Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDST2-2.4011.336.2025.2.MH

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 8 sierpnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.336.2025.2.MH

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 czerwca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani pismem z 7 lipca 2025 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni od 22 stycznia 2025 roku prowadzi działalność gospodarczą z zakresu ogólnej praktyki lekarskiej wykonywanej na terytorium Polski i jest polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawczyni przy rejestracji działalności gospodarczej dokonała wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawczyni zamierza kontynuować opodatkowanie w tej formie także w latach kolejnych. Na potrzeby stanu faktycznego (rok 2025) i zdarzenia przyszłego (rok 2026 i kolejne lata podatkowe) należy przyjąć, że Wnioskodawczyni spełnia wszystkie przewidziane przepisami wymogi opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, za wyjątkiem warunku wskazanego w art. 8 ust. 2 RyczU. Warunek ten jest przedmiotem zapytania w ramach niniejszego wniosku.

W ramach swojej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni zawarła z (...) w X umowę wykonywaną od marca 2025 roku. W ramach tej umowy, Wnioskodawczyni świadczy usługi polegające m.in. na podejmowaniu niezbędnych czynności związanych z procesem udzielania świadczeń zdrowotnych, udzielaniu świadczeń zdrowotnych, orzekaniu o stanie zdrowia, kierowaniu na badania diagnostyczne, prowadzeniu dokumentacji medycznej, wykonywaniu konsultacji medycznych. Świadczenie tych usług odbywa się głównie poprzez pełnienie dyżurów kontraktowych jako lekarz w Nocnej i Świątecznej Opiece Dorosłych. W wykonywaniu ww. usług, Wnioskodawczyni działa całkowicie samodzielnie, bez jakiegokolwiek nadzoru. W ramach dyżurów w Nocnej i Świątecznej Opiece Dorosłych Wnioskodawczyni samodzielnie przyjmuje pacjentów o szerokim zakresie dolegliwości, wykraczającym poza zakres (...). Czynności wykonywane na podstawie kontraktu dotyczą głównie zagadnień Podstawowej Opieki Zdrowotnej, tj. specjalizacji Medycyny rodzinnej.

Ponadto, w ramach swojej działalności gospodarczej, Wnioskodawczyni od maja 2025 roku współpracuje ze Szpitalem (...) w Y, gdzie Wnioskodawczyni pełni dyżury kontraktowe na Oddziale (...) szpitala oraz w przyszpitalnej Poradni (...). Jednocześnie Wnioskodawczyni jest od 12 grudnia 2022 roku zatrudniona na pełen etat w (...) w X w oparciu o umowę o pracę, na stanowisku młodszego asystenta-rezydenta (...) na Oddziale (...). Umowa została zawarta na czas określony.

W ramach umowy o pracę Wnioskodawczyni odbywa szkolenia specjalizacyjne w dziedzinie (...) oraz pracuje pod nadzorem kierownika specjalizacji. Wnioskodawczyni w ramach etatu zajmuje się prowadzeniem procesu diagnostyczno-leczniczego w zakresie (...) ze szczególnym uwzględnieniem jednostek chorobowych (...), prowadzeniem dokumentacji medycznej pacjentów przyjmowanych na oddział, wykonywaniem oraz zlecaniem badań dodatkowych jak i prowadzeniem różnego rodzaju zabiegów określonych w programie specjalizacyjnym, wystawianiem zwolnień oraz wypisywaniem recept dla pacjentów z oddziału. Wszystkie czynności wykonywane w ramach tej umowy wykonywane są pod nadzorem kierownika specjalizacji oraz innych specjalistów, w związku z tym, iż umowa została zawarta w ramach odbywania szkolenia specjalizacyjnego. W godzinach pracy etatowej wszelkie decyzje Wnioskodawczyni podejmowane są w porozumieniu z kierownikiem specjalizacji i lekarzami specjalistami. Zakres obowiązków Wnioskodawczyni w ramach etatu w szpitalu w X nie pokrywa się z obowiązkami w ramach kontraktu z tym szpitalem.

Zakres czynności wykonywanych przez Wnioskodawczynię w ramach jej działalności gospodarczej jest znacznie szerszy niż jej obowiązki etatowe. Różny jest także sposób wykonywania tych obowiązków - w ramach umowy o pracę Wnioskodawczyni zawsze pracuje pod nadzorem kierowników specjalizacji, wykonując szkolenia specjalizacyjne. Natomiast czynności Wnioskodawczyni w ramach kontraktu są zawsze i w całości wykonywane samodzielnie. Odmienny jest także charakter wykonywanych czynności – dyżury w Nocnej i Świątecznej Opiece Dorosłych mają zupełnie inną specyfikę niż dzienna praca na Oddziale (...) w ramach specjalizacji. Świadczone przez Wnioskodawczynię w tej jednostce w ramach dyżurów usługi dotyczą zagadnień Podstawowej Opieki Zdrowotnej, tj. specjalizacji Medycyny rodzinnej. Pomoc pacjentom jest udzielana w tej jednostce bez względu na specjalizację Wnioskodawczyni.

Obydwie wskazane powyżej formy działalności zawodowej Wnioskodawczyni zamierza kontynuować także w przyszłych latach podatkowych, choć Wnioskodawczyni nie wyklucza zmian w tym zakresie – w szczególności zawarcia kontraktów z innymi podmiotami niż szpital oraz do rozszerzenia współpracy ze szpitalem w ramach umowy kontraktowej w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym oraz w Oddziale (...). W powyższych oddziałach Wnioskodawczyni wykonywałaby świadczenia z zakresu wysokospecjalistycznych dziedzin Medycyny ratunkowej oraz (...) samodzielnie, bez nadzoru.

Obecnie aktywność zawodowa Wnioskodawczyni rozdziela się w przybliżonych, następujących proporcjach:

·etat w szpitalu w X - 60%,

·kontrakt dla szpitala w X - 15%,

·kontrakt dla szpitala w Y – 25%.

Wnioskodawczyni nie wyklucza jednak, że w przyszłości proporcje te ulegną zmianie, jak również Wnioskodawczyni nie wyklucza podpisania kolejnych kontraktów. W szczególności Wnioskodawczyni negocjuje obecnie podpisanie umowy na dyżury kontraktowe na Oddziale (...) Szpitala w Z.

Uzupełnienie

Przychód Wnioskodawczyni nie przekroczył w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Do wykonywanej przez Wnioskodawczynię działalności nie będą miały zastosowania żadne wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawczyni złożyła właściwemu Naczelnikowi US oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z chwilą rejestracji działalności gospodarczej w CEIDG i nigdy nie zmieniała ani nie odwoływała tego oświadczenia.

Zakres obowiązków Wnioskodawczyni w ramach etatu w szpitalu w X nie pokrywa się z obowiązkami w ramach kontraktu z tym szpitalem. Zakres czynności wykonywanych przez Wnioskodawczynię w ramach jej działalności gospodarczej jest znacznie szerszy niż jej obowiązki etatowe. Różny jest także sposób wykonywania tych obowiązków - w ramach umowy o pracę Wnioskodawczyni zawsze pracuje pod nadzorem kierowników specjalizacji, wykonując szkolenia specjalizacyjne. Natomiast czynności Wnioskodawczyni w ramach kontraktu są zawsze i w całości wykonywane samodzielnie. Odmienny jest także charakter wykonywanych czynności – dyżury w Nocnej i Świątecznej Opiece Dorosłych mają zupełnie inną specyfikę niż dzienna praca na Oddziale (...) w ramach specjalizacji. Świadczone przez Wnioskodawczynię w tej jednostce w ramach dyżurów usługi dotyczą zagadnień Podstawowej Opieki Zdrowotnej, tj. specjalizacji Medycyny rodzinnej. Pomoc pacjentom jest udzielana w tej jednostce bez względu na specjalizację Wnioskodawczyni. Przede wszystkim, w ramach etatu Wnioskodawczyni zatrudniona jest jako młodszy asystent-rezydent, pracując pod stałym nadzorem starszych specjalistów. Wszystkie decyzje Wnioskodawczyni związane z diagnostyką i leczeniem wymagają zatwierdzenia specjalistów. W czasie wykonywania umowy o pracę, Wnioskodawczyni zalicza też szkolenia specjalistyczne, wykonując zadania koniczne do ukończenia tych szkoleń. Z kolei w ramach kontraktu ze szpitalem, Wnioskodawczyni wszystkie czynności wykonuje samodzielnie, nie będąc pod niczyim nadzorem. Ponadto w ramach kontraktu Wnioskodawczyni wykonuje czynności niezwiązane z czynnościami wykonywanymi przez nią w ramach umowy o pracę. Wnioskodawczyni świadczy swoje usługi lekarskie w Nocnej i Świątecznej Opiece Dorosłych. W tej jednostce Wnioskodawczyni wykonuje czynności z zakresu Podstawowej Opieki Zdrowotnej, tj. specjalizacji Medycyny rodzinnej. Pomoc pacjentom jest udzielana w tej jednostce bez względu na specjalizację Wnioskodawczyni. Z kolei w ramach etatu Wnioskodawczyni wykonuje czynności związane wyłącznie ze specjalizacją w zakresie (...). Jest to specjalizacja zasadniczo różna od nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie PKWiU 86.21.10.0 Usługi w zakresie ogólnej praktyki lekarskiej.

Pytanie

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, dochody Wnioskodawczyni z działalności gospodarczej za rok 2025 i lata następne mogą zostać opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w stawce 14%?

Pani stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawczyni, w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, dochody Wnioskodawczyni z działalności gospodarczej mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w stawce 14%.

Zgodnie z „art. 12 ust. 1 pkt 2a pkt 1” RyczU (w brzmieniu od 1 stycznia 2022 r.), stawka zryczałtowanego podatku od przychodu ze świadczenia usług w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86) wynosi 14%. Tym samym stawka ryczałtu dla usług świadczonych przez Wnioskodawczynię w ramach kontraktu (dyżury na dwóch oddziałach) wyniesie 14% przychodu. Zgodnie jednak z art. 8 ust. 2 RyczU (stanowiącym de facto odpowiednik ww. art. 9a ust. 3 u.p.d.o.f.), jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Wnioskodawczyni świadczy i będzie świadczyła usługi dla obecnego pracodawcy - (...) w X. Zakres czynności wykonywanych w ramach etatu nie odpowiada jednak czynnościom wykonywanym w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni. Przede wszystkim, w ramach etatu Wnioskodawczyni zatrudniona jest jako młodszy asystent-rezydent, pracując pod stałym nadzorem starszych specjalistów. Wszystkie decyzje Wnioskodawczyni związane z diagnostyką i leczeniem wymagają zatwierdzenia specjalistów. W czasie wykonywania umowy o pracę, Wnioskodawczyni zalicza też szkolenia specjalistyczne, wykonując zadania koniczne do ukończenia tych szkoleń. Z kolei w ramach kontraktu ze szpitalem, Wnioskodawczyni wszystkie czynności wykonuje samodzielnie, nie będąc pod niczyim nadzorem. Ponadto w ramach kontraktu Wnioskodawczyni wykonuje czynności niezwiązane z czynnościami wykonywanymi przez nią w ramach umowy o pracę. Wnioskodawczyni świadczy swoje usługi lekarskie w Nocnej i Świątecznej Opiece Dorosłych. W tej jednostce Wnioskodawczyni wykonuje czynności z zakresu Podstawowej Opieki Zdrowotnej, tj. specjalizacji Medycyny Rodzinnej. Pomoc pacjentom jest udzielana w tej jednostce bez względu na specjalizację Wnioskodawczyni. Z kolei w ramach etatu Wnioskodawczyni wykonuje czynności związane wyłącznie ze specjalizacją w zakresie (...). Jest to specjalizacja zasadniczo różna od nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Jak słusznie wskazał NSA w wyroku z dnia 18 września 2018 r., sygn. II FSK 2416/16: „Użyty w art. 9a ust. 3 pkt 2 u.p.d.o.f. zwrot „odpowiadający czynnościom” należy odnosić do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, które są takie same (tożsame) jak czynności, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.” W wyroku tym wskazano także, że „brak tożsamości wykonywanych czynności w ramach stosunku pracy i działalności gospodarczej, wyklucza zastosowanie art. 9a ust. 3 pkt 2 u.p.d.o.f. Taka sytuacja zachodzi w niniejszej sprawie, gdyż pomimo występowania wspólnych elementów w obu rodzajach działalności wykonywanej przez Skarżącą, ich zakres nie jest identyczny i nie pokrywa się w pełni. Sam organ interpretacyjny stwierdził, że zakres czynności wykonywanych przez Skarżącą w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej jest szerszy, niż zakres czynności wykonywanych w ramach umowy o pracę. Z uwagi na to czynności tych nie można uznać za tożsame, tj. odpowiadające sobie.” Co istotne, wskazane powyżej orzeczenie zapadło w sprawie, o stanie faktycznym bardzo zbliżonym do niniejszej sprawy. Nie sposób zatem uznać, że czynności Wnioskodawczyni w ramach jej działalności gospodarczej „odpowiadają” jej czynnościom w ramach umowy o pracę. Są to bowiem czynności o znacznie szerszym zakresie niż praca etatowa Wnioskodawczyni. W ramach umowy o pracę Wnioskodawczyni nie działa nigdy samodzielnie, pozostając pod stałym nadzorem, a wszystkie decyzje Wnioskodawczyni wymagają zatwierdzenia starszych stażem lekarzy-specjalistów. Podobnie wskazano także w wyroku WSA w Bydgoszczy z dnia 28 lipca 2020 r., sygn. I SA/Bd 181/20, w którym Sąd stwierdził, że „leczenie szpitalne i dyżury kontraktowe polegające na udzielaniu świadczeń zdrowotnych mimo, że często wymagają podejmowania tych samych lub podobnych procedur, działań czy środków leczniczych zawierających się w czynności „leczenia” - nie są tożsame. Zauważyć trzeba, że specyfika wykonywania zawodu lekarza zawsze będzie się wiązała z powieleniem pewnych czynności (np. zbadanie pacjenta czy prowadzenie dokumentacji medycznej), co nie oznacza, że w pozostałym zakresie będą one identyczne (tożsame). Przenosząc te spostrzeżenia na grunt niniejszej sprawy należy zauważyć okoliczność, że Skarżący na podstawie umowy o pracę nie wykonuje czynności charakterystycznych dla takich specyficznych jednostek jak np. karetka podstawowej opieki zdrowotnej czy Szpitalny Oddział Ratunkowy, a które realizuje w ramach działalności gospodarczej. Stwierdzenie, że lekarz udziela świadczeń zdrowotnych w postaci badania stanu zdrowia, leczenia lub porad lekarskich zarówno jako pracownik jak i prowadząc indywidualną praktykę lekarską na rzecz tego samego szpitala, samo w sobie nie przesądza o zaistnieniu przesłanki wyłączającej stosowanie opodatkowania z art. 30c u.p.d.o.f. Wykonywanie przez lekarza prowadzącego indywidualną praktykę lekarską działalności gospodarczej (zawodowej) na rzecz szpitala - pracodawcy, w postaci świadczenia usług polegających na udzielaniu określonych, w łączącej te strony umowie cywilnoprawnej (kontrakcie), świadczeń zdrowotnych na rzecz osób do nich uprawnionych, nie odpowiada czynnościom wykonywanym przez tego lekarza w ramach stosunku pracy na oddziale szpitalnym, o ile umowa o pracę (bądź zajmowane stanowisko) nie obejmuje tego samego rodzaju czynności.”. Co istotne, wskazany wyrok został wydany w sprawie o niemal identycznym stanie faktycznym – na rzecz lekarza pracującego w tym samym szpitalu i będącego w analogicznej do Wnioskodawczyni sytuacji. Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawczyni, pomimo świadczenia usług na rzecz swojego pracodawcy, Wnioskodawca zachowa prawo do opodatkowania podatkiem liniowym albo ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Takie stanowisko, w zakresie podatku liniowego, potwierdzają liczne interpretacje indywidulane wydane w niemal identycznych sprawach. W szczególności warto wskazać, na interpretacje wydane dla kolegów Wnioskodawczyni pracujących na Oddziale (...) w X, których sytuacja była bardzo podobna do sytuacji Wnioskodawczyni – zawarli oni umowy o pracę i kontrakty z tym szpitalem na tych samych warunkach.

Mowa tutaj o:

·interpretacji indywidualnej z 23 kwietnia 2021 r. nr 0115-KDIT3.4011.107.2021.1.KR;

·interpretacji indywidualnej z 17 grudnia 2020 r. nr 0115-KDIT2-3.4011.507.2019.6.PS;

·interpretacji indywidualnej z 23 kwietnia 2021 r. nr 0115- KDIT3.4011.108.2021.1.KR.

Natomiast na gruncie ryczałtu warto wskazać na interpretację indywidualną z 16 marca 2022 r. nr 0114-KDIP3-2.4011.23.2022.2.MG czy interpretację indywidualną z 21 lutego 2023 r. nr 0115- KDIT1.4011.854.2022.1.MR.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia o 20 listopada 1998 r. zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie:

określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

14 % przychodów ze świadczenia usług w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że od 22 stycznia 2025 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą z zakresu ogólnej praktyki lekarskiej na rzecz (...) w X od marca 2025 r. W ramach tego kontraktu świadczy Pani usługi polegające m.in. na podejmowaniu niezbędnych czynności związanych z procesem udzielania świadczeń zdrowotnych, udzielaniu świadczeń zdrowotnych, orzekaniu o stanie zdrowia, kierowaniu na badania diagnostyczne, prowadzeniu dokumentacji medycznej, wykonywaniu konsultacji medycznych. Świadczenie tych usług odbywa się głównie poprzez pełnienie dyżurów kontraktowych jako lekarz w Nocnej i Świątecznej Opiece Dorosłych. W wykonywaniu ww. usług, działa Pani całkowicie samodzielnie, bez jakiegokolwiek nadzoru. Ponadto, w ramach swojej działalności współpracuje Pani również ze Szpitalem (...) w Y od maja 2025 r. Jednocześnie od 12 grudnia 2022 r. jest Pani zatrudniona na pełen etat w (...) w X w oparciu o umowę o pracę, na stanowisku młodszego asystenta-rezydenta (...) na Oddziale (...). W ramach etatu zajmuje się Pani prowadzeniem procesu diagnostyczno-leczniczego w zakresie (...) ze szczególnym uwzględnieniem (...), prowadzeniem dokumentacji medycznej pacjentów przyjmowanych na oddział, wykonywaniem oraz zlecaniem badań dodatkowych jak i prowadzeniem różnego rodzaju zabiegów określonych w programie specjalizacyjnym, wystawianiem zwolnień oraz wypisywaniem recept dla pacjentów z oddziału. Wszystkie czynności wykonywane w ramach tej umowy wykonywane są pod nadzorem kierownika specjalizacji oraz innych specjalistów, w związku z tym, iż umowa została zawarta w ramach odbywania szkolenia specjalizacyjnego.

Pani przychód nie przekroczył w 2024 r. limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgłosiła Pani wybór opodatkowania w formie ryczałtu, nie mają w Pani przypadku zastosowania wyłączenia możliwości korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu określone w art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Należy zaznaczyć, że możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Zawarty w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał (wykonuje) w ramach stosunku pracy.

Mając na uwadze przedstawiony stan sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro świadczone przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi na rzecz podmiotu leczniczego nie są tożsame z czynnościami, które wykonuje Pani w ramach wykonywanych obowiązków na podstawie umowy o pracę w okresie zdobywania specjalizacji (rezydentury) na stanowisku młodszego asystenta rezydenta, to uzyskiwanie przychodów z tytułu udzielania świadczeń zdrowotnych dla obecnego pracodawcy nie wyłącza możliwości ich opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jednocześnie przychody uzyskiwane ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 86.21.10.0 „Usługi w zakresie ogólnej praktyki lekarskiej”, podlegają opodatkowaniu 14% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

-zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pani rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pani nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Odnosząc się do powołanych interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników, dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.