
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 7 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
-określenia podstawy opodatkowania przekazanych influencerom produktów z oferty Wnioskodawcy w cenie promocyjnej,
-prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem produktów oferowanych influencerom w promocyjnej cenie.
Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 maja 2025 r. (data wpływu 29 maja 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, będącą polskim rezydentem podatkowym (podatek PIT) oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (podatek VAT). Wnioskodawca prowadzi działalność m.in. w zakresie sprzedaży hurtowej odzieży i obuwia (PKD 46.42.Z), sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (PKD 47.91Z) oraz sprzedaży detalicznej odzieży prowadzonej w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.71.Z). Oferta wnioskodawcy obejmuje m.in. artykuły pończosznicze, bieliźniarskie oraz odzież damską i męską.
W związku ze stale rosnącą konkurencją, Wnioskodawca podejmuje szereg działań marketingowych mających na celu wsparcie sprzedaży, poszerzanie grupy odbiorców docelowych, zwiększanie świadomości marki i oferowanych przez Wnioskodawcę produktów oraz intensyfikację sprzedaży. Jednym z elementów prowadzonej przez Wnioskodawcę strategii marketingowej jest współpraca z influencerami. Dotychczasowe doświadczenie, analizy marketingowe i sprzedażowe wskazują, iż właśnie poprzez działania influencerskie w social mediach, można szybciej i skuteczniej dotrzeć do odbiorcy finalnego, zaprezentować ofertę, pozyskać jego zainteresowanie i nakłonić do zakupu. Influencerzy w ramach podjętej współpracy tworzą i publikują w mediach społecznościowych materiał marketingowy w postaci zdjęć, setów stories, wideo z produktami oraz polecają i promują produkty Wnioskodawcy, m.in. poprzez oznaczenie profilu Wnioskodawcy funkcjonującego w danym kanale oraz wskazanie linku do strony internetowej Wnioskodawcy. Działania te pozostają w bezpośrednim związku z prowadzoną działalnością i są ukierunkowane na pozyskanie nowych odbiorców i zwiększenie osiąganych przychodów.
Influencerami, z którymi Wnioskodawca nawiązuje współpracę, są zarówno osoby fizyczne prowadzące jak i nieprowadzące działalności gospodarczej, osoby prawne. Pomiędzy wnioskodawcą a influencerami nie istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT). Wnioskodawca i influencerzy nie są podmiotami powiązanymi, o których mowa w art. 23m ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT).
W zamian za realizację umowy Wnioskodawca oferuje influencerom wynagrodzenie pieniężne oraz wynagrodzenie rzeczowe w postaci produktów z oferty Wnioskodawcy w cenie promocyjnej 1 zł netto plus podatek VAT.
Przekazanie produktów influencerom każdorazowo jest dokumentowane fakturą sprzedaży lub paragonem fiskalnym, gdzie jednostkowa cena sprzedaży netto wynosi 1 zł. Wartość sprzedaży jest powiększana o stawkę podatku VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dokumenty sprzedaży są rozliczane bezgotówkowe poprzez potrącenie/kompensatę wzajemnych wierzytelności Wnioskodawcy i influencera.
Wnioskodawca ponosi wydatki na zakup towarów stanowiących jego ofertę sprzedaży, które są finansowane z własnych środków obrotowych. Zakupy są dokonywane zarówno od podmiotów krajowych jak i zagranicznych. Wnioskodawca odlicza podatek VAT naliczony na podstawie otrzymanych od dostawców dokumentów zakupowych. W momencie sprzedaży produktu w cenie promocyjnej 1 zł netto plus podatek VAT, Wnioskodawca rozpoznaje przychód podatkowy odpowiadający cenie promocyjnej netto oraz koszt uzyskania przychodu w kwocie ceny zakupu/nabycia towaru.
W związku z tym, iż promocyjna cena sprzedaży znacznie odbiega od cen rynkowych oraz ceny zakupu/nabycia towarów, Wnioskodawca podjął wątpliwość, czy jego postępowanie w zakresie podatku VAT oraz podatku dochodowego PIT jest prawidłowe.
W uzupełnieniu wniosku z 22 maja 2025 r., na pytanie Organu w zakresie podatku od towarów i usług:
Czy przekazanie przez Pana influencerom produktów w cenie promocyjnej będzie pozostało w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Pana działalnością i działania te będą miały na celu zwiększenie przychodów osiąganych przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej?
Odpowiedział Pan:
Współpraca z influencerami stanowi element strategii marketingowej ukierunkowany na promocję towarów oferowanych przez Wnioskodawcę, zapoznanie z ofertą, prezentację cech i właściwości produktów, co w konsekwencji ma nakłonić i zachęcić potencjalnego klienta do złożenia zamówienia, jak również utrzymać dotychczasowych nabywców, mobilizując i zachęcając ich do kolejnych zakupów. Działania te w ocenie Wnioskodawcy pozostają w bezpośrednim związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich rezultatem będzie z jednej strony pozyskanie nowych odbiorców oraz z drugiej strony, wzrost przychodów ze sprzedaży osiąganych przez Wnioskodawcę. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż przekazanie produktów influencerom po cenie promocyjnej, jako element wynagrodzenia w związku z realizacją umowy, będzie ukierunkowane na zwiększenie przychodów osiąganych przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i bezpośrednio z nią związane.
Pytania:
1.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, w przypadku oferowania influencerom produktów z oferty Wnioskodawcy w cenie promocyjnej 1 zł netto plus podatek VAT, podstawę opodatkowania podatkiem VAT stanowić będzie kwota należna pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług, czyli cena promocyjna netto uwzględniająca udzielone rabaty?
2.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem produktów oferowanych influencerom w promocyjnej cenie 1 zł netto plus podatek VAT?
Pana stanowisko w sprawie
Swoboda kształtowania cen przez przedsiębiorcę w gospodarce rynkowej jest standardem. Podmioty gospodarcze mając na względzie wzrost konkurencyjności, poziomu realizowanej sprzedaży, chęć pozyskania nowych klientów, umocnienia swojej pozycji na rynku czy też zwiększenia rozpoznawalności marki stosują różnego rodzaju formy motywujące klientów do zakupu towarów i usług, m.in. poprzez udzielanie rabatów/bonifikat. Stosowne obniżanie ceny towaru czy usługi musi mieć swoje racjonalne i ekonomiczne uzasadnienie. Takie działanie nie powinno stanowić obejścia prawa i w konsekwencji prowadzić do celowego zaniżania podstawy opodatkowania i tym samym kwoty należnego podatku.
Oferowanie influencerom produktów w cenie promocyjnej 1 zł netto plus podatek VAT, pomimo, że cena ta istotnie odbiega od cen rynkowych, a także ceny zakupu/nabycia towarów, zdaniem Wnioskodawcy, jest przejawem uzasadnionej ekonomicznie bonifikaty/rabatu, która w dłuższej perspektywie czasu prowadzić będzie do pozyskania nowych klientów i tym samym wzrostu przychodów ze sprzedaży.
Z punktu widzenia jednostkowej transakcji z influencerem Wnioskodawca nie odnotuje na niej zysku. Niemniej biorąc pod uwagę efekty działań podejmowanych przez influencerów w mediach społecznościowych, w postaci pozyskiwania nowych klientów, zwiększania liczby składanych przez nich zamówień i tym samym zwiększania wolumenu sprzedaży, zdaniem Wnioskodawcy stanowią one racjonalną przesłankę nakładów ponoszonych na zakup towarów oraz stosowania wobec influencerów tak istotnych rabatów.
Ad. 1)
Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, „podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.”
Zgodnie z ust. 6 pkt 1 ww. artykułu, podstawa opodatkowania obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku od towarów i usług. Podstawa opodatkowania, zgodnie z art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy o VAT, nie obejmuje opustów i obniżek cen udzielonych nabywcy i uwzględnionych w momencie sprzedaży.
Zdaniem wnioskodawcy, w stanie faktycznym nie wystąpią okoliczności wskazane w art. 32 ust. 1 ustawy o VAT, dotyczące określenia przez organ skarbowy podstawy opodatkowania odpowiadającej wartości rynkowej, ze względu na brak powiązań, o których mowa w przepisie, pomiędzy Wnioskodawcą a influencerami.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług stanowić będzie cena promocyjna wynosząca 1 zł netto. Ekonomicznie uzasadniony rabat został uwzględniony w cenie w momencie sprzedaży.
Ad. 2)
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą m.in. w zakresie sprzedaży hurtowej i detalicznej artykułów pończoszniczych i bieliźniarskich oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzona sprzedaż towarów jest opodatkowana podatkiem VAT. Wydatki ponoszone na nabywane towary pozostają w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością opodatkowaną.
Tym samym, Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem produktów, oferowanych influencerom w promocyjnej cenie 1 zł netto plus podatek VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy,
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Według art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 2 pkt 22 ustawy
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Z powyższego jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na mocy art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Art. 29a ust. 1 ustawy odnosi się do wszystkiego, co stanowi zapłatę obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi.
Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy, w myśl którego:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
W myśl art. 29a ust. 7 ustawy:
Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:
1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
Stosownie do art. 29a ust. 10 ustawy:
Podstawę opodatkowania obniża się o:
1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
2)wartość zwróconych towarów i opakowań;
3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.
Przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość danych towarów lub usług. Nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar, bądź usługę za cenę znacznie niższą.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 168):
Użyte w ustawie określenia oznaczają: cena - wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę.
W myśl art. 3 ust. 2 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług:
W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru lub usługi podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług lub podatkiem akcyzowym. Przez cenę rozumie się również stawkę taryfową.
Stosownie do treści art. 32 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieją powiązania, o których mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:
1)niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
2)niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,
3)wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego
- organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że powiązania te miały wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.
Zgodnie z art. 2 pkt 27b ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o wartości rynkowej - rozumie się przez to całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:
a)w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,
b)w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług;
W myśl art. 32 ust. 2 ustawy
Przez powiązania, o których mowa w ust. 1, rozumie się powiązania:
1)w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
2)wynikające ze stosunku pracy;
3)wynikające z tytułu przysposobienia.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (podatek VAT). Prowadzi Pan działalność m.in. w zakresie sprzedaży hurtowej odzieży i obuwia, sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet oraz sprzedaży detalicznej odzieży prowadzonej w wyspecjalizowanych sklepach. Jednym z elementów prowadzonej przez Pana strategii marketingowej jest współpraca z influencerami. Influencerami, z którymi nawiązuje Pan współpracę, są zarówno osoby fizyczne prowadzące jak i nieprowadzące działalności gospodarczej, osoby prawne. Współpraca z influencerami stanowi element strategii marketingowej ukierunkowany na promocję towarów oferowanych przez Pana, zapoznanie z ofertą, prezentację cech i właściwości produktów, co w konsekwencji ma nakłonić i zachęcić potencjalnego klienta do złożenia zamówienia, jak również utrzymać dotychczasowych nabywców, mobilizując i zachęcając ich do kolejnych zakupów. Działania te w Pana ocenie pozostają w bezpośrednim związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich rezultatem będzie z jednej strony pozyskanie nowych odbiorców oraz z drugiej strony, wzrost przychodów ze sprzedaży osiąganych przez Pana. W zamian za realizację umowy oferuje Pan influencerom wynagrodzenie pieniężne oraz wynagrodzenie rzeczowe w postaci produktów z oferty Wnioskodawcy w cenie promocyjnej 1 zł netto plus podatek VAT. Przekazanie produktów influencerom każdorazowo jest dokumentowane fakturą sprzedaży lub paragonem fiskalnym, gdzie jednostkowa cena sprzedaży netto wynosi 1 zł. Wartość sprzedaży jest powiększana o stawkę podatku VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dokumenty sprzedaży są rozliczane bezgotówkowo poprzez potrącenie/kompensatę wzajemnych wierzytelności Pana i influencera.
Zakresem pytania nr 1 objęta jest kwestia dotycząca określenia podstawy opodatkowania przekazanych influencerom produktów z oferty Wnioskodawcy w cenie promocyjnej.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa w kontekście przedstawionego opisu sprawy należy wskazać, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, aby działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli będzie to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu.
Trzeba przy tym wyraźnie zaznaczyć, że stosowanie znacznych rabatów jest niedopuszczalne w zakresie, w jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności. Tak więc każdy zastosowany upust winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej, tj. zarobku.
Jak już zaznaczono powyżej, przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny (udzielenia rabatu), czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej (nawet znacznie) niż rzeczywista wartość danego towaru, czy usługi. Jedynie w sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy, organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej tych towarów lub usług, ale tylko w sytuacji, gdyby związki te miały wpływ na ustalenie ceny.
W niniejszej sprawie, jak Pan wskazał, pomiędzy Panem a influencerami nie istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 1 i 2 ustawy. Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że przekazanie produktów influencerom po cenie promocyjnej, jako element wynagrodzenia w związku z realizacją umowy, będzie ukierunkowane na zwiększenie przychodów osiąganych przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i bezpośrednio z nią związane.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, stwierdzić należy, że podstawą opodatkowania w przypadku przekazania produktów influencerom po cenie promocyjnej w ramach opisanych działań o charakterze promocyjnym, będzie – zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy w zw. z art. 29a ust. 6 pkt 1 oraz art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy – wszystko, co stanowi zapłatę, którą otrzyma Pan od nabywcy z tytułu sprzedaży ww. towarów/usług, pomniejszone o kwotę podatku VAT.
Zatem, w przypadku przekazania przez Pana influencerom produktów z Pana oferty w cenie promocyjnej, podstawą opodatkowania podatkiem VAT sprzedawanych przez Pana towarów/usług na zasadach promocyjnych, będzie cena faktycznie zapłacona przez influenserów pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT.
W konsekwencji, oceniając Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 uznałem je za prawidłowe.
Zakresem pytania nr 2 objęta jest kwestia dotycząca prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem produktów oferowanych influencerom w promocyjnej cenie.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Zaznaczyć jednak należy, że ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.
Zatem niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca ponosi wydatki na zakup towarów stanowiących jego ofertę sprzedaży, które są finansowane z własnych środków obrotowych. Zakupy są dokonywane zarówno od podmiotów krajowych jak i zagranicznych. Wnioskodawca odlicza podatek VAT naliczony na podstawie otrzymanych od dostawców dokumentów zakupowych. W momencie sprzedaży produktu w cenie promocyjnej 1 zł netto plus podatek VAT, Wnioskodawca rozpoznaje przychód podatkowy odpowiadający cenie promocyjnej netto oraz koszt uzyskania przychodu w kwocie ceny zakupu/nabycia towaru.
Z powołanych powyżej przepisów wynika, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przepisy ustawy nie precyzują jednak, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.
W niniejszej sprawie zachodzi zatem związek przyczynowo-skutkowy między przekazaniem przez Pana influencerom produktów z oferty w cenie promocyjnej, a czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług w ramach Pana działalności gospodarczej, gdyż działanie to jest ukierunkowane na zwiększenie przychodów osiąganych przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i bezpośrednio z nią związane.
Ponadto działania te związane są wykonywanymi przez Pana czynnościami opodatkowanymi, gdyż jak wskazałem w odpowiedzi na pytanie nr 1, w przypadku przekazania przez Pana influencerom produktów z oferty w cenie promocyjnej, podstawą opodatkowania podatkiem VAT sprzedawanych przez Pana towarów, będzie cena faktycznie zapłacona przez influenserów pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT.
Tym samym daje to podstawę do dokonania odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem produktów oferowanych influencerom w promocyjnej cenie.
Podsumowując, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, będzie Panu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z związku z zakupem produktów oferowanych influencerom w promocyjnej cenie. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek określonych w art. 88 ustawy.
Tym samym, Pana stanowisko w zakresie pytania nr 2 również uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Nadmieniamy, że niniejsza interpretacja dotyczy podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
