
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizację projektu. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 9 października 2025 r. (data wpływu 9 października 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) (dalej: Gmina lub Partner) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i posiada numer NIP.
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465, 1572, 1907, 1940), dalej zwana ustawą o samorządzie gminnym, jest odpowiedzialna za wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym organami gminy są: rada gminy, wójt (burmistrz, prezydent miasta).
W ramach realizacji zadań wymienionych powyżej Gmina współrealizuje Partnerski projekt nr (…) pn. (…), nr Umowy o dofinansowanie nr (…) zawartej (…) 2025 r. pomiędzy Gminą (…) a Województwem (…).
Projekt współfinansowany jest ze środków UE w (…), a w (…) ze środków własnych Gminy.
Zadania projektu obejmują:
Zadanie nr 1. (…)
Zadanie nr 2. (…)
Zadanie nr 3. (…)
Zadanie nr 4. (…)
Zadanie nr 5. (…)
Zadanie nr 6. (…)
Zadanie nr 7. (…)
Zadanie nr 8. (…)
Zadanie nr 9. (…)
Zadanie nr 10. (…)
Realizacja tego przedsięwzięcia w wielu aspektach zaspokaja zbiorowe potrzeby wspólnoty, pozytywnie wpłynie na komunikację społeczeństwa z urzędem gminy oraz usprawni proces załatwiania spraw administracyjnych. Projekt wdraża e-usługi związane wyłącznie z nieodpłatną działalności Gminy, w związku z tym za usługi nie będzie pobierała żadnych opłat. Nabywane na potrzeby Projektu towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest partnerem w partnerskim projekcie nr (…) pn. (…). Gmina (…) została wskazana jako partner we wniosku o dofinansowanie, w którym zostały jej przypisane zadania oraz wydatki. Funkcję Lidera pełni Gmina (…). Umowa o dofinansowanie nr (…) została zawarta (…) 2025 r. pomiędzy Gminą (…) (Liderem) a Województwem (…). Podstawą udziału Wnioskodawcy w projekcie jest zawarte 2 grudnia 2024 r. porozumienie w sprawie współpracy partnerskiej przy realizacji Projektu pn.: (…) pomiędzy Gminą (…) a Gminą (…).
Zgodnie z porozumieniem partnerskim każdy partner realizuje przypisane mu zadania i ponosi związane z nimi wydatki we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Wnioskodawca nabywa w tym celu towary i usługi niezbędne do wykonania swojej części projektu (finansowane odpowiednio środkami własnymi i środkami przekazywanymi przez Lidera zgodnie z porozumieniem).
Wniosek o interpretację dotyczy wyłącznie sytuacji podatkowej Wnioskodawcy na gruncie podatku od towarów i usług w związku z realizacją jego własnej części zadań w projekcie, w tym w szczególności sposobu traktowania ponoszonych wydatków oraz wynikających z tego praw i obowiązków w VAT po stronie Wnioskodawcy. Przedstawiony problem dotyczy bezpośrednio sfery opodatkowania Wnioskodawcy, co spełnia wymogi art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - interpretacja jest wnioskowana w jego indywidualnej sprawie.
Dla usunięcia niespójności Wnioskodawca przedstawia poniższą, skorygowaną wersję spornego akapitu opisu zdarzenia przyszłego: (…). Na podstawie porozumienia partnerskiego z Gminą (…) (Liderem) Wnioskodawca realizuje własny zakres zadań i ponosi związane z nimi wydatki we własnym imieniu. Umowa o dofinansowanie projektu została zawarta pomiędzy Liderem - Gminą (…) - a Województwem (…). Niniejszy wniosek o interpretację dotyczy wyłącznie skutków podatkowych po stronie Gminy (…) wynikających z realizacji jej części projektu.”
Mając powyższe na względzie, Wnioskodawca wniósł o dalsze procedowanie i wydanie interpretacji indywidualnej w oparciu o skorygowany opis zdarzenia przyszłego.
Pytanie
Czy w tak opisanym stanie faktycznym Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione przy realizacji ww. projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT związanego z nabyciem towarów i usług w ramach projektu.
Zgodnie z zasadą zawartą w treści art. 86 ust. 1 o ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT w sytuacji, gdy nabyte towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Natomiast w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych na nie odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jak wskazano w stanie faktycznym, systemy do świadczenia e-usług oraz systemy cyberbezpieczeństwa realizowane w ramach Projektu będą wykorzystywany do realizacji zadań własnych Gminy oraz zadań nałożonych na organy Gminy odrębnymi przepisami. W ramach pobieranych podatków i opłat lokalnych wójt, burmistrz, prezydent miasta występuje jako organ podatkowy, a opłaty te nie zawierają podatku VAT.
Mając na względzie przedstawione okoliczności sprawy zdaniem Gminy w momencie nabycia środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych czy usług, Gminie nie będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT, gdyż towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniem od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) - zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy:
- podatek odlicza zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyłącza jednocześnie możliwość odliczania podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli gdy są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje pod warunkiem, że:
- spełnione zostały przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy oraz
- nie zaistniały przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.
W art. 88 ustawy przedstawiona jest lista wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych na potrzeby wykonania określonej czynności, podmiot musi wykonywać tę czynność jako podatnik podatku od towarów i usług, który działa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej mają na gruncie podatku od towarów i usług szczególny status. Są uznawane za podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności:
- inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań, oraz
- mieszczące się w ramach ich zadań, ale wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jeśli zaś organ władzy publicznej podejmuje realizację zadań jako podmiot prawa publicznego, wówczas nie jest podatnikiem VAT, nawet jeśli pobiera należności, opłaty lub składki. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności - czy są to czynności publicznoprawne czy cywilnoprawne.
Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153).
Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy (…).
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione przy realizacji projektu pn. (…).
Podstawowym warunkiem odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje, ponieważ projekt wdraża e-usługi związane wyłącznie z Państwa nieodpłatną działalnością. Nie będą Państwo pobierać żadnych opłat za te usługi. Realizacja tego przedsięwzięcia w wielu aspektach zaspokaja zbiorowe potrzeby wspólnoty, pozytywnie wpłynie na komunikację społeczeństwa z urzędem Gminy oraz usprawni proces załatwiania spraw administracyjnych. Ponadto wskazali Państwo, że towary i usługi nabywane na potrzeby projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zatem nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione przy realizacji projektu pn. „(…).
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku.
Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
