Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/443-364a/13/AW

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.07.2013, sygn. ITPP2/443-364a/13/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2013 r. (data wpływu 18 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 28 czerwca 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. O jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. O.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem VAT czynnym i nigdy nie składało deklaracji VAT. W dniu 18 kwietnia 2013 r. podpisało umowę o dofinansowanie projektu pn. O, zrealizowanego w ramach działania 4.1.3 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów. Umowa dotyczyła realizacji zadań na łączną kwotę 81.996,00 zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 49.998,00 zł. W ramach projektu zrealizowany został następujący zakres zadań:

  • wynajem sceny, nagłośnienia i oświetlenia,
  • poczęstunek dla uczestników w postaci zupy grochowej,
  • występ orkiestry dętej,
  • występ kabaretu,
  • występ zespołu siłaczy,
  • występ gwiazdy muzycznej,
  • występ zespołu muzycznego.

W związku z realizacją projektu nie były pobierane żadne opłaty za uczestnictwo, a Stowarzyszenie nie osiągnęło żadnych przychodów, ponieważ środki pozyskane w ramach umowy w całości będą wydatkowane na pokrycie zrealizowanych zadań. Głównym celem realizacji było podniesienie jakości życia mieszkańców gminy. Stowarzyszenie podjęło szereg działań aktywizujących mieszkańców. W wyniku realizacji projektu nie stało się podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszeniu nie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją projektu współfinansowanego z funduszy unijnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego w pozycji 61 wniosku art. 8688 ustawy o podatku od towarów i usług, realizacja ww. projektu nie prowadziła do tego, że stał się podatnikiem VAT czynnym, w związku z powyższym, nie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ani nie mógł odzyskać (poprzez zwrot) podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków unijnych. Stowarzyszenie dodało, iż nadal nie będzie miało obowiązku składania deklaracji VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Informuje się, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii dotyczącej obowiązku składania przez Stowarzyszenie deklaracji podatkowych, gdyż w tym zakresie nie zadano pytania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy