
Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach na podstawie art. 14a § 1 i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), udziela odpowiedzi o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego na zapytanie złożone w dniu 29.06.2004 r. przez Związek Międzygminny "P".
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tyt. sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Podatnikiem VAT naliczającym ten podatek od dotacji będzie, zatem podmiot otrzymujący dotacje na określony cel, czyli na dostawę określonych towarów i określonych usług. Jak wynika z pisma uzupełniającego zapytanie z dnia 27.07.2004 r. Związek Międzygminny "P" otrzymuje z budżetu gminy dotację na pokrycie kosztów m#179; wody, w związku z tym cena wody zostaje zmniejszona o wysokość przyznanej dotacji.
Właściwą stawką opodatkowania dotacji jest zawsze ta sama stawka VAT, która dotyczy dotowanych usług lub towarów, w tym przypadku zgodnie z poz. 138 zał. Nr 3 do w/w ustawy - usługi w zakresie rozprowadzania wody - podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 7 %.
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach informuje, że brak jest uregulowań prawnych dotyczących przepisów prawa podatkowego w zakresie "zamknięcia roku budżetowego bez poniesienia strat" w związku z wprowadzeniem ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).
