Czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu Budowa ()? - Interpretacja - ILPP2/443-672/09-4/AD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.07.2009, sygn. ILPP2/443-672/09-4/AD, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu Budowa ()?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2009 r. (data wpływu 18 maja 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 lipca 2009 r. (data wpływu 6 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. Budowa (...) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. Budowa (). Wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 lipca 2009 r. (data wpływu 6 lipca 2009 r.) o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca realizuje projekt, przedmiotem którego jest budowa zbiornika retencyjnego wraz z kanałem deszczowym odprowadzającym wody deszczowe z terenów Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz przyległej dzielnicy S.. jak również przebudowa cieku naturalnego.

Celem projektu pn.: Budowa () jest zapewnienie ochrony przed okresowymi podtopieniami terenów Specjalnej Strefy Ekonomicznej, przyległej dzielnicy S.

Działania przewidziane w ramach projektu to:

  1. Budowa zbiornika retencyjnego o powierzchni 1,2 ha i pojemności około 15 300 m3, w celu przetrzymania nadmiaru wód opadowych i roztopowych. Z terenów przemysłowych będą one odprowadzone kanałem deszczowym do kanału otwartego, a następnie do cieku naturalnego.
  2. Budowa kanału deszczowego odprowadzającego wody opadowe i roztopowe z terenu Specjalnej Strefy Ekonomicznej o łącznej długości 1,1041 km.
  3. Przebudowa cieku naturalnego na długości 3770 m wraz z przebudową budowli wodnych (przepusty pod drogami powiatowymi i drogą krajową łącznie 3 szt., przepusty rolnicze i kładki łącznie 51 szt., stopnie kamienne).

Realizacja projektu obejmuje okres od dnia 5 lipca 2007 r. do dnia 31 marca 2010 r.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Wydatki poniesione przez niego w związku z realizacją ww. projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Projekt nie będzie generował dochodów, a infrastruktura wybudowana w ramach projektu nie będzie przekazana w zarząd innemu podmiotowi.

Indywidualna interpretacja w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwego ze względu na siedzibę Zainteresowanego stanowi załącznik do wniosku o przyznanie dofinansowania na realizację przedmiotowego projektu. Wniosek zostanie złożony w Urzędzie Marszałkowskim, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa xxx na lata 2007-2013, Oś priorytetowa Ochrona Środowiska, Zapobieganie Zagrożeniom i Energetyka.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. Budowa ()...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Natomiast jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy).

Okoliczności przedstawione we wniosku wskazują, iż Wnioskodawca realizuje inwestycję polegającą na budowie zbiornika retencyjnego wraz z kanałem dla odprowadzania wód z terenu Specjalnej Strefy Ekonomicznej i przebudową cieku naturalnego. Zainteresowany jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Wydatki poniesione przez niego w związku z realizacją ww. projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Projekt nie będzie generował dochodów, a infrastruktura wybudowana w ramach projektu nie będzie przekazana w zarząd innemu podmiotowi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie nie zostanie jednak spełniony wskazany wyżej warunek, ponieważ Zainteresowany, będący jednostką samorządu terytorialnego, realizuje zadania własne, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu, nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 powołanego rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu pn. Budowa ().

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu