub kręcenia i montażu promocyjnych filmów video dotyczących produktów spółki w postaci X w celu umieszczenia ich na stronie internetowej oraz mediach społecznościowych (np. zdjęcia wyprodukowanych produktów w postaci X, filmowe materiały promocyjne odnoszące się do X, ich produkcji itd.)

Wydatki te są związane/będą związane z ponoszonymi przez Spółkę szeroko pojętymi działaniami o charakterze promocyjno-informacyjnym ukierunkowanymi na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktu oferowanego przez Wnioskodawcę - X. Ponadto, jak wskazano powyżej, są ponoszone/będą ponoszone na rzecz określonych podmiotów lub osób fizycznych.

 4. „Koszty współpracy z influencerami” to wydatki ponoszone na rzecz określonych osób fizycznych lub utworzonych przez nie podmiotów za współpracę i usługę promocyjną w postaci użyczenia wizerunku w celu promocji produktu Spółki w postaci X (np. powszechnie rozpoznawalna osoba o dużych zasięgach internetowych lub znana w danej branży, przykładowo w świecie sportu, na mocy umowy ze Spółką, użycza jej wizerunku i zobowiązuje się przy tym wystąpić w sesji fotograficznej trzymając (prezentując) produkty Spółki w postaci X lub publikuje posty na swoich mediach społecznościowych reklamujące produkty Spółki w postaci X).

Wydatki te są związane / będą związane z ponoszonymi przez Spółkę szeroko pojętymi działaniami o charakterze promocyjno-informacyjnym ukierunkowanymi na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktu oferowanego przez Wnioskodawcę - X. Tego typu koszty wpisują się / będą wpisywać się w działania promocyjno-informacyjne i są ukierunkowane na promocje produktu Spółki w postaci X. Przykładowo, Spółka współpracuje z influencerem z branży sportowej, który podczas nagrywania filmów video lub publikowania postów na mediach społecznościowych wypowiada się pozytywnie o produkcie w postaci X, chwaląc jego jakość, trwałość wykonania i precyzję. W innych sytuacjach, w ramach odmiennego filmu promocyjnego, bierze udział w procesie produkcyjnym X. Są to tego typu działania, które w rzeczywistości istotnie przekładają się na zwiększenie zainteresowania produktem w postaci X i wpływają na wzrost przychodów z ich sprzedaży. Tym samym, Spółka ponosi wydatki na rzecz określonych podmiotów lub osób fizycznych aby pozyskać usługę użyczenia wizerunku w celu promocji produktu Spółki w postaci X. Wnioskodawca zakłada również ponoszenie analogicznych kosztów w przyszłości, gdyż przekładają się one istotnie na wzrost zainteresowania wytwarzanym przez Spółkę produktem i zwiększenie przychodów z jego sprzedaży.

 5. Koszty Spersonalizowane obejmują/będą w założeniu obejmować m.in. następujące koszty:

   - ponoszone na rzecz specjalistycznych podmiotów produkujących materiały promocyjne za nabycie spersonalizowanych wlepek, ulotek, wizytówek, czapek, kubków, ołówków, kalendarzy, długopisów, smyczy, magnesów, miar składanych, ołówków, teczek ofertowych i innych artykułów z logiem (…) (odnoszącego się również do produktu oferowanego przez Wnioskodawcę w postaci X, ponieważ promujące „markę” (…), sprowadzającą się do jednego produktu) - są to wydatki na nabycie gadżetów z logiem (…);

   - ponoszone na rzecz specjalistycznych podmiotów zajmujących się detalingiem samochodów za oklejanie aut służbowych w logo (…) (odnoszące się również do produktu oferowanego przez Wnioskodawcę w postaci X, ponieważ promujące „markę” (…), sprowadzającą się do jednego produktu) - są to wydatki za wykonanie reklamy poprzez oklejenie i detaling na samochodach z logiem (…);

   - ponoszone na rzecz specjalistycznych podmiotów produkujących materiały promocyjne za wyposażenie stoisk na targach (drobne upominki, posiadające logo Spółki, odnoszące się do produktu oferowanego przez Wnioskodawcę w postaci X) - są to wydatki na nabycie upominków z logiem (…), które są rozdawane klientom podczas targów.

Przedmiotowe koszty sprowadzają się/będą się sprowadzać do nabycia produktów (gadżetów)/upominków z logiem marki (…) i w sposób pośredni są ukierunkowane na promocję produktów Spółki, ponieważ odnoszą się do marki (…), która wytwarza jeden produkt - X (a także posiada w nazwie marki nazwę produktu). Wydatki te zatem obejmują/będą obejmować swoim zakresem wydatki na promocję marki Spółki o nazwie (…) (wytwarzającej jeden produkt - X i zawierającej w swojej nazwie nazwę produktu wytwarzanego przez Spółkę), a niekoniecznie samej Spółki o nazwie A sp. z o.o., w skład której wchodzą również takie marki jak B lub C.

Wydatki te zatem są związane/będą związane z ponoszonymi przez Spółkę działaniami o charakterze promocyjno-informacyjnym ukierunkowanymi na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktu oferowanego przez Wnioskodawcę - X, jednak w sposób pośredni, gdyż koncentrują się/będą się koncentrować na zwiększeniu rozpoznawalności marki, która de facto produkuje jeden produkt i posiada w swojej nazwie nazwę produktu. Przedmiotowe wydatki nie są zatem bezpośrednio powiązane z promocją produktów Spółki, jedynie pośrednio.

 6. Koszty Uczestnictwa w Targach obejmują/będą w założeniu obejmować m.in. następujące koszty:

   - ponoszone na rzecz podmiotów będących organizatorami targów za możliwość uczestnictwa w ww. targach i rezerwację miejsca wystawowego (np. w targach (…)) - są to targi budowlane, rolnicze, na których Wnioskodawca promuje swój produkt w postaci X;

   - ponoszone na rzecz podmiotów będących producentami namiotów reklamowych i stoisk za przygotowanie miejsca wystawowego na targach (np. przygotowanie stoiska targowego w postaci namiotu wraz z krzesłami i leżakami oraz stojakami informacyjnymi) - w obrębie tego stanowiska Wnioskodawca promuje swój produkt w postaci X;.

   - ponoszone na rzecz podmiotów prowadzących hotele lub obiekty gastronomiczne za zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników Spółki uczestniczących w targach - na wskazanych targach Spółka promuje swój produkt w postaci X.

Wydatki te są związane/będą związane z ponoszonymi przez Spółkę działaniami związanymi z uczestnictwem w targach, ukierunkowanymi na wzrost zainteresowania X oraz zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktu oferowanego przez Wnioskodawcę - X. Ponadto, jak wskazano powyżej, są ponoszone/będą ponoszone na rzecz określonych podmiotów.

Pytania

 1. Czy w ramach analizowanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego X stanowią „produkty” o których mowa w art. 18eb ust. 2 Ustawy CIT?

 2. Czy w ramach analizowanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawione wydatki ukierunkowane na wzrost przychodów ze sprzedaży X (Koszty Promocyjno-Informacyjne, Koszty Spersonalizowane oraz Koszty Uczestnictwa w Targach), jak i inne zbliżone do powyższych koszty o tożsamym charakterze, które będą poniesione przez Spółkę w przyszłości, stanowią/będą stanowić koszty uzyskania przychodów o których mowa w art. 18eb ust. 7 Ustawy CIT?

 3. (Przy założeniu, iż stanowisko w zakresie pyt. nr 1 i 2 będzie zostanie uznane za prawidłowe) Czy w ramach analizowanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 Ustawy CIT za lata 2022-2024 w odniesieniu do wydatków na zwiększenie przychodów ze sprzedaży X, (Kosztów Promocyjno-Informacyjnych, Kosztów Spersonalizowanych oraz Kosztów Uczestnictwa w Targach) oraz czy będzie on również uprawniony do zastosowania ww. odliczenia w odniesieniu do analogicznych kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży X także w kolejnych latach (zakładając wówczas, że warunek z art. 18eb ust. 4 Ustawy CIT będzie spełniony, a jednocześnie niespełnione będą inne przesłanki negatywne)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółki:

   - w odniesieniu do pyt. 1, w analizowanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, X będą stanowić „produkty” o których mowa w art. 18eb ust. 2 Ustawy CIT, ponieważ są to gotowe wyroby (rzeczy, przedmioty materialne) samodzielnie wytworzone w procesie produkcyjnym przez pracowników należących do Spółki w obrębie hali fabrycznej, na indywidualne zamówienie klientów, przy zastosowaniu odpowiednich maszyn i urządzeń, w automatyzowany i ustrukturyzowany sposób, czyli przy wykorzystaniu specjalistycznego zaplecza technicznego;

   - w odniesieniu do pyt. 2, w analizowanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, Koszty Promocyjno-Informacyjne, Koszty Spersonalizowane oraz Koszty Uczestnictwa w Targach), jak i inne zbliżone do powyższych koszty o tożsamym charakterze, które będą poniesione przez Spółkę w przyszłości, stanowią/będą stanowić koszty uzyskania przychodów o których mowa w art. 18eb ust. 7 Ustawy CIT, ponieważ są to wydatki, które mieszczą się zakresowo w katalogach kosztów uczestnictwa w targach do których nawiązuje pkt 1 ww. przepisu, a także kosztów działań promocyjno-informacyjnych, do których nawiązuje pkt 2 ww. przepisu;

   - w odniesieniu do pyt. 3, w analizowanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 Ustawy CIT za lata 2022-2024 w odniesieniu do wydatków na zwiększenie przychodów ze sprzedaży X, (Kosztów Promocyjno-Informacyjnych, Kosztów Spersonalizowanych oraz Kosztów Uczestnictwa w Targach), ponieważ w niniejszej sytuacji doszło do spełnienia warunku z art. 18eb ust. 4 Ustawy CIT, a jednocześnie niespełnione są inne przesłanki negatywne. Dodatkowo, Wnioskodawca będzie również uprawniony do zastosowania ww. odliczenia w odniesieniu do analogicznych kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży X także w kolejnych latach (zakładając wówczas, że warunek z art. 18eb ust. 4 Ustawy CIT będzie spełniony i niespełnione będą inne przesłanki negatywne).

Uzasadnienie stanowiska

Ad 1.

Z ulgi prowzrostowej (nazywanej również inaczej ulgą na ekspansję), która została uregulowana w art. 18eb Ustawy CIT, mogą skorzystać podatnicy prowadzący działalność produkcyjną, którzy wytworzyli „produkty” w ramach swojej działalności gospodarczej, po spełnieniu określonych warunków.

Jednocześnie, jak wynika z art. 18eb ust. 2 Ustawy CIT, przez „produkty” rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

Tym samym, z perspektywy Spółki, przy analizie możliwości zastosowana ulgi prowzrostowej w określonych okresach, punktem wyjścia powinna być analiza, czy wytwarzane przez nią X będą stanowić „produkty” o których mowa w art. 18eb ust. 2 Ustawy CIT.

Należy jednak wyraźnie podkreślić, iż przepisy Ustawy CIT (jak i inne przepisy podatkowe) nie wskazują co oznacza wyrażenie „wytworzyć rzecz”, w związku z czym mając na uwadze zasady egzegezy tekstów prawnych, należy sięgnąć do językowego znaczenia tego terminu.

Tym samym, przez zwrot:

   - „wytworzyć” należy rozumieć «zrobić, wyprodukować coś», albo «wykonać jakiś przedmiot lub produkt»;

   - „rzecz” to natomiast «materialny element otaczającego świata», lub «przedmiot będący czyjąś własnością» albo «każdy materialny element rzeczywistości, postrzegany zmysłami jako odrębny, zwłaszcza dający się dotknąć i wziąć do ręki»; (por. odpowiednio Słownik Języka Polskiego PWN, sjp.pwn.pl oraz Wielki Słownik Języka Polskiego WSJP, wsjp.pl/).

W tym miejscu warto zaznaczyć, iż pojęcie „rzeczy” pojawia się również w ustawach pozapodatkowych, w tym w ramach art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (dalej: „KC”), gdzie jest ona definiowana jako tylko przedmiot materialny.

Powyższe prowadzi do konkluzji, że „produkty” o których mowa w art. 18eb Ustawy CIT, będące „rzeczami wytworzonymi przez podatnika” to wyprodukowane (wykonane) materialne przedmioty (elementy rzeczywistości). Jednocześnie, w orzecznictwie sądów administracyjnych, doprecyzowuje się, iż w przypadku „produktów” o których mowa w art. 18eb ust. 2 Ustawy CIT chodzi wyłącznie o rzeczy samodzielnie wyprodukowane przez podatnika w celu ich sprzedaży (por. wyrok WSA w Białymstoku z 18 stycznia 2023 r., sygn. I SA/Bk 497/22).

Podsumowując, odnosząc powyższe na grunt przedstawionego opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wniosku, zdaniem Spółki, wytwarzane przez nią X będą stanowić produkty o których mowa w art. 18eb ust. 2 Ustawy CIT, ponieważ (1) są to gotowe wyroby (rzeczy, przedmioty materialne), (2) przedmiotowe wyroby powstają w procesie produkcyjnym, na indywidualne zamówienie klientów, (3) są one wytwarzane samodzielnie przez Spółkę, a konkretnie przez jej pracowników, w obrębie hali fabrycznej, przy zastosowaniu odpowiednich maszyn i urządzeń, w automatyzowany i ustrukturyzowany sposób, czyli przy wykorzystaniu specjalistycznego zaplecza technicznego.

Ad 2.

Mechanizm tzw. ulgi na ekspansję o której mowa w art. 18eb Ustawy CIT powiązany jest m.in. z kwestią ponoszenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży „produktów” o których mowa w art. 18eb ust. 2 Ustawy CIT.

Z kolei, stosownie do art. 18eb ust. 7 Ustawy CIT, przez tego typu koszty należy rozumieć koszty:

 1) uczestnictwa w targach poniesione na:

a) organizację miejsca wystawowego,

b) zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;

 2) działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

 3) dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

 4) przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

 5) przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, iż w obrębie katalogu wydatków o charakterze „działań promocyjno-informacyjnych” z pkt. 2 ww. przepisu, ustawodawca zastosował wyrażenie przyimkowe „w tym”, co świadczy o tym, iż wymienione w obrębie tej regulacji koszty mają jedynie charakter przykładowy i nie wyczerpują omawianego katalogu, który nie ma charakteru zamkniętego (por. wyrok WSA z 6 lipca 2023 r., sygn. III SA/Wa 807/23 lub wyrok WSA, wyrok WSA w Krakowie z 10 grudnia 2024 r., sygn. I SA/Kr 645/24).

Przekładając powyższe na przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, należy zaznaczyć, iż w ocenie Spółki, ponosi wydatki w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży X w kontekście działań promocyjno-informacyjnych, nazwanych zbiorczo Kosztami Promocyjno-Informacyjnymi. W obrębie powyższej grupy znajdują się m.in wydatki:

 1) szeroko pojętej promocji (pozycjonowanie strony internetowej, kampanie internetowe, reklamy w serwisach internetowych, na mediach społecznościowych, w czasopismach branżowych, w radiach, jak również fizyczne formy reklamy - zakup przestrzeni reklamowych i posadowienie banerów),

 2) obsługi social mediów w zakresie promowania produktów,

 3) współpracy z influencerami (usługi promocyjne - użyczenie wizerunku w celu promocji X),

 4) przeprowadzenia reklamowych sesji zdjęciowych i sporządzenia promocyjnych filmów video w celu umieszczenia ich na stronie internetowej oraz mediach społecznościowych.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przedmiotowe koszty, które zostały poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży X mieszczą się w grupie działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów, o której mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 Ustawy CIT.

Wskazany pogląd znajduje potwierdzenie również w licznych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, przykładowo:

   - w interpretacji indywidualnej z 23 stycznia 2025 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.567.2024.2.AR (w odniesieniu do szeroko pojętej reklamy z pkt 1);

   - w interpretacji indywidualnej z 8 kwietnia 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.774.2023.1.PC (w odniesieniu do obsługi social mediów w zakresie promowania produktów z pkt 2);

   - w interpretacji indywidualnej z 23 grudnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.412.2022.1.AR (w odniesieniu do współpracy z influencerami z pkt 3);

   - w interpretacji indywidualnej z 6 maja 2025 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.38.2025.2.BJ (w odniesieniu do przeprowadzenia reklamowych sesji zdjęciowych i sporządzenia promocyjnych filmów video z pkt 4)

Jednocześnie, Wnioskodawca ponosi również różnego rodzaju Koszty Spersonalizowane, które w jego ocenie są ukierunkowane również na wzrost przychodów ze sprzedaży X w kontekście działań promocyjno-informacyjnych, w tym na promocję marki (…) oferującej produkty w postaci X. Są to przede wszystkim wydatki na:

1) nabycie spersonalizowanych gadżetów z logiem (…) (odnoszącym się do produktu oferowanego przez Spółkę w postaci X), oraz

2) oklejenie służbowych samochodów w logo (…) (odnoszącym się do produktu oferowanego przez Spółkę w postaci X);

3) wyposażenie stoisk na targach (drobne upominki posiadające logo Spółki, odnoszące się do produktu oferowanego przez Wnioskodawcę w postaci X).

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przedmiotowe koszty, które zostały poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży X również mieszczą się w grupie działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów, o której mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 Ustawy CIT. W przypadku tzw. wyposażenia stoisk na targach, przedmiotowe wydatki potencjalnie mogą wchodzić również w zakres przedmiotowy art. 18eb ust. 7 pkt 1 Ustawy CIT.

Przechodząc dalej, należy zaznaczyć, iż Spółka stoi na stanowisku, iż ponosi również wydatki ukierunkowane na zwiększenie przychodów ze sprzedaży X odnoszące się do uczestnictwa w targach. W obrębie powyższej grupy znajdują się m.in wydatki na uczestnictwo w targach i organizację miejsc wystawowych.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przedmiotowe koszty, które zostały poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży X mieszczą się w grupie uczestnictwa w targach, o której mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 1 Ustawy CIT.

Wskazany pogląd znajduje potwierdzenie również w licznych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, przykładowo w interpretacji z 28 kwietnia 2025 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.38.2025.2.BJ.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, w analizowanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, Koszty Promocyjno-Informacyjne, Koszty Spersonalizowane oraz Koszty Uczestnictwa w Targach, jak i inne zbliżone do powyższych koszty o tożsamym charakterze, które będą poniesione przez Spółkę w przyszłości, stanowią/będą stanowić koszty uzyskania przychodów o których mowa w art. 18eb ust. 7 Ustawy CIT, ponieważ są to wydatki, które mieszczą się zakresowo w katalogach kosztów uczestnictwa w targach do których nawiązuje pkt 1 ww. przepisu albo kosztów działań promocyjno-informacyjnych, do których nawiązuje pkt 2 ww. przepisu.

Ad 3.

Jak już wskazywano na wcześniejszym etapie, ulga prowzrostowa to uprawnienie podatnika do odliczenia od podstawy opodatkowania podatku kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Mechanizm wspomnianego odliczenia został przedstawiony w ramach art. 18eb ust. 1 Ustawy CIT, w którym wskazano, że podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Jednocześnie, w ramach art. 18eb ust. 4 Ustawy CIT przewidziano główne kryteria dotyczące korzystania z ww. preferencji. W nawiązaniu do wskazanej regulacji, warunkiem skorzystania przez podatnika z odliczenia w postaci tzw. ulgi na ekspansję jest, w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym podatnik poniósł koszty zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w jednej z trzech przedstawionych sytuacji:

 a) zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów, albo

 b) osiągnięcie przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, albo

 c) osiągnięcie przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż w kontekście powyższego przepisu (I) nie jest konieczne, aby przesłanki o których mowa w lit. a-c zostały spełnione łącznie, wystarczy spełnienie jednej z nich, ze względu na zawarcie w treści przepisu spójnika rozłącznego „lub”, co potwierdzono m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 sierpnia 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.324.2024.1.JG oraz jest postulowane w doktrynie prawa podatkowego, por. W.Dmoch, Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, C.H. Beck, Warszawa 2025, art. 18eb).

Dodatkowo, (II) wymóg „dwuletniego wzrostu przychodów”, do którego odnosi się wskazany przepis, uznaje się za spełniony w sytuacji, gdy przyrost przychodów względem dnia odniesienia (ostatniego dnia roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia wydatków uprawniających do pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zastosowaniem ulgi) nastąpi choćby w jednym z wyznaczonych dwóch lat podatkowych, co potwierdzono m.in. w wyroku WSA w Warszawie z 6 lipca 2023 r., sygn. III SA/Wa 807/23 czy odpowiedzi na interpelację poselską nr 37741, znak sprawy: DD5.054.8.2022 z 2 stycznia 2023 r.

Abstrahując w tym miejscu chwilowo od art. 18eb ust. 4 Ustawy CIT, należy zaznaczyć, że w pozostałych ustępach art. 18eb Ustawy CIT przewidziano również inne przesłanki pozytywne i negatywne do zastosowania ww. ulgi (w tym m.in. uzyskiwanie przychodów innych niż z zysków kapitałowych, odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym, opodatkowanie przychodów na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, niekorzystanie ze zwolnień dla SSE i PSI, brak zwrotu kosztów kwalifikowanych w jakiejkolwiek formie).

Mając na uwadze przedstawione powyżej rozważania, Spółka stoi na stanowisku, iż przy założeniu, że X o których mowa w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego to „produkty” o których mowa w art. 18eb ust. 2 Ustawy CIT, a Koszty Promocyjno-Informacyjne, Koszty Spersonalizowane oraz Koszty Uczestnictwa w Targach to koszty kwalifikowane o których mowa w art. 18eb ust. 7 Ustawy CIT, będzie ona uprawniona do skorzystania z tzw. ulgi na ekspansję w latach 2022-2024 w odniesieniu do przedstawionych wcześniej wydatków na zwiększenie przychodów ze sprzedaży X, ponieważ w przedmiotowej sprawie:

   - doszło do wystąpienia sytuacji z lit. a o której mowa powyżej, czyli do zwiększenia przychodów ze sprzedaży X w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia Kosztów Promocyjno-Informacyjnych, Kosztów Spersonalizowanych oraz Kosztów Uczestnictwa w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od 2022 r. (w nawiązaniu do powyższego należy pamiętać, w ślad za opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego z niniejszego wniosku, iż pomiędzy 2021/2022 po stronie Wnioskodawcy nastąpił znaczny wzrost przychodów ze sprzedaży X, podobnie jak pomiędzy 2023/2024 oraz 2024/2025);

   - spełnione są również inne przesłanki, a jednocześnie nie doszło jednocześnie do spełnienia jakiejkolwiek przesłanki negatywnej wyłączającej zastosowanie ulgi z art. 18eb Ustawy CIT.

Jednocześnie, Wnioskodawca uważa, że będzie również uprawniony do zastosowania ww. odliczenia w odniesieniu do analogicznych kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży X także w kolejnych latach (zakładając wówczas, że warunek z art. 18eb ust. 4 Ustawy CIT będzie spełniony i - podobnie jak w powyższym przypadku - niespełnione będą inne przesłanki negatywne).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców w ramach Polskiego Ładu jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. „ulga na ekspansję”. Celem ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.

Ulga na ekspansję polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów bezpośrednio wytworzonych przez podatnika i zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych. Ulga umożliwia odliczenie wydatków dwa razy - zarówno jako koszty uzyskania przychodów, jak i w ramach samej ulgi (do kwoty 1 mln zł).

Podatnik będzie mógł odliczyć wskazane poniżej koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi, w okresie 2 następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia przychodów (dokonano odliczenia):

  - zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub

  - osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub

  - osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Regulacje dotyczące tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 2878 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) art. 18eb, który w ust. 1 stanowi, że

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Według art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT,

przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

W świetle art. 18eb ust. 3 ww. ustawy,

przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT,

podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Art. 18eb ust. 5 ustawy o CIT stanowi, że

przy ustalaniu spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 18eb ust. 6 tej ustawy,

w przypadku gdy podatnik, który skorzystał z odliczenia, nie spełni warunku, o którym mowa w ust. 4, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, do odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej.

Według art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT,

za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

 1) uczestnictwa w targach poniesione na:

     a) organizację miejsca wystawowego,

     b) zakup biletów lotniczych dla pracowników,

     c) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;

 2) działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

 3) dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

 4) przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

 5) przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Zgodnie z art. 18eb ust. 8 ustawy o CIT,

podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Stosownie do treści art. 18eb ust. 9 ustawy o CIT,

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Natomiast art. 18eb ust. 10 ustawy o CIT stanowi, że

koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

W pierwszej kolejności wskazać należy, że z tzw. „ulgi na ekspansję”, o której mowa w przepisach art. 18eb ustawy o CIT, mogą skorzystać podatnicy, którzy wytworzyli produkty w ramach swojej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT, przez „produkty” rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika. Wsparciem w ramach ulgi, w świetle art. 18eb ust. 3 ustawy o CIT, wymienionych regulacji objęte zostało odpłatne zbycie produktów wytworzonych przez podatnika, do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Dlatego też, aby ustalić, czy mają w Państwa sprawie zastosowanie przepisy art. 18eb ustawy o CIT, dotyczące ulgi na ekspansję, w pierwszej kolejności należy ocenić, czy Spółka wytwarza rzeczy (produkty) w prowadzonej działalności gospodarczej.

W przepisach dotyczących ulgi na ekspansję, jak i w pozostałych przepisach ustawy o CIT nie zostało zdefiniowane wyrażenie „wytworzyć rzecz”. Szukając definicji ww. wyrażenia należy odnieść się przede wszystkim do jej rozumienia słownikowego, np. w Słowniku PWN słowo „wytworzyć” oznacza „zrobić, wyprodukować coś”, „wytwórca”.

Kolejną definicję słowa wytworzyć możemy znaleźć także w Wielkim słowniku języka polskiego Instytutu Języka Polskiego PAN, gdzie definiuje się „wytworzyć” jako: „spowodować powstanie czegoś”.

Z kolei pojęcie „rzeczy” należy odnieść do definicji zawartej w art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.), w świetle którego:

rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Mając na uwadze powyższe definicje, stwierdzić należy, że wyrażenie „wytworzyć rzecz” przez podatnika oznacza wyprodukować różnego rodzaju przedmioty materialne przez tego podatnika.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania Nr 1 dotyczą kwestii ustalenia, czy X stanowią „produkty” o których mowa w art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Państwa działalność operacyjna koncentruje się na produkcji, ale też dostarczaniu i montażu prefabrykowanych (…) z drewna (X), m.in. dla (…) - jest to dokonywane pod marką (…). Wytwarzają Państwo X, które są odpłatnie zbywane na rzecz osób fizycznych i osób prawnych, a nie na rzecz podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. X powstają w Państwa zakładzie produkcyjnym zlokalizowanym w (…) i są przez Państwa samodzielnie wytwarzane, a proces ich produkcji jest zautomatyzowany i odbywa się w halach fabrycznych. Zapewnia to wysoką dokładność i powtarzalność elementów. Ich powstanie jest wynikiem pracy Państwa pracowników, przy wykorzystaniu specjalistycznego zaplecza technicznego, które pozwala na dostosowanie ich do indywidualnych zamówień klientów.

Produkcja X składa się z następujących etapów: projektowanie, wybór i przygotowanie surowca, cięcie drewna, łączenie elementów, impregnacja i zabezpieczenia.

Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, że X o których mowa we wniosku spełniają przesłanki do uznania ich za produkty wytworzone przez Spółkę w rozumieniu art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 1 jest prawidłowe.

Odnosząc się do Państwa kolejnej wątpliwości, wyrażonej w pytaniu Nr 2, dotyczącej wydatków ukierunkowanych na wzrost przychodów ze sprzedaży X, należy wskazać, iż ustalając, czy wskazane koszty stanowią koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, należy pamiętać, że katalog kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, uprawniających do ulgi, ma charakter zamknięty. Zatem, tylko wydatki w nim wskazane mogą być odliczone jako koszty kwalifikowane. Jednocześnie ocena, czy dany wydatek mieszczący się w powyższym katalogu może być uznany za podlegający odliczeniu, powinna być dokonywana w każdym przypadku indywidualnie.

Jednocześnie należy podkreślać, że na gruncie prawa podatkowego obowiązuje prymat wykładni gramatycznej (językowej). W granicach wykładni obowiązujących przepisów prawa nie mieści się taka ich interpretacja, która prowadzi do wykreowania nowych norm prawnych, niezawartych w przepisach. Każda bowiem wykładnia powinna się sytuować w ramach możliwego sensu językowego danego pojęcia czy wyrażenia (por. np. wyrok NSA z 16 czerwca 2021 r. sygn. akt III FSK 32/21 i z 19 września 2018 r. sygn. akt I GSK 2788/18, CBOSA). Odstąpienie przez interpretatora od sensu literalnego przepisu jest uzasadnione wyłącznie szczególnie ważnymi powodami. Takimi powodami mogą być np. wartości konstytucyjne. Na gruncie prawa podatkowego kierowanie się wykładnią celowościową, to jest z pominięciem woli „historycznego” prawodawcy, w oderwaniu od innych rodzajów wykładni, może prowadzić do wypaczenia rzeczywistych intencji prawodawcy, dowolności w stosowaniu prawa i do związanej z nią utraty poczucia pewności prawnej (R. Mastalski, Wprowadzenie do prawa podatkowego, Warszawa 1995, s. 112 i n.; por. uchwałę NSA z 29 maja 2000 r., FPS 2/00, ONSA 2001/1/2, M. Podat. 2000/7/3, Pr. Gosp. 2000/10/25, Glosa 2000/10/37, POP 2001/5/131, M. Prawn. 2000/10/643).

Ulga zawarta w art. 18eb ustawy o CIT stanowi odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania. W tym przedmiocie znane jest stanowisko sądownictwa, zgodnie z którym wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania, a więc przy wykładni przepisów dotyczących ulg i zwolnień podatkowych nie jest dopuszczalne posługiwanie się wykładnią rozszerzającą. Tego rodzaju interpretacja kłóciłaby się bowiem z wyrażoną w art. 84 Konstytucji zasadą powszechności opodatkowania (przykładowo: wyrok NSA z 14 maja 2015 r. sygn. akt II FSK 94/14).

Wskazać należy, że odliczeniu w ramach tzw. ulgi na ekspansję nie podlegają wydatki poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów nie wytworzonych przez podatnika, tj. np. towarów zakupionych w celu ich odsprzedaży.

Odnosząc się do pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 należy wskazać, iż ramach ulgi na ekspansję chcą Państwo odliczyć następujące wydatki ukierunkowane na wzrost przychodów ze sprzedaży X:

Koszty Promocyjno-Informacyjne,

Koszty Spersonalizowane,

Koszty Uczestnictwa w Targach,

jak i inne zbliżone do powyższych koszty o tożsamym charakterze, które będą poniesione przez Państwa w przyszłości.

Ponadto wskazali Państwo, że nie korzystają/nie zamierzają korzystać ze zwolnień podatkowych uregulowanych w art. 17 ust. 1 pkt 34 i pkt 34a ustawy o CIT.

Zarówno Koszty Promocyjno-Informacyjne, Koszty Spersonalizowane jak i Koszty Uczestnictwa w Targach były przez Państwa zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT i - jeśli będą spełniać ustawowe warunki - będą również w ten sposób traktowane w przyszłości.

Dodatkowo, zakładają Państwo, że Koszty Promocyjno-Informacyjne, Koszty Spersonalizowane oraz Koszty Uczestnictwa w Targach, nie zostaną Państwu zwrócone w jakiejkolwiek formie, ani nie będą odliczane od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Podobne założenie odnosi się również do przyszłych tego typu kosztów.

Aby ustalić, czy wskazane przez Państwa koszty kwalifikują się do „ulgi na ekspansję” należy ocenić je pod kątem spełnienia przesłanek art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT.

-Koszty działań promocyjno-informacyjnych

W art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT ustawodawca, w ramach kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów wymienia koszty poniesione na działania promocyjno-informacyjne, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów.

Ustawodawca nie zdefiniował tego typu działań, lecz wskazał jedynie przykładowe rodzaje kosztów, które wchodzą w zakres wskazanego przepisu.

W związku z brakiem definicji ustawowej „działań promocyjno-informacyjnych”, posłużyć się należy definicją zawartą w słowniku języka polskiego. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN, poprzez pojęcie „promocja” należy rozumieć m.in. „działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia”. Natomiast, poprzez pojęcie „informacja” rozumieć należy czynności związane z „udzielaniem informacji, wskazówek, podawaniem do wiadomości”. Tym samym, zgodnie z powyższymi definicjami, „działaniami promocyjno-informacyjnymi” będą działania, których zamiarem będzie zwiększenie popularności danego produktu oraz udzielanie w jego zakresie potrzebnych informacji.

Mając na uwadze powyższe do koszów działań promocyjno-informacyjnych mogą Państwo zaliczyć wydatki:

   - ponoszone na rzecz specjalistów (…) za pozycjonowanie strony internetowej marki (…) (optymalizację celem uzyskania wyższej pozycji i widoczności w wynikach wyszukiwania po wpisaniu w wyszukiwarce produktu Spółki (…));

   - ponoszone na rzecz specjalistów (…) za tworzenie kampanii reklamowych dotyczących produktów Spółki (X), np. reklamy (…), które wyświetlają się jedynie osobom, które interesują się nabyciem produktów w postaci X;

   - ponoszone na rzecz specjalistów (…) z agencji komunikacyjnych za obsługę social mediów, w tym np. za wstawianie aktualności dotyczących X na social mediach Spółki oraz stronie internetowej, tworzenie grafik i contentu związanego z X, zachęcających klienta do nabycia X, przykładowo artykułu typu „W jaki sposób powstają X?” itd.);

   - ponoszone na rzecz podmiotów posiadających odpowiedni majątek nieruchomy za zakup (albo wynajem/dzierżawę) przestrzeni reklamowych i posadowienie na nich banerów reklamowych, w obrębie których zawarte są informacje reklamowe o produktach oferowanych przez Spółkę - X;

   - ponoszone na rzecz specjalistycznych podmiotów z branży szeroko pojętych mediów oraz internetowej (właścicieli serwisów internetowych, mediów społecznościowych, czasopism branżowych, radia) za reklamy produktów w postaci X w serwisach internetowych,na mediach społecznościowych; w czasopismach branżowych odnoszących się do branży drewnianej i (…) oraz w ramach audycji radiowych;

   - ponoszone na rzecz określonych osób fizycznych lub utworzonych przez nie podmiotów za współpracę i użyczenie wizerunku w celu promocji produktu Spółki w postaci X (np. powszechnie rozpoznawalna osoba o dużych zasięgach internetowych lub znana w danej branży, przykładowo w świecie sportu, na mocy umowy ze Spółką, użycza jej wizerunku i zobowiązuje się wystąpić w sesji fotograficznej trzymając produkty Spółki w postaci X lub publikuje posty na swoich mediach społecznościowych reklamujące produkty Spółki w postaci X itd.);

   - ponoszone na rzecz specjalistycznych podmiotów i osób fizycznych specjalizujących się w produkcji i tworzeniu treści wizualnych (branża zdjęciowa i video) za zorganizowanie promocyjnych sesji zdjęciowych lub kręcenia i montażu promocyjnych filmów video dotyczących produktów spółki w postaci X w celu umieszczenia ich na stronie internetowej oraz mediach społecznościowych (np. zdjęcia wyprodukowanych produktów w postaci X, filmowe materiały promocyjne odnoszące się do X, ich produkcji itd.)

Jak bowiem wskazali Państwo w uzupełnieniu wniosku, wydatki te są/będą związane z ponoszonymi przez Spółkę szeroko pojętymi działaniami o charakterze promocyjno-informacyjnym ukierunkowanymi na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktu oferowanego przez Państwa (X) i są/będą ponoszone na rzecz określonych podmiotów lub osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że ww. wydatki mają charakter zarówno promocyjny jak i informacyjny, tak więc spełniają warunki umożliwiające zakwalifikowanie ich jako wydatków poniesionych przez Państwa na działania promocyjno-informacyjne, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT.

Koszty spersonalizowane

Jak wynika z opisu sprawy, Koszty Spersonalizowane obejmują/będą w założeniu obejmować m.in. następujące koszty:

   - ponoszone na rzecz specjalistycznych podmiotów produkujących materiały promocyjne za nabycie spersonalizowanych wlepek, ulotek, wizytówek, czapek, kubków, ołówków, kalendarzy, długopisów, smyczy, magnesów, miar składanych, ołówków, teczek ofertowych i innych artykułów z logiem (…) (odnoszącego się również do produktu oferowanego przez Wnioskodawcę w postaci X, ponieważ promujące „markę” (…), sprowadzającą się do jednego produktu) - są to wydatki na nabycie gadżetów z logiem (…);

   - ponoszone na rzecz specjalistycznych podmiotów zajmujących się detalingiem samochodów za oklejanie aut służbowych w logo (…) (odnoszące się również do produktu oferowanego przez Wnioskodawcę w postaci X, ponieważ promujące „markę” (…), sprowadzającą się do jednego produktu) - są to wydatki za wykonanie reklamy poprzez oklejenie i detaling na samochodach z logiem (…);

   - ponoszone na rzecz specjalistycznych podmiotów produkujących materiały promocyjne za wyposażenie stoisk na targach (drobne upominki, posiadające logo Spółki, odnoszące się do produktu oferowanego przez Wnioskodawcę w postaci X) - są to wydatki na nabycie upominków z logiem (…), które są rozdawane klientom podczas targów.

Ponadto, jak zostało wskazane w uzupełnieniu, przedmiotowe koszty sprowadzają/będą się sprowadzać do nabycia produktów (gadżetów)/upominków z logiem marki (…) i w sposób pośredni są ukierunkowane na promocję produktów Spółki, ponieważ odnoszą się do marki (…), która wytwarza jeden produkt - X (a także posiada w nazwie marki nazwę produktu). Wydatki te zatem obejmują/będą obejmować swoim zakresem wydatki na promocję marki Spółki o  nazwie (…) (wytwarzającej jeden produkt - X i zawierającej w swojej nazwie nazwę produktu wytwarzanego przez Spółkę), a niekoniecznie samej Spółki o nazwie A sp. z o.o., w skład której wchodzą również takie marki jak B lub C.

Biorąc pod uwagę powyższe, nie sposób uznać, iż ww. wydatki są/będą związane z ponoszonymi przez Spółkę działaniami o charakterze promocyjno-informacyjnym.

Jak sami Państwo wskazali, ww. wydatki są ukierunkowanymi na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktu oferowanego przez Państwa - X, jednak w sposób pośredni, gdyż koncentrują się/będą się koncentrować na zwiększeniu rozpoznawalności marki, w konsekwencji nie spełniają one warunków umożliwiających zakwalifikowanie ich jako wydatków poniesionych przez Państwa na działania promocyjno-informacyjne, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT.

Zatem do wydatków związanych z działaniami promocyjno-informacyjnymi, nie mogą/nie będą mogli Państwo zaliczyć wskazanych Kosztów Spersonalizowanych obejmujących wydatki na:

   - nabycie spersonalizowanych wlepek, ulotek, wizytówek, czapek, kubków, ołówków, kalendarzy, długopisów, smyczy, magnesów, miar składanych, ołówków, teczek ofertowych i innych artykułów z logiem (…) -wydatki na nabycie gadżetów z logiem (…);

   - oklejanie aut służbowych w logo (…) (odnoszące się również do produktu oferowanego przez Wnioskodawcę w postaci X - wydatki za wykonanie reklamy poprzez oklejenie i detaling na samochodach z logiem (…);

   - wyposażenie stoisk na targach (drobne upominki, posiadające logo Spółki, odnoszące się do produktu oferowanego przez Państwa w postaci X) - wydatki na nabycie upominków z logiem (…), które są rozdawane klientom podczas targów.

Powyższe działania należy uznać bardziej za działania o charakterze reklamowym i reprezentacyjnym niż za koszty działań o charakterze promocyjno-informacyjnym. Nie promują bowiem one ani nie informują o konkretnym produkcie.

Tym samym, wskazane we wniosku Koszty Spersonalizowane obejmujące powyższe wydatki nie będą stanowić kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT.

-Koszty uczestnictwa w targach

Zgodnie z powołanym powyżej art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty uczestnictwa w targach poniesione na:

a) organizację miejsca wystawowego,

b) zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników.

Posługując się wykładnią językową, należy zauważyć, że zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego (https://sjp.pwn.pl) termin „targi” to wystawa krajowa lub międzynarodowa dająca przegląd eksponatów z różnych dziedzin produkcji.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że do Kosztów uczestnictwa w targach mogą Państwo zaliczyć wydatki:

   - ponoszone na rzecz podmiotów będących organizatorami targów za możliwość uczestnictwa w ww. targach i rezerwację miejsca wystawowego (np. w targach (…)) - są to targi budowlane, rolnicze, na których promują Państwo swój produkt w postaci X;

   - ponoszone na rzecz podmiotów będących producentami namiotów reklamowych i stoisk za przygotowanie miejsca wystawowego na targach (np. przygotowanie stoiska targowego w postaci namiotu wraz z krzesłami i leżakami oraz stojakami informacyjnymi) - w obrębie tego stanowiska promują Państwo swój produkt w postaci X;.

   - ponoszone na rzecz podmiotów prowadzących hotele lub obiekty gastronomiczne za zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników Spółki uczestniczących w targach - na wskazanych targach promują Państwo swój produkt w postaci X.

Jak bowiem wskazali Państwo w uzupełnieniu wniosku, wydatki te są/będą związane z ponoszonymi przez Spółkę działaniami związanymi z uczestnictwem w targach, ukierunkowanymi na wzrost zainteresowania X oraz zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktu oferowanego przez Państwa (X) i są/będą ponoszone na rzecz określonych podmiotów.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że ww. wydatki stanowią wydatki poniesione przez Państwa na organizację miejsca wystawowego oraz zakwaterowanie i wyżywienie pracowników, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 dotyczącego ustalenia, czy przedstawione we wniosku wydatki ukierunkowane na wzrost przychodów ze sprzedaży X, jak i inne zbliżone do powyższych koszty o tożsamym charakterze, które będą poniesione przez Państwa w przyszłości, stanowią/będą stanowić koszty uzyskania przychodów o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, w zakresie w jakim odnoszą się do:

Kosztów Promocyjno-Informacyjnych - jest prawidłowe,

Kosztów Spersonalizowanych - jest nieprawidłowe,

Kosztów Uczestnictwa w Targach - jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości wyrażone w pytaniu oznaczonym Nr 3 dotyczą kwestii ustalenia, czy są Państwo uprawnieni do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT za lata 2022-2024 w odniesieniu do wydatków na zwiększenie przychodów ze sprzedaży X, (tj. Kosztów Promocyjno-Informacyjnych, Kosztów Spersonalizowanych oraz Kosztów Uczestnictwa w Targach) oraz czy będzie on również uprawniony do zastosowania ww. odliczenia w odniesieniu do analogicznych kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży X także w kolejnych latach (zakładając wówczas, że warunek z art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT będzie spełniony, a jednocześnie niespełnione będą inne przesłanki negatywne).

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego w którym poniesione zostały wskazane we Wniosku Koszty Promocyjno-Informacyjne, Koszty Spersonalizowane oraz Koszty Uczestnictwa w Targach jak i inne koszty szeroko pojętej promocji, doszło do zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów (X) w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów. Spółka przewiduje dalszy wzrost przychodów ze sprzedaży produktów (X) także w kolejnych latach w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia wskazanych we wniosku kosztów, gdyż cały czas zwiększane są Koszty Promocyjno-Informacyjne, Koszty Spersonalizowane oraz Koszty Uczestnictwa w Targach jak i inne koszty szeroko pojętej promocji.

Zatem, jak słusznie Państwo wskazali, w niniejszej sytuacji doszło do spełnienia warunku z art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT, a jednocześnie niespełnione są inne przesłanki negatywne.

Zatem należy stwierdzić, że są Państwo uprawnieni do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT za lata 2022-2024 w odniesieniu do wydatków na zwiększenie przychodów ze sprzedaży X, które obejmują:

- Koszty Promocyjno-Informacyjne oraz

Koszty Uczestnictwa w Targach,

koszty te stanowią/będą stanowić koszty uzyskania przychodów o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT.

Wskazać należy, że Koszty Spersonalizowane nie stanowią/nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, zatem w tym zakresie Państwa stanowisko dot. uprawnienia do zastosowania odliczenia - jest nieprawidłowe.

Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 3, dotyczące ustalenia, czy wydatki na zwiększenie przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, a tym samym są/będą Państwo uprawnieni do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT w zakresie dotyczącym:

Kosztów Promocyjno-Informacyjnych - jest prawidłowe,

Kosztów Spersonalizowanych - jest nieprawidłowe,

Kosztów uczestnictwa w targach - jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, iż rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące dla Organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące.

Końcowo, odnosząc się do przywołanych przez Państwa wyroków sądów administracyjnych stwierdzić należy, że orzeczenia sądowe nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

   - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

   - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.