Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 czerwca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5% przychodów z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu 70.22.20.0. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 8 lipca 2025 r. (data wpływu 11 maja 2025 r.) oraz 12 sierpnia 2025 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Dla jednego z klientów świadczy Pani usługi w obszarze zarządzania i operacyjnego nadzoru nad finansami przedsiębiorstw. Działalność ta została zakwalifikowana przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi do klasyfikacji PKD 70.20.Z – Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

Zakres usług zakontraktowanych w umowie obejmuje:

nadzór nad globalnymi finansami i procesami biznesowymi,

koordynację i nadzór nad tworzeniem i realizacją budżetów oraz procesów finansowych,

monitorowanie kosztów i analizę wyników finansowych,

sporządzanie raportów i zestawień finansowych na potrzeby klienta,

współpracę z zespołami operacyjnymi w celu zapewnienia zgodności finansowej,

optymalizację procesów finansowych i operacyjnych.

Usługi świadczone są na podstawie umowy B2B. Nie jest Pani pracownikiem, lecz niezależnym wykonawcą usług, działającym we własnym imieniu. Działalność nie nosi cech stosunku pracy w rozumieniu art. 22 § 1 Kodeksu pracy. Świadczenie usług odbywa się w sposób niezależny. Pracuje Pani we własnym imieniu i na własne ryzyko gospodarcze, ponosząc odpowiedzialność za organizację i wykonanie usług.

Uzupełnienie

Wskazała Pani, że wykonywane usługi klasyfikuje pod symbolem PKWiU: 70.22.20.0 – zarządzanie operacyjne.

Świadczy Pani usługi zarządzania finansami i nadzoru operacyjnego. Działa Pani samodzielnie, nie zatrudnia innych osób.

Odnosząc się do czynności/zadań wykonywanych w ramach świadczonych usług, wskazała Pani, że:

w ramach nadzoru finansowego analizuje strukturę przychodów i kosztów, rentowność projektów oraz zgodność danych finansowych z przyjętymi założeniami;

koordynuje procesy zakładania nowych jednostek w innych krajach – nawiązuje współpracę z lokalnymi biurami księgowymi, przekazuje zasady raportowania oraz wdraża wzory dokumentów i raportów wymaganych w grupie;

tworzy pliki budżetowe i prognozy (forecasty) w oparciu o dane finansowe pochodzące z różnych krajów;

sporządza comiesięczne i kwartalne raporty finansowe na podstawie danych raportowanych przez jednostki w grupie – raporty te są wykorzystywane przez zarząd oraz działy operacyjne do podejmowania decyzji zarządczych;

monitoruje zgodność operacyjną – weryfikuje, czy działania prowadzone w organizacji są zgodne z wewnętrznymi procedurami finansowymi i raportowymi;

bierze udział we wdrażaniu i koordynacji narzędzi wspierających raportowanie, kontrolę budżetu oraz nadzór nad realizacją procedur wewnętrznych;

w codziennej pracy korzysta z narzędzi takich jak: (...).

Wskazała Pani, że prowadzi ewidencję przychodów dla celów ryczałtu.

Złożyła Pani oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu przy zakładaniu działalności.

Wskazała Pani, że Pani przychody z działalności nie przekroczyły 2 000 000 euro w poprzednim roku podatkowym.

Do Pani działalności nie mają zastosowania wyłączenia, o których mowa w art. 8 ustawy o ryczałcie.

Wyjaśniła Pani, że oprócz dochodów ze świadczenia usług opisanych powyżej, uzyskuje również następujące dochody, tj.:

z tytułu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę w niepełnym wymiarze etatu – w ramach tej pracy nie świadczy Pani dodatkowych usług; przychody są tylko i wyłącznie z umowy o pracę;

z tytułu wynajmu prywatnej nieruchomości, przychód opodatkowany ryczałtem według stawki 8,5%;

z tytułu świadczenia usług prowadzenia Ksiąg Przychodów i Rozchodów dla dwóch pozostałych klientów – w ramach odrębnej, wykonywanej usługi w ramach działalności gospodarczej, opodatkowanej ryczałtem według stawki 17%.

1 września 2024 r. zawarła Pani ze spółką X. umowę w ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej (Y). W preambule podano Pani numer NIP i REGON. Przedmiotem umowy jest świadczenie usług w zakresie nadzoru nad globalnymi finansami i procesami biznesowymi.

Zakres usług, wymieniony w § 1 ust. 1 umowy, obejmuje m.in.:

nadzór nad finansami przedsiębiorstwa,

koordynację i nadzór nad realizacją budżetów oraz procesów finansowych,

monitorowanie kosztów i analizę wyników finansowych,

sporządzanie raportów i zestawień finansowych na potrzeby klienta,

współpracę z zespołami operacyjnymi i finansowymi w celu zapewnienia zgodności finansowej,

wdrażanie i usprawnianie procesów finansowych w ramach obowiązujących regulacji.

Usługi polegają zatem na kompleksowym zarządzaniu projektami operacyjno‑finansowymi, optymalizacji i standaryzacji procesów oraz nadzorze nad raportowaniem i budżetowaniem.

Szczegółowe zapisy umowy regulujące wynagrodzenie

Zgodnie z § 2 umowy, wynagrodzenie zostało określone jako stała miesięczna kwota (powiększona o należny podatek VAT), za czynności określone umową, niezależne od liczby przepracowanych godzin. Rozliczenie następuje na podstawie faktury wystawionej przez Panią na koniec każdego miesiąca, z 7‑dniowym terminem płatności. Płatność realizowana jest przelewem na rachunek bankowy wskazany w fakturze.

Wysokość wynagrodzenia nie zależy od:

miejsca i czasu wykonywania usług (zgodnie z § 1 ust. 4 ma Pani prawo samodzielnie wybierać miejsce i czas wykonywania zadań, a ewentualne ustalenie terminu lub miejsca ma miejsce jedynie wyjątkowo ze względu na charakter zlecenia);

sposobu wykonania usług (zgodnie z § 6 ma Pani swobodę w doborze metod realizacji);

podporządkowania kierownictwu czy konieczności realizacji w określonym reżimie organizacyjnym (§ 9 umowy stanowi, że nie podlega Pani kierownictwu Usługobiorcy).

Wynagrodzenie jest więc stałym, umówionym ryczałtem miesięcznym za świadczenie usług w ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej.

Świadczone przez Panią usługi nie stanowią wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Nie wykonuje Pani działalności, która polega na osobistym świadczeniu usług wymagających szczególnych uprawnień, licencji, rejestracji w izbach zawodowych czy uzyskania państwowych kwalifikacji (jak np. adwokat, lekarz, architekt, biegły rewident, doradca podatkowy).

Optymalizacja procesów operacyjnych – polega na analizie przebiegu już istniejących procedur i zadań w organizacji w celu usprawnienia ich realizacji, z zachowaniem obowiązujących standardów i regulacji klienta. Obejmuje m.in.:

identyfikację obszarów wymagających usprawnienia,

analizę przyczyn opóźnień lub błędów,

wprowadzanie zmian w harmonogramach, podziale zadań i obiegu dokumentów w ramach przyjętych procedur.

Efekt: sprawniejsza realizacja procesów, lepsze wykorzystanie zasobów, ograniczenie błędów i kosztów – w ramach obowiązujących zasad organizacji.

Zarządzanie operacyjne – polega na bieżącym koordynowaniu realizacji projektów i procesów wewnętrznych zgodnie z ustalonymi procedurami klienta, w tym:

aktualizowaniu harmonogramów,

monitorowaniu zgodności działań z obowiązującymi regulacjami i procedurami,

koordynowaniu współpracy pomiędzy uczestnikami projektu,

raportowaniu postępów zgodnie z ustalonymi standardami.

Efekt: zapewnienie płynnego przebiegu projektów, terminowości zadań oraz zgodności z wymaganiami jakościowymi.

Nadzór operacyjny – polega na monitorowaniu realizacji ustalonych planów i procedur, w tym:

kontrolowaniu zgodności działań z harmonogramami i budżetami,

weryfikowaniu przestrzegania ustalonych standardów,

sygnalizowaniu odchyleń oraz przedstawianiu dostępnych opcji postępowania w ramach procedur,

sporządzaniu raportów zgodnie z wymaganiami klienta.

Efekt: utrzymanie zgodności procesów z ustalonymi standardami, zapewnienie jakości i efektywności działań oraz ograniczenie ryzyk operacyjnych.

Wskazała Pani, że nie jest udziałowcem, pracownikiem ani członkiem organów X, z którą zawarła Pani umowę B2B. Nie posiada Pani żadnych powiązań rodzinnych ze Spółką. Świadczy Pani usługi w ramach własnej działalności gospodarczej na podstawie umowy B2B.

Wskazała Pani, że po analizie Klasyfikacji PKWiU uznaje za najbardziej adekwatne i właściwe grupowanie PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Zgodnie z wyjaśnieniami GUS do PKWiU, do tego grupowania zalicza się m.in. usługi zarządzania projektami w zakresie nadzoru, harmonogramowania, kontroli kosztów i jakości, a także koordynacji działań uczestników. W Pani ocenie świadczone usługi – polegają głównie na koordynacji budżetów, raportowaniu finansowym, harmonogramowaniu procesów i zapewnieniu zgodności z procedurami – w pełni odpowiadają tej definicji. Zdarza się, że jest Pani proszona o opinię w sprawach biznesowych, jednak zakres ten nie odzwierciedla istoty i głównego charakteru świadczonych przez Panią usług.

Pytanie

Czy przychody uzyskiwane z wyżej opisanej działalności, polegającej na nadzorze nad finansami i procesami finansowymi, mogą być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?

Pani stanowisko w sprawie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Świadczone przez Panią usługi mają głównie charakter nadzorczo-operacyjny i wykonawczy. Usługi te obejmują w szczególności: bieżący nadzór nad finansami przedsiębiorstwa, koordynację i kontrolę budżetów, analizę danych finansowych, raportowanie oraz usprawnianie procesów operacyjnych i zgodności finansowej – zgodnie z zawartą umową o świadczenie usług. Nie wykonuje Pani typowych usług doradczych o charakterze strategicznym ani nie świadczy usług typowych dla firm doradczych, takich jak (...), które świadczą profesjonalne konsultacje z zakresu zarządzania strategicznego.

Uważa Pani, że przychody z działalności opisanej we wniosku podlegają opodatkowaniu stawką 8,5% ryczałtu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Pani usługi polegają na bieżącym nadzorze operacyjno-finansowym oraz raportowaniu finansowym. Pani działania mają charakter usługowy i wspierają bieżące funkcjonowanie organizacji klienta.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e – 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 tej ustawy:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem istotne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

– 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Dla jednego z klientów świadczy Pani usługi w obszarze zarządzania i operacyjnego nadzoru nad finansami przedsiębiorstw.

Odnosząc się do czynności/zadań wykonywanych w ramach świadczonych usług, wskazała Pani, że:

w ramach nadzoru finansowego analizuje Pani strukturę przychodów i kosztów, rentowność projektów oraz zgodność danych finansowych z przyjętymi założeniami;

koordynuje Pani procesy zakładania nowych jednostek w innych krajach – nawiązuje współpracę z lokalnymi biurami księgowymi, przekazuje zasady raportowania oraz wdraża wzory dokumentów i raportów wymaganych w grupie;

tworzy Pani pliki budżetowe i prognozy (forecasty) w oparciu o dane finansowe pochodzące z różnych krajów;

sporządza Pani comiesięczne i kwartalne raporty finansowe na podstawie danych raportowanych przez jednostki w grupie – raporty te są wykorzystywane przez zarząd oraz działy operacyjne do podejmowania decyzji zarządczych;

monitoruje Pani zgodność operacyjną – weryfikuje, czy działania prowadzone w organizacji są zgodne z wewnętrznymi procedurami finansowymi i raportowymi;

bierze Pani udział we wdrażaniu i koordynacji narzędzi wspierających raportowanie, kontrolę budżetu oraz nadzór nad realizacją procedur wewnętrznych;

w codziennej pracy korzysta Pani z narzędzi takich jak: (...).

Wskazała Pani grupowanie PKWiU: 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” – jako właściwe dla ww. usług.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje Pani przychody z tytułu świadczenia usług, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, i które – jak wynika z okoliczności przedstawionych w opisie sprawy – nie stanowią usług doradztwa związanych z zarządzaniem, to zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Niemniej jednak zastrzec należy, że ww. stawka nie znajdzie zastosowania w przypadku świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), dla których ustawodawca przewidział stawkę ryczałtu w wysokości 15%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zasinienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego grupowania PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.); dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § Ordynacji podatkowej.