Pismem z dnia 21.06.2005r. uzupełnionym w dniu 08.08.2005r., a następnie w dniu 22.08.2005r., podatnik zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej int... - Interpretacja - RO.XV/443/VAT-381/93/JB/05

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.09.2005, sygn. RO.XV/443/VAT-381/93/JB/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Pismem z dnia 21.06.2005r. uzupełnionym w dniu 08.08.2005r., a następnie w dniu 22.08.2005r., podatnik zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny :

Stowarzyszenie zostało zarejestrowane jako podatnik VAT. Posiada ono status organizacji pożytku publicznego. Ponadto zarejestrowane zostało w Rejestrze Przedsiębiorców - jako Stowarzyszenie prowadzące działalność gospodarczą. Jednakże dotychczas takiej działalności nie prowadziło.
Organizacja koncertów należy do obowiązków statutowych Stowarzyszenia. Zapytanie dotyczy sytuacji w której organizacja koncertu nie przynosi żadnych profitów Stowarzyszeniu. Wykonywane usługi organizacji koncertów muzycznych sklasyfikowane są pod symbolem PKW i U 92.31.21-00.20.
Instytucja zamawia organizację koncertu z udziałem Orkiestry Filharmonii w siedzibie FB ( często całej imprezy z bankietem). Stowarzyszenie zawiera umowę przygotowuje wstępną kalkulację i prowadzi negocjacje kosztów. Po odbytym koncercie obciąża fakturą jednostkę zamawiającą.
Wynajem sali, hotele dla artystów oraz transport artystów wynikają z organizacji danego koncertu. Są to zobowiązania Stowarzyszenia wobec podmiotów świadczących tego rodzaju usługi i jako takie rozliczane są oddzielnymi fakturami z odpowiednią stawką VAT.

Podatnik sformułował też własne stanowisko w sprawie stwierdzając, iż : według Stowarzyszenia nie znajduje uzasadnienia podwójne opodatkowanie. Świadczone usługi są zwolnione z podatku VAT.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia , postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz 535), opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W ustawie przyjęto zasadę, iż stawka podstawowa obowiązuje do wszystkich czynności opodatkowanych podatkiem za wyjątkiem tych, które zostały jednoznacznie wyłączone z tego kręgu i poddane opodatkowaniu stawkami obniżonymi.

Dla szczegółowego określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku VAT, w tym stawek podatkowych dla świadczonych przez podatników usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, zamieszczając w art. 8 ust. 3 ustawy o VAT zapis, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji.

Zgodnie z art. 43 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U Nr 54, poz 535 ze zm) zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Grupowanie PKW i U 92 zostało wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o VAT , będącym wykazem usług zwolnionych od podatku.
Zgodnie z poz 11 w/w. załącznika zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlegają usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagrodzenie w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania , usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem m.in. :
wstępu na spektakle, koncerty przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego ( PKW i U 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych ( PKW i U 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki,sale balowe) PKW i U 92.33. i 91.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe.
Jednocześnie w poz 156 załącznika nr 3 do w/w ustawy zawierającego towary i usługi opodatkowane stawką 7% umieszczono usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKW i U 92.31.2).

Organizowane przez Stowarzyszenie koncerty sklasyfikowane zostały pod symbolem PKW i U 92.31.21.-00.20 - usługi koncertowe.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i obowiązujący stan prawny, świadczona przez Stowarzyszenie w ramach działalności statutowej usługa organizacji koncertu na zlecenie innego podmiotu (nieodpłatna dla odbiorców ) , która obejmuje honoraria dla artystów, wynajem sali, wynajem hoteli dla artystów, transport w przypadku koncertu wyjazdowego, oraz bankiet, sklasyfikowana w grupowaniu PKW i U pod symbolem 92.31.21.-00.20 - usługi koncertowe, jako usługa związana z kulturą będzie korzystała w całości ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust.1 pkt.1 ustawy o podatku VAT.

Tut. organ zauważa, stan faktyczny zawarty w piśmie wskazuje, że wykonywane przez Stowarzyszenie czynności: wynajem sali, wynajem hoteli dla artystów, wypłata honorarium, organizacja transportu służą realizowaniu zamówienia na organizację koncertu. Zatem należy przyjąć, że są to składniki kalkulacyjne finalnej usługi, którą jest organizacja koncertu, a nie świadczenie poszczególnych usług.

Mając na uwadze podaną przez Stowarzyszenie klasyfikację kompleksowa usługa organizacji koncertów jest zwolniona z podatku VAT.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku